Orman Sayılan Alanlarda Verilecek İzinler Hakkında Yönetmelik!
Orman Sayılan Alanlarda Verilecek İzinler Hakkında Yönetmelik, 22 Mart 2007 tarihinde 26470 sayılı Resmi Gazete'de yayımlandı. İşte Orman Sayılan Alanlarda Verilecek İzinler Hakkında Yönetmelik esasları...
YÖNETMELİK
Çevre ve Orman Bakanlığından:
ORMAN SAYILAN ALANLARDA VERİLECEK İZİNLER HAKKINDA YÖNETMELİK
BİRİNCİ BÖLÜM
Amaç, Kapsam, Dayanak ve Tanımlar
Amaç
MADDE 1 – (1) Bu Yönetmeliğin amacı, 31/8/1956 tarihli ve 6831 sayılı Orman Kanununun 16, 17, 18 ve 115 inci maddelerine göre verilecek muvafakat, izin ve irtifak haklarının uygulama usul ve esasları ile bunlardan tahsil edilecek bedellere ait iş ve işlemleri düzenlemektir.
Kapsam
MADDE 2 – (1) Bu Yönetmelik, 6831 sayılı Orman Kanununun 16, 17, 18 ve 115 inci maddelerine göre verilecek muvafakat, izin ve irtifak haklarının uygulama usul ve esasları ile bunlardan tahsil edilecek bedellere ait iş ve işlemleri kapsar.
Dayanak
MADDE 3 – (1) Bu Yönetmelik, 6831 sayılı Orman Kanununun Ek 5 inci maddesine dayanılarak hazırlanmıştır.
Tanımlar
MADDE 4 – (1) Bu Yönetmelikte geçen;
a) Ağaçlandırma bedeli: Orman sayılan yerlerde izin verilmesi sonucu bu yerlerin yeniden ağaçlandırılması için yapılacak giderleri,
b) Ağaçlandırma ve erozyon kontrolü geliri: 3/9/2005 tarihli ve 25925 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan Çevre ve Orman Bakanlığı, Ağaçlandırma ve Erozyon Kontrolü Hizmetlerine İlişkin Usul ve Esasların 4 üncü maddesinin birinci fıkrasının (c) bendinde belirtilen geliri,
c) Altyapı tesisi: Kanalizasyon, sanat yapıları, köprü, yeraltı kablosu gibi tesisler ile madencilik faaliyetleri için zorunlu, ruhsat süresi ile sınırlı olan yol, su, haberleşme, enerji nakil hattı, trafo, teleferik, şantiye binası, yemekhane, atölye, kantar tesislerini ve çevre kullanım alanını,
ç) Arama muvafakatı: Arama ruhsatı veya sertifika alanı içinde kalan ormanlık alanlarda, petrol yatakları ve maden yataklarının bulunduğu yerlerin tespiti için Bakanlıkça verilen muvafakatı,
d) Arama ruhsatı: Belirli bir alanda maden ve petrol arama faaliyetlerinde bulunulabilmesi için verilen yetki belgesini,
e) Arazi izin bedeli: 6831 sayılı Orman Kanunun 16 ve 18 inci maddelerine göre verilecek izinlerde, arazinin mevcut orman örtüsü ve bulunduğu bölge dikkate alınarak orman idaresince hektar başına tespit edilecek bedeli, aynı Kanunun 17 nci maddesine göre verilecek izinlerde ise izin verilmesi sonucu, ormancılık faaliyetlerinin yapılamaması nedeniyle orman idaresinin izin süresince mahrum kaldığı her türlü değeri,
f) Bakan: Çevre ve Orman Bakanını,
g) Bakanlık: Çevre ve Orman Bakanlığını,
ğ) Bölge müdürlüğü: Orman bölge müdürlüklerini,
h) Çevresel etki değerlendirmesi (ÇED) belgesi: 16/12/2003 tarihli ve 25318 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan Çevresel Etki Değerlendirmesi Yönetmeliğine göre verilecek belgeyi,
ı) Deflatör: Devlet Planlama Teşkilatı Müsteşarlığınca her yıl belirlenen cari fiyatları sabit fiyatlara çeviren dönüştürme katsayısını,
i) Devlet idareleri: 10/12/2003 tarihli ve 5018 sayılı Kamu Mali Yönetimi ve Kontrol Kanununun ekli (I) sayılı cetvelinde yer alan idareleri,
j) Fabrika: Olması gereken üniteleriyle birlikte orman ürünlerini mekanik ve/veya kimyasal metotlarla işleyip mamul ya da yarı mamul hale getiren tesisleri,
k) Genel Müdürlük: Orman Genel Müdürlüğünü,
l) Hammadde üretim izin belgesi: 4/6/1985 tarihli ve 3213 sayılı Maden Kanununun 14 üncü maddesi gereğince Devlet idareleri ile kamu kurum ve kuruluşlarının yapı ve inşaat hammaddesi ihtiyaçlarının karşılanması amacıyla Maden İşleri Genel Müdürlüğünce verilen belgeyi,
m) Hızar tesisi: Tek testereli, muhtelif şekilde hareket eden ve orman emvali biçme işlerini yapan makineli işletmeleri,
n) İşletme muvafakatı: İşletme ruhsatı veya sertifika alanı içinde kalan ormanlık alanlarda petrol ve madencilik faaliyetlerinin yapılabilmesi için Bakanlıkça verilen muvafakatı,
o) İşletme ruhsatı: İşletme faaliyetlerinin yürütülebilmesi için verilen yetki belgesini,
ö) İzin: 6831 sayılı Orman Kanunu hükümlerine göre, amacı doğrultusunda kullanılmak üzere verilen izni,
p) Kamu kurum ve kuruluşları: Bu Yönetmelikteki Devlet idareleri tanımı dışında yer alan kamu idarelerini,
r) Katı atık bertaraf tesisi: Evsel, endüstriyel, tıbbi, tehlikeli atıklar ile inşaat yıkıntı ve artıklarının usulüne uygun olarak geri kazanıldıkları, bertaraf edildikleri ve düzenli depolandıkları tesisleri,
s) Kira artış oranı: Maliye Bakanlığınca her yıl tespit edilen gayrimenkul kira artış oranını,
ş) Ocak: Kireç, odun kömürü, terebentin, katran, sakız ve benzeri gibi işletilmesinde ağaç kullanılan ocakları,
t) Orman idaresi: Orman Genel Müdürlüğü merkez ve taşra teşkilatını,
u) Orman köylüleri kalkındırma geliri: 31/12/2005 tarihli ve 26040 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan Orman Köylüleri Kalkınma Hizmetlerine İlişkin Esas ve Usullerin 5 inci maddesinin birinci fıkrasının (b) bendinde belirtilen geliri,
ü) Prospeksiyon: Madencilik arama faaliyetlerine mesnet teşkil edecek ön bilgilerin toplanması işini,
v) Rehabilite: Çevre emniyetinin sağlanarak izin sahasının projesine uygun olarak ıslah edilmesi, doğaya kazandırılması ve çevreye uyumlu hale getirilmesi işlemini,
y) Sertifika: 3213 sayılı Maden Kanununun 2 nci maddesinde yer alan (V) inci grup madenlerin aranması ve işletilmesi için Maden İşleri Genel Müdürlüğünce verilen belgeyi,
z) Şerit tesisi: İki volan üzerinde hareket eden ve orman emvali biçme işlerini yapan makineli işletmeleri,
aa) Teminat: İzinden dolayı sahada meydana gelebilecek idare zararının karşılanması için alınan değeri, maden izinlerinde maden ruhsat teminatını aşmamak kaydıyla izinden dolayı sahada meydana gelebilecek idare zararının karşılanabilmesi için alınan değeri,
bb) Tesis: Madencilik faaliyetleri için zorunlu olan her türlü kırma, eleme, öğütme ve kesme tesisleri ile işleme tesisleri kapsamında hazır beton ve asfalt üretimi yapılan tesisleri, sallantılı masa, jig, konsantratör, flotasyon, fiziksel, fizikokimyasal ve benzeri cevher hazırlama ve zenginleştirme tesisleri, karıştırma, depolama, stoklama üniteleri, atık bertaraf tesisleri ile 6831 sayılı Orman Kanununun 17 nci maddesine göre verilecek tesisleri,
cc) Toplam proje bedeli: İzne konu edilecek saha üzerinde kurulması planlanan tesislerin, uygulanacak olan projenin metraj cetveline ve cari yıl birim fiyatlarına göre hazırlanmış keşif özetini
ifade eder.
İKİNCİ BÖLÜM
Maden - Petrol Arama ve İşletmedeki Arama Dönemi İşlemleri
Kazı gerektirmeyen arama faaliyeti ve müracaatı
MADDE 5 – (1) Maden İşleri Genel Müdürlüğü ve Petrol İşleri Genel Müdürlüğünce verilen maden arama ruhsatı ile petrol arama ruhsatı ve sertifika sahalarında prospeksiyon, jeolojik harita yapımı, numune alımı, jeofizik araştırma gibi herhangi bir kazı faaliyeti gerektirmeyen arama faaliyeti yapacak belge sahipleri; ruhsat veya sertifikanın ilgili genel müdürlüğünce onaylı bir sureti ile arama ruhsatı veya sertifika sahasını gösterir koordinat değerleri belli 1/25000 ölçekli haritalarını dört takım halinde dilekçelerine ekleyerek bölge müdürlüğüne bilgi verirler.
(2) Bölge müdürlüğü bu müracaatın bir örneği üzerine başvurunun kayıt tarihi ve sayısını belirterek ruhsat sahibine iade eder. Maden ruhsat sahibi ruhsat süresince yukarıda sayılan arama faaliyetlerinde bulunabilir.
Kazı gerektiren arama - işletme faaliyetleri ve müracaatı
MADDE 6 – (1) Arama ruhsat ve sertifika sahalarında yarma, galeri, kuyu, sondaj gibi fiziki müdahale gerektiren yöntemlerle belirli bir alanda arama yapılması ya da 3213 sayılı Maden Kanununun 17 nci maddesi gereği arama döneminde üretim yapılmak istenilmesi halinde talep sahipleri; ruhsat veya sertifikanın Maden İşleri Genel Müdürlüğünce onaylı bir sureti ile arama ruhsatı veya sertifika sahasını gösterir koordinat değerleri belli 1/25000 ölçekli haritalarını, arama ya da üretim yapılacak alanları gösteren 1/1000 ölçekli haritalarını, memleket nirengisine bağlı yersel ölçü yapıldığına dair ölçü ve hesap cetvellerini, talep sahasının işlendiği meşçere haritasını dört takım halinde dilekçelerine ekleyerek bölge müdürlüğüne muvafakat için müracaat ederler.
(2) Bölge müdürlüğü yapılan müracaatı öncelikle evrak üzerinde inceler, eksik veya yanlış evrak varsa müracaat sahibine bildirir. Belgeler tamamlanıncaya kadar talep değerlendirmeye alınmaz. Evrakların tam olması halinde bölge müdürlüğünce teşkil edilecek heyet tarafından arazi üzerinde gerekli incelemeler yapılarak, talep edilen sahanın Devlet ormanlarına rastlayan kısımları için bedelli rapor tanzim edilir.
(3) Uygun görülenlere ruhsat ya da sertifika süresi dikkate alınarak en geç bir ay içerisinde Bakanlıkça muvafakat verilebilir. Muvafakat sahibine tebliğ edilir. Muvafakat sahiplerinden teminat, bedeller ve noter tasdikli taahhütname alınarak, muvafakat sahasının köşe noktalarına zeminden bir metre yükseklikte koordinat değerleri belirli sabit işaretler tesis ettirilerek saha teslimi yapılır. Tebligat tarihinden itibaren bir ay içerisinde yukarıda belirtilen işlemler tamamlanmadığı takdirde ikaz yapılmaksızın verilen muvafakat iptal edilir. İptal işlemi ilgiliye bildirilir.
(4) Maden arama döneminde, üretim yapmak isteyenlerden ayrıca Maden İşleri Genel Müdürlüğünce muvafakat verildiğine dair belge istenir. Muvafakat verilmemesi halinde ilgiliye gerekçeli olarak bildirilir.
Maden arama ruhsatı ile yapılacak arama ve işletme faaliyetlerinde alınacak bedeller
MADDE 7 – (1) Maden arama ruhsatlı sahalarda yapılacak kazı gerektiren arama ve işletme faaliyetlerinden; ağaçlandırma bedeli alınır.
(2) Ancak; Bir ruhsat sahası içerisinde muvafakatı devam eden arama, işletme ve tesis izin sahalarının toplamının beş hektarı geçmesi halinde geçen kısım için, bu Yönetmeliğin 60 ıncı maddesinin birinci fıkrasının (b) bendinin (1) numaralı alt bendinde belirtildiği şekilde arazi izin bedeli alınır.
(3) Müteakip yıllara ait arazi izin bedelleri Devlet Planlama Teşkilatınca her yıl belirlenen deflatör katsayısının bir önceki yıl arazi izin bedeli ile çarpımı sonucu bulunacak miktarın önceki yıl arazi izin bedeline ilavesi suretiyle tespit edilerek, olur tarihi esas alınarak her yıl tahsil edilir.
ÜÇÜNCÜ BÖLÜM
Maden-Petrol Arama İşletmelerindeki İşletme Dönemi İşlemleri
Müracaat
MADDE 8 – (1) Maden işletme ruhsatı ve işletme sertifikası ile petrol işletme ruhsat sahipleri; ruhsat veya sertifikanın Enerji ve Tabii Kaynaklar Bakanlığının ilgili genel müdürlüklerince onaylı bir sureti ile işletme ruhsatı veya sertifika sahasını gösterir koordinat değerleri belli 1/25000 ölçekli haritalarını, işletme yapılacak alanları gösteren 1/1000 ölçekli haritalarını, memleket nirengisine bağlı yersel ölçü yapıldığına dair ölçü ve hesap cetvellerini, talep sahasının işlendiği meşçere haritasını dört takım halinde dilekçelerine ekleyerek bölge müdürlüğüne muvafakat için müracaat ederler.
İnceleme ve muvafakat
MADDE 9 – (1) Bölge müdürlüğü yapılan müracaatı öncelikle evrak üzerinde inceler, eksik veya yanlış evrak varsa müracaat sahibine bildirir. Belgeler tamamlanıncaya kadar talep değerlendirmeye alınmaz. Evrakların tam olması halinde bölge müdürlüğünce teşkil edilecek heyet tarafından arazi üzerinde gerekli incelemeler yapılarak, talep edilen sahanın Devlet ormanlarına rastlayan kısımları için bedelli rapor tanzim edilir.
(2) Uygun görülenlere ruhsat ya da sertifika süresi dikkate alınarak en geç bir ay içerisinde Bakanlıkça muvafakat verilebilir. Muvafakat sahibine tebliğ edilir. Muvafakat sahiplerinden teminat, bedeller ve noter tasdikli taahhütname alınır. Maden İşleri Genel Müdürlüğünden alınacak işletme izin belgesinin orman idaresine verilmesinden sonra muvafakat sahasının köşe noktalarına zeminden bir metre yükseklikte koordinat değerleri belirli sabit işaretler tesis ettirilerek saha teslimi yapılır. Tebligat tarihinden itibaren bir ay içerisinde bu işlemler tamamlanmadığı takdirde ikaz yapılmaksızın verilen muvafakat iptal edilir. İptal işlemi ilgiliye bildirilir.
(3) Maden veya petrol sahalarında arama ve işletme muvafakatı istenilen sahalara ulaşım yolu yoksa, arama veya işletme muvafakatı ile birlikte ulaşım yolu için de müracaat yapılır. Ulaşım yolu olmayan sahalara muvafakat verilmez.
(4) Muvafakat verilmemesi halinde gerekçeleri ilgiliye bildirilir.
(5) Muvafakat alınmadan arama ya da işletme yapılan sahalar için suç zaptı düzenlenir. Durum Maden İşleri Genel Müdürlüğüne bildirilir.
(6) İşletme esnasında oluşan heyelan, göçük gibi olaylar nedeniyle meydana gelen aşımlar için, muvafakat sahibinin talebi halinde zarar ziyan tazmin ettirilerek bu sahalar izne konu edilebilir. Aksi halde kanuni işlem yapılır.
(7) Bu Yönetmelik gereği muvafakat verilen sahalarda muvafakat sahibi ile üçüncü kişi veya kuruluşlar arasında yapılan sözleşmeye dayanılarak yapılan faaliyetlerden muvafakat sahibi sorumludur. Muvafakat sahasında her türlü hak ve yükümlülük muvafakat sahibine aittir.
(8) Süresi biten muvafakat, işletme ruhsat ya da sertifikanın ilgili kanun hükümlerine göre yenilenmesi halinde ruhsat süresi de dikkate alınarak yenilenir.
Maden işletme muvafakatından alınacak bedeller
MADDE 10 – (1) Maden işletme ruhsatlı sahalarda yapılacak işletme faaliyetlerinden; ağaçlandırma bedeli alınır. Ancak; Bir ruhsat sahası içerisinde muvafakatı devam eden arama, işletme ve tesis izin sahalarının toplamının beş hektarı geçmesi halinde geçen kısım için, bu Yönetmeliğin 60 ıncı maddesinin birinci fıkrasının (b) bendinin (1) numaralı alt bendinde belirtildiği şekilde arazi izin bedeli alınır.
(2) Müteakip yıllara ait arazi izin bedelleri Devlet Planlama Teşkilatınca her yıl belirlenen deflatör katsayısının bir önceki yıl arazi izin bedeli ile çarpımı sonucu bulunacak miktarın önceki yıl arazi izin bedeline ilavesi suretiyle tespit edilerek, olur tarihi esas alınarak her yıl tahsil edilir.
Petrol arama ve işletme muvafakatından alınacak bedeller
MADDE 11 - (1) Petrol arama ve işletme ruhsatlı sahalarda yapılacak faaliyetlerden;
a) Ağaçlandırma bedeli,
b) Bu Yönetmeliğin 60 ıncı maddesinin birinci fıkrasının (b) bendinin (1) numaralı alt bendinde belirtildiği şekilde arazi izin bedeli
alınır.
(2) Müteakip yıllara ait arazi izin bedelleri Devlet Planlama Teşkilatınca her yıl belirlenen deflatör katsayısının bir önceki yıl arazi izin bedeli ile çarpımı sonucu bulunacak miktarın önceki yıl arazi izin bedeline ilavesi suretiyle tespit edilerek, olur tarihi esas alınarak her yıl tahsil edilir.
DÖRDÜNCÜ BÖLÜM
Maden-Petrol Arama İşletmelerindeki Petrol ve Maden Tesisleri
Petrol ve maden sahalarında yapılacak tesis ve altyapı tesisleri
MADDE 12 – (1) Maden ruhsat ve sertifikası ile petrol ruhsat sahalarında, yapılacak faaliyetler için Devlet ormanlarında yapılması zorunlu tesislere ruhsat sahası içinde, altyapı tesislerine ruhsat sahası içinde veya kesin zorunluluk halinde bitişiğinde izin verilebilir.
(2) Ruhsat sahipleri, ruhsat veya sertifikanın ilgili genel müdürlüğünce onaylı bir sureti ile ruhsat veya sertifika sahasını gösterir koordinat değerleri belli 1/25000 ölçekli haritalarını, yapacakları tesis ile çevre alanlarını gösteren 1/1000 ölçekli koordinatlı vaziyet planlarını, memleket nirengisine bağlı yersel ölçü yapıldığına dair ölçü ve hesap cetvellerini, avan projelerini, talep sahasının işlendiği meşçere haritasını dört takım halinde dilekçelerine ekleyerek bölge müdürlüğüne müracaat ederler.
(3) Bölge müdürlüğü yapılan müracaatı öncelikle evrak üzerinde inceler, eksik veya yanlış evrak varsa müracaat sahibine bildirir. Belgeler tamamlanıncaya kadar talep değerlendirmeye alınmaz. Evrakların tam olması halinde bölge müdürlüğünce teşkil edilecek heyet tarafından arazi üzerinde gerekli incelemeler yapılarak, tesislerin Devlet ormanlarında yapılmasının zorunlu olup olmadığı hususunu da içeren bedelli izin raporu düzenlenir.
(4) Uygun görülenlere ruhsat ya da sertifika süresi dikkate alınarak en geç bir ay içerisinde Bakanlıkça tesis kurma izni verilebilir. İzin sahibine tebliğ edilir. İzin sahiplerinden teminat, bedeller ve noter tasdikli taahhütname alınarak saha teslimi yapılır. Tebligat tarihinden itibaren bir ay içerisinde bu işlemler tamamlanmadığı takdirde ikaz yapılmaksızın verilen izin iptal edilir. İptal işlemi ilgiliye bildirilir.
Petrol ve maden tesis izinlerinden alınacak bedeller
MADDE 13 – (1) Petrol ruhsatlı sahalarda yapılacak tesis izinlerinden;
a) Ağaçlandırma bedeli,
b) Bu Yönetmeliğin 60 ıncı maddesinin birinci fıkrasının (b) bendinin (1) numaralı alt bendinde belirtildiği şekilde arazi izin bedeli,
c) Orman köylüleri kalkındırma geliri,
ç) Ağaçlandırma ve erozyon kontrolü geliri
alınır.
(2) Maden ruhsatlı sahalarda yapılacak tesis izinlerinden; ağaçlandırma bedeli alınır. Ayrıca;
a) Bir ruhsat sahası içerisinde muvafakatı ve izni devam eden arama, işletme ve tesis izin sahalarının toplamının beş hektarı geçmesi halinde geçen kısım için, bu Yönetmeliğin 60 ıncı maddesinin birinci fıkrasının (b) bendinin (1) numaralı alt bendinde belirtildiği şekilde arazi izin bedeli,
b) Her türlü altyapı tesis izinleri ile bir ruhsat sahası dışında daha önce verilmiş tesis izinlerinden bu Yönetmeliğin 60 ıncı maddesinin birinci fıkrasının (b) bendinin (1) numaralı alt bendinde belirtildiği şekilde beş hektar kısıtlaması aranmaksızın arazi izin bedeli,
alınır.
(3) Müteakip yıllara ait arazi izin bedelleri Devlet Planlama Teşkilatınca her yıl belirlenen deflatör katsayısının bir önceki yıl arazi izin bedeli ile çarpımı sonucu bulunacak miktarın önceki yıl arazi izin bedeline ilavesi suretiyle tespit edilerek, olur tarihi esas alınarak her yıl tahsil edilir.
BEŞİNCİ BÖLÜM
Maden-Petrol Arama İşletmelerine İlişkin Diğer Hükümler
Devir işlemleri
MADDE 14 – (1) Maden ruhsat ve sertifikası ile petrol ruhsatlarının 3213 sayılı Maden Kanunu ve 7/3/1954 tarihli ve 6326 sayılı Petrol Kanunundaki hükümlere göre devir edilmesi halinde, yeni ruhsat ve sertifika sahipleri adına bu Yönetmelik hükümlerine göre verilen arama ve işletme muvafakatı ile tesis izinlerinin devri; devir alanın noterden re’sen düzenlenmiş taahhütname ve teminat vermesi kaydı ile muvafakatı veren merciin onayı ile olur.
Muvafakatın ve iznin sona ermesi ve sahanın rehabilitesi
MADDE 15 – (1) Bu Yönetmelik hükümlerine göre verilen arama ve işletme muvafakatı ile tesis izinleri; hak sahibinin vazgeçmesi, ruhsatın iptali, hak sahibinin bu Yönetmelik ve taahhütname hükümlerine uymaması veya muvafakat ve izin süresi son günü mesai bitimine kadar yenilenmiş ruhsat yada ruhsat hukukunun yürürlükte olduğuna dair bir belge ile birlikte ilgili bölge müdürlüğüne muvafakat ve iznin yenilenmesi talebinde bulunulmaması halinde Bakanlıkça iptal edilir. İptal işlemi ilgiliye bildirilir.
(2) Ancak; ruhsat hukukunun yürürlükte olduğuna dair belge verenlere; yeni ruhsatı ibraz edinceye kadar 6 aya kadar izin verilir, bunların eski taahhüt senedi hükümlerine göre hak ve sorumlulukları devam eder.
(3) Muvafakatın ve iznin birinci fıkra gereği sona ermesi üzerine arama ya da üretim neticesi doğal yapısı bozulan sahalar taahhütname hükümlerine göre rehabilite edilerek geri teslim alınır.
(4) Muvafakat ve izin sahibi en geç her beş yılın sonunda maden rezervi biten açık işletme yaptığı alanları taahhütname hükümlerine göre rehabilite etmek zorundadır. Aksi takdirde izin iptal edilerek bu işler orman idaresince yapılır veya yaptırılır. Masraflar izin sahibinden tahsil edilir.
(5) Orman idaresi, üçüncü ve dördüncü fıkralarda belirtilen rehabilite işlemini kendisi yapmak veya yaptırmak üzere sahayı taahhüt senedi hükümlerine göre geri teslim alabilir.
Devlet idareleri ile kamu kurum ve kuruluşlarının hammadde ihtiyaçları için verilecek muvafakat ve izinler
MADDE 16 – (1) Devlet idareleri ile kamu kurum ve kuruluşlarınca yol, köprü, baraj, gölet, liman gibi projelerin inşasında kullanılacak yapı ve inşaat hammaddelerinin üretimi için Maden İşleri Genel Müdürlüğünce verilen hammadde üretim izin belgesine dayanarak orman sayılan yerlerde bu amaçla yapılacak işletme faaliyetleri ile tesislere bu Yönetmelik hükümlerine göre muvafakat ve izin verilir.
(2) Bu muvafakat ve izinlerden; 24/5/2005 tarihli ve 2005/9013 sayılı Bakanlar Kurulu Kararı ile yürürlüğe konulan Madencilik Faaliyetleri İzin Yönetmeliğinin 25 inci maddesinde belirtilen bedeller alınır.
ALTINCI BÖLÜM
Define Arama, Arkeolojik Kazı ve Ocak İzinleri
Define arama ve arkeolojik kazı muvafakatı
MADDE 17 – (1) Devlet ormanları sınırları içerisinde define arayacaklar; define arama ruhsatını, ruhsat sahasını gösterir 1/25000 ölçekli haritalarını, define aranacak sahayı gösterir memleket nirengisine bağlı koordinat değerleri belli 1/100 ölçekli haritalarını dilekçelerine ekleyerek orman idaresinden muvafakat talebinde bulunurlar.
(2) Bölge müdürlüğü yapılan müracaatı öncelikle evrak üzerinde inceler, eksik ve yanlış evrak varsa müracaat sahibine bildirir. Belgeler tamamlanıncaya kadar talep değerlendirmeye alınmaz. Evrakların tam olması halinde bölge müdürlüğünce teşkil edilecek heyet tarafından arazi üzerinde gerekli incelemeler yapılarak, talep edilen sahanın Devlet ormanlarına rastlayan kısımları için bedelli rapor tanzim edilir.
(3) Uygun görülenlere define arama ruhsat süresi dikkate alınarak Define Arama Yönetmeliğindeki şartlarla bir ay içinde muvafakat verilir. Muvafakat sahibine tebliğ edilir. Muvafakat sahiplerinden teminat, ağaçlandırma bedeli ve bu Yönetmeliğin 60 ıncı maddesinin birinci fıkrasının (b) bendinin (1) numaralı alt bendinde belirtildiği şekilde arazi izin bedeli ile noter tasdikli taahhütname alınarak saha teslimi yapılır. Tebligat tarihinden itibaren bir ay içerisinde bu işlemler tamamlanmadığı takdirde ikaz yapılmaksızın verilen muvafakat iptal edilir. İptal işlemi ilgiliye bildirilir.
(4) Kültür ve Turizm Bakanlığınca arkeolojik kazı yapılmak istenilmesi halinde; arkeolojik kazı yapılacak sahayı gösterir koordinat değerleri belli 1/25000 ölçekli ve arkeolojik kazı yapılacak alanları gösteren 1/1000 ölçekli haritaları ile bölge müdürlüğüne muvafakat için müracaat edilir.
(5) Bölge müdürlüğünce teşkil edilecek heyet tarafından arazi üzerinde gerekli incelemeler yapılarak, talep edilen sahanın Devlet ormanlarına rastlayan kısımları için bedelsiz rapor tanzim edilir.
(6) Uygun görülenlere Bakanlıkça muvafakat verilebilir. Muvafakat sahibine tebliğ edilir. Muvafakat sahiplerinden tasdikli taahhütname alınarak, muvafakat sahasının köşe noktalarına zeminden bir metre yükseklikte koordinat değerleri belirli sabit işaretler tesis ettirilerek saha teslimi yapılır. Tebligat tarihinden itibaren bir ay içerisinde yukarıda belirtilen işlemler tamamlanmadığı takdirde ikaz yapılmaksızın verilen muvafakat iptal edilir. İptal işlemi ilgiliye bildirilir.
Ocak izinleri
MADDE 18 – (1) Devlet ormanları içerisinde veya bu orman sınırlarına dört kilometreye kadar olan yerlerde odun kömürü, terebentin, katran, sakız ve benzeri gibi işletilmesinde ağaç kullanılan ocakların açılması için 6831 sayılı Orman Kanununun 18 inci maddesi gereği izin alınması zorunludur. Bu ocakları açmak isteyenler açılacak ocak yerini gösterir 1/25000 ölçekli haritalarını, 1/200 ölçekli vaziyet planlarını dilekçelerine ekleyerek bölge müdürlüğüne müracaat ederler.
(2) Bölge müdürlüğünce teşkil edilecek heyetçe, civar ormanların bu tip ocakları besleyecek verim gücü ve üretim miktarı, kaçakçılık ve yangına hassasiyet gibi hususlar dikkate alınarak orman sınırları içinde bulunanlara bedelli, orman sınırları dışında bulunanlara bedelsiz rapor düzenlenir. Uygun görülenlere bir ay içinde Genel Müdürlükçe izin verilebilir.
(3) Verilecek izin süresi orman idaresince belirlenir. Verilen izin, izin sahibine tebliğ edilir. Orman sınırları içinde verilen izinlerde bedellerle birlikte teminat ve noter tasdikli taahhütname, orman sınırları dışında ise noter tasdikli taahhütname alınır. Tebligat tarihinden itibaren bir ay içerisinde bu işlemler tamamlanmadığı takdirde verilen izin re’sen iptal edilir. İptal işlemi ilgiliye bildirilir.
(4) Ocak izni; hak sahibinin vazgeçmesi, bu Yönetmelik veya taahhütname hükümlerine uyulmaması halinde iptal edilir. İptal işlemi ilgiliye bildirilir.
(5) Orman Kanununun 18 inci maddesinin ikinci fıkrasında belirtilen sahalarda bu ocakların açılmasına izin verilmez.
Ocak izinlerinden alınacak bedeller
MADDE 19 – (1) Devlet ormanları içinde tesis edilecek ocaklardan;
a) Ağaçlandırma bedeli,
b) Bu Yönetmeliğin 60 ıncı maddesinin birinci fıkrasının (b) bendinin (1) numaralı alt bendinde belirtildiği şekilde arazi izin bedeli
alınır.
(2) Müteakip yıllara ait arazi izin bedelleri Devlet Planlama Teşkilatınca her yıl belirlenen deflatör katsayısının bir önceki yıl arazi izin bedeli ile çarpımı sonucu bulunacak miktarın önceki yıl arazi izin bedeline ilavesi suretiyle tespit edilerek, olur tarihi esas alınarak her yıl tahsil edilir.
YEDİNCİ BÖLÜM
Fabrika, Hızar, Şerit Kurma İzinleri
Müracaat
MADDE 20 – (1) Orman ürünlerini işleyecek her türlü fabrika ile Devlet ormanları sınırlarına dört kilometreye kadar olan yerlerde hızar ve şerit tesisi kurmak isteyenler fizibilite raporlarını, tesislerin 1/100 ölçekli yerleşim planını, tesislerin kurulacağı taşınmaza ait mülkiyet belgesini veya kira kontratını dört takım halinde dilekçelerine ekleyerek bölge müdürlüğüne müracaat ederler.
İnceleme ve izin işlemleri
MADDE 21 – (1) Bölge müdürlüğünce teşkil edilecek heyetçe; arazi incelemesi, fizibilite raporu, civar ormanlarının üretim durumu ve bu tip tesislere olan ihtiyacı dikkate alınarak rapor düzenlenir.
(2) Uygun görülenlere hammadde garantisi vermemek kaydıyla tesis kurma izni Genel Müdürlükçe verilebilir.
(3) İzin sahipleri, tesis içinde ve çevresinde damgasız ve nakliyesiz kaçak orman emvali bulundurmamayı, işlememeyi ve orman idaresince istenen diğer tedbirleri almayı kabul ettiğini noter tasdikiyle taahhüt etmek zorundadır.
(4) Devlet ormanlarında fabrika, hızar, şerit tesislerine izin verilmez.
Devir işlemi
MADDE 22 – (1) İlgili kanunlardaki hükümler saklı kalmak kaydıyla tesislerini devir etmek isteyenler, izni veren merci’in onayını almak zorundadır. Aksi halde devir edenlerin orman idaresine karşı taahhütnameden doğan sorumlulukları devam eder.
İznin sona ermesi
MADDE 23 – (1) İzin; hak sahibinin vazgeçmesi veya bu Yönetmelik ve taahhütname hükümlerine uyulmaması halinde iptal edilir. İptal işlemi ilgiliye bildirilir. Kaçak orman emvali bulundurma veya işlemeden dolayı sorumlular hakkında suç zaptı tanzimi ile kamu davası açılması halinde tesisler verilecek yargı kararına kadar faaliyetten men edilir.
SEKİZİNCİ BÖLÜM
Balık Üretmek Üzere Tesis Kurma İzinleri
Müracaat
MADDE 24 – (1) Balık üretmek üzere Devlet ormanları içinde veya bu orman sınırlarına dört kilometreye kadar olan yerlerde tesis kurmak isteyenler; tesisin kurulacağı yerin ilini, ilçesini, köyünü, mevkiini, yüzölçümünü ve kullanılacak su kaynağının adı belirtilen dilekçelerine, talep sahasını gösterir koordinat değerleri belli 1/25000 ölçekli harita ile kurulması planlanan tesislerin 1/200 ölçekli vaziyet planını ekleyerek bölge müdürlüğüne müracaat ederler.
Taleplerin değerlendirilmesi ve ön izin
MADDE 25 – (1) Bölge müdürlüğünce teşkil edilecek heyetçe; arazi üzerinde gerekli incelemeler yapılarak, orman sınırları içinde bulunanlara bedelli, orman sınırları dışında bulunanlara bedelsiz ön izin raporu düzenlenir.
(2) Uygun görülenlere Genel Müdürlükçe 24 ay süreli ön izin verilir. Noter tasdikli taahhütname alınır.
(3) Ancak, harp, deprem, sel, yangın, toprak kayması gibi mücbir sebepler veya Bakanlığın uygun göreceği zaruri hallerde, ön izin sahibine ön izin süresinin yarısına kadar ek süre verilebilir.
Ön izin süresi içinde yapılacak işler
MADDE 26 – (1) Ön izin sahibi; ön izin süresi içerisinde tesislere ait avan projesini, metraj cetvellerini, Bayındırlık ve İskan Bakanlığınca belirlenen ait olduğu yılın birim fiyatlarına göre hazırlanmış keşif özetlerini, Tarım ve Köyişleri Bakanlığınca onaylanmış fizibilite raporunu, yapacakları tesisleri gösteren 1/200 ölçekli koordinatlı vaziyet planlarını, memleket nirengisine bağlı yersel ölçü yapıldığına dair ölçü ve hesap cetvellerini, ağaç röleve planını ve su tahsis belgesini dört takım halinde dilekçelerine ekleyerek bölge müdürlüğüne kesin izin için müracaat ederler.
Ön iznin sona ermesi
MADDE 27 – (1) Ön izin; talep sahibinin vazgeçmesi veya bu Yönetmeliğin 26 ncı maddesindeki belgelerin süresi içinde tamamlanarak bölge müdürlüğüne verilmemesi ve mücbir sebep bulunmaması halinde re’sen iptal edilir. İptal işlemi ilgiliye bildirilir.
Kesin izin
MADDE 28 – (1) Ön izin sahibi kendisinden istenilen belgeleri süresi içerisinde tamamlayıp bölge müdürlüğüne vererek kesin izin talebinde bulunur. Bölge müdürlüğü yapılan müracaatı evrak üzerinde inceler, istenilen belgelerin eksik ya da uygun olup olmadığını kontrol ederek eksik ya da uygun olmayan belgeler var ise müracaat sahibine bildirilir. Belgeler tamamlanıncaya kadar talep değerlendirmeye alınmaz. Evrakların tam olması halinde bölge müdürlüğünce teşkil edilecek heyetçe; gerekli incelemeler yapılarak, orman sınırları içinde bulunanlara bedelli, orman sınırları dışında bulunanlara bedelsiz kesin izin raporu düzenlenir. Su tahsis belgesindeki süre kadar kesin izin verilir.
(2) Orman sınırları içinde verilen izinlerde; bedeller, teminat ve noter tasdikli taahhütname, orman sınırları dışında ise noter tasdikli taahhütname alınır.
(3) İzin sahibi kendisine yapılan tebligat tarihinden itibaren bir ay içerisinde teminat vermek ve bedelleri yatırmak, noter tasdikli taahhütname vermek zorundadır. Aksi halde verilen izin re’sen iptal edilir. İptal işlemi ilgiliye bildirilir.
(4) Orman sınırları içinde kuluçkahane, havuz gibi balık üretimine yönelik tesislerle birlikte kurulması zorunlu bekçi evi, yatakhane, depo, idari büro gibi geçici tesislere de izin verilebilir.
(5) Orman sahalarına bitişik arazilerde kurulan balık üretme tesisleri ile ilgili, zorunluluk halinde sadece su isale hattı, enerji nakil hattı ve tesise ulaşım yoluna izin verilebilir.
(6) Göl ve deniz yüzeyinde yapılan balık üretimi ile ilgili olarak ormanlık alanda sadece bekçi kulübesi, ağ serme yeri ve kuluçkahane yapımına izin verilebilir.
Yatırımın gerçekleşmesi
MADDE 29 – (1) Yatırıma; kesin izin tarihinden itibaren sekiz ay içinde başlanması ve yine kesin izin tarihinden itibaren tesisin iki yıl içinde tamamlanarak işletmeye açılması mecburidir. Bu süre mücbir sebepler dolayısıyla veya Genel Müdürlükçe uygun görülen hallerde uzatılabilir.
(2) Tesisin süresi içinde tamamlanmaması halinde izin iptal edilerek bu Yönetmelik gereği alınan teminat irat kaydedilir. İzni iptal edilen yerlerdeki tamamlanmamış tesisler için taahhütname hükümleri uygulanır.
(3) Orman sayılan yerlerde, izin verilen proje dışında tesis yapılamaz. İlave veya tadilat projelerine Genel Müdürlükçe izin verilebilir. İzinsiz yapılan tesislere 6831 sayılı Orman Kanunu hükümlerine göre orman idaresince el konulur.
Devir işlemleri
MADDE 30 – (1) Ön izin devredilemez.
(2) Kesin izin; tesisleri devir alanın su tahsis belgesini de devir alması, noterden re’sen düzenlenmiş taahhütname vermesi ve teminatın yatırılmış olması şartı ile izin veren merciin onayı ile devredilebilir.
İznin sona ermesi
MADDE 31 – (1) Kesin izin; hak sahibinin vazgeçmesi, kesin izni takip eden sekiz ay içinde yatırıma başlanılmamış olması, kesin izni takip eden iki yıl içinde tesisin işletmeye açılmamış olması, bu Yönetmelik ve taahhütname hükümlerine aykırı davranılması veya izin süresi son günü akşamına kadar yenilenmiş su tahsis belgesi veya bu belgenin yenilenmesi işlemlerinin yürütüldüğüne dair ilgili kurumdan alınacak belge ile birlikte bölge müdürlüğüne izin uzatma talebinde bulunulmaması ve ilgili kurumdan alınacak su tahsis belgesinin mücbir sebep olmaksızın en geç üç ay içinde ibraz edilmemesi halinde re’sen iptal edilir. İptal işlemi ilgiliye bildirilir. Devlet ormanları üzerindeki tesisler eksiksiz ve bedelsiz olarak en geç üç ay içinde orman idaresinin tasarrufuna geçer. Söz konusu bina ve tesisler Genel Müdürlükçe değerlendirilir.
Balık üretmek üzere tesis kurma izinlerinden alınacak bedeller
MADDE 32 – (1) Devlet ormanlarında verilen balık üretim tesis izinlerinden;
a) Ağaçlandırma bedeli,
b) Bu Yönetmeliğin 60 ıncı maddesinin birinci fıkrasının (b) bendinin (2) numaralı alt bendinde belirtildiği şekilde arazi izin bedeli,
c) Orman köylüleri kalkındırma geliri,
ç) Ağaçlandırma ve erozyon kontrolü geliri
alınır.
(2) Ancak; Bina izinlerinde, binanın oturma alanı dışında kalan saha için bu Yönetmeliğin 60 ıncı maddesinin birinci fıkrasının (b) bendinin (1) numaralı alt bendinde belirtildiği şekilde arazi izin bedeli ayrıca alınır.
(3) Müteakip yıllara ait arazi izin bedelleri, Devlet Planlama Teşkilatınca her yıl belirlenen deflatör katsayısının bir önceki yıl arazi izin bedeli ile çarpımı sonucu bulunacak miktarın önceki yıl arazi izin bedeline ilavesi suretiyle tespit edilerek, olur tarihi esas alınarak her yıl tahsil edilir.
DOKUZUNCU BÖLÜM
Yol, Bina ve Diğer Tesis İzinleri İçin Devlet İdarelerine İzin Verilmesi
Devlet idarelerine verilecek izinler
MADDE 33 – (1) Devlet idarelerine, kamu yararı ve zaruret olması halinde; savunma, ulaşım, enerji, haberleşme, iletişim panosu, sağlık, eğitim, spor tesisi, su arama, su kuyusu, kaptaj, su isale hattı, su deposu, su dolum tesisi, atık su, petrol, doğal gaz, alt yapı, katı atık bertaraf tesisi, sanatoryum, baraj, gölet ve mezarlık tesisi için izin verilebilir.
Müracaat
MADDE 34 – (1) Devlet idareleri; izin talep edilen yerin ilini, ilçesini, köyünü, mevkiini ve yüzölçümünü belirten yazılarına, talep sahasını gösterir koordinat değerleri belli 1/25000 ölçekli harita ile yapılması planlanan tesislerin 1/1000 ölçekli vaziyet planını dört takım halinde ekleyerek orman idaresine müracaat ederler.
Taleplerin değerlendirilmesi
MADDE 35 – (1) Talep sahibi idarece, talep edilen sahaya ait 1/25000 ölçekli harita ile memleket nirengisine bağlı yersel ölçü yapıldığına dair ölçü ve hesap cetvellerini, talep sahasının üzerinde gösterildiği 1/1000 ölçekli vaziyet planını ve diğer kanunlar uyarınca alınması gereken görüş, belge ve muvafakatların (ÇED, sit, su tahsis belgesi ve benzeri) orman idaresine verilmesi halinde, savunma, yol, enerji nakil hattı, su isale hattı, su kuyusu, su arama, su deposu, petrol ve doğalgaz boru hattı, baraj, gölet, telefon iletim hattı, iletişim panosu, R/L tesisleri, radyo-televizyon verici istasyonları ve antenleri, GSM baz istasyonları, ölçüm istasyonları, alt yapı ve mezarlık tesisi gibi talepler için bölge müdürlüğünce teşkil edilecek heyetçe; gerekli incelemeler yapılarak, tesislerin Devlet ormanlarında yapılmasında zaruret olup olmadığı hususunu da içeren bedelsiz kesin izin raporu düzenlenir. Talep sahası meşçere haritasına işlenerek rapora eklenir.
(2) Bunların dışındaki ulaşım, enerji, haberleşme, sağlık, eğitim, spor tesisi, su dolum tesisi, atık su, katı atık bertaraf tesisi, sanatoryum talepleri için incelemeler yapılarak, tesislerin Devlet ormanlarında yapılmasında zaruret olup olmadığı hususunu da içeren bedelsiz ön izin raporu düzenlenir. Talep sahası meşçere haritasına işlenerek rapora eklenir.
(3) Katı atık bertaraf tesisi izinlerinde Çevre Yönetimi Genel Müdürlüğünün uygun görüşü alınır.
(4) Ön izin raporu düzenlenenlerden uygun görülenlere Bakanlıkça yirmi dört ay süreli ön izin verilebilir. Tasdikli taahhütname alınır.
(5) Ancak, harp, deprem, sel, yangın, toprak kayması gibi mücbir sebepler veya Bakanlığın uygun göreceği zaruri hallerde, ön izin sahibine Bakan onayı ile ön izin süresinin yarısına kadar ek süre verilebilir.
(6) Kesin izin raporu düzenlenenlerden uygun görülenlere Bakanlıkça kırk dokuz yıla kadar kesin izin verilebilir. Tasdikli taahhütname alınarak saha teslimi yapılır.
(7) İzin sahibi, iletişim panolarında pano metre karesinin %20’lik kısmında ormancılık faaliyetlerinin tanıtımı, ormanların korunması ve orman yangınlarının önlenmesi hizmetlerine yönelik olarak orman idaresinin vereceği tanıtıcı-uyarıcı şekil ve ifadeleri kullanmak zorundadır.
Ön izin süresi içinde yapılacak işler
MADDE 36 – (1) Ön izin sahibi ön izin süresi içinde;
a) Bölge müdürlüğünce onaylı, izin sahasının üzerinde gösterildiği 1/1000 ölçekli vaziyet planı,
b) İzin alanının 1/1000 ölçekli haritası ve onaylanmış uygulama imar planını,
c) İzin sahasına ait memleket nirengisine bağlı yersel ölçü yapıldığına dair ölçü ve hesap cetvellerini,
ç) Bölge müdürlüğünce onaylı 1/1000 ölçekli ağaç röleve planını,
d) ÇED olumlu belgesini
dört takım halinde orman idaresine verir.
Ön iznin sona ermesi
MADDE 37 – (1) Ön izin; talep sahibinin vazgeçmesi veya bu Yönetmeliğin 36 ncı maddesindeki belgelerin mücbir sebepler ve kendi kusuru dışındaki sebepler nedeniyle tamamlanamadığının bildirilmemesi halinde orman idaresince re’sen iptal edilir. İptal işlemi ilgiliye bildirilir.
Kesin izin
MADDE 38 – (1) Ön izin sahibi kendisinden istenilen belgeleri süresi içerisinde tamamlayıp orman idaresine vererek kesin izin talebinde bulunur. Bölge müdürlüğü yapılan müracaatı evrak üzerinde inceler, istenilen belgelerin eksik ya da uygun olup olmadığını kontrol ederek eksik ya da uygun olmayan belgeler var ise müracaat sahibine bildirir. Belgeler tamamlanıncaya kadar talep değerlendirmeye alınmaz. Evrakların tam olması halinde bölge müdürlüğünce teşkil edilecek heyetçe; gerekli incelemeler yapılarak kesin izin raporu düzenlenir.
(2) Uygun görülenlere kırk dokuz yıla kadar kesin izin verilebilir.
(3) İzin sahibinden, yapılan tebligat tarihinden itibaren bir ay içinde tasdikli taahhütname alınarak, saha teslimi yapılır. Aksi halde verilen izin re’sen iptal edilir. İptal işlemi ilgiliye bildirilir.
(4) Verilen izinler amacı dışında kullanılamaz.
(5) Orman sayılan yerlerde, izin verilen proje dışında tesis yapılamaz. İlave veya tadilat projelerine Bakanlıkça izin verilebilir. İzinsiz yapılan tesislere 6831 sayılı Orman Kanunu hükümlerine göre orman idaresince el konulur.
Devir işlemleri
MADDE 39 – (1) Ön izin devredilemez.
(2) Kesin izin; taahhütname hükümlerine ve sürelerine bağlı kalmak ve Bakan onayı alınmak kaydıyla devir edilebilir. Devir alandan taahhütname alınır. Aksi halde devir edenlerin orman idaresine karşı hukuki sorumlulukları aynen devam eder.
(3) Devlet idarelerine sağlık, eğitim ve spor tesisi için verilen kesin izinler devredilemez. Ancak bu izinler Bakan onayı ile başka bir Devlet idaresine devredilebilir.
İznin sona ermesi
MADDE 40 – (1) Kesin izin; sürenin dolması, izin sahibinin vazgeçmesi, bu Yönetmelik ve taahhütname hükümlerine aykırı davranılması halinde iptal edilir. İptal işlemi ilgiliye bildirilir. İznin herhangi bir şekilde sona ermesi halinde; her türlü bina ve tesisler eksiksiz ve bedelsiz olarak en geç üç ay içinde orman idaresinin tasarrufuna geçer. Söz konusu bina ve tesisler Genel Müdürlükçe değerlendirilir.
Devlet idarelerinden alınacak bedeller
MADDE 41 – (1) Devlet idarelerine verilecek izinlerden bedel alınmaz.
ONUNCU BÖLÜM
Yol, Bina ve Diğer Tesis İzinleri İçin Kamu Kurum ve Kuruluşlarına İzin Verilmesi
Kamu kurum ve kuruluşlarına verilecek izinler
MADDE 42 – (1) Kamu kurum ve kuruluşlarına, kamu yararı ve zaruret olması halinde; savunma, ulaşım, enerji, haberleşme, iletişim panosu, spor tesisi, su arama, su kuyusu, kaptaj, su isale hattı, su deposu, su dolum tesisi, atık su, petrol, doğal gaz, alt yapı, katı atık bertaraf tesisi, sanatoryum, baraj, gölet ve mezarlık tesisi için bedelli izin verilebilir.
Müracaat
MADDE 43 – (1) Kamu kurum ve kuruluşları; izin talep edilen yerin ilini, ilçesini, köyünü, mevkiini ve yüzölçümünü belirten yazılarına, talep sahasını gösterir koordinat değerleri belli 1/25000 ölçekli harita ile yapılması planlanan tesislerin 1/1000 ölçekli vaziyet planını dört takım halinde ekleyerek orman idaresine müracaat ederler.
Taleplerin değerlendirilmesi
MADDE 44 – (1) Talep sahibince, talep edilen sahaya ait 1/25000 ölçekli harita ile memleket nirengisine bağlı yersel ölçü yapıldığına dair ölçü ve hesap cetvellerini, talep sahasının üzerinde gösterildiği 1/1000 ölçekli vaziyet planını ve diğer kanunlar uyarınca alınması gereken görüş, belge ve muvafakatların (ÇED, sit, su tahsis ve benzeri) orman idaresine verilmesi halinde, savunma, yol, enerji nakil hattı, su isale hattı, su kuyusu, su arama, su deposu, petrol ve doğalgaz boru hattı, baraj, gölet, telefon iletim hattı, iletişim panosu, R/L tesisleri, radyo-televizyon verici istasyonları ve antenleri, GSM baz istasyonları, ölçüm istasyonları, alt yapı ve mezarlık tesisi gibi talepler için bölge müdürlüğünce teşkil edilecek heyetçe; gerekli incelemeler yapılarak tesislerin Devlet ormanlarında yapılmasında zaruret olup olmadığı hususunu da içeren bedelli kesin izin raporu düzenlenir. Talep sahası meşçere haritasına işlenerek rapora eklenir.
(2) Bunların dışındaki ulaşım, enerji, haberleşme, spor tesisi, su dolum tesisi, atık su, katı atık bertaraf tesisi, sanatoryum talepleri için gerekli incelemeler yapılarak tesislerin Devlet ormanlarında yapılmasında zaruret olup olmadığı hususunu da içeren bedelli ön izin raporu düzenlenir. Talep sahası meşçere haritasına işlenerek rapora eklenir.
(3) Katı atık bertaraf tesisi izinlerinde Çevre Yönetimi Genel Müdürlüğünün uygun görüşü alınır.
(4) Ön izin raporu düzenlenenlerden uygun görülenlere Bakanlıkça yirmi dört ay süreli ön izin verilebilir. Tasdikli taahhütname alınır.
(5) Ancak, harp, deprem, sel, yangın, toprak kayması gibi mücbir sebepler veya Bakanlığın uygun göreceği zaruri hallerde, ön izin sahibine Bakan onayı ile ön izin süresinin yarısına kadar ek süre verilebilir.
(6) Kesin izin raporu düzenlenenlerden uygun görülenlere Bakanlıkça kırk dokuz yıla kadar kesin izin verilebilir. Bedeller ve tasdikli taahhütname alınarak saha teslimi yapılır.
(7) İzin sahibi, iletişim panolarında pano metre karesinin %20’lik kısmında ormancılık faaliyetlerinin tanıtımı, ormanların korunması ve orman yangınlarının önlenmesi hizmetlerine yönelik olarak orman idaresinin vereceği tanıtıcı-uyarıcı şekil ve ifadeleri kullanmak zorundadır.
Ön izin süresi içinde yapılacak işler
MADDE 45 – (1) Ön izin sahibi ön izin süresi içinde;
a) Bölge müdürlüğünce onaylı, izin sahasının üzerinde gösterildiği 1/1000 ölçekli vaziyet planı,
b) İzin alanının 1/1000 ölçekli haritası ve onaylanmış uygulama imar planını,
c) İzin sahasına ait memleket nirengisine bağlı yersel ölçü yapıldığına dair ölçü ve hesap cetvellerini,
ç) Bölge müdürlüğünce onaylı 1/1000 ölçekli ağaç röleve planını,
d) Bayındırlık ve İskan Bakanlığınca belirlenen ait olduğu yılın birim fiyatlarına göre hazırlanmış metraj ve keşif özetlerini,
e) ÇED olumlu belgesini
dört takım halinde orman idaresine verir.
Ön iznin sona ermesi
MADDE 46 – (1) Ön izin; talep sahibinin vazgeçmesi veya bu Yönetmeliğin 45 inci maddesindeki belgelerin mücbir sebepler ve kendi kusuru dışındaki sebepler nedeniyle tamamlanamadığının bildirilmemesi halinde orman idaresince re’sen iptal edilir. İptal işlemi ilgiliye bildirilir.
Kesin izin
MADDE 47 – (1) Ön izin sahibi kendisinden istenilen belgeleri süresi içerisinde tamamlayıp orman idaresine vererek kesin izin talebinde bulunur. Bölge müdürlüğü yapılan müracaatı evrak üzerinde inceler, istenilen belgelerin eksik ya da uygun olup olmadığını kontrol ederek eksik ya da uygun olmayan belgeler var ise müracaat sahibine bildirir. Belgeler tamamlanıncaya kadar talep değerlendirmeye alınmaz. Evrakların tam olması halinde bölge müdürlüğünce teşkil edilecek heyetçe; gerekli incelemeler yapılarak bedelli kesin izin raporu düzenlenir.
(2) Uygun görülenlere Bakanlıkça kırk dokuz yıla kadar bedelli kesin izin verilebilir.
(3) İzin sahibinden, yapılan tebligat tarihinden itibaren bir ay içinde bedeller ve tasdikli taahhütname alınarak saha teslimi yapılır. Aksi halde verilen izin re’sen iptal edilir. İptal işlemi ilgiliye bildirilir.
(4) Verilen izinler amacı dışında kullanılamaz.
(5) Orman sayılan yerlerde, izin verilen proje dışında tesis yapılamaz. İlave veya tadilat projelerine Bakanlıkça izin verilebilir. İzinsiz yapılan tesislere 6831 sayılı Orman Kanunu hükümlerine göre orman idaresince el konulur.
Devir işlemleri
MADDE 48 – (1) Ön izin devredilemez.
(2) Kesin izin; taahhütname hükümlerine ve sürelerine bağlı kalmak ve Bakan onayı alınmak kaydı ile devir edilebilir. Devir alandan taahhütname alınır. Aksi halde devir edenlerin orman idaresine karşı hukuki ve mali sorumlulukları aynen devam eder.
İznin sona ermesi
MADDE 49 – (1) Kesin izin; sürenin dolması, hak sahibinin vazgeçmesi, bu Yönetmelik ve taahhütname hükümlerine aykırı davranılması halinde iptal edilir. İptal işlemi ilgiliye bildirilir. İznin herhangi bir şekilde sona ermesi halinde; her türlü bina ve tesisler eksiksiz ve bedelsiz olarak en geç üç ay içinde orman idaresinin tasarrufuna geçer. Söz konusu bina ve tesisler Genel Müdürlükçe değerlendirilir.
Kamu kurum ve kuruluşlarından alınacak bedeller
MADDE 50 – (1) Kamu kurum ve kuruluşlarına verilecek izinlerden;
a) Ağaçlandırma bedeli,
b) Bu Yönetmeliğin 60 ıncı maddesinin birinci fıkrasının (b) bendinin (2) numaralı alt bendinde belirtildiği şekilde arazi izin bedeli,
c) Orman köylüleri kalkındırma geliri,
ç) Ağaçlandırma ve erozyon kontrolü geliri
alınır.
(2) Ancak; bina izinlerinde, binanın oturma alanı dışında kalan saha için bu Yönetmeliğin 60 ıncı maddesinin birinci fıkrasının (b) bendinin (1) numaralı alt bendinde belirtildiği şekilde arazi izin bedeli ayrıca alınır.
(3) İletişim panoları için verilen izinlerden ise; Genel Müdürlükçe belirlenen metrekare bedeline, bölge müdürlüğünce yöresel şartlara uygun olarak belirlenecek bedelin ilavesiyle elde edilecek pano metrekare birim fiyatı esas alınarak panonun ebatlarına göre yapılacak hesaplamaya göre ilk yıl arazi izin bedeli alınır. Belirlenen arazi izin bedeli toplam proje bedeli olarak kabul edilir. Orman köylüleri kalkındırma geliri ile ağaçlandırma ve erozyon kontrolü geliri alınır. Ağaçlandırma bedeli alınmaz.
(4) İl özel idareleri, belediyeler, köy tüzel kişilikleri, belediyeler birliği, çevre koruma birlikleri ve köylere hizmet götürme birliklerinin kâr gayesi bulunmaksızın yapacakları tesislerden, Gençlik ve Spor Genel Müdürlüğünce ormanlık sahalarda kendileri tarafından yapılıp işletilecek olan tesislerden ve Türkiye Elektrik Dağıtım Anonim Şirketi Genel Müdürlüğünce ormanlık sahalarda kendileri tarafından yapılıp işletilecek olan köy enerji nakil hatlarından, ağaçlandırma bedeli, orman köylüleri kalkındırma geliri ile ağaçlandırma ve erozyon kontrolü geliri alınmaz, arazi izin bedeli toplam proje bedelinin binde biri olarak alınır.
(5) Müteakip yıllara ait arazi izin bedelleri, Devlet Planlama Teşkilatınca her yıl belirlenen deflatör katsayısının bir önceki yıl arazi izin bedeli ile çarpımı sonucu bulunacak miktarın önceki yıl arazi izin bedeline ilavesi suretiyle tespit edilerek, olur tarihi esas alınarak her yıl tahsil edilir.
ONBİRİNCİ BÖLÜM
Yol, Bina ve Diğer Tesis İzinleri İçin Gerçek ve Özel Hukuk Tüzel Kişilerine
İzin Verilmesi
Gerçek ve özel hukuk tüzel kişilerine verilecek izinler
MADDE 51 – (1) Gerçek ve özel hukuk tüzel kişilerine, kamu yararı ve zaruret bulunması halinde; savunma, ulaşım, enerji, haberleşme, iletişim panosu, su arama, su kuyusu, kaptaj, su isale hattı, su deposu, su dolum tesisi, atık su, petrol, doğalgaz, alt yapı ve katı atık bertaraf tesisi, sanatoryum, baraj ve gölet tesisleri için bedelli izin verilebilir.
Müracaat
MADDE 52 – (1) Gerçek ve özel hukuk tüzel kişileri; izin talep edilen yerin ilini, ilçesini, köyünü, mevkiini ve yüzölçümünü belirten yazılarına, talep sahasını gösterir koordinat değerleri belli 1/25000 ölçekli harita ile yapılması planlanan tesislerin 1/1000 ölçekli vaziyet planını, talep sahasının işlendiği meşçere haritasını dört takım halinde ekleyerek bölge müdürlüğüne müracaat ederler.
Taleplerin değerlendirilmesi ve izin verilmesi
MADDE 53 – (1) Talep sahibince, talep edilen sahaya ait 1/25000 ölçekli harita ile memleket nirengisine bağlı yersel ölçü yapıldığına dair ölçü ve hesap cetvellerini, talep sahasının üzerinde gösterildiği 1/1000 ölçekli vaziyet planını ve diğer kanunlar uyarınca alınması gereken görüş, belge ve muvafakatların (ÇED, sit, su tahsis ve benzeri) orman idaresine verilmesi halinde, savunma, yol, enerji nakil hattı, su isale hattı, su kuyusu, su arama, su deposu, petrol ve doğalgaz bor