İşte özelleştirme yolu açılan 112 kuruluş!
100’den fazla kamu kurum ve kuruluşunu özelleştirme kapsamına alan pakete ilişkin tartışmalar sürüyor. Ekonomi bürokratları yasa çıktıktan sonra tüm kurumların taşınmazlarını bildireceğini ve bunların özelleştirme kapsamına alınacağını belirtiyor.
100’den fazla kamu kurum ve kuruluşunu özelleştirme kapsamına alan pakete ilişkin tartışmalar sürüyor. Ekonomi bürokratları yasa çıktıktan sonra tüm kurumların taşınmazlarını bildireceğini ve bunların özelleştirme kapsamına alınacağını belirtirken MHP Samsun Milletvekili Erhan Usta maddenin hükümetin ekonomiye kaynak arayışının bir parçası olduğunu söyledi.
ÖZEL bütçeli kuruluşların her türlü varlıklarının ve ticari kuruluşlardaki hisselerinin özelleştirme kapsamına alınmasına olanak sağlayan yasal düzenlemenin tartışmaları sürüyor. Geçen hafta Plan ve Bütçe Komisyonu’ndan geçen düzenleme, bugün itibariyle TBMM Genel Kurulu’nda görüşülmeye başlanacak. MHP Samsun Milletvekili Erhan Usta, “Bu madde, hükümetin 3 ayaklı yeni kaynak paketinin bir ayağını oluşturuyor” dedi. Tartışılan maddenin bir bütün içinde düşünülmesi gerektiğini ifade eden Usta, “Önce varlık barışı yasası çıktı. Bu yasayla, Türkiye’ye gelen paranın sorgulanmayacağı hüküm altına alındı. Sonra bir maddelik bir düzenlemeyle 100’den fazla kuruluşun her türlü varlığının özelleştirme kapsamına alınabileceği öngörüldü. Hemen akabinde de varlık fonu için meclis çalışmaya başlayacak. Arka arkaya gündeme gelen bu 3 madde düşünüldüğünde, bir kaynak arayışı olduğu görülüyor. Böyle bir kaynak arayışı için ekonomi yönetimi hazırlık yapıyor izlenimi uyanıyor. Bilmediğimiz bir şey mi var da böyle kapsamlı bir hazırlık yapılması gündeme geldi?” diye konuştu.
MASA BİLE KAPSAMDA
Usta bir başka unsura daha dikkat çekti. Tasarıyla taşınmazların değil varlıkların özelleştirme idaresinin yönetimine gireceğini belirten Uslu, “Varlık tanımı çok geniş. Bunun için her türlü unsuru yerleştirebilirsiniz.” dedi. Tasarıda taşınmazların değil varlıkların özelleştirme idaresine devredilebileceği hükmünün yer alması, TBMM Plan ve Bütçe Komisyonu’nda da tartışmalara neden olmuştu.
HDP İstanbul Milletvekili Garo Paylan, “Buradaki ibarede ‘varlıklar’ diyorsunuz. Bakın, varlıklar çok geniş bir kavramdır. Burada taşınmazlar mıdır amaç? Çok geniş bir tanımdır varlık. Her şeydir, bir kurumun varlığı her şeyidir. Siz burada taşınmazları hedefliyorsanız ‘taşınmaz’ demeniz lazım. O açıdan yani hedefiniz, yalnızca gayrimenkulleri mi, binaları mı satma talebi var burada? ‘Varlık’ dediğiniz zaman idarenin masası da her şeyi de, yapısındaki her şey, bütün aktifindeki her şey varlıktır. O açıdan bunu, çok geniş bir yetki bu. ‘Varlık’ dediğiniz anda hikaye değişir” diyerek kaygılarını anlatmıştı.
NASIL UYGULANACAK
TARTIŞILAN maddenin nasıl uygulanacağına ilişkin olarak, ekonomi bürokratları şu bilgileri veriyor: “Maddenin önce TBMM Genel Kurulu’ndan da geçmesi ve Cumhurbaşkanı Erdoğan tarafından onaylanması gerekiyor. Eğer bugün başlayacak görüşmelerde bir değişiklik yapılmazsa, yasa çıktıktan sonra kurumlar her türlü varlıklarını bize bildirecekler. Biz de o varlıkları özelleştirme kapsamına alacağız. Böylece kapsama aldığımız varlıkların yönetimleri de, özelleştirme hükümlerine göre yürütülecek. Burada özelleştirme kanununun maddeleri geçerli olacak. Satış yapıldıktan sonra da yapılan tüm masrafları özelleştirme idaresi düşecek, yüzde 5 de kendi komisyonunu alacak ve sonrasında elde edilen geliri ilgili idareye aktaracak.”
KENDİ BİNASI KALDI
EKONOMİ bürokratları, özelleştirme kapsamına özel bütçeli kuruluşların varlıklarının da alınmasının bir süredir tartışıldığını ve daha önce de kendi içlerinde yapılan toplantılarda gündeme geldiğini belirtiyor. Varlık kavramının çok geniş olduğunu kabul eden ancak uygulamada daha çok taşınmazlara yöneleceklerini belirten bürokratlar şu açıklamaları yapıyor: “Özelleştirme İdaresi bu satışları, idarelerin kendisinden daha başarılı yapabilir. Bu konuda birçok tecrübesi var. İmarla ilgili olarak yapacağı düzenlemeler de herkese açık ve şeffaf bir şekilde yapılacaktır. Üstelik bu değişiklikler taşınmazların değerini de artıracaktır. Bu konunun en büyük mağdurlarından biri de Özelleştirme İdaresi. İdare, kendi taşınmazını özel idareli kuruluş olduğu için bugüne kadar satamadı.”
ÖZELLEŞTİRME YOLU AÇILAN KURULUŞLAR
1.Atatürk Orman Çiftliği
2.Avrupa Birliği Eğitim ve Gençlik Programları Merkezi Başkanlığı
3.Basın İlan Kurumu Genel Müdürlüğü
4.Borsa İstanbul Anonim Şirketi Başkanlığı
5.Boru Hatları ile Petrol Taşıma A.Ş. (BOTAŞ) Genel Müdürlüğü
6.Çanakkale Savaşları Gelibolu Tarihi Alan Başkanlığı
7.Çay İşletmeleri (ÇAY-KUR) Genel Müdürlüğü
8.Darülaceze Başkanlığı
9.Devlet Hava Meydanları İşletmesi Genel MüdürlüğüDevlet Malzeme Ofisi (DMO) Genel Müdürlüğü
10.Doğal Afet Kurumu Sigortaları Başkanlığı
11.Elektrik Üretim A.Ş. Genel Müdürlüğü
12.Enerji Piyasaları İşletme Anonim Şirketi
13.Ereğli Kömür- Havzası Amele Birliği Biriktirme ve
14.Yardımlaşma Sandığı Başkanlığı
15.Eskişehir 2013 Türk Dünyası Kültür Başkenti Ajansı Genel Sekreterliği
16.Et ve Süt Kurumu Genel Müdürlüğü
17.Eti Maden İşletmeleri Genel Müdürlüğü
18.EXPO 2016 Antalya Ajansı Genel Sekreterliği
19.EXPO 2020 İzmir Yönlendirme Kurulu Başkanlığı
20.Gayrimenkul Anonim Şirketi Genel Müdürlüğü
21.Hamitabat Elektrik Üretim ve Ticaret A.Ş. Genel Müdürlüğü
22.İller Bankası Anonim Şirketi Genel Müdürlüğü
23.Kalkınma Ajansları
24.Kefalet Sandığı Başkanlığı
25.Kemerköy Elektrik Üretim ve Ticaret A.Ş. Genel Müdürlüğü
26.Kıyı Emniyet Genel Müdürlüğü
27.Makine ve Kimya Endüstrisi Kurumu (MKEK) Genel Müdürlüğü
28.Merkezi Finans ve İhale Birimi Başkanlığı
29.Merkezi Kayıt Kuruluşu
30.Milli Piyango İdaresi Genel Müdürlüğü
31.Milli Savunma Bakanlığı Akaryakıt İkmal ve NATO POL
32.Tesisleri İşletme Başkanlığı
33.Posta ve Telgraf Teşkilatı Anonim Şirketi Genel Müdürlüğü
34.Soma Elektrik Üretim ve Ticaret A.Ş. Genel Müdürlüğü
35.Süper-Toto Teşkilat Başkanlığı
36.Sulama Birlikleri
37.Sümer Holding A.Ş. Genel Müdürlüğü
38.Şeker Kurumu Başkanlığı
39.T.C. Devlet Demiryolları İşletmesi (TCDD) Genel Müdürlüğü
40.T.C Ziraat Bankası A.Ş. Genel Müdürlüğü
41.Tarım İşletmeleri Genel Müdürlüğü (TİGEM)
42.Tarım ve Kırsal Kalkınmayı Destekleme Kurumu Başkanlığı
43.Tasarruf Mevzuatı Sigorta Fonu
44.Telekomünikasyon İletişim Başkanlığı
45.Toplu Konut İdaresi Başkanlığı
46.Toprak Mahsulleri Ofisi (TMO) Genel Müdürlüğü
47.Türkiye Cumhuriyeti Merkez Bankası Başkanlığı
48.Türkiye Cumhuriyeti Devlet Demiryolları Taşımacılık
49.Anonim Şirketi (TCDD Taşımacılık A.Ş)
50.Türkiye Demiryolu Makineleri Sanayi Makineleri Sanayii A.Ş (TÜDEMDAŞ) Genel Müdürlüğü
51.Türkiye Denizcilik İşletmeleri A.Ş. Genel Müdürlüğü
52.Türkiye Elektrik Dağıtım A.Ş. (TEDAŞ) Genel Müdürlüğü
53.Türkiye Elektrik İletim A.Ş. Genel Müdürlüğü
54.Türkiye Elektrik İletim A.Ş. Genel Müdürlüğü
55.Türkiye Elektrik Ticaret ve Taahhüt A.Ş Genel Müdürlüğü
56.Türkiye Elektromekanik Sanayi A.Ş. Genel Müdürlüğü
57.Türkiye Halk Bankası A.Ş. Genel Müdürlüğü
58.Türkiye İhracat Kredi Bankası A.Ş. (TÜRK EXIMBANK) Genel Müdürlüğü
59.Türkiye İhracatçılar Meclisi Genel Sekreterliği
60.Türkiye Kalkınma Bankası A.Ş. Genel Müdürlüğü
61.Türkiye Kömür İşletmeleri Kurumu (TKİ) Genel Müdürlüğü
62.Türkiye Lokomotif ve Motor Sanayi A.Ş. (TÜLOMSAŞ) Genel Müdürlüğü
63.Türkiye Petrolleri A.O. (TPAO) Genel Müdürlüğü
64.Türkiye Radyo-Televizyon Kurumu Genel Müdürlüğü (TRT)
65.Türkiye Sanayi Sevk ve İdare Enstitüsü Başkanlığı
66.Türkiye Şeker Fabrikaları A.Ş. Genel Müdürlüğü
67.Türkiye Uydu Haberleşme ve İşletme (TÜRKSAT) A.Ş. Genel Müdürlüğü
68.Türkiye Vagon Sanayi A.Ş. (TÜVASAŞ) Genel Müdürlüğü
69.Türkiye Yatırım Destek ve Tanıtım Ajansı Başkanlığı
70.Yeniköy-Yatağan Elektrik Üretim ve Ticaret A.Ş. Genel Müdürlüğü
B) ÖZEL BÜTÇELİ DİĞER İDARELER
1.Ölçe Seçme ve Yerleştirme Merkezi Başkanlığı
2.Atatürk Kültür Dil ve Tarih Yüksek Kurumu
3.Atatürk Araştırma Merkezi
4.Atatürk Kültür Merkezi
5.Türk Dil Kurumu
6.Türk Tarih Kurumu
7.Türkiye ve Orta Doğu Amme İdaresi Enstitüsü
8.Türkiye Bilimsel ve Teknolojik Araştırma Kurumu
9.Türkiye Bilimler Akademisi
10.Türkiye Adalet Akademisi
11.Yüksek Öğrenim Kredi ve Yurtlar Kurumu
12.Spor Genel Müdürlüğü
13.Devlet Tiyatroları Genel Müdürlüğü
14.Devlet Opera ve Balesi Genel Müdürlüğü
15.Orman Genel Müdürlüğü
16.Vakıflar Genel Müdürlüğü
17.Türkiye Hudut ve Sahiller Sağlık Genel Müdürlüğü
18.Türk Akreditasyon Genel Müdürlüğü
19.Türk Standartları Enstitüsü
20.Türk Patent Enstitüsü
21.Ulusal Bor Araştırma Enstitüsü
22.Türkiye Atom Enerjisi Kurumu
23.Savunma Sanayi Müsteşarlığı
24.Küçük ve Orta Ölçekli İşletmeleri Geliştirme ve Destekleme İdaresi Başkanlığı
25.Türk İşbirliği ve Koordinasyon Ajansı Başkanlığı
26.GAP Bölge Kalkınma İdaresi Başkanlığı
27.Özelleştirme İdaresi Başkanlığı
28.Maden Tetkik ve Arama Genel Müdürlüğü
29.Ceza ve İnfaz Kurumları Tutukevleri İş yurtları Kurumu
30.Sivil Havacılık Genel Müdürlüğü
31.Mesleki Yeterlilik Kurumu
32.Yurtdışı Türkler ve Akraba Topluluklar Başkanlığı
33.Karayolları Genel Müdürlüğü
34.Türkiye Yazma Eserler Başkanlığı
35.Doğu Anadolu Projesi Bölge Kalkınma İdaresi Başkanlığı
36.Konya Ovası Projesi Bölge Kalkınma İdaresi Başkanlığı
37.Doğu Karadeniz Projesi Bölge Kalkınma İdaresi Başkanlığı
38.Devlet Su İşleri Genel Müdürlüğü
39.Türkiye Su Enstitüsü
40.Türkiye İlaç ve Tıbbi Cihaz Kurumu
41.Kamu Denetçiliği Kurumu
42.Türkiye İnsan Hakları Kurumu
Hürriyet