15 / 05 / 2024

KDV indirimi, mobilya sektörünü küçülmekten kurtardı

KDV indirimi, mobilya sektörünü küçülmekten kurtardı

Yataş Genel Müdürü Nuri Öztaşkın, kısa sürede yüzde 5'lik pazar payı hedeflediklerini kaydetti



Yataş Genel Müdürü Nuri Öztaşkın, 2009'da küresel kriz nedeniyle dış pazarda yaşadıkları yüzde 35'lik kaybı, KDV indirimiyle gelen iç satışlar sayesinde telafi ettiklerini açıkladı. 

Öztaşkın, "Geçen sene ilk üç ay çok ciro kaybettik ama daha sonra gelen KDV indirimiyle piyasa canlandı, fabrikalarımız tam kapasite çalıştı, böylece yüzde 10'luk büyüme kaydettik." dedi. KDV indiriminin daha çok markalı ürünlere yaradığına dikkat çekerek, böylece kayıt dışı ekonominin kayıt içine alındığını vurguladı. Öztaşkın, "KDV'nin yüzde 8'e indiği dönemde, yüzde 18 olduğu döneme göre daha fazla vergi geliri elde edilmesi bunun en büyük göstergesidir." şeklinde konuştu. Öztaşkın, KDV indirimi sayesinde mobilya sektörünün 2009'u küçülmeden atlatabildiğini ifade ederek, "Vergi indirimi olmasaydı sektörde en az yüzde 30 ciro kaybı yaşanırdı." tespitinde bulundu. Geçen yıla nazaran 2010'da ihracatın toparlanacağını da söyleyen Öztaşkın, daralan Avrupa pazarının kendilerini Ortadoğu ülkelerine yönelttiğini ve burada yeniden yapılanmaya çalıştıklarını belirtti. "Ortadoğulu müşterilerimiz her geçen gün artıyor, biz de o bölgede şubeleşmeye ve farklı yatırımlara gideceğiz." dedi. Öztaşkın, bu ülkelerde düzenlenen fuarlara sık sık katıldıklarına ve Türk ürünlerine olan ilginin arttığına dikkat çekti. 6 Şubat'a kadar devam eden İstanbul Mobilya Fuarı'nda (İMOB) yeni ürünlerini sergileyen Öztaşkın, bu sene Ortadoğu ve Afrika ülkelerinden yoğun bir katılım olduğunu da aktardı.

'Yatak markası imajını yıkmak istiyoruz'

Türkiye'de yatak denince akla gelen ilk markalardan Yataş, yatak markası imajını yıkarak mobilyayı ön plana çıkarmak için 'Enza' markasını geliştirdi. Yataş Genel Müdürü Nuri Öztaşkın, 2009'da hayata geçirdikleri Enza için "Krize rağmen yatırımdan vazgeçmedik, ciromuzda 2010 için yüzde 25'lik artış bekliyoruz." açıklamasını yaptı. Mobilya sektöründe üçüncü olduklarını belirten Öztaşkın, "Enza'yı da arkamıza alıp daha yukarılara çıkmak istiyoruz, bundan sonra agresif bir büyüme dönemine gireceğiz." dedi. Tüm altyapı çalışmaları geçen sene tamamlanan ve 140 Yataş Home mağazasında satışa sunulan Enza markasıyla şu an sadece yatak odası ve yemek odası mobilyaları üretiliyor. Nuri Öztaşkın, markanın tanıtımını yapmadıkları halde mobilyaların büyük ilgi gördüğünü ve yıl boyu siparişleri yetiştiremediklerini aktararak, "Bu yıl kapasitemizi iki katına çıkaracağız." dedi. Öztaşkın, birçok ürünü tek bir marka altında toplamanın sakıncalı olduğunu ifade etti.
Zaman/Neslihan Aydın 

Konuyla ilgili basında yer alan diğer haberler

Yataş, Enza'yla mobilyanın 'Zara'sı oldu
  
YATAŞ krize aldırmadan yeni bir mobilya markası yarattı, bir yılda yok sattı. Yatakta Yataş, ev ev tekstilinde Puffy, köşe takımlarında Corners'dan sonra İtalyan tasarımcıların imza attığı Enza markasıyla geçtiğimiz yıl piyasaya çıktıklarını belirten Yataş A.Ş. Genel Müdürü Nuri Öztaşkın, 'Modayı uygun fiyata sattık. Tekstilde Zara ve H&M'in yaptığını mobilyada biz yaptık. Henüz bir yıl olmasına rağmen çok büyük bir taleple karşılaştık, bir de mobilyada KDV indirimi olunca, siparişleri karşılamakta zorlandık. Adeta yok satınca kapasitemizi bu yıl için yüzde 100 artırma yoluna gittik' dedi.

DİZİLER SAYESİNDE 'EVE' DÖNÜŞ
 Dizilerle birlikte bir 'eve dönüş' trendinin başladığını belirten Öztaşkın, şöyle konuştu: 'İnsanlar artık evlerinde daha çok vakit geçiriyor. Artık diziler de insanları daha çok eve bağlıyor. Ayrıca biz geleneksel olarak misafir ağırlamayı, evimizdeki eşyaları göstermeyi seven bir toplumuz. Kimse modası değişen bir ürüne çok para harcamak istemiyor. Biz 'fashion' ürünleri ulaşılabilir fiyatlarla sattığımız için başarılı olduk...'

Yataş'ın 2008'de 110 milyon dolar ciroya imza attığını belirten Öztaşkın, 'Bu cironun yüzde 25-30'u yatak, yüzde 30'u oturma grubu, yüzde 15-20'si ev tekstili ve kalan kısmı ise modüler mobilyadan geldi' dedi. Toplam cironun yüzde 10'nun ihracat olduğunu ifade eden

Öztaşkın, İran, Irak, Suriye, Yunanistan, Bulgaristan, Azerbaycan, Macaristan, Hollanda ve Fransa'ya ihracatları olduğunu, Irak, İran ve Suriye pazarına ağırlık vereceklerini belirtti. Öztaşkın, bu yıl yurtiçinde 30, yurtdışında 8-10 mağaza açmayı planladıklarını sözlerine ekledi.
Akşam/Aylin Löle

Diziler eve bağladı, Yataş kapasiteyi ikiye katladı

Krizle eve kapanan tüketicilerin 'dizi bağımlılığı' ile en son trendleri görerek eşyalarını yenilemeye yönelmeleri mobilyaya ilgiyi ateşledi. Yataş, gelen yoğun taleple 2009 sonunda kapasiteyi 2 katına çıkardı.

YATAŞ Yönetim Kurulu Üyesi Öztaşkın, "Krizde benzerlerine kıyasla yüzde 60 daha düşük fiyatla satış yapmamız tüketiciyi cezbetti. 2010'da yüzde 25 büyüyerek 30 mağaza açma kararı aldık" dedi.

Yatak, mobilya ve ev tekstili sektörünün önde gelen firmalarından Yataş, tasarım ürünleri benzerlerinden yüzde 60'a varan oranda daha uygun fiyatlara satarak krizi fırsata çeviren firmalardan biri oldu.

Tüketicilerin krizde evlerine kapanmalarının yanı sıra dizilerin yarattığı bağımlılıkla evle ilgili en yeni trendleri görerek eşyalarını yenilemeye yöneldiklerini fark eden firma, bu dönemde Enza mobilya serisini piyasaya çıkardı. Özel bir tanıtım yapmamasına rağmen fiyatı 2 bin ile 5 bin lira arasında değişen Enza serisiyle 50 milyon dolarlık satış yaptı. 2009 sonunda kapasitelerini 2 katına çıkarmak zorunda kaldıklarını söyleyen Yataş Genel Müdürü ve Yönetim Kurulu Üyesi Nuri Öztaşkın, "Tasarım ürünleri uygun fiyatlara sunarak farklılaştık. Bir başka deyişle a la carte fast-food fiyatına sattık. Bugün 1-1.5 bin liraya Corners köşe takımı, 2-5 bin lira arasında Enza Mobilya satıyoruz. Piyasada fiyatlar 7-30 bin lira arasında değişebiliyor. Bu, eve kapanan tüketicileri cezbetti. Mobilya değiştirme süresi de 10 yıldan 3-5 yıla indi" dedi.

Bu gelişmelerle 2010 yılında hedef büyüttüklerini belirten Öztaşkın, "Krizde ihracatta yaşadığımız yüzde 35'lik daralmayı bu yıl telafi ederek iç piyasada da satışları yüzde 11 artırdık. 2010'da ise agresif bir stratejiyle 30 yeni mağaza açarak yüzde 25 büyüyeceğiz" diye konuştu.

Hedef % 5 pazar payı

Sektörün 2009'u bir önceki yılın yüzde 3-5 arasında gerisinde kapattığını söyleyen Öztaşkın, hedeflerinin mobilya pazarından önümüzdeki 3 yıl içinde yüzde 5 pay almak ve 375 milyon dolar ciroya ulaşmak olduğunu dile getirdi. Öztaşkın, "Yatakta pazar payımız yüzde 20. Stüdyo evler için tasarladığımız Corners markalı köşe takımları ise kendi kategorisinde pazardan yüzde 50'lik pay alarak birinci oldu. Artık ev aksesuarlarına da gireceğiz" dedi. İhracatta Ortadoğu'ya ağırlık vereceklerini de söyleyen Öztaşkın, "İran, Irak, Suriye ve Azerbaycan'a ihracatı artırıp ciro içindeki payını yüzde 10'dan yüzde 15'e çıkaracağız" açıklamasını yaptı.

Enza'da sandalyelerin yerini banklar aldı

2 Şubat'ta Yeşilköy CNR Fuar Merkezi'nde başlayıp 6 Şubat'a kadar sürecek olan IMOB Mobilya Fuarı'nda tanıtılan Enza serisinde yemek odası çalışmalarından biri olan Bosco bambu ve beyaz kombinasyonu modern tasarımıyla dikkat çekiyor. Modelin masasının orta kısmında natürel cam kullanılmış, sandalyelerin yerini ise banklar almış. Banklarda uzun zaman geçirmek için özel üretilmiş minderlere yer verilmiş.
Vatan/Nihal Yuvacan


Geri Dön