Ulaşım

Kuzey Marmara Otoyolu’nun ihalesinde değişiklik yapıldı mı?

CHP Genel Başkan Yardımcısı Ali Öztunç, Kuzey Marmara Otoyolu projesinin uygulama sözleşmesinde yapılan değişikliği gündeme getirmişti. Peki bu değişiklik ne?

Sözcü Gazetesi köşe yazarı Çiğdem Toker bugünkü köşesinde Kuzey Marmara Otoyolu'nu kaleme aldı.

İşte Çiğdem Toker'in 'Kuzey Marmara'da neler oluyor?' başlıklı yazısı...

Kuzey Marmara Otoyolu, yap-işlet-devret modeliyle hayata geçirilen ve üç kısımdan meydana gelen bir otoyol projesi. İlk ihalesi 2016 yılında gerçekleştirildi. Araç geçişi garanti edildi. 

CHP Genel Başkan Yardımcısı Ali Öztunç, bu projenin uygulama sözleşmesinde yapılan değişikliğe ilişkin iddialarındaki soruları, yazılı önergeyle Ulaştırma ve Altyapı Bakanı Adil Karaismailoğlu'na yöneltti.

Öztunç, “İhale şartlarının neden değiştirildiği, sözleşme süresinin ne kadar ve hangi gerekçeyle uzatıldığı, sözleşmedeki araç garantisi taşıt/gün ne kadar olduğu ve nasıl değiştirildiği ve ihale sonrası yapılan bu değişikliklerin talimatını kimin verdiği”ni sordu.

Sorular 17 Mart tarihinde soruldu. Yanıt tarihi ise 18 Mayıs oldu. Ulaştırma Bakanı Adil Karaismailoğlu imzasına sahip olan resmi cevap şu şekilde:

“Kuzey Marmara Otoyolu Projesi kapsamında görevli şirketler; söz konusu işlerin finansmanının temini, projelendirilmesi, yapımı, işletilmesi, işletme süresi boyunca her türlü bakımı onarımı ve sözleşme süresi sonunda otoyolun borç ve taahhütlerden ari, bakımlı, çalışır, kullanılabilir durumda ve bedelsiz olarak idareye devretmekle yükümlüdür. Diğer taraftan Kuzey Marmara Otoyolu Projesi'nde tüm iş ve işlemler; uygulama sözleşmelerinde yer alan hükümler çerçevesinde ve mevzuatına uygun olarak yürütülmektedir.”

KMO Kurtköy-Akyazı Projesi için 1 Temmuz 2016 tarihinde Karayolları Genel Müdürlüğü ile “görevli şirket” arasında imzaları atılan sözleşmede, gerçekten esaslı bir değişikliğe gidildi. “Mutabakatname No: 2” 16 Eylül 2019 tarihini taşıyan bir belgeye göre; asıl uygulama sözleşmesindeki “trafik garantisi” maddesinde değişiklik yapıldı. 

Garanti edilen araç rakamı yükselirken, işletme süresi ise 7 sene uzatıldı. KMO Otoyolu Projesi'nin Kurtköy-Akyazı (bağlantı yolları dahil) kesimini yapacak olan “görevli şirket”in ismi, KMO Anadolu Otoyol İşletmesi A.Ş. KMO Anadolu A.Ş, aslında başlangıçta iki şirketten meydana geliyordu.

2016 yılındaki ihaleyi alan Cengiz ve Limak'ın, yap-işlet-devret sözleşmesi amacıyla hayata geçirdiği bir “görevli şirket”ti. 2018'in sonuna gelindiğinde bu şirkete; Kolin, Kalyon, yine Kalyon ailesi şirketi RSY İnşaat ile Pak Yatırım'ın ortak olduğu ticaret sicilinden ortaya çıktı.

Kuzey Marmara Otoyolu’nun 398.4 kilometresi tamam!

İstanbul'a 91 kilometrelik metro hattı geliyor!