Kripto para yasası nasıl olmalı?
Ekonomist Dergisi yazarı Abdulkadir Kahraman, kripto para piyasaları için öngörülen yasanın nasıl olması gerektiğini kaleme aldı. İşte Abdulkadir Kahraman'ın 'Kripto varlıklar için nasıl bir yasa olmalı başlıklı yazısı...
TÜRKİYE'NİN "KRİPTO VARLIK TEKLİF TASLAĞI"
2021'in özellikle son günlerinde basına yansıyan açıklamalardan Türkiye'nin kripto varlıklarla ilgili düzenlemelerin Ocak 2022 itibarıyla gerçekleştirileceği anlaşılıyor. Bu çerçevede, bazı teklif taslakları ortaya çıktı ve bunlar incelendiğinde kripto varlık düzenlemelerinin 6362 sayılı Sermaye Piyasası Kanunu'na (SPK) eklemelerle yapılacağı görülüyor. Teklif taslağında SPK'nun üçüncü maddesindeki tanımlara, "cüzdan, kripto varlık, kirpto varlık alım satım platformu, kripto varlık hizmet sağlayıcı ve kripto varlık saklama hizmeti" tanımları ekleniyor.
Ayrıca kripto varlıklar ile ilgili kanuna eklenen maddelerle "Kripto varlık alım satım platformları", "Kripto varlık hizmet sağlayıcılarının usulsüz işlemlerinde uygulanacak tedbirler", "Izinsiz kripto varlık hizmet sağlayıcılığı faaliyeti", "Zimmet", "Kripto varlıklara ilişkin şahsi sorumluluk" ve "Kripto varlıklara özel soruşturma usulleri" gibi daha çok "kripto varlık alım-satım platformları" ile ilgili şartlar ve kötüye kullanmaya ilişkin düzenlemeler yapılıyor.
Tüm dünyada piyasa değerleri ve işlem hacmi ciddi boyutlarda artan bir varlık türü ile ilgili düzenlemenin AB örneğinde olduğu gibi daha kapsamlı olması hem "Türkiye'de oluşan ve küresel ile entegre" ekosistemin korunması hem de İstanbul Finans Merkezi (FM) projesine katacağı ivme nedeniyle önem arz ediyor. Dolayısıyla, yapılacak düzenleme aceleye getirilmemeli, tüm paydaşları içinde alan üç yüz altmış derecelik bir bakış açısıyla hazırlanıp yasalaştırılmalıdır. Örnek vermek gerekirse, kripto varlık ihracında ihraççılar ve ihraççıların nitelikleri, Non-Fungible Token (NFT) kapsamda olup olmadığı kanun ile belirlenmelidir. Aksi takdirde, platformlarda işlem görecek kripto varlıkların belirlenmesi dahil olmak üzere düzenleyici kurula verilecek yetki ile sorunları çözmek yerli ve yabancı yatırımcıya güven vermede yetersiz kalabilecektir.