22 / 12 / 2024

Muratpaşa 100. Yıl Spor Kompleksi Alanı imar planına itiraz!

Muratpaşa 100. Yıl Spor Kompleksi Alanı imar planına itiraz!

Muratpaşa Belediyesi, '100. Yıl Spor Kompleksi Alanı' olarak tarif edilen parselde TOKİ tarafından hazırlanan ve Çevre ve Şehircilik Bakanlığı'nca 20 Temmuz tarihinde onanan 25 bin ve 5 bin ölçekli Nazım İmar Plan değişiklikleri ve Uygulama İmar Plan değişikliğine itiraz etti.



Muratpaşa Belediyesi, '100. Yıl Spor Kompleksi Alanı' olarak tarif edilen Bahçelievler 12 bin 581 Ada 6 parselde Başbakanlık Toplu Konut İdaresi (TOKİ) tarafından hazırlanan ve Çevre ve Şehircilik Bakanlığı'nca 20 Temmuz tarihinde onanan 25 bin ve 5 bin ölçekli Nazım İmar Plan değişiklikleri ve Uygulama İmar Plan değişikliğine itiraz etti.


Muratpaşa Belediyesi tarafından yapılan yazılı açıklamada "100'üncü yıl Bulvarı üzerinde Antalya Arena Stadyumu, Meltem Mahallesi ve Antalya Eğitim Araştırma Hastanesi ve 3 adet 5 yıldızı otelle çevrili bir noktada 'Bölgesel ve Kentsel Spor Tesis Alanı' olarak planlıyken Çevre ve Şehircilik Bakanlığı'nca re'sen yapılan plan değişikliğiyle 1.50 emsalle 'Turizm-Ticaret Alanı' olarak yeniden planlanan ve 29 Ağustos itibariyle askı süreci tamamlanan her ölçekli planlar yasa, yönetmelik, yargı kararları, planlama esasları ve şehircilik ilkeleri yönünden incelenmiştir. Bu inceleme sonucunda söz konusu planlamaya ilişkin itirazlar Çevre ve Şehircilik Antalya İl Müdürlüğü'ne değerlendirilmesi talebiyle bildirilmiştir" ifadelerine yer verildi.


TOKİ tarafından yapılan ve Çevre ve Şehircilik Bakanlığı'nca onanan planlar 'Mekansal Planlar Yapım Yönetmeliği'nin Genel Planlama Esasları ve İmar Plan Değişikliği başlıklı bölümlerine aykırılık teşkil ettiği de belirtilen açıklamada:

"Söz konusu alanının 'Turizm-Ticaret Alanı' olarak düzenlemesi, ilgili yönetmeliğin İmar Plan Değişiklikleri başlıklı maddesinde yer alan 'İmar planı değişikliği kamu yararı amaçlı teknik ve nesnel gerçeklere dayanılarak yapılır' hükümlerine aykırılık teşkil etmektedir. Ayrıca ilgili yönetmelikte, 'Kamuya ait sosyal ve kültürel tesis alanlarının kaldırılabilmesi veya küçültülmesi ancak bu tesislerin hitap ettiği hizmet etki alanı içinde eşdeğer yeni bir alanının ayrılması suretiyle yapılabilir' hükmüyle birlikte 'Yoğunluk arttıran veya kentsel ulaşım sistemini etkileyen imar plan değişikliklerinde kentsel teknik altyapıya öncelik etkilerin belirlenmesi ve gerekli önlemlerini alınması amacıyla ayrı kentsel teknik altyapı etki değerlendirmesi raporu, analizi hazırlanır veya hazırlattırılır' hükmü yer almasına rağmen söz konusu plan değişikliğinde bu ilkeler göz ardı edilmiştir. Söz konusu alan geçmiş yıllarda Antalya Büyükşehir Belediyesi'nce Bölgesel ve Kentsel Spor Alanı'ndan, AVM ve ticaret yapılmasına olanak tanıyan 'Merkezi Gelişim Aksı' olarak belirlenmiştir. Söz konusu plan değişiklikleri hukuka aykırı bulunarak iptal edilmiştir. Alan yeniden Bölgesel ve Kentsel Spor Tesis Alanı'na döndürülmüşken Çevre ve Şehircilik Bakanlığı'nca yargı kararlarına aykırı olarak tekrar Ticaret ve Turizm Alanı'na dönüştürülmüştür. Yapılan plan Anayasa, yasa ve yargı kararlarına aykırıdır. Anayasa'nın 2'nci maddesi Türkiye Cumhuriyeti'nin bir hukuk devleti olduğunu vurgularken 138'inci maddesinde 'Yasama ve yürütme organları ile idare mahkeme kararlarını uygulama zorundadır' denilmiştir. Bu durumda Anayasa'nın söz konusu hükümleri uyarınca alan Kentsel ve Bölgesel Spor Tesisleri Alanı olarak kalmalı ve hiçbir suretle başka bir amaca yönelik plan değişikliğine konu olmamalıdır" ifadeleri yer aldı.



Habertürk 


Haber Hürriyet'te şu şekilde yer aldı


MURATPAŞA Belediye Başkanı Ümit Uysal, 100. Yıl'daki 40 bin metrekarelik alanın Toplu Konut İdaresi'nce (TOKİ) 'ticaret ve turizm' olarak kullanılmasına yönelik imar planına itirazda bulundu.


Muratpaşa Belediyesi'nden yapılan yazılı açıklamaya göre, Başkan Ümit Uysal'ın TOKİ'nin '100. Yıl Spor Kompleksi Alanı'ndaki 40 bin metrekarelik alan için planladığı 25 bin ve 5 bin ölçekli nazım ve uygulama imar planlarına itirazda bulunduğu belirtildi. Açıklamada, itirazın Çevre ve Şehircilik İl Müdürlüğü'ne yapıldığı belirtilerek, Çevre ve Şehircilik Bakanlığı'nca onanan planların 'Mekansal Planlar Yapım Yönetmeliği'nin Genel Planlama Esasları ve İmar Plan Değişikliği başlıklı bölümlerine aykırılık teşkil ettiği ifade edildi. Söz konusu alanda 'turizm-ticaret alanı' yapılan planlamanın, ilgili yönetmeliğin 'İmar planı değişikliği kamu yararı amaçlı teknik ve nesnel gerçeklere dayanılarak yapılır' hükümlerine aykırı olduğu iddia edildi. 


İMAR YÖNETMEĞİLİĞİNE UYULMADIĞI İDDİASI

Açıklamada, imar yönetmeliğinde 'Kamuya ait sosyal ve kültürel tesis alanlarının kaldırılabilmesi veya küçültülmesi ancak bu tesislerin hitap ettiği hizmet etki alanı içinde eşdeğer yeni bir alanın ayrılması suretiyle yapılabilir' ile 'Yoğunluk artıran veya kentsel ulaşım sistemini etkileyen imar plan değişikliklerinde kentsel teknik altyapıya öncelik etkilerin belirlenmesi ve gerekli önlemlerin alınması amacıyla ayrı kentsel teknik altyapı etki değerlendirmesi raporu, analizi hazırlanır veya hazırlattırılır' hükümlerinin yer aldığı, ancak plan değişikliğinde bu ilkelerin göz ardı edildiği ileri sürüldü.


BÜYÜKŞEHİR'İN ÖNCEKİ PLANI İPTAL EDİLMİŞTİ

Önceki yıllarda, alanın Antalya Büyükşehir Belediyesi'nce Bölgesel ve Kentsel Spor Alanı'ndan, AVM ve ticaret alanı yapılmasına olanak tanıyan plan değişikliğinin hukuka aykırı bulunarak iptal edildiği hatırlatıldı. Plan değişikliğiyle alanın tekrar ticaret ve turizm alanına dönüştürülmesinin anayasa, yasa ve yargı kararlarına aykırı olduğu ifade edilen açıklamada, alanın Kentsel ve Bölgesel Spor Tesisleri Alanı olarak kalması gerektiği ve başka bir amaca yönelik plan değişikliğine konu olmaması gerektiği kaydedildi.


PLANIN TRAFİK YÜKÜNÜ ARTIRACAK İDDİASI

Açıklamada, mimari ölçekte nasıl bir uygulama yapılacağına ilişkin herhangi bir açıklığın bulunmadığı ileri sürülen planlamada, ticaret ve turizm kullanımının çevresel etkilerinin ne olacağı konusunda bilimsel bir çalışma bulunmadığı da ifade edildi.


Yazılı açıklamada, şu ifadelere yer verildi: 


“Plan değişikliğine konu alan, kentin doğu-batı bağlantısını çift yönlü sağlayan çok yoğun bir trafik yükü altında yetersiz kalan 100. Yıl Bulvarı'nın ve kuzey-güney doğrultusunda Tarık Akıltopu Caddesi'yle kesiştiği nokta üzerinde yer almaktadır. Bilindiği gibi ana ulaşım aksları üzerinde trafik yükü getirecek kullanım değişiklikleri kararlarının 'Ulaşım Master Planı' kapsamında etkilerinin değerlendirilmesi gerekir. Aynı güzergah üzerinde plan değişikliğiyle önerilen yüksek yoğunluklu ticaret ve turizm kararının getireceği trafik yükleri nedeniyle olabilecek olumsuzlukların çözümüne yönelik ulaşım kararları önerilmediği, bilimsel çalışmalar, inceleme ve değerlendirmeler yapılmadığı ortadadır. Söz konusu planlama 100. Yıl Bulvarı'ndaki trafik yükünü daha da çözümsüz hale getirecektir."


Hürriyet 




Haber Antalya Beyaz Gazetesi'nde şu şekilde yer aldı...



Antalya'nın gündemine 10 yıl önce gelen ve bütiin Sivil Toplum Kuruluşlarının (STK) karşı çıktığı plan değişikliği sessiz sedasız Çevre ve Şehircilik Bakanlığı tarafından onandı ve buraya dev bir AVM ve Rezidans yapılmasının yolu açıldı. Muratpaşa Belediye Başkanı Ümit Uysal, kamuoyunun '100. Yıl Spor Kompleksi Alanı' olarak tarif ettiği Bahçelievler 12581 Ada 6 parselde Başbakanlık Toplu Konut İdaresi (TOKİ) tarafından hazırlanan ve Çevre ve Şehircilik Bakanlığınca 20 Temmuz tarihinde onanan 25 bin ve 5 bin ölçekli Nazım İmar Plan değişiklikleri ve Uygulama İmar Plan değişikliğine itirazda bulundu. 


Muratpaşa Belediyesi'nden yapılan açıklamada, şöyle denildi: 100. Yıl Bulvarı üzerinde Antalya Arena Stadyumu. Fvleltem Mahallesi ve Antalya Eğitim Araştırma Hastanesi ve 3 adet 5 yıldızı otelle çevrili bir noktada 'Bölgesel ve Kentsel Spor Tesis Alanı' olarak planlıyken Çevre ve Şehircilik Bakanlığınca re'sen yapılan plan değişikliğiyle 1.50 emsalle Turizm-Ticaret Alanı" olarak yeniden planlanan ve 29 Ağustos itibariyle askı süreci tamamlanan her ölçekli planlar yasa. yönetmelik, yargı kararları, planlama esasları ve şehircilik ilkeleri yönünden incelenmiştir. Bu inceleme sonucunda söz konusu planlamaya ilişkin itirazlar Çevre ve Şehircilik Antalya İl Müdürlüğü'ne değerlendirilmesi talebiyle bildirilmiştir. 


Kamu yaran yoktur:

Buna göre.  TOKİ  tarafından yapılan ve Çevre ve Şehircilik Bakanlığı'nca onanan planlar 'Mekansal Planlar Yapım Yönetmeliği'nin Genel Planlama Esasları ve İmar Plan Değişiklisi başlıklı bölümlerine aykırılık teşkil etmektedir. Söz konusu alanının 'Turizm-Ticaret Alanı" olarak düzenlemesi, ilgili yönetmeliğin İmar Plan Değişiklikleri başlıklı maddesinde yer alan "İmar planı değişikliği kamu yararı amaçlı teknik ve nesnel gerçeklere dayanılarak yapılır hükümlerine aykırılık teşkil etmektedir. 

Ayrıca ilgili yönetmelikte. 'Kamuya ait sosyal ve kültürel tesis alanlarının kaldırılabilmesi veya küçültülmesi ancak bu tesislerin hitap ettiği hizmet etki alanı içinde eşdeğer yeni bir alanının ayrılması suretiyle yapılabilir" hükmüyle birlikte 'Yoğunluk arttıran veya kentsel ulaşım sistemini etkileyen imar plan değişikliklerinde kentsel teknik altyapıya öncelik etkilerin belirlenmesi ve gerekli önlemlerini alınması amacıyla ayrı kentsel teknik altyapı etki değerlendirmesi raporu, analizi hazırlanır veya hazırlattırılır" hükmü ver almasına rağmen söz konusu plan değişikliğinde bu ilkeler ğözardı edilmiştir. 

Mahkeme karan yok sayılmıştır: Söz konusu alan geçmiş yıllarda Antalya Büyiikşehir Belediyesi'nce Bölgesel ve Kentsel Spor Alanı'ndan. AVM ve ticaret yapılmasına olanak tanıyan 'Merkezi Gelişim Aksı olarak belirlenmiştir. Söz konusu plan değişiklikleri hukuka aykırı bulunarak iptal edilmiştir. Alan yeniden Bölgesel ve Kentsel Spor Tesis Alanına döndürülmüşken Çevre ve Şehircilik Bakanlığı nca yargı kararlarına aykırı olarak tekrar Ticaret ve Turizm Alanfna dönüştürülmüştür. Yapılan plan Anayasa, yasa ve yargı kararlarına aykırıdır. Anayasa'nın 2"nci maddesi Türkiye Cumhuriyeti'nin bir hukuk devleti olduğunu vurgularken 138'inci maddesinde 'Yasama ve yürütme organları ile idare mahkeme kararlarını uygulama zorundadır' denilmiştir. Bu durumda Anayasa'nın söz konusu hükümleri uyarınca alan Kentsel ve Bölgesel Spor Tesisleri Alanı olarak kalmalı ve hiçbir suretle başka bir amaca yönelik plan değişikliğine konu olmamalıdır. 


Bilimsellikten uzak: 

Ayrıca söz konusu planlar Planlama Esasları ve Şehircilik İlkeleri yönünden yapılan inceleme sonucunda planda önerilen 1.50 inşaat emsal oranı ve 12 kata imkan tanıyan yükseklik hakkının ne kadarının ticaret ne kadarının turizm işlevi olarak kullanılacağı uygulama imar planlarında yer almaktadır. Mimari ölçekte nasıl bir uygulama yapılacağına ilişkin de herhangi bir açıklığın bulunmadığı planlarda, çevresinde hastane, 3 adet 5 yıldızîl otel, yoğun konut alanları, Antalya Adliyesi, inşaatı tamamlanmak üzere olan Bölge İstinaf Mahkemeleri bulunan alana yüklenecek Ticaret ve Turizm kullanımının çevresel etkilerinin ne olacağı konusunda bilimsel bir çalışma bulunmamaktadır. 


Trafik çözümsüz hale gelecek! 

Plan değişikliğine konu alan kentin doğu-batı bağlantısını çift yönlü olarak sağlayan çok yoğun bir trafik yükü altıncîa yetersiz kalan 100. Yıl Bulvarının ve kuzcygünev doğrultusunda Tarık Akıl topu Caddesiyle kesiştiği nokta üzerinde yer almaktadır. Bilindiği gibi ana ulaşım aksları üzerinde trafik yükü getirecek kullanım değişiklikleri kararlarının 'Ulaşım Master Planı" kapsamında etkilerini değerlendirilmesi gerekir. Ayııı güzergah üzerinde plan değişikliğiyle önerilen yüksek yoğunluklu ticaret ve turizm kararının getireceği trafik yükleri nedeniyle olabilecek olumsuzlukların çözümüne yönelik ulaşım kararları önerilmediği, bilimsel çalışmalar, inceleme ve değerlendirmeler yapılmadığı ortadadır. Söz konusu planlama 100. Yıl Bulvan'ndaki trafik yükünü daha da çözümsüz hale getirecektir. 



Antalya Beyaz


Geri Dön