23 / 12 / 2024

Nihat Özdemir: Hızlı tren garlarını havalimanı gibi işleteceğiz!

Nihat Özdemir: Hızlı tren garlarını havalimanı gibi işleteceğiz!

Limak Holding Yönetim Kurulu Başkanı Nihat Özdemir, Ankara'daki tren garı projesine başladıklarını, burayı havalimanı gibi işleteceklerini söylüyor. Limak Holding, 2014'te 4 milyar doların üzerinde ciroya ulaşmayı planlıyor...



Limak Holding, 2014'te yüzde 30'un üzerinde büyüyerek 4 milyar doların üzerinde ciroya ulaşmayı planlıyor. Limak Holding Yönetim Kurulu Başkanı Nihat Özdemir, Ankara'daki tren garı projesine başladıklarını, burayı havalimanı gibi işleteceklerini söylüyor. Özdemir, daha sonra sıranın İstanbul, Eskişehir ve Konya'daki garlara geleceğini, onlarla da ilgilendiklerini ifade ediyor. 



Son dönemin en çok ses getiren projelerinden Üçüncü Havalimanı'nın konsorsiyum ortakları arasında yer alan Limak Holding, Türkiye'nin en hızlı büyüyen gruplarından biri. Holding, iki kurucusu Nihat Özdemir ve Sezai Bacaksız'ın yanı sıra, iki ortağın çocuklarının devreye girmesinin ardından, iki kuşak tarafından idare ediliyor. 

Yedi farklı sektörde faaliyet gösteren Limak Holding, 2014'te yüzde 30'un üzerinde büyüyerek 4 milyar doların üzerinde ciroya ulaşmayı planlıyor. Holding, önümüzdeki dönemde Afrika'da enerji, müteahhitlik ve çimento sektörlerinde yeni yatırımlara imza atmaya hazırlanıyor. 


Limak Holding'in bir hedefi de tren garı işletmeciliğinde büyümek. 

Limak Holding Yönetim Kurulu Başkanı Nihat Özdemir, Ankara'daki tren garı projesine başladıklarını ve iki yıl içinde bitireceklerini söylüyor. 


Özdemir, "Hızlı trne havalimanlarındaki gibi bir işletmecilik anlayışı getireceğiz. İçinde çarşılar, otel, yeme-içme mekanları olacak" diyor. 


Nihat Özdemir, somlarımızı aşağıdaki gibi yanıtladı: Yedi farklı sektörde faaliyet gösteriyorsunuz. Son yıllarda sektörlerin holding içindeki dağılımında bir değişlik söz konusu mu? 


Üç yıl önce en önde olan işimiz inşaattı. Onu çimento, enerji, havalimanı, ulaştırma ve meyve suyu takip ediyordu. Şimdi ise enerji bir numaraya geçti, çimento ikinci sırayı alırken inşaat üçüncü sıraya geriledi. Bu üç sektörü ise havalimanları, turizm ve meyve suyu takip ediyor. Enerjinin holding içinde payı yüzde 35 şu anda. 


Önümüzdeki dönemde enerjideki büyümeniz devam edecek mi? 


Enerji ve çimento sektöründe büyümemiz sürecek. Sektörlerin holding içindeki dağılımı önümüzdeki dönemde bu şekilde devam edecek gibi görünüyor. İnşaat sektöründe de proje kovalıyoruz. Azerbaycan gazını Avrupa'ya taşıyan TANAP projesinde yeterlilik alan 3-4 Türk şirketten biriyiz. Hintli ortağımızla yeterlilik aldık. Bunu alabilirsek önemli bir proje. Toplam yatırımı 2,5-3 milyar doları geçecek. Kuveyt Havalimanı'nı almak için uğraşıyoruz. Kuveyt Havalimanı nı Dubai'ye alternatif bir hub haline getirmek istiyorlar. Bu projeleri alabilirsek inşaatın payı artabilir. 


Enerjide yeni alanlara girme planınız var mı? 


Hidroelektrik santralimiz, doğalgaz ve jeotermal enerji üzerine tesislerimiz var. Bunun yanına kömürü de katmak istiyoruz. 

Son yaşanan Soma'daki facia nedeniyle gözler kömüre çevrildi. 


Siz nasıl bir proje düşünüyorsunuz? 


Biz mümkün mertebe yer üstü kömürüne yöneleceğiz. Özelleştirmeden alabiliriz, ithal kömüre dayalı yapabiliriz. Araştırma sürecimiz devam ediyor. Bu sene eylülde hidroelektrik santrallerimizden biri devreye giriyor. İki yıl sonra biri daha girecek. Türkiye'de üretim yapan sekiz santralimiz var. Önümüzdeki yılın sonunda 10'a çıkacak.


 

En hızlı büyüdüğünüz sektörlerden biri çimento. Bu alandaki 

yatırımlarınızdan bahsedebilir misiniz? 


İtalya'nın çimento devi Italcementi Grup bünyesindeki tesisleri aldıktan sonra Türkiye'nin üç numaralı üreticisi olduk. Yakın bir zamanda iki numara olacağız. Balıkesir'deki fabrikayı yüzde 100 büyütüyoruz. İstanbul'daki Pınarhisar tesislerini üç misli büyütüyoruz. Ankara'da yeni bir fabrika kurmaya hazırlanıyoruz. 

ÇED'i aldık, inşaata başlıyoruz. Bir de Kilis'te bir fabrika kuruyoruz. Her iki tesis için ayrı ayrı 160 milyon dolar civarında yatırım yapacağız. 


Ankara'daki tren garı projesi ne durumda? 

Tren garı projesine başladık. îki yıl içinde bitireceğiz. Hızlı trene havalimanlarındaki gibi bir işletmecilik anlayışı getireceğiz. İçinde çarşılar, otel, yeme-içme mekanları olacak. 

Burası İngiltere ile Fransa'yı denizden birbirine bağlayan Manş Tüneli gibi olacak. Bunun arkasından İstanbul, Eskişehir ve Konya'daki garlara sıra gelecek. Hepsiyle ilgileneceğiz. 


İzmit Köprüsü, Avrasya Tüneli ve Üçüncü Köprü Hazine garantisi alırken Üçüncü Havalimanı projesine Hazine garantisi verilmedi. Böyle bir beklentiniz var mı? 



Böyle bir isteğimiz de ihtiyacımız da yok. Devlet Hava Meydanları Işletmesi'nin verdiği 6,3 milyar Euro'luk bir garantili yolcu geliri var. Bu gelir bizim proje için yeterli. 

Geçen yıl meyve suyu konsantresi üretimi yapan şirketiniz Limkon Gıda ile İsviçreli Wild Flavors GmbH ile ortak yatırıma imza attınız. Yatırımlarınız devam edecek mi? 


Meyve suyu sektöründe büyümeyi istiyorum ama bizim çocukları ikna edemiyorum. Onlar, kâr marjı düşük olduğu için büyümeye pek sıcak bakmıyor. Hatta Denizli'de bir arazimiz var. Adana'daki tesisten daha büyük kapasiteli bir fabrika kuralım istiyorum. İsviçreliler ile çok iyi bir ortaklık yaptık, bu fabrikayı ortak yapalım istiyorum, görüşmelerimiz sürüyor. Gıda sektörünün büyüyeceğine inanıyorum. 

Kosova'da havalimanının yanı sıra Çalık ile ortak elektrik dağıtım işiniz var. Bölgede yatırımlarınız devam edecek mi? 

Slovenya'da yılda 1,5 milyon yolcu bulunan bir havalimanı var. Bizim niyetimiz işletmeyi almak ve Kosova gibi bir hava terminali yapmak. Görüşmelerimiz sürüyor, her an sonuçlanabilir. Burası için de 140 milyon Euro'luk bir yatırım söz konusu olacak. 

Yeni yatırımlarınızla birlikte 2014'te cironuzu ne kadar artıracaksınız? 


Bu sene yüzde 30'un üzerinde büyüyerek 4 milyar doların üzerinde bir ciroya ulaşacağız.


Afrika'da iki fabrika kuracağız!



Limak'ın yeni dönemdeki önemli yurtdışı açılımlarından bir tanesi de Afrika bölgesine olacak. Nihat Özdemir, Afrika pazarına ilişkin şu değerlendirmeyi yapıyor: 


"Afrika'da çimento, enerji, müteahhitlik ve ulaştırma sektörlerinde büyümek istiyoruz. Mısır'da halihazırda hava terminali yapıyoruz, iki sene işletip devredeceğiz. Tahminimce 2015 başında bitiririz. Bütün ülkelerle görüşmelerimiz devam ediyor. Yakın zamanda Afrika'da enerji dağıtımı ve çimentoyla ilgili iyi haberler verebiliriz. Nijerya'da ortaklı olarak elektrik dağıtım işimiz var, onu geliştirmeye çalışıyoruz. Çimentoyla ilgili sözleşmeleri bitirmek üzereyiz. Bir ayağımızı atabilirsek gerisi gelecek. Yerel ortakla birlikte çimento işine yatırım yapacağız ve Afrika'nın iki önemli noktasında iki fabrika kuracağız. İlk kademede 30 milyon Euro'luk yatırım yapacağız. Toplam yatırım 100 milyon Euro'ya ulaşacak."



Ayşegül Sakarya Pehlivan/ Ekonomist 



Geri Dön