Osmangazi Köprüsü'nün geçiş ücreti 89 TL!
Başbakan Binali Yıldırım dün açılan Osmangazi Köprüsü'nün geçiş ücreti hakkında kamuoyunu bilgilendirmek için açıklama yaptı. Yıldırım,"Öyle söylendiği gibi 130, 140 lira değil. Eğer Körfez'den dolaşsa, gemiyle gitse zaman ve yakıt kaybını dikkate alırsak köprü her bakımdan daha cazip.''dedi.
Başbakan Binali Yıldırım, Cuma namazının çıkışında gazetecilere açıklama yaptı. Yıldırım, Osmangazi Köprüsü'nün Türkiye'nin çok önemli bir projesi olduğunu, bir hayalin gerçeğe döndüğünü ve köprünün Marmara’nın kuzey ve güney yakalarını bir araya getirdiğini vurguladı.
Vatandaşların bayramlarda, tatillerde İstanbul'dan İzmir'e, Ege'ye, Akdeniz'e giderken ya Körfez'den dolaşmak zorunda kaldığını veya feribotlarda saatlerce kuyrukta beklediğini anlatan Yıldırım, "Artık bu çile sona erdi. Osmangazi Köprüsü ile dakikalarla... Dün biz geçtik Sayın Cumhurbaşkanımızla, 3 dakika sürdü o da 70 kilometre hızla. Hayırlı uğurlu olsun ülkemiz ve milletimize. Hatırlarsanız 1-2 ay önce köprüyle ilgili 'Çok pahalı, Deli Dumrul Köprüsü' falan deniliyordu. Biz de 'Bir güzellik yapacağız' dedik ve köprü bayram boyunca ücretsiz olacak." diye konuştu.
Yıldırım, köprü geçiş ücretinin 89 lira olacağını açıklayarak, şöyle devam etti:
"Öyle söylendiği gibi 130, 140 lira değil. Eğer Körfez'den dolaşsa, gemiyle gitse zaman ve yakıt kaybını dikkate alırsak köprü her bakımdan daha cazip. Köprüden geçtiğimizde Gebze'den Gemlik'e kadar 20 dakika, yıl sonu Bursa'ya 45 dakika, 2018'in sonu da İzmir'e 2 saat 50 dakikada vatandaşlar varmış olacak. Bizim yeni ulaşım politikamızda 3 şey var; az yakıt, ez vakit, az nakit. İşte bu köprünün amacı da bu. Bu yolun, köprünün hizmete girmesiyle yılda yaklaşık 800 trilyonluk bir tasarruf sağlanacak. Her bakımdan ülkemizin geleceğinin bu köprüyle birlikte bölgede yaşayan 25 milyon vatandaşımızın olduğu 5-6 vilayette ekonomiyi ikiye, üçe katlayacak. Seyahatler artık eziyet olmaktan bir keyfe dönüşecek. Milletimize hayırlı olsun. Vatandaşlarımızın bu bayram boyunca sıkıntı çekmeden, kurallara uyarak tatillerini geçirmelerini temenni ediyorum. 'Yolların kralı olmaz, kuralı olur' diye hep söyleriz. Buna da özellikle vatandaşlarımızın riayet etmeleri, sevdikleriyle üzüntü yaşamadan buluşmaları en büyük arzumuzdur."
AA
Haber Yeni Şafak Gazetesi'nde şu şekilde yer aldı;
Önceki gün hizmete giren Osmangazi Köprüsü, KDV indirimine rağmen kilometre başına 33 lira ile dünyanın belki de en pahalı geçiş ücretine sahip. Geçiş ücreti olarak rekor Osmangazi'de olmasa da kilometre başına hesap yapıldığında en yakın rakibinden 2 kat pahalı.
Cumhurbaşkanı Tayyip Erdoğan tarafından önceki gün törenle hizmete açılan Osmangazi Köprüsü, Katma Değer Vergisi'ndeki (KDV) 10 puanlık indirime rağmen kilometre başına dünyanın en pahalı geçiş ücretiyle taştırma yarattı.
GİDİŞ DE ÜCRETLİ DÖNÜŞ DE
35 dolar+KDV olan köprü geçiş ücreti, KDV indirimi ile birlikte 89 TL'ye düştü. Katma değer vergisi yüzde 18'den 8'e çekildi ancak köprü ücretine ilişkin tartışmalar bitmedi.
Köprü geçiş ücretinin yanı sıra otoyolda da kilometre başına 5 sent ücret alınacak. 89 TL'lik köprü ücreti, hem gidişte hem de dönüşte tahsil edilecek. Osmangazi Köprüsü'nün geçiş ücreti, dünyadaki benzerlerinden, hatta dünyadaki en uzun köprüden daha yüksek. Yetkililer, Osmangazi Köprüsü'ndeki yatırımın yeni olması nedeniyle ücretlerin yüksek olduğuna, benzer diğer köprülerin eski tarihlerde faaliyete geçtiğine dikkat çekti.
Yetkililer, köprünün, yap-işlet-devret (YİD) modeliyle yapıldığını ve bu yatırımın bedelinin de kullanıcılar tarafından ödenmesi gerektiğini ifade etti. 2.7 km uzunluğundaki Osmangazi Köprüsü'nden 89 TL'ye geçilecek. Kilometre başı geçiş ücreti 33 TL olacak.
2.4 km uzunluğundaki Fransa'nın Millau Viadunt Köprüsü'nün geçiş ücreti 23 TL. Bu köprünün kilometre başına geçiş ücreti 10 TL. Bu köprü, 2004 yılından beri faaliyette bulunuyor. Danimarka'daki Öresund Köprüsü 8 km uzunluğunda ve 145 TL geçiş ücretine sahip. 2000 yılında açılan köprünün kilometre başı geçiş ücreti ise 18 TL. Japonya'nın Akaish Köprüsü 3.9 km uzunluğunda kilometre başı ücret 17 TL. İngiltere'nin Severn Köprüsü 1.6 km uzunluğunda. Köprünün geçiş ücreti 25 TL. Kilometre başı ücret 16 TL.
EN UZUN KÖPRÜ EN DÜŞÜK ÜCRETİ ALIYOR
ABD'nin Verrazona Narrows'u ise 4.1 kilometre. 1964'ten beri hizmet veren köprüden geçmek için 46 TL ücret alınıyor. Bu da kilometre başına 11 TL anlamına geliyor. Benzer köprüler içinde en uzunu ise Kanada'da yer alıyor. Canfederation Köprüsü, 12.9 kilometre uzunluğunda ve 1997'de açıldı. Köprünün geçiş ücreti 103 TL. Kilometre başına ücret ise sadece 8 TL.
Yeni Şafak
Haber Yeni Şafak Gazetesi'nde şu şekilde yer aldı;
Gelin tek başına geçmedi köprüden. Yanında güvey de vardı. Direksiyonda. İlk bayram, ilk heyecan. En çok onlara yakışırdı köprüden geçmek.
Diğeri yeni araba almıştı.
Yeni arabayla, yeni köprüden geçmek…
Bundan iyisi Şam'da kayısı.
Beriki, ehliyetine kavuşalı henüz üç gün olmuş.
Köprü açılalı da üç gün.
O halde mecbur geçecek.
Ben diyor, bu köprünün inşaatında çalıştım.
Mühendis… İki buçuk yıldır, bugünü bekledim.
Öteki ise köprünün üstünde kaynak yapmış.
Üstünde alın terim var.
Planını çizenler de aynı düşüncede.
Damperli kamyonla malzeme taşıyan şoför, bu bayramı beklemiş geçmek için.
Özel arabama bineceğim, iftiharla geçeceğim diye.
İnşaat başlamadan evvel, kararlarda imzası bulunan yetkililerden biri, çoluk çocuğunu almış, yola çıkmış.
Köprü bizim…
Herkes böyle düşünüyor.
Sıla-ı rahim yapmak için yola düşenler, evvelce ya körfezi dolaşıyor yahut feribotla geçiyorlardı.
Adım adım izlemişlerdi yapılışını.
Açılacağı günü sabırla beklemişlerdi.
Köprünün bağlantı yollarının geçeceği yerlerde arazisi istimlâk edilenler de öyle.
Bizim arazi artık köprünün bir parçası oldu. Biz geçmeyelim de kim geçsin?
Kırk yıl önce defterine köprü planı çizenler de onlar kadar sahipleniyordu.
Heyecanla geçtiler.
Gece geçtiler, pırıl pırıl ışıklarla körfezin yeni gerdanlığı üstünden.
Gündüz geçtiler, sabah erkenden geçtiler, gün batımında geçtiler…
Üstelik bayram hediyesi olarak ücretsizdi.
Bursa'ya gidip bir iskender yiyelim diyenler de geçti.
Yalova'da bir çay kahve içer sonra döneriz diyenler de.
Ben aslında ideolojik olarak köprülere toptan karşıyım ama diye düşünenler de cümlenin sonunu yahu çok güzel olmuş demekten kendilerini alamadılar ve onlar da geçtiler.
Öte tarafta yılların emektar feribotları boş bekliyordu.
Hep böyle olmayacak tabii.
Bayramdan sonra ücretli geçişler başlayacak ve feribot yolcuları yine artacak.
İlk açıklanan fiyatın 120 lira olması biraz can sıkıcıydı.
89 liraya düşmesi köprüyü tercih etmeye ciddi ölçüde yardımcı olacak.
Aslında benim gönlümden geçen 70 liraydı.
Aradaki fark çok fazla sayılmaz.
Vakit ve yakıt açısından hesap yapılacak, duruma göre tercih edilecek.
Köprüden sonraki yolların güzelliği ise bambaşka.
Harika yeşillikler arasından geçiliyor.
Hele bir de Orhangazi Tüneli var ki, 14 yılda zor bitirilen Bolu Tüneli'nden uzun.
Kaç hükümet, kaç bakan görmüştü o Bolu Tüneli.
O kadar uzamıştı ki, hakkında şehir efsaneleri başlamıştı.
Artık bunun biteceği yok, soğuk hava deposu olarak kullanmayı teklif edenler bile çıkmıştı.
Madem bitmiyor, biz de başka türlü değerlendiririz diyorlardı; meyve sebze koyarız.
Orhangazi Tüneli kimsenin ruhu duymadan başladı ve bitti.
E bunlar hırsız tabii…
Çalıp çalıp götürüyor köprü yapıyorlar, tünel yapıyorlar.
Bu köprünün en güzel taraflarından biri de ismi.
Osmangazi Köprüsü, öyle yakıştı ki, bu kadar olur.
İlk başta isim belli değilken, “İzmit Körfez Geçiş Köprüsü” gibi tekerleme benzeri tuhaf bir isimle anılıyordu.
Ne demek Körfez Geçiş Köprüsü?
Bütün köprüler karşıya geçmek için yapılır; geçmemek niyetiyle köprü yapıldığı görülmüş mü?
O zaman Boğaziçi Geçiş Köprüsü, Fatih Sultan Mehmet Geçiş Köprüsü, Yavuz Sultan Selim Geçiş Köprüsü demek gerekirdi.
Bayram öncesi ve ilk gün o kadar çok insan geçti ki köprüden, adım adım ilerleniyordu.
Cep telefonuyla çekim yapanlar bile sıkıldı.
İkinci gün biraz rahatladı trafik.
Bunun bir de dönüşü var.
Bakalım hangi günler üstünden yapılan canlı yayınları izleyeceğiz.
Mehmet ŞEKER/Yeni Şafak