22 / 12 / 2024

Konak ve Karşıyaka Tramvayları Projesi finansmanı için imzalar atıldı!

Konak ve Karşıyaka Tramvayları Projesi finansmanı için imzalar atıldı!

Konak ve Karşıyaka Tramvayları Projesi finansmanı için imzalar atıldı.Aziz Kocaoğlu, “Bu anlaşma, Türkiye’deki tüm ekonomik olumsuzluklara rağmen, İzmir Büyükşehir Belediyesi’ne olan güvenin yansımasıdır.” dedi.




İzmir Büyükşehir Belediyesi, kent içi trafiği rahatlatacak, metro sistemini tamamlayıcı nitelikte hayata geçirilecek Konak ve Karşıyaka Tramvay Projesi kapsamında; Dünya Bankası’nın alt kuruluşu olan IFC (Uluslararası Finans Kuruluşu), AFD (Fransız Kalkınma Ajansı), ve MİGA (Çok Taraflı Garanti Kurumu) garantili ING Bank ile toplam 165 Milyon Euro’luk kredi anlaşması imzaladı. Başkan Aziz Kocaoğlu, “Bu anlaşma, Türkiye’deki tüm ekonomik olumsuzluklara rağmen,  İzmir  Büyükşehir Belediyesi’ne olan güvenin yansımasıdır.” dedi.


Yabancılar çok memnun

ING Bank Türkiye Direktörü Görkem Ataç, İzmir Büyükşehir Belediyesi ile böyle bir ortaklığa imza atmaktan mutluluk duyduklarını söyledi. Ataç, “Ülkemizin modern yüzü İzmir’in gelişmesine katkı sağlayacak yeni projelerde yer almaya devam ediyoruz. Tramvay projesi, İzmir’in dünya standartlarına ulaşma hedefine doğru atılmış çok ciddi bir adımdır” dedi. 


AFD Türkiye Müdürü Bertland Willocquet, Büyükşehir Belediyesi ile finansal işbirliğini sürdürmekten mutlu olduklarını dile getirdi. Willocquet, “Proje, İzmir’in ulaşımına büyük katkı sağlayacak. Geçen sene İzmir kentinin yeni gemilerinin finansmana yönelik sözleşme yapmıştık. Akdeniz ve dünyaya açılan İzmir, sürdürülebilir gelişme açısından büyük bir adım daha attı. İzmir, AFD için önemli bir ortak olmuştur. İzmir, hedef olarak ulaşımda büyümeyi seçti. İzmir Körfezi’ndeki deniz ulaşımının geldiği nokta ve ilk geminin teslimatıyla projenin ilerleyişini görmekten mutluluk duyuyorum. Geçmişinden dolayı tramvaya yabancı olmayan İzmir için bu iki yeni tramvay kadar, yüzülebilir körfez ve kıyı tasarım projesinin de İzmir’i geleceğe taşıyacak projeler olduğuna inanıyorum. Tramvay projesi, aynı zamanda gelecekteki belediye projeleri için de bir model teşkil ediyor. Projenin İzmir halkının beklentilerini karşılayacağına inanıyorum” diye konuştu. 


IFC Türkiye Direktörü Carlsson Mueller ise İzmir’in dünya çapında bir kent olabileceğini vurguladı. Mueller, “Bu güzel kentin gelişmesini desteklemek için çalışmalar devam ediyor. Bu çevre dostu proje, trafikteki tıkanmaları da azaltacaktır. Böyle büyük projeler, sadece belediye bütçeleriyle karşılanamaz. İzmir Büyükşehir Belediyesi, belediye harici finansman imkanlarını arttırarak altyapı ihtiyaçlarını karşılıyor. Kamu altyapıları çok önemlidir. Bu projeler, İzmir’in gelişmesine daha da katkıda bulunacak. Bu sayede İzmir sürdürülebilir kalkınmaya sahip bir kent olacaktır” dedi.


Güçlü finansal yapının göstergesi

İzmir Büyükşehir Belediye Başkanı Aziz Kocaoğlu ise konuşmasında, Büyükşehir Belediyesi’nin 10 yıl önceki finansal durumunu hatırlatarak sıkıntılı bir süreçten bugünkü güçlü finans durumuna geldiğini söyledi. Belediyecilikte kalıcı hizmet yapabilmek için çevre ve ulaşım yatırımlarına önem ve öncelik verdiklerini hatırlatan Başkan Kocaoğlu, “Metro, banliyö, yeni gemiler ve tramvay yatırımları söz konusu olduğunda büyük bir finans desteğine ihtiyacımız var. IFC’nin konsorsiyumunda 4. kredi sözleşmemizi gerçekleştiriyoruz. IFC ile imzaladığımız toplam kredi miktarı 320 milyon TL civarında. İzmir Büyükşehir Belediyesi’nin kredibilitesi ise bunun 4 katı civarında. Ödeyebileceğimiz kadar borçlanacağız. Aldığımız krediyi eski sisteme göre karşılayabilecek durumdayız. Belediyenin ekonomisini güçlendirmeyecek harcamaları kendi kaynaklarımızdan, belediye bütçemizden karşılıyoruz. Bu da finans yapımızın güçlü bir şekilde devam etmesini sağlıyor” dedi. 


IFC’nin Büyükşenir Belediyesi’nin yürüttüğü kıyı tasarım ve yüzülebilir körfez projelerinin altını çizmesinden çok mutlu olduklarını kaydeden Başkan Kocaoğlu, “Bu iki projeyle ilgilendikleri, İzmir’i ve İzmir’in geleceğini nasıl gördükleri, projelerimizi Akdeniz’le örtüştürdükleri ve İzmir’e karşı bu duyarlılıkları için kendilerine sonsuz teşekkür ediyorum” diye konuştu. 


“İzmir’i demir ağlarla örüyoruz”

Tramvay ihalesinin 26 Şubat’ta gerçekleştirildiğini hatırlatan Başkan Kocaoğlu, “Umarız ihale sürecinde bir problem çıkmaz. Kredisi de hazır olduğuna göre hemen çalışmaya başlarız. Ulaşımda raylı sistemi, deniz ulaşımını arttırdığımız taktirde İzmir’in ulaşım konusundaki problemini çözmüş olacağız. Konak ve Karşıyaka tramvay hatlarından sonra bir kaç noktada daha tramvay çalışmalarını da adım adım gerçekleştireceğiz. 11 kilometreyle aldığımız raylı sistem uzunluğunu bugün 96 km ile çalıştırıyoruz. Bu ayın 25’inde 97 kilometre, 30 Nisan’da 100 kilometre, 30 Haziran’da ise Torbalı hattının devre girmesiyle 130 km olacak. 5 yılın sonunda ise bunu 302 kilometreye çıkartmayı hedefliyoruz İzmir’i demir ağlarla örüyoruz” diye konuştu 


“Dikenli yollardan geçiyoruz”

“Kente gerekli yatırımları, dikenli yollardan geçerek yapmaya yoğun çaba gösterdik ve başardık” diyen Büyükşehir Belediye Başkanı Aziz Kocaoğlu, sözlerine şöyle devam etti: “Önümüzdeki 5 yılda, birikimimiz, güçlü finans yapımız, bunların hepsinden önemlisi 4 milyon İzmirli hemşehrimizle aramızda kurduğumuz güven ve sevgi bağı, bizim hedefimize doğru yürümekte motive eden faktörlerin başında geliyor. İzmir Büyükşehir Belediyesi olarak ‘İzmirliyiz, Yaparız’ diyoruz ve her şeye rağmen İzmirli olduğumuzu, bu sloganın hakkını verdiğimizi, yaptığımız projelerde ispat ediyoruz. Bunu tarihi bir tespit olarak değerlendiriyorum. Bu kenti kalkındırmak ve yerelde kalkınmayı sağlamak için önümüzde bir çok proje var. Aklı ve bilimi kullanarak, uzun hedefli stratejik planlar yaparak, yol haritaları belirleyerek, doğru öncelik sıralamasıyla, kaynakları dirhem dirhem sağlıklı kullanarak ve çok sıkı pazarlık yaparak yolumuza devam ediyoruz. İzmir, kendi insanının gücüyle ayağa kalkacak, ilerleyecek, büyüyecek ve Türkiye’nin tek kentidir. Böyle bir kentte, hem de muhalefet partisinin belediye başkanlığını yapmak, hem benim hem de mesai arkadaşlarım için onurların en yücesidir.”


Törende konuşmaların ardından Başkan Aziz Kocaoğlu ve Konsorsiyum sağlayan finansman kuruluşların temsilcileri Konak ve Karşıyaka Tramvay Projesi kapsamında kullanılacak olan 165 Milyon Euro tutarındaki finansman sözleşmesine imza attı.


İhale süreci devam ediyor

Konak ve Karşıyaka Tramvayları’nın ihalesi 26 Şubat 2014’te yapılmıştı. İhale, 12.6 kilometre uzunluğunda 19 duraklı Konak Tramvayı ile yaklaşık 9.70 kilometre uzunluğundaki 16 duraklı Karşıyaka Tramvay hattının yapımı ile bu iki hatta çalışacak toplam 38 araç ve yedek parçalarının teminini kapsıyor. Aralarında Çinli, İspanyol, Güney Koreli, Polonyalı, Fransız ve Türklerin bulunduğu 15 firmanın teklif verdiği ihalede, bir firma da teşekkür mektubu göndermişti. Kıyasıya rekabetin yaşandığı ihale süreci devam ediyor. 


Konak ve Karşıyaka Tramvayları’nın hızlı, güvenilir, konforlu ve çevre dostu olacak. Tramvayların özel araç kullanımını tercih eden İzmirliler’in tercihlerini değiştirmesini bekleniyor. Projenin, diğer tüm ulaşım araçlarına bağlanacak olan iki tramvay hattı ile İzmir’in çekiciliğini ve çoklu toplu ulaşımını artırması, yoğun bir bölgedeki trafiği azaltması hedefleniyor. Konak ve Karşıyaka hatlarında mevcut olan otobüs hatlarının yerine uygulamaya geçecek olan Tramvay Projeleri, kentte bulunan faaliyetlerin bütün bölgeye daha iyi yayılmasını ve kent merkezinden uzakta yaşayan İzmirliler’in merkeze olan erişimini kolaylaştıracak. 


Kredinin teknik özellikleri şöyle: 

IFC, AFD ve ING Bank tarafından finansmanı sağlanan anlaşma, 3 yıla kadar ana para geri ödemesiz, toplam 13 yıla uzanan vadeye sahip. Sağlanan kredi, Euribor+2,75 karşılığı sabit faizli bir kredi. Sağlanan kredinin faiz oranı 2012 ve 2013 yıllarında imzalanan ‘Deniz Ulaşımını Geliştirme Projesi’, ‘Tam Adaptif Trafik Yönetim Sistemi’ ve ‘Acil Müdahale Araç Alımı’ projeleri ile aynı faiz oranına sahip. 


Konak Tramvayı

Konak Tramvayı; F.Altay Meydanı- Konak- Halkapınar arasında yaklaşık 13 kilometre uzunluğunda olacak ve 19 durak, 21 araçla hizmet verecek. Pik saatlerde 3’er dakika, diğer saatlerde ise 4-5 dakika aralıklarla çalışması planlanıyor. 


Fahrettin Altay Meydanı’ndaki pazaryeri yanından başlayacak Konak Tramvayı hattı, vergi dairesinin bulunduğu Şehit Binbaşı Ali Resmi Tufan Caddesi’ni takiben sahile çıkacak. Mustafa Kemal Sahil Bulvarı’nın konutların bulunduğu taraftan ve yola hiçbir müdahale olmadan ilerleyecek hat, 3 gidiş ve 3 geliş çalışan karayolu trafiğinin yanında ilerleyecek. Göztepe yaya üst geçidinin altından geçecek hat, sahil boyunca devam ederek Konak’ta İzmir Büyükşehir Belediyesi’nin ve Konak Pier’in önündeki yaya köprüsünün altından geçecek. Gazi Bulvarı’na kadar yolun kenarından ilerleyecek tramvay hattı, Şehit Fethi Bey Caddesi’ne girecek, buradan itibaren güzergahı karayolu trafiğiyle ortak kullanacak. Cumhuriyet Meydanı’nı takip eden hat, Şehit Nevres Bulvarı ve oradan Şair Eşref Bulvarı’na ilerleyecek. Şair Eşref Bulvarı orta refüjdeki dut ağaçlarının korunması amacıyla proje değiştirildi. Tramvay hattı burada gidiş ve geliş olmak üzere ikiye ayrılacak. Vahap Özaltay Meydanı’na kadar bu şekilde devam edecek olan hat, Alsancak Garı yakınında tekrar birleşecek. Gar’ı takiben Şehitler Caddesi’ne ilerleyen tramvay hattı, İzmir Metrosu’nun Halkapınar Depo Alanı’nda son bulacak. 


Karşıyaka Tramvayı 

Alaybey-Karşıyaka-Mavişehir arasındaki 9.7 kilometrelik güzergah üzerinde 16 durak ve 17 araçlı olarak planlanan tramvay hattı gidiş-geliş olmak üzere çift hat olacak. Karşıyaka tramvayı, Alaybey’den başlayıp sahil tarafından Bostanlı İskelesi’ne, oradan da İsmail Sivri Sokak, Şehit Cengiz Topel Caddesi, Selçuk Yaşar Sokak ve Cahar Dudayev Bulvarı’nı takip ederek İzban Çiğli Depo tesisleri yanında Mavişehir Banliyö İstasyonu’na gelecek. Proje kapsamında Karşıyaka iskelesi ile çarşıyı birbirine bağlayacak bir üst veya alt geçit planlanıyor. Tramvay hattı, İZBAN, vapur ve otobüslere aktarma sağlayacak. 



İzmir Büyükşehir Belediyesi


Geri Dön