Konut alırken faizsiz sistemle 300 bin TL cepte kalıyor!
Konut alırken, bankalara başvuran vatandaşlar yüksek faizler sebebiyle uzun süre borçlu hale geliyor. Mevcut durumda bankalar, 300 bin TL kredi, aylık 3 bin 500 TL ödeme için tüketiciden 645 bin TL ödeme istiyor, faizsiz sistemde ise rakam 340 bin TL oluyor...
Türkiye'de ev sahibi olmak isteyen dar gelirli vatandaşlar, yüksek faizler nedeniyle uzun yıllar bankalara borçlu hale geliyor. Mevcut sistemde bankalar 300 bin TL kredi ve aylık 3 bin 500 TL ödeme için tüketiciden 645 bin TL ödeme istenirken faizsiz sistemde bu rakam 340 bin TL oluyor.
Türkiye gazetesinden Önder Çelik'in haberine göre, gayrimenkul sektörünün son yıllarda yaşadığı en büyük sıkıntı faiz oranlarının yüksek olması. Bankalar her ne kadar faizleri yüzde 1'in altına düşürdüyse de tüketici hala bir ev almak için neredeyse bir ev parası kadar da faiz ödemek zorunda kalıyor. Türkiye'de yıllık 25 milyar lira büyüklüğe ulaşan 'el birliği' olarak isimlendirilen sistemle ise tüketicinin üzerindeki faiz yükü ortadan kaldırılıyor. Faizsiz sistemle konut sahibi yapan firmalar son senelerde arttı. Rekabetin arttığı bu alana otomotiv ve sigorta sektörlerinde faaliyet gösteren Telli Grup da Aralık 2018'de Birikimevim'le giriş yaptı. Birikimevim'in 13 şube ve 2 bin 500 müşteriye ulaştığını belirten Telli Grup Yönetim Kurulu Başkanı Osman Telli, tüketicinin konut edinmede en büyük sorununun faiz olduğuna dikkat çekerek, "Siz bir ev parası ödeyecekken iki ev, hatta faizlerin yüksek olduğu dönemlerde üç ev parası ödüyorsunuz" diye konuştu.
40 BİN LİRA MASRAF VAR
Faizsiz sistemin avantajını 300 bin liralık bir örnekle açıklayan Telli, "Bizde hizmet bedeli yüzde 10 civarında uygulanıyor. Peşinat vermediğiniz varsayılırsa 100 kişilik grupta ayda 3 bin TL ödüyorsunuz. 300 bin liralık kredide ise aylık taksit 4 bin 739 lira, toplam geri ödeme 100 ayda 476 bin lira" dedi. 300 bin liralık bir kredinin 180 ayda minimum 3 bin 500 TL takside inebildiğini, toplam maliyetin ise yaklaşık 645 bin liraya ulaştığını belirten Telli şöyle konuştu:
"Faize dayalı sistemde 645 bin liraya mal olacak bir ev, faizsiz sistemle 330 bin TL'ye, 10 bin TL de dosya masrafımız olsun 340 bin TL'ye çözülüyor. Vatandaşın cebinde 300 bin lira tasarruf kalıyor."
Kendisinin 1976'da Van'da yaşanan deprem sonrası göçük altından kurtarıldığını söyleyen Osman Telli, birçok insanın 150-200 bin lira birikmiş parası olmadığı için evini yenileyemediğine dikkat çekti. Telli "Şöyle bir ürün çıkardık; Ayda 2-3-4 bin TL parayla vatandaş sisteme girsin, sonra o süreçte müteahhidini bulsun, üçlü bir sözleşme yapalım, evi yapılırken biz de yükleniciye hak ediş usulü ödemelerini yapalım. Böylelikle dar gelirli ve emekliye kentsel dönüşüm imkanı çıkar" şeklinde konuştu. Telli, Fikirtepe'deki gibi yarım kalan kentsel dönüşüm projelerinin bu yolla tamamlanabileceğini de aktardı.
Bünyelerinde bulunan Aksam Otomotiv ile sigorta sektöründen çıkan pert araçlara işlem yaptıklarını belirten Osman Telli, "Yılda yaklaşık 60 bin araç çıkıyor. Bunun hemen hemen yüzde 80'ine işlem yapıyoruz.Yaklaşık 25 bin tanesi de direkt bizim elimizden geçiyor. Çok büyük paralar verdiğimiz araçları içeride değerlendiriyoruz. Yılda 25 bin pert aracı tekrar ekonomiye kazandırıyoruz" diye konuştu.
Birikimevim'le sene sonuna kadar 50 şubeye ulaşmayı amaçladıklarını söyleyen Telli, 2021'in sonuna doğru 100 şubeye ulaşacaklarını belirtti. Telli, 100 bin sosyal konut için başvuran 1,2 milyon kişinin 1,1 milyonunun faizsiz sistemle rahatlıkla ev sahibi olabileceğini aktardı.
Ekosistem geri dönüşüm fabrikasıyla hasarlı araçları yedek parçaya dönüştürerek, tekrar sisteme soktuklarını aktaran Osman Telli, "O da çok büyük bir dövizin dışarı gittiği bir kalem. Japonya'da otomotiv tamirinde yüzde 60 bu parçalar kullanılıyor. Türkiye'nin buna daha çok ihtiyacı var. Almanya'da İngiltere'de kullanılıyor. Bizde bu çok yok, ithalat mantığı var" ifadelerini kullandı. Telli, şöyle konuştu:
"Yılda 5 bin aracı yedek parçaya gönderiyoruz, 600 bin tane hasarlanmış aracın da yedek parçasını topluyoruz. Tüm sigorta sektörünün önemli oranda yedek parçasını topluyoruz. Türkiye'de yılda yaklaşık 1 milyon 800 bin hasar dosyası açılıyor. Her bir dosyanın maliyeti trafik-kasko 3 bin TL olsa, 5,4 milyar lira yapar. Bunun yüzde 10'u 20'si, 1 milyar lirası geri dönüşümle kurtarılabilir. Burada ekonomiye kazandırılacak büyük bir alan var."