Genel

Murat Tabanlıoğlu: Artık birinci ligdeyiz!

Murat Tabanlıoğlu, 'Ödül alanlar arasında mimar Zaha Hadid gibi star isimler var. Bu star isimlerin yaptıkları işler dünyada hemen duyuluyor.  Bu ödül bunun bir başlangıcı; bu bir lig ve birinci ligin içinde olmak güzel' diyor

Dünyanın dört bir yanında üretilen başarılı mimarlık projelerine verilen Britanya Kraliyet Mimarlık Enstitüsü (RLBA) ödülüne, ilk kez Türkiye'den Tabanlıoğlu Mimarlık'in 'Loft Gardens' binası da değer görüldü. Ödül alan 13 yapı arasında bulunan Levent'teki 21 katlı konut yapışım jüri, 'Loft Gardens projesi, zekice modifÜ®ye edilmiş bir tipoloji içerisinde, olağanüstü bir zarafet ve sınırlama gösterisi sunuyor' sözleriyle değerlendirdi.

Ödüle değer görülen projeler arasında, 'Loft Gardens' projesinin yanı sıra her ikisi de John McAslan & Partners Mimarlık Pratiği tarafından hayata geçirilen ve Haiti'nin Eiffel Kulesi olarak görülen Iron Market'ın restitüsyon ve renovasyonu ile Moskova'da atıl durumda bulunan Stanislavsky Fabrikası'mn konut birimine dönüştürülmesi gibi dokunaklı yenileme projeleri de yer alıyor.

1 Ekim'de gerçekleşecek törenle sahiplerini bulacak ödülü ve Loft Gardens projesini Tabanlıoğlu Mimarlık'tan Murat Tabanlıoğlu ile konuştuk.

- 'Yaratıcı ve nefes kesici' binalara verildiği belirtilen bu Ödül sizde nasıl bir etki yarattı

Bu sadece bize verilen bir ödül değil, Türkiye'ye, İstanbul'a verilen bir ödül. Ödül alanlar arasında mimar Zaha Hadid gibi star isimler var. Bu star isimlerin yaptıkları işler dünyada hemen duyuluyor. Biz Türk mimarlar ise sesimizi belli bir yere kadar duyurabiliyoruz. Bu ödül bunun bir başlangıcı; şu anda bütün dünyadaki mimarlık ve kültür sitelerinde bu ödüllerin haberi çıkıyor. Bence bu bir lig ve birinci ligin içinde olmak güzel. Bu ödülün Londra'da alınması da önemli, ' 4 çünkü Londra dizaynın sıfır noktalarından biri.

- 'Levent Loft Gardens'ın bildiğimiz apartman kültüründen farklı bir yaşam tarzı vaat ettiği vurgulanıyor. Anlatır mısınız biraz

'Levent Loft Gardens' 150 konutun olduğu 'Levent Loft' projesinin bir parçası, ikinci etabı. 21 katlı bir kule. Kulede yaşamak önemli, aynı zamanda İstanbul'un pek alışık olmadığı bir şey. şžehirde apartmanlarda yaşıyoruz, bir dönem daha fazla parası olanlar Kemerburgaz'a, Zekeriyaköy'e taşındı, daha sonra Bahçeşehir'ler, Ataşehir'ler oluştu. şžimdi tekrar İstanbul'un merkezine bir dönüş var. Böyle olunca yeni bir konut piyasası ortaya çıktı. Ticaretin ve işin olduğu yerde, konut da söz konusu oldu. 'Loft Gardens' dediğimiz proje, bunun ürünlerinden biri. Biz bu anlayışı ilk Kanyon'da, en son da Safir'de yapmıştık.

- Loft Gardens'ı diğerlerinden ayıran belirgin özellikler neler

En büyük sorunlardan biri, dünyada 80'li yıllarda çok yüksek binalar yapılması, bu yapıların hepsi dertler barındırıyor.
Hepsi cam arkasında... Hem yüksekte oturup em de pencerenizi açabilir misiniz 'Loft Gardens' bildiğiniz apartman yaşantısından farklı, olabildiğince şeffaf, dışarıyı görebiliyorsunuz. Neticede dikdörtgen bir bina ama arkasında hayat felsefesi yatıyor.

- Yapımı çok ciddi tepkiler çeken Beyoğlu'ndaki Demirören Alışveriş Merkezi'nin mimarisini nasıl buldunuz

Bina çok kötü bir taklit... Bu proje ilk bize geldi aslında, ama prensiplerimiz nedeniyle anlaşamadık. Acı olan şimdi binanın mimarının bile belli olmaması. Hem mimari, hem fonksiyon, hem de ticari olarak Türkiye'nin en önemli iki alışveriş caddesindeki iki yapıda; Nişantaşı Citys ve Beyoğlu Demirören'de büyük hata var. Zaten bir şey ticari olarak doğru olmayınca mimari olarak da doğru olamıyor, bunlar iç içe.

- AKM, üç yıldır kapalı. Hem AKM'nin mimarı Hayati Tabanlıoğlu'nun oğlu, hem de AKM'nin yenileme projesini hazırlayan mimar olarak bugün AKM'nin bu atıl halini nasıl yorumluyorsunuz

AKM'nin sorunu bence birinci derece tarihi eser olması. Türkiye'de 60'lı yıllarda yapılmış binaların tarihi eser kabul edilmesi normal bir durum değil. Birinci derece tarihi eser olduğu zaman, binada yapılabilecek iç ve dış müdahaleler minimumlaşıyor.

- Projede uzlaşma sağlanmasına karşın neden AKM'nin onarımına başlanmadı

Bizim iki projemiz vardı. Bugünü ve geleceği düşünen biri birinci projeyi yapmak ister. Birinci projede itiraz edilen noktalar, yapıya lokanta ve loca gibi, mimari ve işletmeye dönük şeylerin eklenmesiydi. Babamın yaptığı bir mimariye aykırı bir şey neden yapayım ki, ben AKM'yi olabildiğince bugüne getirmeye çalışırım!
Cumhuriyet/Ceren çIPLAK