22 / 11 / 2024
fuzul

Marmaray 15 gün boyunca ücretsiz!

Marmaray 15 gün boyunca ücretsiz!

"Asrın projesi" olarak adlandırılan ve Asya ile Avrupa arasında denizin altından demiryolu ulaşımını sağlayacak proje Marmaray dün törenle açıldı. Cumhurbaşkanı Abdullah Gül'ün talimatıyla Marmaray 15 gün boyunca ücretsiz olacak..




Cumhurbaşkanı Abdullah Gül, “Büyük eserin açılışını yapma ve hep beraber içinden geçme sırası geldi. Biraz önce hepimiz asrın projesi dedik. Böyle bir projeyi sadece açmamalıyız. Bayramlarda köprülere ne yaptığınızı millet biliyor. Asrın projesi için bir iyilik düşünüyorsunuzdur? Başbakan’a sormam lazım” diye konuştu. Cumhurbaşkanı Gül’ün sözleri üzerine Başbakan Erdoğan, “Burasının bereketi iyi. Gerçi 5 milyar doları bulan bir yatırım. Sayın bakanım da notunu alsın. 15 gün burayı ücretsiz yapalım” dedi. Bu haberin ardından Gül, “Ben de bunu bekliyordum. Bu projenin bayramını yapıyorduk. Hayırlı uğurlu olsun” ifadelerini kullandı.


Konuşmaların ardından tüm konuklar açılış için kürsüye çıktı. Protokolün kürsüye çıkmasının ardından Diyanet İşleri Başkanı Prof. Dr. Mehmet Görmez dua etti. Protokol de Fatiha okudu. Daha sonra hep birlikte kurdele kesimi gerçekleştirildi.


153 yıllık rüya hayata geçirildi


·  İstanbul Boğazı’nın altından geçecek bir demiryolu tüneli ile ilgili ilk düşünce 1860 yılında Sultan Abdülmecid tarafından dile getirildi.

· İstanbul Boğazı altından geçiş ilk olarak deniz dibi üzerine inşa edilen sütunların üzerine yerleştirilen tünel olarak planlandı.

· Bu fikir, izleyen dönem içerisinde daha ileri düzeyde değerlendirildi ve 1902 yılında bir tasarım geliştirildi.

· İstanbul Boğazı’nın altından geçen bir demiryolu toplu ulaşım bağlantısı isteği, 1980’li yılların başlarında giderek arttı.

· 1987’de ilk geniş kapsamlı fizibilite etüdü gerçekleştirildi.

· Çalışmalar sonucunda bugünkü projede belirlenen güzergah, en iyi güzergah olarak belirlendi.

· 1987 yılında ana hatlarıyla belirlenen proje, ilerleyen yıllarda tartışıldı.

· 1995’te, daha detaylı etüt ve çalışmaların gerçekleştirilmesine ve 1987’deki yolcu talebi tahminleri dahil olmak üzere fizibilite etütlerin güncellenmesine karar verildi.

· Bu çalışmalar 1998 yılında tamamlandı

· 1999 yılında Türkiye ve Japon Uluslararası İşbirliği Bankası (JBIC) arasında bir finansman anlaşması imzalandı. 

· Bu kredi anlaşması, projenin İstanbul Boğaz Geçişi bölümü için öngörülen finansmanın temelini oluşturdu.

· Mart 2002’de proje için ihale dokümanları hazırlandı.


· Aynı yıl boğaz tüp geçişi ve yaklaşım tünelleri ile 4 istasyon inşaatını kapsayan sözleşme BC1 Demiryolu Boğaz Tüp Geçişi İnşaatı, Tüneller ve İstasyonlar işi ihale edildi

· İhaleyi alan ortak girişim ile Mayıs 2004’te sözleşme imzalanarak Ağustos 2004’te ilk kazma vuruldu.

· Marmaray’ın İstanbul Boğazı altından geçişini sağlayacak 11 tünelin ilki 24 Mart 2007’de denize batırıldı. 

· Başbakan Erdoğan, geçen yıl 15 Ocak’ta Ayrılıkçeşme’de Marmaray’ın ilk ray kaynağını yaptı.

·  Marmaray  Projesi’nde ilk test sürüşü 4 Ağustos 2013 tarihinde yapıldı.


‘Boğaz’ın altından 4 dakikada geçiyor


· Marmaray Projesi, üçü yer altında olmak üzere 5 istasyondan oluşuyor.

· Marmaray’da yolculuk süresi, Gebze ve Halkalı arası 105 dakika,

· Bostancı ve Bakırköy arası 37 dakika,

· Söğütlüçeşme ve Yenikapı arası 12 dakika,

· Üsküdar ve Sirkeci arası 4 dakika. 

· Tek yönde saatte 75 bin, günde ortalama 1 milyon 200 bin yolcu taşınması hedefleniyor.

· Marmaray’da bilet fiyatları ise 1.95 lira olarak belirlendi.



Hürriyet


Geri Dön