Konut reklam ve satışında internetin önemi!
Internet çağın, pazarlama, reklam, tanıtım ve satış teknolojisi oldu… Internetin reklam ve tanıtım gücünü keşfeden bir yönetici asla satış problemi yaşamaz… Internet’te doğru mecrayı bulmak önemli… Internette doğru mecra nedir?
Internet çağın, pazarlama, reklam, tanıtım ve satış teknolojisi oldu… Internetin reklam ve tanıtım gücünü keşfeden bir yönetici asla satış problemi yaşamaz… Internet’te doğru mecrayı bulmak önemli… Internette doğru mecra nedir? Doğru reklam/tanıtım alanı nasıl tesbit edilir?
Türkiye’de ilk interneti kullanan birkaç kişiden biriyim… TÜBİTAK’ta araştırıcı idim.. 1993 yılında ilk evden bağlantıyı 6 saatte gerçekleştirmiştik… Türkiye I.Internet Konferansı Düzenleme Komitesi Üyesi olarak konferansta yaptığım sunum “Internetin Sosyal Yönü” üzerine idi… Türkiye’nin 30 farklı ilinde Sanayi Odası, Ticaret Odası veya sektörel derneklerin daveti üzerine “Internetten satış” “E-ihracat” gibi alanlarda konferanslar verdim. Bu konferanslarda edindiğim iş dünyasının internete bakışı ve deneyimlerimi zaman zaman burada konut okuyucularla paylaşacağım.
Bill Gates’in 1996 yılında Doğan Kitap tarafından yayınlanan bir kitabı var. İsmi “Dijital Sinir Sistemi İle Düşünce Hızında Çalışmak”… Hala herkese tavsiye ettiğim bir kitap. Kitap’ta Bill Gates, Avrupa ve Amerika’da büyük şirketlerin yöneticileri ile yaptığı toplantıları anlatıyor. Internetin iş dünyasının patronlarına sunduğu fırsatları değerlendiriyor…
Günümüzde üst düzey yöneticilerin, patronların çoğunun sağ kolu bilişim uzmanıdır. Her iş kolunun Internette yer alma şekli farklıdır. Her iş kolu artık Internette, reklam, tanıtım, satış, müşteri ilişkileri vs gibi alanlarda projeler geliştiriyor… Mesela bankalar müşteriyi internete yönlendirmek isterler… Çünkü işlemini internetten yapan bir müşterinin bankaya maliyeti çok azdır… Çok bayisi olan şirketler, müşteri ilişkilerini internetten yönetirler, bayilerini müşteri aracılığı ile internetten kontrol ederler… Müşteri bayi ile çözemediği problemi internetten merkeze ilettiğinde genelde çözüm bulur…
Internette konut sektöründe her proje her projeye, her ev de her eve aynı mesafededir… Sektöre hitap eden, sektörden reklam talep eden her internet sitesi de şekil olarak birbirine benzer… Bu sitelerin hangisi etkin olduğunu ayırt edilmez ise özenle hazırlanan reklamlara harcanan para boşa gider…
Internetin satış ve reklam gücünü kavramadan, kriterlerini çözmeden karşınıza reklam için gelen şirketleri seçmeniz sizi yanıltabilir. Birçok şirket, interneti, web sitesi yapan teknik elamandan, bilgisayar tamircisinden, çevredeki üniversiteli çocuktan öğrenmeye çalışıyor… Internetin ticaret yönü ile teknik yönü birbirinden ayrıdır. WEB siteleri şekil olarak birbirine benzese de hitap ettiği kitle ve etkinliği ile birbirinden farklıdır…
Internet şirketinin gücü, web sitesinin süslü boyalı vs olmasında değildir… O web sitesini arka planda yöneten ekibin sektördeki “know-how”udur… Internet web sitelerinde aslında, siteyi yöneten arka plandaki yöneticinin vizyonu, sitenin sektördeki konumunu da belirler… Mesela dünyanın en önemli internet projelerinden biri olan facebook’un ofisi boyanırken, boyacıya “sana para değil binde bir hisse verelim” diyorlar.. Boyacı kabul ediyor.. Bugün o hissenin değeri yaklaşık 200 milyon dolar… Trendyol isimli Türk internet e-ticaret sitesinin değeri milyon dolarlarla ifade ediliyor… Trendyol’a şekil olarak benzer birçok alışveriş sitesi var ama şekil olarak benzemenin dışında Trendyol ile alakaları da yok…
Internette şirketler arası ticarete B2B (Business-to-Business) denir, şirketten direk müşteriye yönelik ticaret ise B2C (Business-to-Consumer) denir. Konut sektörünün internette yaptığı B2C’dir. Yani müşteriye direk satıştır…
Gazete, dergi ve TV reklamcılığı ile internet reklamcılığı ayrıdır. Gazete, dergi ve TV reklamında marka imajı güçlenir. Dikkati çeker. Ama internette müşteri uzun uzun projeyi inceler. Diğer projelerle kıyaslama yapar. Eşine, dostuna, komşusuna sorar. TV reklamcılığı anlık, kısadır. Alıcı projenin ismini duyar sadece… Gazetelerde de benzerdir. Reklam verilen gazete ve dergileri kimse biriktirip komşusuna göstermez… Ama Internette gece, gündüz her an müşteri girip projeyi inceler…
Internet, alıcıya, projeleri kıyaslama ve seçme şansı verir. Bu nedenle müşteri, tüm projeleri görebileceği internet sitelerini tercih eder. Pratik iş hayatında da böyledir bu. Toptan tekstil almak isteyen Laleli, Merter, Osmanbey, Mamutpaşa gibi piyasaları tercih eder. Laleli de 10 binin üzerinde mağaza var. Daima sokağın başındaki mağazalar iş yapmaz. Müşteri her sokağı gezer, inceler ve sonra seçtiğini alır. Internet sitelerinde de durum benzerdir. Alıcı daima en parlak, en üstteki logoyu seçmez.. her logoya tıklar ve sunduğu imkanları inceler…
Tekstilde, Laleli, Osmanbey, Merter piyasaları olduğu gibi internette de her sektörün piyasası oluşacak. Konut sektöründe de internet piyasası oluştu ve daha da oluşacak…
Internette bir sitenin tıklanma oranı şüphesiz ki önemli ama daha da önemlisi siteyi kimlerin ziyaret ettiğidir. Mesela bir bahis sitesi düşünelim, tıklanma oranı günlük bir milyon olsa da konut satışı açısından bir anlam ifade etmez. Konut satışı açısından anlam ifade eden müşteri konut alıcısıdır. Türkiye’de 2011 yılında yaklaşık 419 bin konut satılıyor… Karşınıza bizim sitemizi günlük 3 milyon kişi ziyaret ediyor diye size gelen birine, bu ziyaretçilerin analizini sorun… Siteyi emlakçılar mı ziyaret ediyor, konut alıcıları mı yoksa burçlara bakan kadınlar veya spor haberi izleyen gençler mi ziyaret ediyor…
Alıcılar, en güncel projelerin ve proje haberlerinin olduğu siteleri takip ederler. Projelerin resimlerini ve özelliklerini incelemek isterler. Konut alıcısına hizmet veren internet şirketleri müşteriye farklı bir hizmet sunmadan başarı elde edemezler. Mesela Türkiye’de uygulanan www.havadanemlak.com sitesi bariz bir farklılık oluşturuyor.. Havadan proje fotoğraflanması alıcılar için ayrı bir anlam ifade eder. Çünkü İstanbul’dan konut almak isteyen alıcı başka şehirde olabilir, İstanbul’da olsa bile projeleri tek tek dolaşmaktansa, havadan projelerin konumunu ve yapılaşma sürecini izlemek ister…
Konut sektörüne hizmet veren internet şirketleri sektörde uzmanlaşmak zorundadır. Sektörle ilgili her şeyi anında müşteriye sunmalıdır. Tekstil sektöründe Laleli’ye giden müşteri bilir ki, İstanbul’daki giyim üreticileri, ürünlerinin mutlaka Laleli piyasasında sergiler. Müşteri orada burada dolaşmaktansa Laleli’de aradığı her şeyi bulacağını bilir…Konut sektöründe de müşteri küçük internet sitelerinde dolaşmaktansa günlük proje duyurusu ve haberlerin olduğu, yöneticilerin vizyonuna güvendiği siteleri seçer… TV ve gazetede reklamında gördüğü projelerin detaylarını oradan inceler ve diğer projelerle kıyaslama yapar..
Konut geliştirici şirketlere hizmet veren internet projeleri, konut alıcılarına ulaşarak alıcı ile satıcıyı buluşturmalıdır. Her ay farklı şehirlerden ve farklı sosyal kesimlerden konut alıcıları çıkar. 28 milyon internet kullanıcısı arasında bu alıcılara nasıl ulaşılıp konut projelerinin tanıtımı yapılacak? Bu çok zordur. Bu nedenle, konut sektörüne hizmet veren internet şirketleri, sektörü bilen ve sektörde uzun soluklu hizmet vermeyi planlayan şirketler olmalıdır. Konut sektörünü bilmeden, konut sektörüne internet hizmeti verilemez…
Internette, herhangi bir sektöre hizmet veren web sitelerinin kurulması başarıyı getirmez. WEB sitelerini teknik elamanlar inşa eder ama sitenin yönünü ve hedeflerini fiilen sektörü bilen, sektörün içinde olan birileri yönlendirmezse başarı yakalanamaz. Sektörel siteleri, sektörde filen başarılı olanlar yapabilir. Sektörden uzak olan teknik elamanlar veya reklamcıların yaptığı siteler sektöre faydalı olmaz…Bu her sektör için geçerlidir.
Mesela lojistik işinin içinde fiilen iş yapıp başarılı olan birileri bu işi internette de yapabilir. Aynı şekilde giyim sektöründe de böyledir. Gördüğüm birçok kişi cebindeki üç beş kuruşa web sitesi yaptırıp herhangi bir sektörde iş yapmaya soyunuyor. Internette iş yapmayı bilmedikleri için, en fazla bir sene sonra hevesleri kırılıp işi bırakıyorlar, hem para hem de zaman kaybediyorlar…Hem de kendilerine güvenip reklam verenlere para kaybettiriyorlar…
Arap ülkelerinde ve Türkiye’de özellikle küçük yatırımcılar için en cazip yatırım alanı konuttur. Anadoluda’ki doktor, esnaf, muhendis gibi meslek sahipleri nakit fazlasını bankada veya ceplerinde tutmazlar. Aynı şekilde İstanbul’daki KOBİ sahipleri de fazla paralarını konuta yatırım yaparlar. Bu tür alıcılar seçtikleri internet sitelerinden günlük borsa gibi konut piyasasını ve projeleri izlerler. Ve düzenli takip ettikleri internet siteleri var… Her sektörün alıcısı güven duyduğu internet sitelerini takip eder... Bu nedenle siteyi işleten kişi veya şirketin kim olduğu güven açısından önemli…
Ingiltere’de Internet reklamına harcanan bütçe TV ve Gazete reklamına harcanan bütçeyi geçmiştir. Ekonomisi gelişmiş ülkelerde reklam verenler bütçelerini Internete göre planlamaya başladırlar. Internetin reklam, tanıtım ve satış gücünün farkındalar…
Türkiye’de konut geliştirici şirketler, konut satışında Internetin gücünü kavradığı oranda satış performansını artıracaktır…
Saygılarımla,
Abdullah Çiftçi