26 / 11 / 2024

Mete Vardar: Tur operatörü kanunu çıksın!

Mete Vardar: Tur operatörü kanunu çıksın!

Tur operatörlüğü kanununun acilen çıkması gerektiğini vurgulayan Jolly Tur'un Başkanı Vardar, "Böylece seyahat edenlerin sayısı 5 yılda 5'e katlanır" dedi..




Jolly Tur, 2015'e 20 milyon TL'lik yatırımla hayata geçirdiği, içinde spor salonu, karaoke odaları, kütüphane, oyun alanı, kafeterya gibi alanların olduğu yeni binasında giriyor. Yeni yıla dinamik bir başlangıç yaptıklarını söyleyen Jolly Tur Yönetim Kurulu Başkanı Mete Vardar, "2014'ü yüzde 35'e yakın bir büyümeyle kapattık. 2015'te aynı oranları yakalayacağımızdan eminiz" diyor. Sektör hakkında değerlendirmelerde bulunan Vardar, tur operatörlüğü kanunun acilen çıkması gerektiğini belirterek, "Kanun çıkarsa seyahat edenlerin sayısı 5 yılda 5 kat artar" vurgusunu yapıyor. 


 2014 yılını geride bırakıyoruz. Sizin için nasıl bir yıl oldu? 

Çok başarılı bir 2014 sezonu geçirdik. Yüzde 35'e yakın bir büyüme oranı yakaladık. Hedeflerimizi tüm departmanlarda tutturduk. Gerek acentelerimizde gerek ürün yelpazemizde gerekse misafir memnuniyet oranında ciddi bir büyüme yakaladık. Geçen yıl yaptığımız teknoloji yatırımının da meyvelerini bu yıl topladık. Satışlarımızın yüzde 11'ini online ile aldık. 


 2015 yılı erken rezervasyon satışlarınız nasıl gidiyor? 

Bu yıl 17 Kasım'da erken rezervasyon satışlarını başlatan ilk tur operatörü olduk. Geçen yıl aynı tarihle karşılaştırdığımızda yüzde 40'a yakın bir talep artışıyla karşılaştık. 2015'te de yüzde 35 büyüyeceğimizi düşünüyoruz. Erken rezervasyon kampanyası iç turizmdeki gücümüzü de ciddi oranda artırdı. 


İLK KONTRAT TÜRKLERLE YAPILIYOR 


 Nasıl yani? Biraz açabilir misiniz? 

Yıllardır "Avrupalı turist Türkiye'de bizden daha ucuza konaklıyor" dedik. Bunun en büyük nedeni satın almalarını bir yıl önce yapmalarıydı. Bizde de erken rezervasyon bu gücü sağladı. Eskiden Türkiye'deki bir otel önce yurtdışına oda satar sonra kalanı bize verirdi. Ama şimdi birçok tesis ilk kontratı iç pazarla yapıyor. Bu da sektörde ciddi bir hareket başlattı. Bir de tur operatörü kanuna çıksa, tatil yapanların sayısının ikiye katlanacağını düşünüyorum. 


 Kanundan beklentileriniz neler? 

Tatilcinin yüzde 100 güvence altına alındığı bir sistem hayata geçirilmeli. Bunun örnekleri yurtdışında var. Tur operatörlerinden ciddi oranlarda teminat bedelleri alınmalı. Yani her firma kaç yolcu taşıyacağını temin ediyorsa o kadar para yatırmalı. Böylece küçük tur operatörleri de koruma altına alınır. Kimsenin incinmeden ticaret yapabileceği bir sistem oturturulursa eminim ki 5 sene içinde tur operatörlüğü en az 1'e 5 katlanır ve Türkiye'de 25 milyon kişi seyahat eder. 


 25 milyon çok iddialı bir rakam... 

Şöyle düşünün. İtalya'ya yılda 30 bin kişi götürüyoruz. 300 bin kişi taşıdığımızda satın alma gücünüz artacak. Maalesef ki, bugün nüfusun yüzde 7-8'i seyahat ediyor. Ama bu kanun çıkarsa talep de artar. Çünkü rezervasyonu baltalayan en büyük etken güven eksikliği. Artık Türk tüketicisi 300 euro verip tatil yapabilecek bütçeye sahip. Eğer bu tatil hareketi başlarsa sadece çıkışlarda değil Türkiye'ye gelişlerde de aynı oranda artar. Böylece 2023'te bırakın 50 milyon turisti 70 milyonu bile rahatlıkla yakalarız. 


ÇEVREYE YATIRIM ZAMANI


 Peki, sizce otel kapasitesi buna yeter mi? 

Türkiye'de her geçen gün artan bir otel yatırımı var. Kapasitede hiçbir sıkıntı yaşanmaz. Bence bizim asıl sorunumuz otelden ziyade çevre. Turist dışarı çıktığında otelde gördüğü kaliteyi ve hizmeti dışarıda bulamıyor. 2023'e kadar sadece otel yatırımı değil çevre düzenlemesi için de bir program oluşturulmalı. Siyasi olarak hangi parti gelirse gelsin onun belediyesi de o program dahilinde ilerlemeli. O zaman Türkiye'nin dünyanın tatil listesinde ilk üçe gireceğini düşünüyorum. Çünkü Türkiye yalnızca deniz, kum, güneş ülkesi değil. GAP ve Karadeniz turlarına, kayak ve termal turizmine olan ilgi bunun en bariz göstergesi. Bu düzenlemelerle 12 ay turizm hareketi daha da ivme kazanacaktır. 


MEMNUNİYET ORANI % 99.7

Vardar, "Biz 1986'da kurulan bir aile şirketiyiz. O günden beri felsefemiz misafir memnuniyeti oldu. Tüm varlığımızı, çabamızı Jolly Tur'un doğru büyümesi için harcadık. Bunun meyvelerini topluyoruz. Anketlerimize göre bizimle seyahat edenlerin yüzde 99.7'si memnun kalmış. Her yıl misafirlerimizin yüzde 67'si bizi tekrar tercih ediyor. Büyüme hızımızı düşündüğümüzde bu oran daha da yükseliyor. Bu rakamlar bize doğru yolda olduğumuzu gösteriyor. Bu başarıyı da Gümrük ve Ticaret Bakanlığı'nın verdiği "Tüketici Memnuniyetini İlke Edinen Firma Ödülü" ile taçlandırdık" diyor. 


Betül Alakent-Sabah


Geri Dön