Markalı projelerden ev alanların aylık kazancı 10 bin TL
Markalı konut projeleri son 5 yıldır altın çağını yaşıyor
Sektörde faaliyet gösteren şirketler bir projeyi bitirmeden diğerine başlıyorlar. Satış grafiklerinin aşağı düştüğü, kısa sayılmayacak durgunlukların görüldüğü dönemsel değişiklikler yaşansa da, artık cebinde belli miktarda parası olanların hemen ‘projeden’ konut sahibi olabilmeye yöneldiği bir gerçek. Peki, sosyal olanakları ile öne çıkan, aidat miktarları tartışılan, teslimleri dört gözle beklenen bu projelerden konut alanlar kimler? Gelir düzeyleri nasıl? Eğilimleri neler?
LÜKS PROJELERDE CEO VE YÖNETİCİLER
Bu soruları, sektörün önde gelen temsilcilerine sorduk. Habertürk için yaptığımız mini ankete yanıt veren 18 şirketin (Akiş Gayrimenkul (Akbatı), Ant Yapı, Artaş İnşaat, Doğa Gayrimenkul, Dumankaya İnşaat, Efektif Gayrimenkul, Ergün Polat İnşaat, Eston, Garage İnşaat, Kiler GYO, Mesa,Mimart Yapı, Propa İnşaat, Soyak, Sur Yapı, Teknik Yapı, Türköz İnşaat ve Varyap) cevaplarına göre de ortalama değerlere vardık. Buna göre,
projelerden en çok konut satın alan meslek grupları sırasıyla, doktorlar, mühendisler ve bankacılar. Bunun dışında, avukatlar ve özellikle lüks projelerde CEO’lar ile yöneticiler de markalı konut alıcıları olarak.
AYDA ORTALAMA 10 BİN TL’LİK KAZANÇ
Gelen yanıtlara göre, markalı projelerden konut alanların aylık ortalama kazancı 10 bin TL düzeyinde. Fakat, kimi zaman bu rakamın 3 bin TL’ye kadar düştüğü veya 20 bin TL’nin üzerine çıktığı da görülebiliyor. Alıcıların yüzde 70’i projelerden konut alırken vadeli ödeme yapmayı tercih ediyor. Vadeli ödemeyi seçen alıcıların neredeyse yarısı, eğer böyle bir uygulama yapılıyorsa, konut satın aldığı şirkete borçlanmayı tercih ediyor. Diğer alıcılar ise bankadan konut kredisi kullanarak ev sahibi olmayı seçiyor. Peşin ödeme yapanlar ise yüzde 30’luk kesimi oluşturuyor.
MÜŞTERİNİN YÜZDE 80'İ EVLİ
Markalı konut projelerinin satış ofislerini ayda ortalama 350 kişi ziyaret ediyor. Konut satın almak için ziyarete giden bu kitlenin yüzde 80’i evli çiftlerden oluşuyor. Projelerden ev alanların yaş ortalamasına bakıldığında ise genellikle 30 yaşını geçmiş insanların konut almaya yöneldiği görülüyor. En çok konut alan kesimi 35-40 yaş aralığındaki kitlenin oluşturduğu dikkat çekiyor.
2 ZİYARETTE EV ALMAYA KARAR VERİLİYOR
Satış ofislerine giden müşterilerin en çok tükettiği ikramların çay ve Türk kahvesi olduğu görülüyor. Ancak şirketlerin sundukları bunlarla kalmıyor. Konut bakmak için satış ofisine gidenleri, özellikle hafta sonları, barbekü partileri gibi ilgi çekici etkinlikler karşılayabiliyor. Konut satın alanlar bu kararı satış ofisine ortalama 2 kez gittikten sonra veriyor. Tabii tek seferde karar veren ya da 5 kere gidip gelen de yok değil.
YÜZDE 65’İ YAŞAMAK İÇİN ALIYOR
Sosyal olanakları genellikle çok güçlü olan markalı konut projelerinden orada yaşamak için ev alanlar dışında, olaya yatırım amaçlı bakanlar da var. Ancak bizim anketimizden çıkan sonuca göre, bu kitle yüzde 35’i oluşturuyor. Geriye kalan yüzde 65’lik kesim yaşamak için projelerden ev alıyor. Sosyal tesislerin getireceği aidat yükü de çok önemseniyor ve alıcıların yüzde 75’i mutlaka aidatların ne kadar olduğunu soruyor.
Habertürk-Menekşe Ataselim