İzmit Körfez Geçişi'ne hızlı trenin eklenmemesine tepki!
Türkiye'nin prestij projeleri arasında yer alan ve İstanbul-İzmir arasındaki ulaşımı 3.5 saate düşürecek olan İzmit Körfez Geçişi'ne hızlı tren projesinin eklenmemesi Bursa'dan tepki aldı
İzmit Körfez Geçişi ve Bursa-Balıkesir-İzmir Otoyol Projesi'ne hızlı tren hattının dahil edilmemesi, Bursa iş dünyasında tepkiyle karşılandı. Demir yolu taşımacılığından geri dönüş sağlanamayacağı ve yatırımcının maliyeti yüksek bulması nedeniyle projedeki demir yolu şeritlerinin iptal edildiği öne sürüldü. Kararda, "kara yolu lobisi"nin de etkili olduğu savunuldu.
Yap-işlet-devret (YİD) modeliyle yaptırılacak ve halen 6.5 saat olan İstanbul-İzmir arasını 3.5 saate indirmesi öngörülen İzmit Körfez Geçişi ve Bursa-Balıkesir-İzmir Otoyolu Projesi'nin ihalesi kısa bir süre önce sonuçlandı. İhalede, en kısa yapım ve işletme süresini, 22 yıl 4 ay ile Nurol İnşaat-Özaltın İnşaat-Makyol İnşaat-Astaldi İnşaat-Yüksel İnşaat-Göçay İnşaat Ortak Girişimi verdi.
Ancak firmaların talepleri üzerine ihalesi daha önce iki kez ertelenen ve yıllık 870 milyon lira tasarruf sağlanması hedeflenen proje, Bursalıları memnun etmedi. Körfez üzerine inşa edilecek asma köprüden demir yolu şeritlerinin kaldırılarak hızlı tren hattına yer verilmeyişi kentte tepkilere yol açtı.
Kara yoluna mı mahkûm olacak?
Nilüfer Organize Sanayi Bölgesi (NOSAB) Başkanı Yalçın Aras, İzmit Körfez Geçişi ve Bursa Balıkesir İzmir Otoyol Projesi'ne hızlı tren hattının dahil edilmemesinin düşündürücü olduğunu belirterek "Bursa, kara yoluna mahkûm mu edilmek isteniyor? Bursa halkı bunu hak etmiyor" açıklamasında bulundu.
Türkiye'nin en önemli sanayi illerinden biri olan Bursa'nın bütün ulaşımının kara yolundan sağlandığına dikkat çeken Aras, "Sanayii, turizmi ve tarımı ile ünlü bir ilin neden hâlâ bütün ulaşımını kara yolu ile sağladığını anlamakta gerçekten çok zorluk çekiyoruz. Bizler bunu hak etmiyoruz. Demir yolu, hava yolu ya da deniz yolu ile Bursa'nın çevre illere ulaşımını sağlamak bu kadar mı zor? Demir yolu ile çevredeki illere ulaşım hem sanayiciye hem de normal yolculara kolaylıklar getirecektir" dedi.
Yıllarca bu konuyu gündeme getirdiklerini ancak hiçbir şey yapılmadığını anlatan Aras, konunun Meclis'e taşınmasını istedi. Kentteki siyasi parti yöneticilerinin bir araya gelerek ortak bir platformda buluşması gerektiğini savunan Aras, şöyle devam etti: "Konu Bursa'nın ortak sorunudur. Sanayicisi, siyasetçisi herkes birlikte olup bu sorunu gerekli makamlara iletmeliyiz. Anadolu'nun herhangi bir iline gösterilen ilginin Bursa'ya da gösterilmesini bekliyoruz. Her ilin kendisine özgü bir özelliği var ve bu özelliklerin desteklenmesi için de gerekli çalışmalar yetkililer tarafından yapılır. Ancak söz konusu Bursa olunca maalesef aynı özen gösterilmiyor. Çevre illere direkt bağlantısı olmayan tek il Bursa'dır. Doğrudan çevre yolu ile diğer illere ulaşım henüz tamamlanmamış. Bırakın ile kendi ilçesine bile otoyol ile ulaşılamıyor. Bursalı sanayici Bursa için yaptığı yatırımların karşılığını alamıyor. Devletin Bursa'yı dikkate alması gerekiyor."
Çıkar çatışması var
Bursa Genç Sanayici İşadamları ve Yöneticileri Derneği (GESİAD) Başkanı Bahadır Özgün de en güçlü karar verici olarak devletin, ülke menfaatlerini ön planda tutarak, demir yolu taşımacılığını geliştirme hedefinde olması gerektiğini ifade etti.
Türkiye'de sorunların saman alevi gibi gündeme geldiğini ve sonra da unutulup gittiğini savunan Özgün, "Yap-işlet-devret modeli ile hizmete sokulacak bu kara yolu projesi kapsamındaki körfez köprüsünde bazı çıkar çatışmaları nedeniyle demir yolu geçişi istenmemesi tabii ki son derece normaldir. Ama tüm bu zorluklar ancak devletin ve onu yöneten hükümetin gücü ile aşılabilir. Biz hükümetimizden bu gücü göstermesini bekliyoruz" diye konuştu.
Proje üzerine bilgili kurum ve kişilerden çeşitli uyarılar geldiğini ve körfez köprüsü ile hızlı tren projesini bir araya getirmek konusunda çok doğru açıklamaların olduğunu anımsatan Özgün, "Buna rağmen merkezi yönetimin, yani karar verici kanattan tatmin edici hiçbir yanıt gelmemesi kaygı vericidir. Bu durumun anlamı ‘Biz bildiğimizi yaparız' olabilir ya da Bursa'dan çıkan ses Ulaştırma Bakanımıza ulaşmamaktadır. Kara yolu taşımacılığı için faydası tartışılmaz proje, çok küçük artı bir maliyet ile hızlı tren için de kullanılabilecektir. Ankara üzerinden İstanbul'a geçmekte olan hatların dışında İstanbul ile tüm ülke kara yolu taşımacılığı bu köprüyü kullanacaktır. Bu köprü yıllardır hep düşünüldü. Ancak halen görmekteyiz ki popülizm ve rant karşısında devletin gücü hiçe sayılmaktadır" dedi.
Özcan Güneş/Referans
Yap-işlet-devret (YİD) modeliyle yaptırılacak ve halen 6.5 saat olan İstanbul-İzmir arasını 3.5 saate indirmesi öngörülen İzmit Körfez Geçişi ve Bursa-Balıkesir-İzmir Otoyolu Projesi'nin ihalesi kısa bir süre önce sonuçlandı. İhalede, en kısa yapım ve işletme süresini, 22 yıl 4 ay ile Nurol İnşaat-Özaltın İnşaat-Makyol İnşaat-Astaldi İnşaat-Yüksel İnşaat-Göçay İnşaat Ortak Girişimi verdi.
Ancak firmaların talepleri üzerine ihalesi daha önce iki kez ertelenen ve yıllık 870 milyon lira tasarruf sağlanması hedeflenen proje, Bursalıları memnun etmedi. Körfez üzerine inşa edilecek asma köprüden demir yolu şeritlerinin kaldırılarak hızlı tren hattına yer verilmeyişi kentte tepkilere yol açtı.
Kara yoluna mı mahkûm olacak?
Nilüfer Organize Sanayi Bölgesi (NOSAB) Başkanı Yalçın Aras, İzmit Körfez Geçişi ve Bursa Balıkesir İzmir Otoyol Projesi'ne hızlı tren hattının dahil edilmemesinin düşündürücü olduğunu belirterek "Bursa, kara yoluna mahkûm mu edilmek isteniyor? Bursa halkı bunu hak etmiyor" açıklamasında bulundu.
Türkiye'nin en önemli sanayi illerinden biri olan Bursa'nın bütün ulaşımının kara yolundan sağlandığına dikkat çeken Aras, "Sanayii, turizmi ve tarımı ile ünlü bir ilin neden hâlâ bütün ulaşımını kara yolu ile sağladığını anlamakta gerçekten çok zorluk çekiyoruz. Bizler bunu hak etmiyoruz. Demir yolu, hava yolu ya da deniz yolu ile Bursa'nın çevre illere ulaşımını sağlamak bu kadar mı zor? Demir yolu ile çevredeki illere ulaşım hem sanayiciye hem de normal yolculara kolaylıklar getirecektir" dedi.
Yıllarca bu konuyu gündeme getirdiklerini ancak hiçbir şey yapılmadığını anlatan Aras, konunun Meclis'e taşınmasını istedi. Kentteki siyasi parti yöneticilerinin bir araya gelerek ortak bir platformda buluşması gerektiğini savunan Aras, şöyle devam etti: "Konu Bursa'nın ortak sorunudur. Sanayicisi, siyasetçisi herkes birlikte olup bu sorunu gerekli makamlara iletmeliyiz. Anadolu'nun herhangi bir iline gösterilen ilginin Bursa'ya da gösterilmesini bekliyoruz. Her ilin kendisine özgü bir özelliği var ve bu özelliklerin desteklenmesi için de gerekli çalışmalar yetkililer tarafından yapılır. Ancak söz konusu Bursa olunca maalesef aynı özen gösterilmiyor. Çevre illere direkt bağlantısı olmayan tek il Bursa'dır. Doğrudan çevre yolu ile diğer illere ulaşım henüz tamamlanmamış. Bırakın ile kendi ilçesine bile otoyol ile ulaşılamıyor. Bursalı sanayici Bursa için yaptığı yatırımların karşılığını alamıyor. Devletin Bursa'yı dikkate alması gerekiyor."
Çıkar çatışması var
Bursa Genç Sanayici İşadamları ve Yöneticileri Derneği (GESİAD) Başkanı Bahadır Özgün de en güçlü karar verici olarak devletin, ülke menfaatlerini ön planda tutarak, demir yolu taşımacılığını geliştirme hedefinde olması gerektiğini ifade etti.
Türkiye'de sorunların saman alevi gibi gündeme geldiğini ve sonra da unutulup gittiğini savunan Özgün, "Yap-işlet-devret modeli ile hizmete sokulacak bu kara yolu projesi kapsamındaki körfez köprüsünde bazı çıkar çatışmaları nedeniyle demir yolu geçişi istenmemesi tabii ki son derece normaldir. Ama tüm bu zorluklar ancak devletin ve onu yöneten hükümetin gücü ile aşılabilir. Biz hükümetimizden bu gücü göstermesini bekliyoruz" diye konuştu.
Proje üzerine bilgili kurum ve kişilerden çeşitli uyarılar geldiğini ve körfez köprüsü ile hızlı tren projesini bir araya getirmek konusunda çok doğru açıklamaların olduğunu anımsatan Özgün, "Buna rağmen merkezi yönetimin, yani karar verici kanattan tatmin edici hiçbir yanıt gelmemesi kaygı vericidir. Bu durumun anlamı ‘Biz bildiğimizi yaparız' olabilir ya da Bursa'dan çıkan ses Ulaştırma Bakanımıza ulaşmamaktadır. Kara yolu taşımacılığı için faydası tartışılmaz proje, çok küçük artı bir maliyet ile hızlı tren için de kullanılabilecektir. Ankara üzerinden İstanbul'a geçmekte olan hatların dışında İstanbul ile tüm ülke kara yolu taşımacılığı bu köprüyü kullanacaktır. Bu köprü yıllardır hep düşünüldü. Ancak halen görmekteyiz ki popülizm ve rant karşısında devletin gücü hiçe sayılmaktadır" dedi.
Özcan Güneş/Referans