Marmaray'ın tamamlanmaması trafiği olumsuz etkiliyor!
İstanbul'un ulaşım sorununu hafifletmek için projelendirilen Marmaray'ın yarım kalması şehir trafiğini de olumsuz etkiliyor. Gebze-Halkalı arasında hizmet verecek.
Marmaray'ın tamamlanmasıyla şehir trafiğinin rahatlayacağı dile getiriliyor. Geçen haziran ayından tamamlanması beklenen Marmaray'ın 63 kilometrelik kısmındaki çalışmalar, maliyet artışı sebep gösterilerek yavaşlatıldı, ispanyol OHL fenası geçen 28 ayda sadece eski demiryolu hatlarının sökümünü gerçekleştirdi. Projenin devamı olan Halka lı-Kazlıçeşme ve Gebze-Söğütlüçeşme arasındaki banliyö hatlan ise modemize edilerek metro standardına yükseltilecekti. 2 yıl içinde Marmaray hattının tamamen hazır hale geleceği açıklanmasına rağmen geçen 28 aylık sürede eski banliyö hatlan modernize edilmedi. Birçok yerleşim yerinin içinden geçefy, 45 istasyonlu eski banliyö hattı şantiye halinde yapılmayı beklerken hat için alınan 10'lu 32 set tren de adeta çürümeye terk edildi. 28 aylık sürede yapılan 20 kilometrelik Gebze-Pendik hattı ise toplu ulaşıma açılmadı. Bu hatta sadece şehirlerarası yolcu taşımacılığı yapılıyor.
YOL YAPILMADAN VAGONLAR ALINDI
30 yıldır Devlet Demiryollan'nda makinist olarak görev yapan Birleşik Taşımacılık Çalışanları Sendikası İstanbul 1 No'lu Şube Başkanı Mithat Ercan şunlan kaydetti: "Raylı sistemde prensip olarak önce yol ve tesisler yapılıp sonra üniteler (vagonlar) getirilirdi. Ama Marmaray'da böyle olmadı. Kamuoyunda proje bitmiş algısı oluşturuldu. Ancak projenin büyük bölümünde sadece raylar söküldü. Haydarpaşa ve Sirkeci garlan atıl vaziyette. Güney Kore'den 10'lu vagonlardan oluşan 32 tren seti alındı. Banliyö hatlan modemize edilmediği için 384 milyon Euro değerindeki trenler çürümeye terk edildi. Banliyö seferleri 28 aydır yapılmıyor. Yük trenleri de çalıştınlmıyor. Devletin büyük zararı var. Muhalefet partileri seçimlerden önce konuyu hiç gündeme getirmedi.
Marmaray'ın 13 metrelik bölümü 2013 yılında açıldı. Projenin 63 kilometrelik kısmı hâlâ tamamlanamadı. Marmaray'ın bitmesi halinde şehir trafiğinin yüzde 30 oranında azalacağı belirtiliyor.
Banliyö tren seferlerinin kaldırılmasıyla
karayolundaki araç yoğunluğunun arttığını belirten Ercan, şöyle devam etti: "Marmaray'ın üstü örtülüyor. Raylan sökmekle proje tamamlanmaz. 170 haftadır pazar günleri eylem yapıyoruz. Gebze-Halkalı hattı devreye girerse şehir trafiği en az yüzde 30 azalır. Çünkü insanlar, vakitlerinin büyük bölümünü karayolunda geçirmeye hevesli değil. Trafiğin çözümü; raylı sistemdir. Banliyö trenleri kaldırılınca yoğunluk karayoluna kaydı. Hal böyle olunca trafik çileye döndü."
YÜK TAŞIMACILIĞI DA DURDU
Tuzla-Halkalı arasında 2 yıldır tren işletilmediğini belirten Mithat Ercan, "Maltepe istasyonunda tütün indiriyorduk, askeri araç indiriyorduk, artık mazide kaldı. Hızlı tren yolculan Pendik'te iniyor. Vatandaş üç saatte Ankara'dan İstanbul'a geliyor, üç saatte İstanbul'daki evine ulaşamıyor. Banliyö treni olsa, hızlı trenden inen, hemen banliyö trenine biner ve kısa sürede evine ulaşır." diye konuştu. Marmaray'ın yarım kalan kısmının hassasiyet gösterilmesi halinde 7-8 ayda bitirilebileceğine dikkat çeken Mithat Ercan, "Ancak mevcut haliyle iki yıldan önce bitmesi mümkün görünmüyor. Geçen hafta yapılan toplantıda 2 yıl önce rayların söküldüğü Haydarpaşa-Pendik arasındaki inşaat çalışmalarının başlatılması karan alınmış. Kazlıçeşme-Halkalı arasında henüz bir karar da yok, çalışma da yok. Ben 30 yıldır makinistlik yapıyorum. Eskiden gündüz tren işletiyor, geceleri yol yapıyorduk. Şimdi yol yapılmadan hazır raylar söküldü." dedi. Türkiye Trafik Kazalarını Önleme Demeği Başkanı Avukat Hitay Güner de raylı Marmaray'ın tamamlanması halinde şehirde trafiğin önemli ölçüde rahatlayacağını belirtti. Güner, şunlan söyledi: "Yıllardır söylüyoruz; yoğun trafiğin çözümü yer altına inmek, raylı sistemi geliştirmektir. Gebze-Halkalı arasındaki raylı sistem tamamlanırsa kent trafiği nefes alır."
Zaman