03 / 05 / 2024

Konak Tüneli mahkemelik oldu!

Konak Tüneli mahkemelik oldu!

Milliyet Gazetesi köşe yazarı Mustafa Yılmaz bugün köşesinde " Konak Tüneli Yüksek Mahkeme'de " başlıklı yazısına yer verdi. İşte yazının detayları.



 Konak Tüneli inşaatından, Yeşildere'den geçerken tesadüfen haberdar oldu. 

Büyükşehir Belediyesi yetkilileri hemen planlan açıp baktı. 

Tünel, Yeşildere'den başlayıp Bahribaba Parkı'nda son buluyor. Çıkış noktası Büyükşehir Belediyesi İmar ve Planlama müdürlerinin odalarına 100 metre uzaklıkta. 

Odalarının penceresinden baktıklarında Bahribaba Parkı'nı görüyorlar. 

Ama onlar da herkes gibi böyle bir projenin başladığını gazetelerden okudu. 

Oysa projenin onların yaptığı planlarda var olması gerekiyordu. 

Vatandaş yaptığında bunun adı İmar Yasası'nda "kaçak yapı" olarak tanımlanıyor. Kamu yapınca kimse bir şey diyemedi. 


Şehir Plancıları Odası  İzmir  Şube Başkanlığının tünel inşaatına karşı açtığı bir de dava var. 

Bu davada durdurma gerekçeleri şöyle açıklanıyor:

 1- Proje, bölgedeki SİT alanlarını yok sayan bir yaklaşımla hazırlanmış. 

2- Etrafından tümüyle soyutlanmış, bağlantı yollarının bile tam olarak belirlenmediği sadece güzergâh şeması olan projenin yürürlükteki imar planları ile ilişkisi kurulmamış. 

3- Projenin yapılış gerekçesi bilimsel bir temele dayanmıyor. Kent içi ulaşımın ana ilkelerine açıkça aykırı olduğu görülüyor. Bilimsellikten uzak bir proje. 

4- Üst ölçekli planlara aykırı ve plan değişikliği olmadan inşaata başlandığı için suç işleniyor. 

5- Birinci derece deprem bölgesi olan İzmir'de bu türden projelerin mutlaka zemin etüdü yapılarak projelendirilmesi gereklidir. 

6- Konak Tüneli Projesi, Ulaştırma Bakanlığı tarafından 23.03.2011'te yayınlanan "Türkiye Ulaşım ve İletişim Stratejisi, Hedef 2023" Raporunda belirtilen ilkelerine ve kararlarına aykırı nitelikler taşımaktadır. 

7 -İzmir 1 Numaralı Kültür Varlıklarını Koruma Bölge Kurulu, 23.11.2011 tarih ve 155 numaralı kararıyla, 2863 sayılı Kültür Varlıklarını Koruma Kanununa ve Koruma Yüksek Kurulu İlke Kararlarına aykırı karar almıştır. Kurul, İzmir'i etkileyecek önemli bir konuda hiçbir plan kararı olmayan bir projeye onay vermiştir. 

Örneğin, oluşacak hava kirliliği, gürültü ve vibrasyonların nasıl yıkıcı bir etkisi olacağı araştırılmadan projenin uygun bulunması ve inşaat uygulamaya izin verilmesi kabul edilemez. 

Kent içi ulaşımında yeni sorun alanları yaratılmaması için, projenin uygunluğu kararının bir an önce iptal edilmesi gerekmektedir. 

? ? ? 

Söz konusu gerekçeleri İzmir Birinci İdare Mahkemesi uygun görmedi ve yürütmenin durdurulması isteğini reddetti. 

Şehir Plancıları Odası İzmir Şube Başkanı Özlem Şenyol'a bundan sonra ne yapacaklarını sordum: "Biz, en başından beri Konak Tüneli'nin bilimsel ilkelere aykırı ve kaçak şekilde yapıldığını söyledik. 

Kamu yararı açısından bu konuda mücadeleyi hem hukuksal hem diğer alanlarda sonuna kadar götüreceğiz. 

Bu nedenle, Tünel inşaatının durdurulması ve iptali için Danıştay 6'ncı Dairesi'ne başvurduk." ? ? ? 

Hukuksal süreç, daha önce pek çok projede olduğu gibi inşaatın oldukça gerisinden geliyor. 

Muhtemelen Danıştay 6'ncı Dairesi kararını verdiğinde Konak Tüneli çoktan açılmış olacak. 

Bilimsel meslek odalarının uyanları dikkate alınmadan 150 milyon liralık kamu kaynağı, İzmir'in en önemli bölgesindeki yol inşaatı için harcandı. 

Ama bakalım bilimsel uyarılara aldırmadan büyük iddialarla yapılan tünel, İzmir'de trafik sorununu çözecek mi? Yoksa yeni sorunlara mı neden olacak? 


Milliyet Ege


Geri Dön