Marmaray ne zaman başladı?
29 Ekim 2013 tarihinde (yarın) Üsküdar'da Cumhurbaşkanı Abdullah Gül ve Başbakan Recep Tayyip Erdoğan'ın katılımı ile düzenlenecek törende açılışı yapılacak olan Marmaray ne zaman başladı?
Marmaray ne zaman başladı?
29 Ekim 2013 tarihinde (yarın) düzenlenecek bir tören ile açılışı yapılacak olan Marmaray projesi ilk olarak Sultan Abdülmecid tarafından ortaya atıldı. Ancak yapımına 2004 yılında başlanan Marmaray projesinin yarın yapılacak törende boğazın altından geçen bölümü açılacak.
Marmaray projesinin tarihçesi Marmaray'ın resmi internet sayfasında şu şekilde açıklanıyor:
İstanbul Boğazı'ndan geçmesi öngörülen ilk demiryolu tüneli, 1860'da, Sultan Abdülmecid döneminde taslak halinde hazırlandı. Şekilde, sütunlar üzerinde duran ve denizde yüzer tip bir tünel ve önerilen enkesitler gösterildi.
Tünelin, denizin altından geçirilmesi planlandı ancak eski tekniklerle tünelin deniz dibinin üzerinde veya altında inşa edilmeyeceği anlaşıldı. Bunun üzerine tünelin, deniz dibinden inşa edilen sütunların üzerine yerleştirilmesi planlandı.
Bu tür fikirler ve düşünceler, izleyen 20-30 yıllık dönem içerisinde daha ileri düzeyde değerlendirildi ve 1902'de benzer bir tasarım geliştirildi. Bu tasarımda da İstanbul Boğazı'nın altından geçen ve deniz dibi üzerine yerleştirilen bir demiryolu tüneli öngörüldü.
O zamandan bu yana çok farklı fikir ve düşünceler denendi, yeni teknolojiler, tasarıma daha çok özgürlük kazandırdı.
Marmaray Projesi çerçevesinde, İstanbul Boğazı'nın geçilmesinde kullanılacak olan teknik (batırma tüp tünel tekniği) 19. yüzyılın sonlarından itibaren geliştirildi.
İstanbul'da doğu ile batı arasında uzanan ve İstanbul Boğazı'nın altından geçen bir demiryolu toplu ulaşım bağlantısının inşa edilmesine yönelik istek, 1980'li yılların başlarında giderek arttı ve bunun sonucunda 1987'de ilk geniş kapsamlı fizibilite etüdü gerçekleştirildi ve raporlandı. Çalışma sonucunda, bu tür bir bağlantının teknik olarak uygulanabilir ve maliyet açısından verimli olduğu belirlendi. Bugünkü güzergah, bir dizi güzergah arasından en iyisi olarak seçildi.
Türkiye ve Japon Uluslararası İşbirliği Ajansı (JICA) arasında 1999'da finansman anlaşması imzalandı. Bu kredi anlaşması, projenin İstanbul Demiryolu Boğaz Tüp Geçişi (Marmaray) bölümü için öngörülen finansmanın temelini oluşturdu.
Boğaz tüp geçişi ve yaklaşım tünelleri ile 4 istasyon inşaatını kapsayan Marmaray'ın inşaatı, 2004 yılının Ağustos ayında başladı. Projenin 2009 yılının Nisan ayında faaliyete sokulması planlandıysa da Yenikapı-Sirkeci arasındaki arkeolojik çalışmaların uzaması nedeniyle bitiş sürecinde sarkma yaşandı.
Marmaray video:
VİDEO: Bu haberle ilgili videoyu EMLAKKULİSİ.TV'de izlemek için tıklayın.
VİDEO: Bu haberle ilgili videoyu HAVADANEMLAKVİDEO.COM'da izlemek için tıklayın.