22 / 11 / 2024
fuzul

Kaçak binaya ruhsat nasıl alınır?

Kaçak binaya ruhsat nasıl alınır?

Kaçak binalar, İmar Kanunu kapsamında belirtilen ruhsat alınmadan yapılabilecek yapılar hariç; ruhsat alınmadan inşa edilen yapıları ifade ediyor. Peki, kaçak binaya ruhsat alınır mı? Kaçak binaya ruhsat nasıl alınır?




Kaçak binaya ruhsat nasıl alınır?

Kaçak binalar, İmar Kanunu kapsamında belirtilen ruhsat alınmadan yapılabilecek yapılar hariç; ruhsat alınmadan inşa edilen yapıları ifade ediyor.  Kanunen ruhsat alınmadan başlandığı veya ruhsat ve eklerine aykırı yapı yapıldığının tespit edilmesi halinde, yapı mühürlenerek inşaat durduruluyor.


Durdurma, yapı tatil zaptının yapı yerine asılmasıyla yapı sahibine tebliğ edilmiş sayılıyor. Bu tebligatın bir nüshasıda muhtara bırakılıyor.  Bu tarihten itibaren en çok bir ay içinde yapı sahibi, yapısını ruhsata uygun hale getirerek veya ruhsat alarak, belediyeden veya valilikten mühürün kaldırılmasını istiyor.


Ruhsata aykırılık olan yapıda, bu aykırılığın giderilmiş olduğu veya ruhsat alındığı ve yapının bu ruhsata uygunluğu, inceleme sonunda anlaşılırsa, mühür, belediye veya valilikçe kaldırılır ve inşaatın devamına izin veriliyor. 


Kaçak binayı ruhsatlandırma..

Kaçak binalara belli koşullarda ruhsat veriliyor. Kaçak bina ruhsatı, eğer yapı belediye sınırları içindeyse belediyeler, belediye sınırları dışındaysa valilikler tarafından düzenleniyor. Ruhsat alma işlemleri şu şekilde sıralanıyor;


-Kaçak yapıya ruhsat almak için yapının bulunduğu arsanın mutlaka tapulu olması gerekiyor. 


-Kaçak yapının bulunduğu yerin yapı sahibine ait olması gerekiyor. Ancak hisseli yerlerde kimin arsanın neresinde payı olduğu bilinemediği için ruhsatlandırma yapılmıyor. Bu nedenle öncelikle ayırma işleminin hissedarlar tarafından yapılması gerekiyor.


-Kaçak yapıya ruhsat almak için bulunduğu yerin tapu bilgilerine göre ilgili belediyeden yada il özel idaresinden imar durum belgesi alınır. 


-Kaçak olarak yapılmış olan yapının mimari projesi bir mimara çizdirilir. 


-Mimar parsele vaziyet planını da çizer. 


-Bir zemin etüdü firmasıyla anlaşılarak zemin etüdü yaptırılır.


-Yapının taşıyıcı sistem rölevesi çıkarttırılır. 


-Bu raporun çıkmasıyla yapının deprem performans analizi yaptırılır. Bu analizde güçlendirme yapılması istenirse isteğe bağlı olarak yapı sahibi güçlendirmeyi yapar, yada masrafı fazla gelecek olursa binanın yıkımını isteyebilir. 


Yukarıdaki işlemlerin tamamlanması halinde, Yapı Denetim Şirketlerinden biri ile irtibata geçilir. Projeler yapı denetimce onaylanır. 


Bu projelerle birlikte belediyeye başvurulur yada il özel idaresine başvurulur ruhsatlandırma işlemine geçilir. İlgili idareye başvurulduktan sonra eğer yapıda daha önceden kaçak yapı işlemi yapılmışsa tutanak tutulmuşsa para cezası çıkmışsa ödemeler yapılır, sonra ruhsatlandırmaya geçilir. 


Kaçak binaya DASK yapılır mı?



Işıl Seren KESKİN/Emlakkulisi.com




Geri Dön