Klima alırken nelere dikkat etmek gerek?
Lüks olmaktan çıkarak ihtiyaç ürünü haline gelen klimada satışlar, haziran ayının ikinci haftasından itibaren açıldı.
Geçtiğimiz yıl 1.3 milyar dolarlık hacme ulaşan sektörde bu yıl yüzde 15'lik büyüme bekleniyor. Bunda da 1.4 milyona ulaşan yıllık satış adediyle Türkiye'nin dünyada en hızlı büyüyen mini split klima pazarlarından biri haline gelmesi etkili oldu..
Haziran ayının ortasından itibaren bastıran sıcaklar klimacıların yüzünü güldürdü. Hareketlenen piyasa, sektörün 2008 yılı için ümitlenmesini sağladı. Geçtiğimiz yıl 1 milyar 300 milyon dolarlık pazar hacmini yakalayan ısıtma ve soğutma sektörü, bu yıl yüzde 15'lik büyüme hedefliyor. Bunda da 1.4 milyona ulaşan yıllık satış adediyle Türkiye'nin dünyanın en hızlı büyüyen mini split klima pazarlarından biri haline gelmesi etkili oldu.
Ferroli Türkiye Yönetim Kurulu Üyesi ve Genel Müdürü Çetin Çakmakçı, ekonomik beklentilerin yanı sıra, yaz mevsiminin geç gelmesinin satış oranlarında biraz düşüşe neden olduğunu dile getirerek, haziran ayının ikinci haftasından itibaren pazarın yeniden toparlandığını söyledi. Bu yıl pazardaki büyüme beklentisinin yüzde 15 olduğunu aktaran Çakmakçı, satışların da 1 milyon 700 bin adet civarında gerçekleşeceği tahmininde bulundu.
Çakmakçı, Türkiye'de klima pazarının son 5 yılda ortalama yüzde 15-20 oranında büyüdüğünü dile getirerek, Avrupa pazarlarına bakıldığında Türkiye'nin, Avrupa'da klima sektöründe satış adedi bazında İtalya ve İspanya'nın ardından üçüncü sırada yer aldığını kaydetti. Çakmakçı, şu bilgileri verdi: "2003 yılında 5 milyon adet civarında seyreden pazar 4 yılda yüzde 62 büyüyerek, 2007 yılında toplam 8 milyon 100 bin adede ulaştı. Avrupa evsel klima pazarının cirosal büyüklüğü de 6.3 milyar dolara yükseldi."
Her odaya bir klima
Türkiye'de birkaç yıl öncesine kadar lüks sayılan klimalar artık ihtiyaç sınıfına girdi. Airfel Genel Müdürü Hasan Önder de, dünya klima pazarında yaşanan hızlı büyüme ve Türkiye ekonomisinde yaşanan olumlu gelişmeler paralelinde, Türkiye'de ev tipi klima pazarında da büyük bir ivme yakalandığını belirtti. Önder, "Klimaların yaygın olarak kullanılmaya başlandığı ilk zamanlarda pazar eğilimi her eve bir klima şeklindeydi. Şimdi de, klima pazarı daha da oturdukça, pazar eğilimi her odaya bir klima şeklini aldı. Penetrasyon diğer ülkelere göre düşük olmakla birlikte klima satışında hızlı artış görülüyor" dedi.
Türkiye'deki ısıtma-soğutma pazarının 2007'de toplam 1.3 milyar dolar büyüklüğe ulaştığını aktaran Önder, sektörde dağılımın ise, soğutma pazarında 550 milyon dolar, ısıtmada ise 750 milyon dolar olduğunu kaydetti. Hasan Önder, ısıtma-soğutma sektörünün çeşitli etkilerle büyüme trendi gösteren bir sektör olduğunu dile getirdi.
Alarko Carrier'in Pazarlamadan Sorumlu Genel Müdür Yardımcısı Hırant Kalataş da, sıcakların gecikmesi ve piyasalarda yaşanan durgunluğun klima pazarını olumsuz etkilediğini kaydederek, satışların bir önceki yıla göre yüzde 10 oranında artacağı tahmininde bulundu. 2007'de 950 bin set olan pazarın, 2008 yılında 1 milyon seti aşacağı öngörüsünde bulunan Kalataş, pazarın bu yıl cirosal olarak yüzde 22 seviyesinde büyümesini beklediklerini, bireysel klima pazarının yılsonuna kadar 579 milyon dolara ulaşacağını kaydetti.
Kalataş, son yıllarda klimanın lüks tüketim malı olmaktan çıkıp, ihtiyaç malları arasına girdiğini vurgulayarak, "Klima cihazlarının fiyatları artık kolay ulaşılabilir seviyeye indi. Bunda dünyada üretim miktarının artmasının, Çin kaynaklı ürünlerin piyasaya girmesinin ve yerli imalatın olmasının etkisi var" diye konuştu.
Talep split klimaya kaydı
York marka klimaların Türkiye dağıtıcısı JCI Türkiye'nin Genel Müdürü Harun İz, Türkiye'de başta mini split klimalar olmak üzere konutlara yönelik klima sistemleri ve hafif ticari klima piyasasında olağanüstü bir büyüme görüldüğünü belirterek, şunları söyledi: "Türkiye, 1.4 milyona ulaşan yıllık satış adediyle dünyanın en hızlı büyüyen mini split klima pazarlarından biri haline geldi. Pazarın potansiyelinin önümüzdeki yıllarda Avrupa ülkelerinde olduğu gibi 10-11 kişiye, 1 klimaya kadar büyüyeceğini düşünüyoruz. Sektör, geçen 5 yıldaki büyüme trendini bu yıl da arttırarak devam ettirecek. Her ne kadar bu yıl mayıs, haziran aylarında sıcaklık düzeyi 2007 aynı dönem ile karşılaştırıldığı zaman düşük olsa da, yükselen sıcaklık ve nem oranlarının temmuz ayı başında satışları artıracağını öngörüyoruz."
Klima alırken neye dikkat edilmeli
1- Mekana göre kapasitesi fazla olan bir klima para kaybına, düşük bir klima verim alınmamasına yol açar. Bu nedenle doğru klima seçimi oldukça önemli. Dikkat edilmesi gereken noktaların başında model seçimi, montajı, servis güvencesi ve kalitesi gelir.
2- Klima kullanımındaki en önemli olay soğutma gücünü doğru belirlemek. Onun için iyi bir mühendislik çalışması gerekir. Aynı evin yönü güneye çevrilince klimanın yeri ile ilgili başka planlamalar yapmak gerekebilir.
3- Evsel kullanıcıların daha çok tercih ettiği duvar tipi olarak adlandırılan split klimalar, taze hava beslemesine sahip değillerdir. Bu nedenle böyle bir klima kullanılıyorsa filtreleme sistemi çok önemli. Mümkün olduğu kadar çok ve farklı özelliklere sahip filtreleri bulunan cihazlar seçilmeli.
4- Ayrıca taze ve temiz havanın içerdiği "negatif iyonların" da iç ortama verilmesi ile üst düzeyde bir hava koşullandırma yapılmış olur. Bunun için seçilecek klimalarda "negatif iyon jeneratörünün" bulunmasına dikkat etmek gerekiyor..
Hanife BAŞ / Hürriyet