Limak'ın Ufa’da tünel-otoyol projesi 2023'te hizmete girecek!
Limak Holding kurucu Başkanı Nihat Özdemir ve Limak Holding Başkan Vekili Serdar Bacaksız, Ufa’daki (Başkortostan-Rusya) “tünel-köprü-viyadük-otoyol” projesiyle ilgili son durumu anlattı.
Dünya Gazetesi köşe yazarı Vahap Munyar, bugünkü köşesinde Limak'ın Ufa’da hayata geçirdiği “tünel-köprü-viyadük-otoyol” şantiyesinde devam eden çalışmalarını kaleme aldı. İşte o yazı...
Limak’ın Ufa’daki (Başkortostan-Rusya) “tünel-köprü-viyadük-otoyol” şantiyesinde Proje Müdürü Nahit Çetin’i dinlerken Limak Holding Başkan Vekili Serdar Bacaksız’a döndüm:
- Bu alanda ağaçları kestiğiniz görülüyor. Kaç ağaç kestiniz? Burada ağaç kesme konusunda kural nedir?
Nahit Çetin yanıtladı:
- Ağaç sayısından tam emin değilim. Ancak, 1 milyon metrekarelik alanda proje güzergahında olan ağaçları kestik. Karşılığında devletin ilgili birimine 2 milyon dolar ödedik.
Ardından ekledi:
- Devlet, bizim ödediğimiz parayı kestiğimiz ağaçların benzerini uygun gördükleri alana dikecek.
Sonra bulunduğumuz noktadan nehiri işaret etti:
- İnşaat sırasında nehirdeki balıkların titreşim, gürültü dahil her anlamda zarar görebileceği düşünülüyor. O nedenle nehire inşaat süresince her yıl yavru balık bırakmakla yükümlüyüz. Şu ana kadar 10'ar gramlık 190 bin balığı nehire bıraktık.
Ufa’da tünel-otoyol projesini 'imtiyaz sözleşmesi’yle işletecek
Limak Holding kurucu Başkanı Nihat Özdemir ve Limak Holding Başkan Vekili Serdar Bacaksız’la Ufa’daki (Başkortostan-Rusya) “tünel-köprü-viyadük-otoyol” projesi şantiyesindeyiz.
Nihat Özdemir, projeyi tamamlanması sonrası 20 yıl süreyle işleteceklerini belirtince sorduk:
- Ufa’daki “yap-işlet-devret” modeli nasıl işleyecek? Araç geçişi konusunda devlet garantisi var mı?
Önce Ufa’daki Proje Müdürü Nahit Çetin, araç geçişleriyle ilgili şu bilgiyi paylaştı:
- Projenin hizmete gireceği ilk yıl, 2023'te günlük 20 bin araç geçmesi öngörülüyor. 2027'de günlük araç sayısının 35 bine çıkacağı hesaplanıyor.
Ardından Özdemir, projenin 550 milyon dolara mal olacağının altını çizip yanıta şöyle girdi:
- Buradaki tam bir "yap-işlet-devret” projesi değil. Proje bedelinin yüzde 70'ini devlet kendi bütçesinden koyuyor. Geriye kalan yüzde 30'luk finansmanı biz getireceğiz.
Projeyi “imtiyaz sözleşmesi”yle işleteceklerini vurguladı:
- İşletme bizde olacak ama bütün geliri devlet toplayacak. Bize hissemiz oranında pay aktaracak.
Geçiş ücreti konusunda uygulanacak yöntemi sorduk, anlattı:
- Geçiş ücretleri önceden belirlenmiş değil. Onu devlet kendi politikasına göre belirleyecek. Ancak, her yıl bize ödeyeceği para belli.
Ufa’da tünel-köprü-otoyol geçiş ücretini devlet belirleyecek ama Limak’a her yıl belirlenmiş bedeli ödeyecek... Yani, Limak’a finansman hissesine göre devlet garantisi verildiği anlaşılıyor.