Nostaljik otobüsler 2015'te yola çıkıyor!
Geçtiğimiz yüzyılda İstanbul’un toplu taşıma yükünü çeken Büssing, Leyland ve Renault-Scemia marka nostaljik otobüsler, İETT tarafından aslına uygun olarak yeniden imal edilerek sefere çıkarılacak.
İETT’de görevli işçi ve mühendisler tarafından, İkitelli garajında tamamen orijinaline sadık kalınarak Büssing, Leyland ve Renault-Scemia marka nostaljik otobüsler yeniden imal edildi. İETT ilk olarak Tosun marka otobüsü yeniden yaparak kullanıma sundu. Ardından 1920’li yıllardan itibaren İstanbul halkına hizmet veren Büssing, Leyland ve Renault-Scemia marka otobüsleri 85 personelin 8 ay çalışması sonucunda imal etti.
"Büssing"in dış cephesi o dönemin moda renklerinden vişne çürüğüne, üst kısmı da sarıya yakın beyaz renkle boyandı. Otobüslerin arka kısmında yolcuların rahatlıkla binip inebileceği sahanlık kısmı bulunuyor. Büssing otobüsler, 1951-52 yılları arasında Federal Almanya'dan satın alındı. Araçlar, 50'şer otobüslük iki parti halinde temin edildi. Araçların, İstanbul'un dar caddelerinde rahatlıkla ilerleyebilmeleri için özellikle 9 metrelik kısa modellerinden seçildi. Motorları yolcu taşıma kabininin altında ve yatay şekilde monte edildiği için 'Trambus' olarak tanınan kısa Büssingler, 26 oturma ve 25 de ayakta olmak üzere toplam 51 yolcu kapasitesine sahip.
Türkiye için özel olarak üretildi
Aslına uygun olarak imal edilen bir diğer nostaljik otobüs ise 1968 model "Leyland". 76 yolcu taşıma kapasitesine sahip otobüs, o dönemin ilk alçak tabanlı araçları olarak kabul ediliyor. Leylandlar 15 Aralık 1992'e kadar İstanbul'da hizmet verdi.
İngiltere'nin Leyland firmasından 1968 yılında 300 adet alınan bu model otobüsler, Türkiye için özel üretildi. Uzun ömürlü ve sağlam olmaları için dış ve iç kaplama sacları perçin tekniğiyle tutturulan Leylandların bordo renkli deriyle kaplanmış sünger koltukları, yolculara oldukça rahat ve keyifli bir seyahat imkanı sunmaktaydı. Bu araçlar dünya üzerinde başka bir yerde kullanılmadı.
Onarım ve bakım çalışmaları yapılan "Renault-Scemia" marka otobüsün ise son düzenlemeleri yapılıyor. Tramvay şebekesine destek ve tramvay işletilemeyen akslarda alternatif taşımacılık yapmak üzere 1927'de Fransa'dan alınan 4 adet Renault-Scemia otobüsler toplam 28 yolcu kapasitesine sahip. Arkaları açık sahanlıklı olarak dizayn edilen arabalardan üçü 21 Ekim 1927 sabahından itibaren 5 kuruşluk bilet ücreti karşılığında Beyazıt Meydanı-Bakırcılar-Fuatpaşa-Mercan-Fincancılar-Sultanhamam-Eminönü Eski Postane hatlarında yer aldı. Dışı sac, içi ise ahşap kaplama şeklinde düzenlenen otobüsler, burunlu şekilde dizayn edilmiş olup motorları öndeydi. 1931 yılından itibaren 'Taksim-Akaretler-Beşiktaş' arasında çalıştırılan otobüsler, filonun yenilenerek büyütülmesi çalışmaları kapsamında 30 Eylül 1942'de seferden kaldırıldı.
Yeni yılda yola çıkıyor
Nostaljik otobüsler, ilk olarak 19-20 Aralık'ta İstanbul Kongre Merkezi'nde "Trans Fuarı"nda sergilenecek. Fuarda sergilendikten sonra yeni yılda uygun bir tarihte İstanbulluların hizmetine sunulacak. Otobüslerde İETT otobüslerinde kullanılan kart geçerli olacak.
TOKİ Haber