04 / 10 / 2024

İzmir'de kamu yatırımları yetersiz!

İzmir'de kamu yatırımları yetersiz!

İzmir'in ekonomisine yön veren, artı değer yaratan işadamları da kentin yarattığı değerin çok daha altında bir kazanca sahip olduğundan yakınıyor




İzmir'in ekonomisine yön veren, artı değer yaratan işadamları da kentin yarattığı değerin çok daha altında bir kazanca sahip olduğundan yakınıyor. 2011 seçimlerinde AK Parti başta olmak üzere CHP ve MHP'nin de hedefinde bulunan Ege'nin merkezindeki İzmir'i kazanmak isteyenlerin bu sese de kulak vermesi gerekiyor

Ufuk TÜRKYILMAZ İZMİR
AK Partili Hüseyin Çelik'in 'Sümüklü çocuk' benzetmesiyle tartışılan İzmir'i işadamlarına sorduk. İzmirli işadamlarının çoğu kentte öncelikle kısır atışmalardan uzaklaşılarak başta  İzmir  Limanı'nın var olan sorunlarının giderilmesini istiyor. İşadamları Bursa ve Kocaeli'nin Türkiye'nin üçüncü büyükşehri olan İzmir'i toplam ihracat miktarında geçtiğine dikkat çekiyor, İzmir'in devlete 4 verip 1 aldığını söyleyerek hak ettiği payı almadığından yakınıyor. Biz de İzmir'le yaptığımız bu araştırmada, İzmirli işadamlarının sesine kulak verdik. te o görüşler...

POTANSİYELİ DOĞRU DEĞERLENDİRELİM
İzmir Kalkınma Ajansı (İZKA) Kalkınma Kurulu Başkanı Necip Kalkan, sorunları ve çözüm önerilerini şöyle sıralıyor: 'İzmir, Türkiye'nin en gelişmiş üçüncü ili. Ancak son yıllarda Bursa ve Kocaeli daha hızlı bir gelişme kaydederek gelişmişlik seviyelerini İzmir'e yaklaştırdı. Örneğin, Bursa'nın toplam ihracat payı İzmir'in toplam ihracat payından ve Kocaeli'nin sanayi sektörü ihracat miktarı yine İzmir sanayi sektörü ihracat miktarından daha fazla. İllere göre 2010 yılı Ocak -Kasım dönemi ihracat rakamlarına baktığımızda; İstanbul 46 milyar 713 milyon dolar, Bursa 9 milyar 876 milyon dolar, Kocaeli 7 milyar 839 milyon dolar, İzmir ise 6 milyar 516 milyon dolar. 2003 yılı ve öncesinde dış ticaret fazlası veren İzmir, son 5 yıldır dış ticaret açığı veriyor. Oysa zengin doğal, tarihi ve kültürel kaynaklara sahip olan, sanayi sektörü gelişmiş bulunan ve eğitim, bilim, teknoloji olanaklarını barındıran İzmir'in Türkiye'nin en gelişmiş ikinci ili olma potansiyeli mevcut. Bu noktada, mevcut potansiyelin nasıl kullanılacağı, neler yapılacağı çok önem arz ediyor. Öncelikle, İzmir'in çok sektörlü ekonomik yapısı bir avantaj değil, dezavantaj oluşturuyor. Objektif ve bilimsel yaklaşımlara dayanarak, İzmir'in hangi sektörlerde uzmanlaşacağı net olarak ortaya koyulmalıdır.

TÜRKİYE'NİN DIŞA AÇILAN KAPISI
İzmir Ticaret Odası Yönetim Kurulu Başkanı Ekrem Demirtaş ise Anadolu'nun en eski yerleşim merkezlerinden biri olan İzmir'in, 8500 yıllık tarihi boyunca liman şehri olma özelliğini hiç yitirmediğini özellikle vurguluyor. Tarih boyunca bir liman kenti olarak İzmir'in Çanakkale'den Fethiye'ye kadar uzanan geniş bir hinterlandın merkezi olduğunu belirten Demirtaş, 'İzmir, denizyolu ulaşımını etkin ve yaygın kullanan bir merkez olmakla beraber aynı zamanda Türkiye'nin denizyoluyla dışa açılan kapısı konumundadır. Bu bakımdan hem ülkemiz hem bölgemiz ticaretinde önemli bir paya sahip' diyor.

KAMU YATIRIMLARI YETERSİZ
Büyük bir metropol olan İzmir'in kamu yatırımları açısından tabiri yerindeyse, 'üvey evlat' gibi algılandığını belirten Ege Sanayicileri ve İşadamları Derneği Yönetim Kurulu Başkanı Sıtkı Şükürer'e göre ülke kalkınmasında çok ciddi söz sahibi olan İzmir kesinlikle kamu yatırımlarından hak ettiği kadar yeterli pay alamıyor.

KENTE HAKSIZLIK YAPILIYOR
Bugün toplanan vergiye kıyasla devletten aldığı pay oranlandığında İzmir'in 4 verip 1 aldığını söyleyen Ege Bölgesi Sanayi Odası (EBSO) Yönetim Kurulu Başkanı Ender Yorgancılar, İzmir'in hak ettiği payı alması durumunda gerek bölgesel, gerek ulusal büyüme ve gerekse kalkınmaya daha fazla katkı koyabileceğinden hiçbir endişeleri olmadığı görüşünde. Yorgancılar, İzmir'in özellikle de altyapısı ile ilgili sorunlarını artık aşmak zorunda olduğunun altını çizerek, 'Bunları aştığı takdirde hiçbir şekilde İzmir ile ilgili geri kalmışlık söylemlerine yer verilmeyeceğine eminim' diyor.
Yorgancılar, konuşmamızda teşvik konusunda İzmir'e yapılan büyük bir haksızlığa da dikkati çekiyor. İzmir'in bugün bulunduğu konumdan daha fazlasını yapabilecek güce ve kapasiteye sahip olduğunu ancak İzmir'le ilgili alınan kararların, kentin hamle yapmasını da engellediğini belirtiyor. Yorgancılar, 'Özellikle de son yapılan teşviklerde yaratılan haksız durumun, yatırımcıları İzmir'den 30 kilometre mesafedeki Manisa'ya kaçırdığı gerçeğine de dikkatlerinizi çekmek isterim. İzmir; tarımdan turizme, sanayiden, enerjiye ve hizmet sektörüne kadar desteklenmesi gereken sektörler desteklendiği takdirde de en iyi sonucu verebilecek özel bir şehirdir' diyor.

DIŞ TİCARET MERKEZİ İSTİYORUZ
İzmir ekonomisinde, ticaretin yüzde 17,9'luk payı bulunduğunu anlatan Demirtaş, 2010 yılının ilk 10 ayında gümrüklere göre kentten yapılan ihracatın 13,5 milyar dolar, ithalatın ise 17,9 milyar dolar olduğunu ifade ediyor. Demirtaş, İzmir'de ihracatın ithalatı karşılama oranının yüzde 75,8 olduğunu söyleyerek, 'Türkiye genelinde 48700 ihracatçı firma var. Bu firmaların yüzde 7,6'sı yani 3700'ü kentimizde faaliyet gösteriyor. Kentimiz bugün 204 ülkeye ihracat, 161 ülkeye ithalat gerçekleştiriyor. İzmirli firmalar kriz ortamında bile yurtdışına mal ihraç etmeyi sürdürdü. İhracatçı firmalar, bu başarılarına rağmen ihracat yaparken bürokratik engellere takılıyorlar. İhracatçı üyelerimizin bürokratik sorunlarını yerinde çözmek amacıyla bir Dış Ticaret Merkezi'nin İzmir'de hayata geçirilmesini istiyoruz. Çünkü İzmir'den sadece İzmir'in ürünleri gitmiyor' diye sözlerini sürdürüyor.

ÖZELLEŞTİRME SÜRECİ HEMEN TAMAMLANMALI
Ege Bölgesi'nin hatta Marmara ve Akdeniz Bölgesi'nin bazı kentlerinin bile yüklemelerini İzmir'den yaptığını anlatan Demirtaş, özetle, İzmir'de ticaretin büyüklüğünün limanlarıyla eşdeğer olduğunu belirterek, sözlerini şöyle noktalıyor: 'Bu nedenle Avrupa ülkeleri ile sürdürülen ticaretin gelişimine de bağlı olarak kentimizde geniş kapasiteli limanlara ihtiyaç duyuluyor. Bugün İzmir Alsancak Limanı'nın mevcut kapasitesi 12 milyon ton/yıl. Ne yazık ki Alsancak Limanı için başarısız bir özelleştirme süreci yaşandı. Bu sürecin bir an önce tamamlanmasını istiyoruz. Cumhuriyetimizin 100'üncü yılında 500 milyar dolarlık ihracatta kentimizin üzerine düşen payı alabilmesi için İzmir Alsancak Limanı başta olmak üzere kentimizdeki limanlar modernize edilmeli.'
Akşam


Geri Dön