26 / 11 / 2024

İşte özelleştirme yolu açılan 112 kuruluş!

İşte özelleştirme yolu açılan 112 kuruluş!

100’den fazla kamu kurum ve kuruluşunu özelleştirme kapsamına alan pakete ilişkin tartışmalar sürüyor. Ekonomi bürokratları yasa çıktıktan sonra tüm kurumların taşınmazlarını bildireceğini ve bunların özelleştirme kapsamına alınacağını belirtiyor.




100’den fazla kamu kurum ve kuruluşunu özelleştirme kapsamına alan pakete ilişkin tartışmalar sürüyor. Ekonomi bürokratları yasa çıktıktan sonra tüm kurumların taşınmazlarını bildireceğini ve bunların özelleştirme kapsamına alınacağını belirtirken MHP Samsun Milletvekili Erhan Usta maddenin hükümetin ekonomiye kaynak arayışının bir parçası olduğunu söyledi.


ÖZEL bütçeli kuruluşların her türlü varlıklarının ve ticari kuruluşlardaki hisselerinin özelleştirme kapsamına alınmasına olanak sağlayan yasal düzenlemenin tartışmaları sürüyor. Geçen hafta Plan ve Bütçe Komisyonu’ndan geçen düzenleme, bugün itibariyle TBMM Genel Kurulu’nda görüşülmeye başlanacak. MHP Samsun Milletvekili Erhan Usta, “Bu madde, hükümetin 3 ayaklı yeni kaynak paketinin bir ayağını oluşturuyor” dedi. Tartışılan maddenin bir bütün içinde düşünülmesi gerektiğini ifade eden Usta, “Önce varlık barışı yasası çıktı. Bu yasayla, Türkiye’ye gelen paranın sorgulanmayacağı hüküm altına alındı. Sonra bir maddelik bir düzenlemeyle 100’den fazla kuruluşun her türlü varlığının özelleştirme kapsamına alınabileceği öngörüldü. Hemen akabinde de varlık fonu için meclis çalışmaya başlayacak. Arka arkaya gündeme gelen bu 3 madde düşünüldüğünde, bir kaynak arayışı olduğu görülüyor. Böyle bir kaynak arayışı için ekonomi yönetimi hazırlık yapıyor izlenimi uyanıyor. Bilmediğimiz bir şey mi var da böyle kapsamlı bir hazırlık yapılması gündeme geldi?” diye konuştu.


MASA BİLE KAPSAMDA

Usta bir başka unsura daha dikkat çekti. Tasarıyla taşınmazların değil varlıkların özelleştirme idaresinin yönetimine gireceğini belirten Uslu, “Varlık tanımı çok geniş. Bunun için her türlü unsuru yerleştirebilirsiniz.” dedi. Tasarıda taşınmazların değil varlıkların özelleştirme idaresine devredilebileceği hükmünün yer alması, TBMM Plan ve Bütçe Komisyonu’nda da tartışmalara neden olmuştu.


HDP İstanbul Milletvekili Garo Paylan, “Buradaki ibarede ‘varlıklar’ diyorsunuz. Bakın, varlıklar çok geniş bir kavramdır. Burada taşınmazlar mıdır amaç? Çok geniş bir tanımdır varlık. Her şeydir, bir kurumun varlığı her şeyidir. Siz burada taşınmazları hedefliyorsanız ‘taşınmaz’ demeniz lazım. O açıdan yani hedefiniz, yalnızca gayrimenkulleri mi, binaları mı satma talebi var burada? ‘Varlık’ dediğiniz zaman idarenin masası da her şeyi de, yapısındaki her şey, bütün aktifindeki her şey varlıktır. O açıdan bunu, çok geniş bir yetki bu. ‘Varlık’ dediğiniz anda hikaye değişir” diyerek kaygılarını anlatmıştı.


NASIL UYGULANACAK

TARTIŞILAN maddenin nasıl uygulanacağına ilişkin olarak, ekonomi bürokratları şu bilgileri veriyor: “Maddenin önce TBMM Genel Kurulu’ndan da geçmesi ve Cumhurbaşkanı Erdoğan tarafından  onaylanması gerekiyor. Eğer bugün başlayacak görüşmelerde bir değişiklik yapılmazsa, yasa çıktıktan sonra kurumlar her türlü varlıklarını bize bildirecekler. Biz de o varlıkları özelleştirme kapsamına alacağız. Böylece kapsama aldığımız varlıkların yönetimleri de, özelleştirme hükümlerine göre yürütülecek. Burada özelleştirme kanununun maddeleri geçerli olacak. Satış yapıldıktan sonra da yapılan tüm masrafları özelleştirme idaresi düşecek, yüzde 5 de kendi komisyonunu alacak ve sonrasında elde edilen geliri ilgili idareye aktaracak.”



KENDİ BİNASI KALDI


EKONOMİ bürokratları, özelleştirme kapsamına özel bütçeli kuruluşların varlıklarının da alınmasının bir süredir tartışıldığını ve daha önce de kendi içlerinde yapılan toplantılarda gündeme geldiğini belirtiyor. Varlık kavramının çok geniş olduğunu kabul eden ancak uygulamada daha çok taşınmazlara yöneleceklerini belirten bürokratlar şu açıklamaları yapıyor: “Özelleştirme İdaresi bu satışları, idarelerin kendisinden daha başarılı yapabilir. Bu konuda birçok tecrübesi var. İmarla ilgili olarak yapacağı düzenlemeler de herkese açık ve şeffaf bir şekilde yapılacaktır. Üstelik bu değişiklikler taşınmazların değerini de artıracaktır. Bu konunun en büyük mağdurlarından biri de Özelleştirme İdaresi. İdare, kendi taşınmazını özel idareli kuruluş olduğu için bugüne kadar satamadı.”


ÖZELLEŞTİRME YOLU AÇILAN KURULUŞLAR

1.Atatürk Orman Çiftliği

2.Avrupa Birliği Eğitim ve Gençlik Programları Merkezi Başkanlığı

3.Basın İlan Kurumu Genel Müdürlüğü

4.Borsa İstanbul Anonim Şirketi Başkanlığı

5.Boru Hatları ile Petrol Taşıma A.Ş. (BOTAŞ) Genel Müdürlüğü

6.Çanakkale Savaşları Gelibolu Tarihi Alan Başkanlığı

7.Çay İşletmeleri (ÇAY-KUR) Genel Müdürlüğü

8.Darülaceze Başkanlığı

9.Devlet Hava Meydanları İşletmesi Genel MüdürlüğüDevlet Malzeme Ofisi (DMO) Genel Müdürlüğü

10.Doğal Afet Kurumu Sigortaları Başkanlığı

11.Elektrik Üretim A.Ş. Genel Müdürlüğü

12.Enerji Piyasaları İşletme Anonim Şirketi

13.Ereğli Kömür- Havzası Amele Birliği Biriktirme ve 

14.Yardımlaşma Sandığı Başkanlığı

15.Eskişehir 2013 Türk Dünyası Kültür Başkenti Ajansı Genel Sekreterliği

16.Et ve Süt Kurumu Genel Müdürlüğü

17.Eti Maden İşletmeleri Genel Müdürlüğü

18.EXPO 2016 Antalya Ajansı Genel Sekreterliği

19.EXPO 2020  İzmir  Yönlendirme Kurulu Başkanlığı

20.Gayrimenkul Anonim Şirketi Genel Müdürlüğü

21.Hamitabat Elektrik Üretim ve Ticaret A.Ş. Genel Müdürlüğü

22.İller Bankası Anonim Şirketi Genel Müdürlüğü

23.Kalkınma Ajansları

24.Kefalet Sandığı Başkanlığı

25.Kemerköy Elektrik Üretim ve Ticaret A.Ş. Genel Müdürlüğü

26.Kıyı Emniyet Genel Müdürlüğü

27.Makine ve Kimya Endüstrisi Kurumu (MKEK) Genel Müdürlüğü

28.Merkezi Finans ve İhale Birimi Başkanlığı

29.Merkezi Kayıt Kuruluşu

30.Milli Piyango İdaresi Genel Müdürlüğü

31.Milli Savunma Bakanlığı Akaryakıt İkmal ve NATO POL 

32.Tesisleri İşletme Başkanlığı

33.Posta ve Telgraf Teşkilatı Anonim Şirketi Genel Müdürlüğü

34.Soma Elektrik Üretim ve Ticaret A.Ş. Genel Müdürlüğü

35.Süper-Toto Teşkilat Başkanlığı

36.Sulama Birlikleri

37.Sümer Holding A.Ş. Genel Müdürlüğü

38.Şeker Kurumu Başkanlığı

39.T.C. Devlet Demiryolları İşletmesi (TCDD) Genel Müdürlüğü

40.T.C Ziraat Bankası A.Ş. Genel Müdürlüğü

41.Tarım İşletmeleri Genel Müdürlüğü (TİGEM)

42.Tarım ve Kırsal Kalkınmayı Destekleme Kurumu Başkanlığı

43.Tasarruf Mevzuatı Sigorta Fonu

44.Telekomünikasyon İletişim Başkanlığı

45.Toplu Konut İdaresi Başkanlığı

46.Toprak Mahsulleri Ofisi (TMO) Genel Müdürlüğü

47.Türkiye Cumhuriyeti Merkez Bankası Başkanlığı

48.Türkiye Cumhuriyeti Devlet Demiryolları Taşımacılık 

49.Anonim Şirketi (TCDD Taşımacılık A.Ş)

50.Türkiye Demiryolu Makineleri Sanayi Makineleri Sanayii  A.Ş (TÜDEMDAŞ) Genel Müdürlüğü

51.Türkiye Denizcilik İşletmeleri A.Ş. Genel Müdürlüğü

52.Türkiye Elektrik Dağıtım A.Ş. (TEDAŞ) Genel Müdürlüğü

53.Türkiye Elektrik İletim A.Ş. Genel Müdürlüğü

54.Türkiye Elektrik İletim A.Ş. Genel Müdürlüğü

55.Türkiye Elektrik Ticaret ve Taahhüt A.Ş Genel Müdürlüğü

56.Türkiye Elektromekanik Sanayi A.Ş. Genel Müdürlüğü

57.Türkiye Halk Bankası A.Ş. Genel Müdürlüğü

58.Türkiye İhracat Kredi Bankası A.Ş. (TÜRK EXIMBANK)  Genel Müdürlüğü

59.Türkiye İhracatçılar Meclisi Genel Sekreterliği

60.Türkiye Kalkınma Bankası A.Ş. Genel Müdürlüğü

61.Türkiye Kömür İşletmeleri Kurumu (TKİ) Genel Müdürlüğü

62.Türkiye Lokomotif ve Motor Sanayi A.Ş. (TÜLOMSAŞ) Genel Müdürlüğü

63.Türkiye Petrolleri A.O. (TPAO) Genel Müdürlüğü

64.Türkiye Radyo-Televizyon Kurumu Genel Müdürlüğü (TRT)

65.Türkiye Sanayi Sevk ve İdare Enstitüsü Başkanlığı

66.Türkiye Şeker Fabrikaları A.Ş. Genel Müdürlüğü

67.Türkiye Uydu Haberleşme ve İşletme (TÜRKSAT) A.Ş. Genel Müdürlüğü

68.Türkiye Vagon Sanayi A.Ş. (TÜVASAŞ) Genel Müdürlüğü

69.Türkiye Yatırım Destek ve Tanıtım Ajansı Başkanlığı

70.Yeniköy-Yatağan Elektrik Üretim ve Ticaret A.Ş. Genel Müdürlüğü


B) ÖZEL BÜTÇELİ DİĞER İDARELER

1.Ölçe Seçme ve Yerleştirme Merkezi Başkanlığı

2.Atatürk Kültür Dil ve Tarih Yüksek Kurumu

3.Atatürk Araştırma Merkezi

4.Atatürk Kültür Merkezi

5.Türk Dil Kurumu

6.Türk Tarih Kurumu

7.Türkiye ve Orta Doğu Amme İdaresi Enstitüsü

8.Türkiye Bilimsel ve Teknolojik Araştırma Kurumu

9.Türkiye Bilimler Akademisi

10.Türkiye Adalet Akademisi

11.Yüksek Öğrenim Kredi ve Yurtlar Kurumu

12.Spor Genel Müdürlüğü

13.Devlet Tiyatroları Genel Müdürlüğü

14.Devlet Opera ve Balesi Genel Müdürlüğü

15.Orman Genel Müdürlüğü

16.Vakıflar Genel Müdürlüğü

17.Türkiye Hudut ve Sahiller Sağlık Genel Müdürlüğü

18.Türk Akreditasyon Genel Müdürlüğü

19.Türk Standartları Enstitüsü

20.Türk Patent Enstitüsü

21.Ulusal Bor Araştırma Enstitüsü

22.Türkiye Atom Enerjisi Kurumu

23.Savunma Sanayi Müsteşarlığı

24.Küçük ve Orta Ölçekli İşletmeleri Geliştirme ve Destekleme İdaresi Başkanlığı

25.Türk İşbirliği ve Koordinasyon Ajansı Başkanlığı

26.GAP Bölge Kalkınma İdaresi Başkanlığı

27.Özelleştirme İdaresi Başkanlığı

28.Maden Tetkik ve Arama Genel Müdürlüğü

29.Ceza ve İnfaz Kurumları Tutukevleri İş yurtları Kurumu

30.Sivil Havacılık Genel Müdürlüğü 

31.Mesleki Yeterlilik Kurumu

32.Yurtdışı Türkler ve Akraba Topluluklar Başkanlığı

33.Karayolları Genel Müdürlüğü

34.Türkiye Yazma Eserler Başkanlığı

35.Doğu Anadolu Projesi Bölge Kalkınma İdaresi Başkanlığı

36.Konya Ovası Projesi Bölge Kalkınma İdaresi Başkanlığı

37.Doğu Karadeniz Projesi Bölge Kalkınma İdaresi Başkanlığı

38.Devlet Su İşleri Genel Müdürlüğü

39.Türkiye Su Enstitüsü

40.Türkiye İlaç ve Tıbbi Cihaz Kurumu

41.Kamu Denetçiliği Kurumu

42.Türkiye İnsan Hakları Kurumu


Hürriyet 


Geri Dön