23 / 11 / 2024

Kışın uçak inmeyen Bodrum'a 2 parçalı havaalanı dizayn etti!

 Kışın uçak inmeyen Bodrum'a 2 parçalı havaalanı dizayn etti!

Tabanlıoğlu Mimarlık tarafından dizayn edilen Bodrum Milas Havalimanı Dış Hatlar Binası 3 Haziran'da hizmeti girdi





Tabanlıoğlu Mimarlık tarafından dizayn edilen Bodrum Milas Havalimanı Dış Hatlar Binası 3 Haziran'da hizmeti girdi. Kışın Bodrum'a uçak inmediğini dikkate alarak maliyetleri düşürecek efektif planlaması ile dikkat çeken 100 bin metrekarelik dış hatlar binası, Türkiye'ye adım atan yabancı turisti etkileyici bir karşılama ve uğurlama vaat ediyor.


Yıl 1961. Hava ulaşımı gelişiyor ve İstanbul Yeşilköy Havalimanı Fransız Aeroports de Paris firmasına yeniden yaptırılmak isteniyor. Alanın genel yerleşme ve yeni terminal binasının projelendirilmesi için 1969 yılında Dr. Hayati Tabanlıoğlu görevlendiriliyor. Hayati Tabanlıoğlu, yeni genişleme ile şu an iç hatlar binası olarak kullanılan o zamanki dış hatlar binasını 1984 yılında tamamlıyor.


Babasının izinden giden ve mimar olan Murat Tabanlıoğlu da 1998 yılında Bodrum Milas Havalimanı terminal mimari projesi için açılan yarışmaya katılıyor ve birinci oluyor. Ancak ne yazık ki projenin tamamlanması 14 sene sonra mümkün olabiliyor.


3 Haziran'da resmi açılışı yapılan Bodrum Milas Havaalanı Dış Hatlar Terminali'ndeki gecikmeyi Murat Tabanlıoğlu şöyle izah etti:


Proje yarışmasından sonra sıra binayı yapıp işletecek firmanın seçimine geldi. O ihaleyi Teknoteks ile Aerodrom Belgrade Airport Ortak Girişim Grubu 45 aylık işletim süresi ile kazandı. 2006 yılında yapılan ihale, 2007 yılında iptal edildi.


İptalin gerekçesi olarak işletmecisinin aradan geçen sürede adım atmaması gösterildi. Sırp ortağı ile Teknoteks karşı dava açsa da binanın yapım ihalesi 2011 yılında İtalyan Astaldi tarafından üstlenildi. 2011 yılında işleri devralan Astaldi, 14 ayda 100 milyon euroluk projeyi tamamladı ve bina hizmete girdi.


Tabanlıoğlu 12 yıl önce hazırlanan proje ile şimdi hizmete giren terminal arasında dizayn açısından çok fazla fark olmadığını temelde aynı projenin tatbik edildiğini söyledi. Mesela Muz Bahçesi ilk çizimde yokmuş, sonradan eklenmiş. Artık körüklerden geçen yolcular önce muz bahçesine tanık olacak.


Zamana uyacak küçük iyileştirme ve değişiklikler yaptıklarını belirten Tabanlıoğlu, terminal binası ile ilgili bilgi verdi:


Tıpkı Dalaman gibi burası da 100 bin metrekarelik kapalı alana sahip. 5 milyon yolcu kapasiteli. Şu an gelen yolcu sayısı 1.5-2 milyon civarında olacak. Yani aslında tümüyle geleceğe düşünülmüş bir kapasite.


Tabanlıoğlu, alana inen uçakların neredeyse tamamının charter olduğuna ve kış aylarında alana tekbir uçak bile inmediğine işaret ederek binanın dizaynında bu durumu dikkate aldıklarını da vurguladı: 


Ağustos ayında pik yapan saatte 15 uçağın indiği ancak kış aylarında günlerce aylarca tek bir uçağın bile inmediği bir durum var ortada. Binayı kışın uçak inmese de kapatmanız mümkün değil. Bu yüzden 2 parçalı, 2 gövdeli tasarladık ki kış aylarında maliyetleri kontrol etmek mümkün olabilsin.


Bu arada söze terminalin işletmecisi Mondial'in CEO'su Tomasso Sabato giriyor:


Pik sezonda 900 personel ile hizmet vereceğiz. Ancak kış aylarında personel sayısı 200' e kadar inecek herhalde.


Murat Tabanlıoğlu, Bodrum'da turizm sezonunu artırmak hatta 12 aya yaymak için yoğun çaba olduğuna, bugün olmasa bile yakın gelecekte Bodrum Havaalanı'nın 12 ay yaşayan bir hale dönüşeceğini söylüyor. Bazı turizm tesislerinde de bu yönde çaba var.


Umarız Bodrum 12 ay olmasa da en azından 6 ay yaşayan bir turizm noktasına dönüşür de, işletmeler tüm maliyetleri 2 ayda çıkarmaya odaklanmış fiyat politikalarından vazgeçer.


Vatan


Geri Dön