Milli park fon gelirleri!
Milli park fon gelirleri, Milli Parklar Fonu Yönetmeliği kapsamında yer alıyor. Milli park fon gelirleri arasında işletme işlettirme ve benzeri faydalanmadan doğan gelirler, intifa veya irtifak haklarından doğan gelirler yer alıyor...
Milli park fon gelirleri!
Milli Parklar Kanunu'nun 18 inci maddesine göre Fonun Gelirleri Milli Park Fonları Yönetmeliği kapsamında sıralanıyor. Bakanlık Bütçesine konacak ödenekler, yılın ikinci ayı sonuna kadar Fonun hesabına aktarılıyor.
İşletme işlettirme ve benzeri faydalanmadan doğan gelirler; Planlama ve yönetim şartlarına uygun olarak idarece işletilen ve işlettirilen saha, tesis ve benzeri yerlerden elde edilen giriş ücreti, kiralama, avlanma, konaklama, alt yapı veya diğer tesislerden yararlanmalardan tahsil edilen bedeller, diğer yatırımcı, işletmeci ve kamu kurum ve kuruluşlarından alınan katılma payları, tanıtım, eğitim, araştırma, müze, teşhir, rekreasyon, spor alanlarından, film, fotoğraf, slayt, poster çekimi ve satışı gibi her türlü hizmet ve faaliyetlerden sağlanan gelirler olarak karşımıza çıkıyor.
İntifa veya irtifak haklarından doğan gelirler; Arazi Tahsis Bedeli : Verilen izin sahasından bina benzeri herhangi bir tesis yapılacaksa; proje toplam maliyet bedelinin binde beş (% 0.5) oranında, izin sahasında herhangi bir tesis yapılmayacaksa, "Orman Değer Kaybı" ile "Arazi Kullanma Bedeli" alınacaktır. Her yıl deflatör katsayısı ile çarpılarak arttırılacaktır.
Ağaçlandırma Bedeli : Giydirilmiş vasıfsız işçi ücreti ile ibreli ormanlarda 1615 saat/hektar yapraklı ormanlardan 1748 saat/hektarla çarpılarak bulunan rakam olarak alınır.
Gayrisafi Yıllık Gelir Payı : İzin verilen sahalarda yapılan yatırımın işletmeye geçtiği yıl ile takip eden yıl için muafiyet tanıma şartıyla işletmeye ait gayrisafi yıllık gelirin yüzde ikisi (% 2) takip eden yılın Eylül ayının sonuna kadar tahsil edilir.
Yüzde üç (% 3) Proje Bedeli : Milli Parklar Kanununun 18 inci maddesinin (c) bendinde belirtilen izin verilen tesisin; proje toplam bedelinin yüzde üçü bir defaya mahsus olmak üzere defaten alınır.
Toprak Bedeli : Toprağın doğal dengesinin bozulması ve orman arazisinin tahrip edilmesinden meydana gelen yetişme ortamı verim düşüklüğüne ait değer olup; iznin başlangıcında bir defaya mahsus olmak üzere peşinen tahsil edilir.
Turistik amaçlı yatırımlara verilen, intifa haklarında 1, 2, 3 ve 4 üncü alt bendlerdeki petrol ve maden arama işletme işleri ile ilgili intifa haklarında 1, 2 ve 5 inci alt bendlerdeki, yol, bina ve benzeri hususlarda verilen intifa haklarında 1, 2, 4 ve 5 inci alt bendlerdeki bedeller alınır.
Kamu kurum ve kuruluşlarının kuruluş amaçlarına uygun kar gayesi olmayan ve kamu yararına hizmetlerde kullanılmak üzere verilen intifa haklarında bu bedellerin hiç birisi alınmaz.
Kanunun 18 inci maddesinin (d) bendinde belirtilen her çeşit yardım ve bağışlar.
Bunlar nakdi, ayni ve arazi bağışı şeklinde yapılabilir. Özellikle mülkiyet bütünlüğünün sağlanması yönünde arazi bağışları yapılabilir.
Fondan Yapılacak Harcamalar:
Kanun kapsamına giren ve kanun kapsamına alınacak sahalarda etüt - envanter belirleme, planlama gibi her türlü proje çalışmaları ve bu yerlerin özellik ve karakterleri bozulmadan korunması, tabii kaynakların geliştirilmesi, düzenlenmesi,restorasyonu, imar ve ıslahı, çevre tanzimi, özel planlarınca yaptırılacak her türlü faaliyetlerin gerektirdiği harcamalar,
Kanun kapsamına giren sahalarda; planları gereği Kanunda belirtilen esaslara göre gerekli taşınmazların idareye tahsisi ve Bakanlıkça uygun görülen taşınmazların kamulaştırılması veya belli sürelerle intifa hakkının satın alınması ve kiralanması ile ilgili harcamalar,
Kanun kapsamına giren sahalardaki köylerin, köy tüzel kişiliklerince bu sahaların korunması, bakımı ve geliştirilmesi maksadıyla yapacakları hizmet ve faaliyetlere karşılık, görev alan elemanın vasıflı veya vasıfsız durumuna göre cari olan işçi ücreti tutarında yapılacak olan ödemeler ile bu hizmet ve faaliyetlerde kullandıkları mal ve malzemenin bedelleri ve araç - gerecin kiralarına karşılık yapılacak ödemeler,
Kanun kapsamına giren sahalarda; planların gerektirdiği işletme, tanıtma, eğlenme, dinlenme, spor hizmetleri için yapılan her türlü alt yapı, üst yapı idare binası, araştırma istasyonları ve bu tür faaliyetlerle ilgili bilumum harcamalar,
Tesislerin gayesine uygun olarak işletilmesi için gerekli müşavirlik hizmetleri, Fon kadrolarına atanan personelin aylıkları, işçi ücretleri ve giyim, yiyecek, fazla mesai ücreti, ikramiye, sosyal yardım ve benzeri harcamalar,
Hizmetin gerektirdiği her türlü araç - gereç, ekipman ve benzeri menkullerin satın alınması, bakımı, onarımı ve işletilmesi ile ilgili her türlü harcamalar,
Her türlü demirbaş ve tüketim malzemesi ile ilgili harcamalar,
Fonun idaresi ile ilgili vergi, resim, harç, faiz, posta giderleri gibi her türlü harcamalardır.
Fonun Bütçesi :
Fonun bütçesi Genel Müdürlüğün teklifi ve Bakanın onayı ile uygulamaya konur. Fonun hesap dönemi mali yıldır. Bölge müdürlükleri mıntıkaları dahilinde fondan yapılacak işlerle ilgili hazırlayacakları bütçe tekliflerini, gerekçeleriyle birlikte en geç 1 Eylül'e kadar Genel Müdürlüğe gönderirler.
Genel Müdürlük fonun bütçesini düzenler, Bakanlığın onayından sonra yıllık iş programlarıyla birlikte Bölge Müdürlüklerine gönderir.
Milli Park Müdürlükleri ve başmühendislikler kendilerine tahsis edilen ödenek dahilinde ve iş programı gereğince çalışırlar. Plan, proje program dışı ve ödeneksiz harcamalar yapamazlar. İş programında belirtilen işlere tahsis edilen ödenek yetmediğinde, önceden aktarma veya ek ödenek talebinde bulunurlar.
Harcama kalemleri arasındaki aktarmalar Bakanlıkça, Bölge müdürlükleri arası aktarma ve tenkisler ise Genel Müdürlükçe yapılır.
Fonun hesaplarının tutulmasında uygulanacak muhasebe Maliye Bakanlığınca uygulamaya konulan "Tek Düzen Hesap Planı"dır. Bu hususta; Maliye Bakanlığının da görüşü alınarak Genel Müdürlükçe bir muhasebe planı hazırlanır.
Fon hesapları; Genel Müdürlükte, Merkez Fon Saymanı, bölge müdürlüklerinde, milli park müdürlükleri ve başmühendisliklerde Fon saymanları vasıtasıyla yürütülür. Bunlara çalışma sahasının sayısı, büyüklüğü ve iş durumuna göre gerekli personel verilir.
Bankadan alınacak paralara ait çek, tahsil, ödeme ve mahsup makbuzlarının çift imzalı olması şarttır. Fiş ve makbuzlar ita amiri ile Fon saymanı veya bunların yetkisini haiz vekiller tarafından imzalanır.
Fon saymanı bağlı olduğu bölge müdürlüğü kanalı ile Fonun o bölgede tahakkuk eden aylık mizan ve cetvellerini takip eden ay içinde, senelik kesin hesapları, bilançoları, ek cetvelleri ve ilgili diğer evrakı mali yıl sonundan başlayarak en geç bir ay içinde Merkez Fon Saymanlığına gönderir. Bunlara ait nüshaları düzenli olarak saklar.
Çek, makbuz, tahsil, ödeme, mahsup fişleri gibi evrakın cilt ve sayfa numaraları sayılıp buna ait bir deftere kayıt edilir. Merkezde ve ilgili saymanlıklarda bundan başka gerekli görülen defterlerde tutulur.
Fon saymanlığınca yapılacak ödemeler için, kasada bulundurabilecekleri para limiti ile kasadan yapabilecekleri ödeme miktarları, Maliye Bakanlığı Muhasebat Genel Müdürlüğünce belirlenen miktarı aşamaz. Bu miktarlar günün şartlarına göre Bakanın onayı ile iki katına çıkarılabilir. Daha fazla artış için Maliye Bakanlığının uygun görüşü alınır.