23 / 12 / 2024

Kanal İstanbul dünya projeleri ile yarışıyor!

Kanal İstanbul dünya projeleri ile yarışıyor!

Başbakan Recep Tayyip Erdoğan, uzun zamandır merak edilen 'çılgın proje'sini, dün açıkladı. 45-50 kilometrelik bir kanalla Avrupa Yakası'nı ada haline getirecek olan Kanal İstanbul, dünyada yapılan en büyük ikinci proje olacak



Başbakan Tayyip Erdoğan'ın çılgın projesi 'Kanal İstanbul', eğer gerçekleşirse dünyanın yatırım maliyeti en yüksek projeleri arasına girecek. Eski Ulaştırma Bakanı Binali Yıldırım, HABERTÜRK Gazetesi Genel Yayın Yönetmeni Fatih Altaylı'ya proje bedelinin 20 milyar lira olacağını ifade ederken, sektör uzmanları bu rakamın en düşük maliyet olacağını, köprü ve havalimanı ile yatırım tutarının 50 milyar doları bulabileceğini belirtiyor. Bu rakamla Kanal İstanbul, doğanın değiştirilerek yapıldığı suni projeler arasında isviçre'de halen yapımı süren Gotthard Tüneli'nden sonra ikinci sırada yer alacak. 2017'de bitmesi planlanan Gotthard Tüneli, 57 kilometre uzunluğunda olacak.

MANşž DA 50 KİLOMETRE

çevre yatırımlarıyla birlikte 100 milyar dolara mal olması beklenen tünelde 2 bin 500 kişi çalışıyor. Yine dünyanın en büyük projeleri arasında sayılan Manş Tüneli, 1991'de tamamlandı ve 20 milyar dolar harcandı. İngiltere ile Fransa'yı birbirine bağlayan tünelin uzunluğu 50 kilometre. Kanal İstanbul kapsamında öngörülen havalimanı gibi denizin üzeri doldurularak yapılan Hong Kong Uluslararası Havalimam'nm maliyeti de 20 milyar dolar oldu. 1998'de açılan havalimanının yapımında 14 bin kişi çalıştı. En büyükler arasında yer alan bir diğer proje de Dubai'nin 'Dünya Adaları' imarlı arsa fiyatları 10-20 kat artar, dikkatli olmalıyız'

İstanbu Umum Emlak Komisyoncuları Odası 2. Başkanı  ' Nizamettin Aşa, Başbakan Tayyip Erdoğan'ın dün açıkladığı Kanal  istanbul projesini yeri olarak tahmin edilen Silivri, çatalca hattındaki imarlı arazilerin fiyatının 10 kat da 20 kat da artabileceğini söyledi. Spekülasyonlar konusunda arsa satın almak isteyenleri uyaran Nizamettin Aşa, satın almadan önce arazinin mutlaka araştırılmasını, imar durumuna ve konumuna bakılması gerektiğini söyledi.


Projenin yapılması ihtimali olan bölgenin büyük kısmının tarım arazisi olduğunu ifade
eden Aşa, 'Su havzaları var. Arsaların bir kısmı imarlı, bir kısmı sanayi imarlı. şžu anda ilk etapta konut fiyatlarını etkileyeceğini sanmıyorum;arsa fiyatları artar. Bugün (dün) daha proje açıklanmaz bazı kişiler bölgede fiyatların üç beş kat artacağını söyledi. Ama gidip oradan gözü kapalı arsa almamak lazım; çok iyi araştırmazsanız, 'Ne olursa olsun' derseniz, pahalıya alacağınız arsalar gelecekte elinizde kalır' dedi. Arsa satın almadan önce projede lokasyonun kesinleşmesinin beklenmesi gerektiğini anlatan Aşa, şöyle devam etti: 'Konuşulan bölgeler spekülasyona açık hale geldi. Konuta, turizme açılacak alanlar bir anda fırlayacak, ancak su havzaları, SİT alanı, orman alanları, tarlalar var. Su havzalarında imar olmaz. Burada dikkat edilecek en önemli husus beklemek. Lokasyonun kesin belli olması lazım. Belli olduktan sonra imarlı olan ve olmayan bölgeler ortaya çıkacak. şžu anda bölgeden arsa almak risk oluşturur.'

Kanal İstanbul, Samsun Ceyhan'ı olumsuz etkiler

Başbakan'm projesini anlatırken 'Kanaldan günde yaklaşık 160 geminin geçmesini hedefliyoruz, istanbul Boğazı'ndan günde ortalama 140 gemi geçtiği düşünülürse, kanal, gemi trafiğini artıracaktır' ifadelerini kullanması kafalarda 'Samsun-Ceyhan petrol boru hattı ne olacak' sorusunu da beraberinde getirdi.

Enerji Uzmanı Necdet Pamir, Başbakan Tayyip Erdoğan tarafından açıklanan Kanal İstanbul projesinin detaylarına bakıldığında bunun gelecekte Ruslarla çalık Holding tarafından birlikte yapılacak Samsun - Ceyhan hattını olumsuz olarak etkileyeceğini belirtti. Necdet Pamir,'Samsun-Ceyhan hattının yapılmasıyla zamanla Boğazların tankerlerden by-pass edileceği açıklanmıştı. Oysa verilen bilgiler tanker trafiğinin daha da artacağı yönünde. Başbakan'm kafasındaki ne bilmiyoruz ancak bunun Samsun-Ceyhan hattının önemini azaltacağı kesin gibi görünüyor' diye konuştu.

'Satışlar durdu arsa sahipleri beklemede'

Gayrimenkul danışmanlık şirketi Remax'ın Silivri'deki Ofisi'nin Sahibi Ayhan Tutçu, Başbakan Recep Tayyip Erdoğan'ın projeyi açıklayacağını dile getirmesiyle arsa sahiplerinin bekleyişe geçtiğini söyledi. Dün, ofis telefonlarının kilitlendiğini dile getiren Tutçu, 'Herkes arayıp projeyle ilgili bilgi almak istedi. Bazı insanlar arsa almak istediklerini dile getirdiler. Ancak arsa sahipleri de satış için projenin kesinleşmesini bekliyor' diye konuştu. Projenin büyük bir ihtimalle Terkos'la Silivri- Kınalı arasında yapılacağını anlatan Tutçu, 'Burada bölgenin yüzde 90'ı tarla ve köy yerleşim alanı. Havzalar da olduğu için projenin İSKİ'yle birlikte yapılması gerekiyor. Proje kapsamında otellerin, villaların olacağını düşünüyoruz; bu da çerkezköy, Saray, çorlu gibi bölgelerin de gelişeceği anlamına geliyor' dedi.

Boğazlarda beklemenin maliyeti 1.4 milyar dolar


Kanal İstanbul'un Marmara Denizi'nde gemilerin bekleme maliyetinde de önemli ölçüde azalma olacağını belirten Başbakan Erdoğan, 'Bekleme maliyeti 1.4 milyar dolar. Kanalın tamamlanması ile bekleme maliyetinde azalma olacak' diye konuştu. Kıyı Emniyeti Genel Müdürlüğü yetkilileri ise projenin kendileriyle ilgili olmadığını ifade ederken 2009'da 51 bin 422 geminin İstanbul Boğazı'ndan geçiş yaptığını, 9 bin 299 tankerin geçtiğini, bu geçişler sırasında toplam 145 milyon tonluk tehlikeli yük taşındığı bilgisini verdiler.

Habetürk
 


Geri Dön