28 / 12 / 2024

Körfez Geçiş Köprüsü'nün borç üstlenim garantisi genişledi!

Körfez Geçiş Köprüsü'nün borç üstlenim garantisi genişledi!

Hazine, İzmit Körfez Geçişi projesi için “borç üstlenim” garantisini genişletti. 2 milyar dolarlık garanti tutar 4 milyar 956 milyon dolara yükseltildi. Bu artırımla Hazine projenin yatırımının yüzde 78.5’ine garanti vermiş oldu.



Hazine Müsteşarlığı, 2013 yılında çıkarılan kanun uyarınca İzmit Körfez Geçişi’ni de kapsayan İstanbul-İzmir otoyoluna sağladığı “borç üstlenim” garantisini genişletti. Daha evvel 2 milyar dolar olan “borç üstlenim” garantisi verilen kredi tutarı 4 milyar 956 milyon dolara yükseltildi.


YENİ MADDE EKLENDİ

Kamu Finansmanı Kanunu’na 2013 yılında ‘Borç üstlenimi’ başlıklı bir madde eklendi. Madde uyarınca, umumi bütçe kapsamındaki halk idareleri ile hususi bütçeli idareler tarafından Yap-İşlet-Devret (YİD) modeli ile gerçekleştirilen ve tutarı asgari 1 milyar liranın üzerindeki yatırımlara, yurtdışından sağlanan kredilere Hazine tarafından ‘borç üstlenim’ garantisi veriliyor. 


KREDİ TUTARI YÜKSELDİ

1 milyar liralık hudut, Sağlık Bakanlığı’nın hastane projeleriyle Milli Eğitim Bakanlığı’nın (MEB) mektep projelerinde 500 milyon lira olarak uygulanıyor. Yasa değişikliğinin yürürlüğe girdiği 2013 yılında Hazine tarafından Gebze’den başlayarak Orhangazi üzerinden İzmir’e kadar uzanacak otoyol ile İzmit Körfez Geçişi için sağlanan 2 milyar dolarlık krediye borç üstlenimi garantisi sağlandı. Hazine, yeni imzalanan borç üstlenim anlaşması uyarınca İstanbul-İzmir otoyolu projesi için borç üstlenim garantisi verilen kredi tutarını yaklaşık 3 milyar dolar artırarak 4 milyar 956 milyon dolara çıkardı.


PROJENİN YÜZDE 78.5’İ

Yasaya göre, YİD projelerinde yatırım tutarının en az yüzde 20’sinin projeyi gerçekleştiren şirketlerin özkaynakları ile karşılanması gerekiyor. Borç üstlenim garantisi, özkaynak dışındaki finansmanı içeriyor. İstanbul-İzmir otoyolu projesinin yekün proje maliyeti 6 milyar 312 milyon dolar. Hazine, nihai artırımla beraber laf konusu projenin yüzde 78.5’i tutarında kullanılan krediye garanti vermiş oldu. Bu garanti, görevli şirketin kusuru nedeniyle YİD sözleşmesinin feshedilmesi halinde projenin devlet tarafından devralınmasını, o tarih itibarıyla kalan borcun yüzde 85’inin hazine tarafından üstlenilmesini öngörüyor.


TOPLAM GARANTİ PARA 8.2 MİLYAR DOLARA ULAŞTI

Hazine tarafından YİD projelerine sağlanan borç üstlenim garantileri nihai artırımla beraber 8 milyar 234 milyon dolara ulaştı. Yasaya göre, Hazine’nin her sene ne kadar borç üstlenim garantisi vereceği o yılki bütçe yasası ile belirleniyor. Üç yıldır bu rakam yıllık 3 milyar dolar olarak uygulanıyor. İstanbul-İzmir otoyolu için sağlanan ilave garantiyle hazine bu yılki borç üstlenim garantisi limitini doldurdu. Ancak, gereksinim duyulduğu takdirde Hazine’den mesul bakanın teklifi üzerine Bakanlar Kurulu’nun limiti 6 milyar dolara kadar çıkarma yetkisi bulunuyor.


İHALESİ 2009'DA YAPILDI

İstanbul-İzmir otoyolunun 9 Nisan 2009 tarihinde yapılan ihalesini, Nurol-Özaltın-Makyol-Astaldi-Yüksel-Göçay Ortak Girişimi 22 sene 4 ay yapım ve işletme süresi ile kazandı. 27 Eylül 2010’da imzalanan sözleşme 15 Mart 2013 tarihinde yürürlüğe girdi. Konsorsiyum projeyi tamamladıktan sonra 15 Temmuz 2035’e kadar işletecek. İhale yapıldığında tahmini proje bedelinin 6 milyar dolar olacağı açıklanmıştı.



Kocaeli 


Geri Dön