16 / 11 / 2024

Kentsel dönüşüm sektörel büyümeyi tetikliyor!

Kentsel dönüşüm sektörel büyümeyi tetikliyor!

Yeni inşaat projeleri, kentsel dönüşüm ve ev yenileme trendlerinin etkisiyle 2014 yılında resmi olmayan rakamlara göre yaklaşık yüzde 25'lik büyüme gösteren ankastre mutfak alanının bu yıl içinde de yüzde 20 oranında büyüyeceği öngörülüyor...




Türkiye'de tüketicinin ankastre ürünlere uyum süreci içinde bulunduğunu belirten uzmanlar, Avrupa pazarında ankastre ürünlerin yüzde 80'lik bir kullanım oranına sahip olduğunu ve Türkiye'nin gidecek daha çok yolu bulunduğunu söylüyor. Bu oran Türkiye'de ise yüzde 20'yi ancak buluyor. Ankastre ürünler son beş yılda, orta segment tüketicilerin de yoğun talebi ile yeni mutfakları tamamlayan ürünler haline gelirken, tüketiciler günümüzde mutfaklarını daha pratik, işlevsel ve zamanlarının çoğunu geçirecekleri yaşam alanları olarak tasarlıyor. 


Ankastre ürünler ise tüketicilerin bu beklentilerini birebir karşılamaya çalışıyor. Artık yeni evli çiftler ve mutfağını yenileyecek diğer tüketiciler, ayrıca kentsel dönüşüm projeleri ve marka inşaat projeleri, mutfaklarında ankastre ürünleri tercih ediyor. Böylece, ankastre mutfak ürünleri günümüzde lüks olmaktan çıkıp, erişebilir bir yenilik olarak beyaz eşya pazarının hacmini artıran konuma geldi. 


Ankastre cihazları sektörünün 2015 yılına girerken beklentileri yerine getirdiği ve hızını artırarak büyümeye devam ettiği fikrinde birleşen sektör aktörleri, bunun sebebini son yıllarda büyüyen inşaat sektörü ve özellikle konut projelerindeki artan hacme bağlıyor. Mutfak mobilyası ile sağladıkları uyum nedeniyle ankastre cihazlar, daha fazla tercih edilirken, bu cihazların mutfakla yüzde 100 uyumu, tüketici açısından tercih edilirliği artırıyor.


Tüm projelerde ve mutfak yenilemelerinde markalı ya da marangoz üretimi hazır mutfaklara yönelim olması ve bu mutfaklarda ankastre fırın, ocak ve davlumbaz üçlemesinin ağırlıklı kullanılması bu durumda en belirleyici etken. Yapılan araştırmalara göre Türkiye'de en çok satılan ankastre ürün kategorisi davlumbaz. Bunun nedeni ocak ve fırınların solo ürünlerde ikame etmesi. Ancak davlumbaz başlı başına bir ankastre ürün. Set mantığında yaklaşırsak ocak, davlumbaz ve fırın seti ankastrede vazgeçilmez üç ürün olarak görülüyor. 


Sektörde 25 oyuncu var T

Türkiye ankastre konusunda büyük bir ilerleme kaydederken, henüz Avrupa ülkelerinin seviyesine ulaşamadı. Seviyeye ulaşamaması da ankastre ürünler konusunda satış beklentisini yukarıda tutuyor. Lokal ve uluslararası firmalarla birlikte Türkiye ankastre mutfak pazarında 25 oyuncu bulunuyor. Bu firmalar her yıl pazara yaklaşık 2 milyon adet ürün sunuyor. Türkiye'nin 2013 yılı itibarıyla yaklaşık 22 milyon adet beyaz eşya ürettiği göz önüne alındığında tüm beyaz eşya üretiminden ankastre ürünlerin resmi olmayan rakamlara göre yaklaşık yüzde 10 pay aldığı görülüyor. Bu noktada sektör açısından büyük bir pazar potansiyelinden söz eden uzmanlar, konut yenilemeleri ve kentsel dönüşüm projeleriyle orta vadede beyaz eşya üretiminden ankastre ürünlerin aldığı payın daha da artabileceği değerlendirmesini yapıyor. 

Avrupa'daki toplam beyaz eşya pazarının yüzde 50'sini ankastre ürünlerin oluşturduğu bilgisini veren sektör aktörleri de en azından Avrupa ortalamasının yakalanması ile sektörün gelişimini tamamlayacağı değerlendirmesini yapıyor. 


Ankastre mutfak ürünleri pazarına, üretim ve satışına dair net veriler olmamakla birlikte sektör aktörlerinden edinilen resmi olmayan rakamlara göre, ankastre mutfak ürünleri ticaret hacminin dünyada 21 milyar dolar, Türkiye'de ise 1.8 milyar dolar civarında olduğu tahmin ediliyor. Türkiye ankastre mutfak alanında 25 firma faaliyet gösterirken, ankastre mutfak pazarının yüzde 80'inden fazlasının sekiz markanın elinde olduğu firma temsilcileri tarafından ifade ediliyor. Günümüzde artık hemen hemen her inşaat projesinde ankastre ürünlerin yer aldığını belirten firma temsilcileri, bu durumun ankastre mutfağı bu yıl yaklaşık yüzde 20 oranında büyüteceğine dikkat çekiyor. 


Ayrıca Türkiye'nin ankastre ürünler bakımından da önemli bir potansiyele sahip olduğunu belirten firma temsilcileri, bu potansiyelin değerlendirilebilmesi için devletin ciddi çözüm arayışlarına yönelmesini ve yerli yatırımcıyı korumak amacıyla özellikle Uzakdoğu'dan yapılan ithalata getirilen kontrollerin artırılmasını talep ediyor. 


Ankastre ürünlerin hepsinde yüksek enerji sınıflı ürünlerin payı artıyor. Özellikle çamaşır makinelerinde A+++ ürünlerin payı Avrupa pazarının üstüne çıkarken, buzdolabında A++ ürünlerin payı Avrupa ile eşitlendi. 2014 yılı Şubat ayında yürürlüğe giren kredi kartlarında taksit sınırlaması ve ekonomik ve siyasi olarak son dönemdeki görece negatif konjonktür diğer sektörlerde olduğu gibi beyaz eşya sektöründe de 2014 yılında büyümeyi sınırlayıp 2013 yılma göre stabil bir pazar ortaya çıkmasına yol açtı. Bu durum bireysel satışlar noktasında ankastre ürünleri sınırlayan bir engel olarak görülüyor. 


Dünya ek


Geri Dön