KKTC deniz geçişi isale hattı projesi meclis gündeminde!
KKTC deniz geçişi isale hattı projesine ve onarım işi meclis gündemine taşındı. CHP'li Erdoğdu, konuyla ilgili soru önergesi hazırladı...
CHP İstanbul Milletvekili Aykut Erdoğdu, KKTC deniz geçişi isale hattı projesine ve onarım işine ilişkin soru önergesi hazırladı. Erdoğdu, sorusunun Tarım Ve Orman Bakanı Bekir Pakdemirli tarafından yanıtlandırılmasını istedi.
CHP'li Erdoğdu,''Sözleşme bedeli 630 milyon TL, sözleşme tarihi 11.06.2012 olan 2011/125586 ihale numaralı KKTC Deniz Geçişi İsale Hattı İnşaatı 2015 yılında bitirilerek 17.10.2015 tarihinde asrin projesi lansmanı ile hizmete açılmıştı. 4 yıl 3 ay çalışabilen projenin 2020 yılı Ocak ayında Mersin'in 5 mil açığında bulunan boruların, denizde meydana gelen dip dalgasının etkisiyle arıza yaptığı açıklandı. Arızanın, boruların patlaması neticesinde oluştuğu anlaşılırken arızanın giderilmesi için 21/b maddesine göre pazarlık usulü ile yapılan ihale sonucu onarım sözleşmesi 10.06.2020 tarihinde 483 milyon 830 bin TL bedelle Kalyon İnşaat A.Ş.'ye verildi. Aşağıdaki sorularımın Tarım ve Orman Bakanı Sayın Bekir Pakdemirli tarafından TBMM İÇ Tüzüğünün 96. maddesi uyarınca dönemin Başbakanı tarafından “Asrin Projesi” olarak nitelendirilen “Kıbrıs'a Anamur (Dragon) Çayından Boru ile Su Götürme” Projesine ilişkin olarak yapılı şekilde yanıtlanmasını saygılarımla arz ederim'' diye konuştu.
CHP İstanbul Milletvekili Aykut Erdoğdu'nun soruları:
1- Ancak 4 yıl 3 ay arıza vermeden çalışabilen söz konusu su hattının yapım sözleşmesinde oluşabilecek arızaların ilk yüklenici tarafından giderilmesi için bir şart bulunmakta mıdır? Böyle bir şart varsa bu garanti süresi ne kadardır? Böyle bir şart sözleşmede yer almıyorsa bu tür yüksek maliyetli bir yapım işinin sözleşmesinde bu tür arızaların giderilmesi hususunda bir şart niçin yer almamıştır?
2- 2012 yılında yapılan İsale Hat İnşaat Sözleşmesinin bedeli 630 milyon TL iken ortalama ÜFE artışlarıyla eskale edildiğinde bu bedelin 2020 yılı fiyatlarına göre 1 milyar 605 milyon TL seviyesinde olduğu hesaplanmaktadır. Toplam yatırımın bugünkü fiyatlar üzerinden bedeli bu düzeydeyken 10.06.2020 tarihli onarım sözleşmesinde onarım işi Kalyon İnşaat A.Ş.'ye 483 milyon 830 bin TL'ye verilmiştir. Buna göre onarım bedeli, aynı işin bugünkü yapım bedelinin yüzde 30'u kadardır. Bu şartlar altında ya onarım sözleşmesinin bedeli fahiş olarak belirlenmiştir ya da ariza gerçekten çok büyüktür. Sadece 4 yıl kullanılabilen bir yatırımın bu denli büyük bir arıza vermesi normal midir? Eğer bu denli maliyetli bir arıza durumu normalse onarımın ardından 4 yıl sonra yine yüksek maliyetli arızaların oluşmayacağının garantisi nedir?
3- 11.06.2012 tarihli İsale Hattı İnşaatı sözleşmesinde yüklenici Sigur Ros SDN BHD şirketi iken taahhüt bu şirketle Kalyon İnşaat A.Ş. ve Kutay İnşaat A.Ş.'nin kurdukları iş ortaklığı tarafından yerine getirildi. Bu ilk yapım işinin içinde olan Kalyon İnşaat'ın çalışmaları sonucu bu denli yüksek bedele ulaşan bir arıza çıkmışken onarım işi yapım işinde başarısız olan bu şirkete niçin tekrar verilmiştir?
4. Hem yapım hem de onarım işinde teklifler İhale Kanununun 21/b maddesine göre alınmıştır. Bu
isale hattına ilişkin hem yapım ve hem de onarım işlerinde 21/b maddesinin işletilmesinin gerekçesi nedir?
5- KKTC'ye su aktarımı ile ilgili olarak 2020 yılı yatırım programında 2 adet proje yer almakta. Bunlardan biri 2015A01-2192 numaralı “Kıbrıs'a Anamur (Dragon) Çay’ından Boru İle Su Götürme” başlıklı 1 milyar 115 bin 761 bin TL tutarlı proje ve diğeri de 2009K05-1101 numaralı aynı isimli ve 3 milyar 11 milyon 214 bin 460 TL tutarlı projedir. Bu projelerin detayları ve gerçekleşme oranları nedir? Bu projelerin bedellerinin tamamı Kalyon İnşaat A.Ş.'ye verilerek tamamlanmaya mi çalışılmaktadır? Arızalar ya da bu projeyle bağlantılı diğer ihtiyaçlar bu bedellerin tamamının kullanılabilmesi için mi gündeme gelmektedir?