23 / 11 / 2024
fuzul

Kanal İstanbul projesi Süveyş Kanalı kadar gelir getirir mi?

Kanal İstanbul projesi Süveyş Kanalı kadar gelir getirir mi?

Mega kent İstanbul'a yeni bir su yolu açılmasını öngören çılgın proje Kanal İstanbul, Süveyş Kanalı kadar gelir getirir mi?




Çılgın proje Kanal istanbul projesi gündemden düşmüyor. Peki mega kent İstanbul'a yeni bir su yolu açılmasını öngören çılgın proje Türkiye'ye beklenen ekonomik katkıyı sağlayabilecek mi? Kanal İstanbul projesi Süveyş Kanalı kadar gelir getirir mi? Bu soruların yanıtlarını DW araştırdı.

Kanal İstanbul projesi Süveyş Kanalı kadar gelir getirir mi?

DW'de yer alan habere göre, Kanal İstanbul projesinde çoğu kişi kısa süreli ekonomik kazanç beklentisiyle büyük bir çevre tahribatı oluşturulmasına karşı çıkıyor. 

Çılgın proje olarak bilinen Kanal İstanbul projesi Türkiye'nin şu ana kadar planladığı en büyük altyapı projesi olma özelliğine sahip. Marmara'yı Karadeniz'e bağlayacak olan alternatif su yolu projesi Cumhurbaşkanı Recep Tayyip Erdoğan'ın da en eski hayalleri arasında yer alıyor. Çılgın projenin iki deniz arasındaki tankerlere yeni bir rota sağlayarak, Türkiye'nin gelirlerini de artıracağı belirtiliyor.

Cumhurbaşkanı Recep Tayyip Erdoğan ile İstanbul Büyükşehir Belediye Başkanı Ekrem İmamoğlu'nu karşı karşıya getiren Kanal İstanbul projesi Süveyş Kanalı kadar gelir getirir mi?

Kanal İstanbul projesi Süveyş Kanalı kadar gelir getirir mi?

Hükümetin neden yeni bir su yolu istediğini anlamak için önce mevcut olana bakmak gerekiyor. Şu anda Karadeniz'e giriş çıkışın tek yolu İstanbul Boğazı. Rusya'nın Akdeniz'e tek erişimi de İstanbul Boğazı'ndan sağlanıyor. İstanbul Boğazı'ndan geçen gemiler Süveyş ve Panama Kanalı'ndan geçen gemilerin toplamından çok daha fazla. Mısır gayrisafi yurtiçi hasılasının yüzde 15'ini Süveyş Kanalı'ndan elde ederken, Panama gayrisafi yurtiçi hasılasının yüzde 10'luk kısmını kanaldan kazanıyor. Türkiye'nin gayrisafi yurtiçi hasılasına kıyasla bu oran neredeyse sıfıra yakın oluyor. Boğazlardan geçen savaş gemilerinden ücret alınmıyor, ticaret gemileri ise vergi ve harç ödüyor. Klavuzluk, römorkör hizmetleri ve sağlık denetimi de ücrete tabi tutuluyor. 2019 yılında143 milyon dolar elde edildi, çılgın projenin bu gelirleri artıracağı belirtiliyor. 15 milyar dolarlık 45 kilometre uzunluğunda ve 275 metre genişliğinde 2. bir su yolu öngörüyor. Hükümet bunun gibi gemilerin artık İstanbul Boğazı'na girmek için günlerce beklemeyeceğini ve Türkiye'nin onlardan daha fazla ücret alacağını belirtiyor.

 

Kanal İstanbul kentsel dönüşümü engellemeyecek!


Geri Dön