Metin Çelik: Isparta'da konuta talep var!
Isparta'da inşaat sektörünün başarılı isimlerinden Metin Çelik, sektördeki son gelişmeleri anlattı. Çelik, ''İnşaat sektörü, gerek Isparta gerekse Türkiye genelinde ekonominin yüzde 10'unu lokomotif olarak kaldırıyor'' dedi.
Isparta'nın inşaat sektöründe başarılı isimleri arasında yer alan Metin Çelik, şehrin yeni rotalarının nereler olduğunu, sektörün son gelişmelerini paylaştı. Bilgiler veren Metin Çelik, sektöre ilişkin şu sözleri sarf etti; "inşaat sektörü, gerek Isparta gerekse Türkiye genelinde ekonominin yüzde 10'unu lokomotif olarak kaldırıyor. Dolayısıyla gerek hükümetler gerek yöneticilerimiz ekonomi durgunlaştığı zamanlarda inşaat ve otomotive destekler vererek sektörü canlandırmaya çalışıyor. İnşaat çok kısa sürede verilen desteği gösteren bir sektör. Yani 1.5-2-2,5 yılda hemen neticeye giden bir sektör olduğu için ekonominin hızlanması yönünde inşaat hep öncü olarak kullanılmıştır.
Tabi burada tüketicinin inşaata yönelmesi için öncelikle konut kredilerinin 1'in altında olması lazım. Buna psikolojik sınır mı deriz artık ne deriz; alım sınırı mı deriz, konut kredileri 1'i geçtiği zaman tüketici ister istemez kendini geri çeker. Ama Tin altına düşen zamanlarda hele hele 0.70-0.80'li rakamlarda elinde küçük yatırımları olan ya da yarısını peşin yarısını krediyle çözmek isteyen yatırımcılar genelde konuta yönlenmeyi tercih ederler. Isparta'da da konut sektörü ivme sektörüdür. Çünkü içerisinde 400-450 ayrı sektörü barındırmakta. Dolayısıyla piyasanın büyük bölümüne hitap etmekte.
SON GELİŞMELER SEKTÖRÜ NASIL HAREKETLENDİRİR?
1999 depremi öncesinde bizim statik hesaplarımız değişik modda hesaplanıyordu. Yani demir metrekareye x kg ise 1999 depreminden sonra 2x kg olarak hesaplanmaya başladı. Beton sınıfı artırıldı. Dolayısıyla 99 depreminden sonraki yapılar daha emniyetli. 99 öncesindeki yapıların hepsi mi kötü, hayır. Mesela Otel Isparta'da numuneyi aldığınız zaman size acayip bir değer veriyor. Biz hepimiz şaşırdık, nasıl olur böyle bir şey ama demek ki çok çok güzel şartlarda dökülmüş. Çok iyi bir beton sınıfı çıktı. 99 öncesinde yapılan yapıların yüzde 80'i gibi bir oranı şu andaki standartlarımızı sağlamaz. Bu ne demektir. Allah saklasın büyük şiddette bir deprem olduğu zaman bu yapıların çoğu tehlikede demektir. O yüzden bu kentsel dönüşümü vatandaşın çok iyi değerlendirmesi lazım. Biz de vatandaşı ısrarla yönlendiriyoruz. Eski yapılarımız çok iptidai yapılmış. Elbette yenilensin istiyoruz. Vatandaş bilmiyor, evimin betonu sağlam diyor ama yıkarken görüyoruz, çok kötü beton sınıfı çıkıyor. Demir, donatı çok kötü olabiliyor. Bunların acilen yenilenmesi lazım. Kentsel dönüşüm aslında hem kentin yenilenmesi hem de kentin yenilenmesi anlamını taşımalı. Yeni dünya şartlarında daha güzel daha modern daha lüks yaşam alanları olmalı. Ama biz de göz Rantsal Dönüşüm. Belediye öncülük yapması lazım, destek alınacaksa üniversite odalar müteahhitlere de hazırlanmış parselleri gelin yapalım demesi lazım. Örneğin Emre Mahallesi'nde x ada, 200-300 kişi var. Bunun çözülmesi mümkün olmuyor. Müteahhit bırak 200-300 kişiyi, 20 kişiyi çözemiyor. Bu nedenle belediyenin bu işin öncüsü olması lazım. Belediye elin, taşın altına koyacak. Destek isterse bizde destek vereceğiz. Vatandaş da hakkı neyse ona razı olması lazım. Bir daire düşecekse 2 daire isterse çözemiyoruz. Bir taraftan da deprem ülkesiyiz. Allah korusun, her an deprem olabilir. Bunu vatandaş farkında değil. Bir daire düşecek yerde 2 daire istiyor. Bu vatandaşın işine geliyor ama bana göre kalite düşüyor. Bu betonlaşmayı getiriyor, rantsal dönüşüm oluyor. Bu yanlış. Yeni açılan imar alanları yerine eski mahallelerde çözülecek yerler var. Yenilenmesi lazım binaların. Bu şehre güzel yapılaşmayı da getirecektir.
KONUT FİYATLARI NEDEN YÜKSELİYOR?
Isparta sağlık, üniversite, asker şehri. Merkez sürekli göç alıyor. Siz levhada 220 bin olduğuna bakmayın 300 bini buldu. Konuta talep var. Üniversite, havacılık okulu gelecek. Üniversite 100 bini aştı. Konuta ihtiyacın bir süre daha devam edeceğini tahmin ediyorum. Gerek yatırımcılar gerekse kenar mahallede oturan ama sonrasında siteye geçeyim diyen kesim olacağı için de bu talep devam edecek. Niye fiyatlar yüksek? Isparta'da merkezde yüzde 50'nin altında yapılaşma yapmamız mümkün değil. Müteahhit arkadaşlar çok çok zorlanıyorlar. Bayındırlık fiyatlarımız bugün için 1200- 1300 hadi 1000 lira diyelim. Yüzde 50 ile yaptığımız zaman metrekaresi otomatik olarak 2000 liraya geliyor metrekaresi. 50-100 de müteahhit kazanacak. Yüzde 50 yerine 30-35'lere çekilse fiyat düşer. Maliyet yüksek olduğu için bu sorun yaşanıyor. Taleplerin de yükselmesinde yaşam alanı talepleri farklılaştı. Siteler ile konutları bir tutmak mümkün değil. Malzemeler de çok değişiyor. Malzeme lüksleştikçe fiyat ta artıyor.
ISPARTA'DA YAPILAŞMA HANGİ BÖLGEYE DOĞRU OLMALI?
Isparta'da hava kirliliği en önemli etken. Halıkent, Doğumevi bölgesi, merkez sis altında. Ancak Dere, TOKİ, Aliköy'de bu sis yok. Kirlilik ancak doğalgaz kullanımının artırılması ile çözülebilir. Bilindiği üzere ilimizin doğal yapısı çanak şeklinde. Bu nedenle doğalgaz yapımını vatandaş da desteklemeli. Zemin yapısında gelinde alüvyon bir yapı var ilimizde. Çok sağlam bir zemin yapısı dağ kenarlarında Toki, Aliköy, Çünür, üniversite dağ yamaçları sağlam. Bunun dışında alüvyon yapı hakim. Ama bizim açımızdan bu sorun değil. Şartları yerine getirmek lazım. Radya temellerle sorun olmaz. Çay ve dere yataklarında dikkat etmek lazım. Binaların temel yapıları bu noktada önemli.
ISPARTA MERKEZİ OTOGAR CİVARI OLDU
Merkez bana göre otogar civarı oldu. Sav yolunun kaderi de değişebilir. Bunun için o bölgedeki koku olayının çözülmesi gerek. Bunun için girişimler başlatıldı. Uşak Modeli ile çalışma yapılmasına karar verildi. Yani kanalizasyon bakslarla ileriye atılmalı. Çok maliyet yok aslında. Suyun bakslarla alınması 4-5 km alınması yeterli olur. Arıtma tesislerinin kapasitesinin artırılması lazım. Atıklar oyalanmadan atılmalı. Dolayısıyla Sav yolunda da gelişme çok rahat olacaktır.
Haber Gazetesi