23 / 12 / 2024

Saito Akio: Marmaray, Trans Sibirya’ya alternatif olacak!

Saito Akio: Marmaray, Trans Sibirya’ya alternatif olacak!

Marmaray’ın kredisini sağlayan JICA’nın Başkanı Saito Akio, projenin dünyanın en uzun demiryolu hattı olan Trans Sibirya’ya alternatif olabileceğini belirterek, “Türkiye projeyle bölgenin demiryolu ve ticaret üssü haline gelecek” dedi



DÜNYANIN en derin batırma tüp tüneline sahip Marmaray, 29 Ekim’deki resmi açılışından önce Uluslararası Güvenlik Sertifikası alacak. Marmaray’a şiddetli depreme dayanıklı sismik izolasyon sistemi uygulandığını söyleyen Japonya Uluslararası İşbirliği Ajansı (JICA) Başkanı Saito Akio, Hürriyet’e, “Marmaray için bağımsız kuruluş TÜV SÜD’den ‘güvenlidir’ onayı alınacak” dedi. Marmaray’ın dünyanın en uzun demiryolu hattı olan Trans Sibirya’ya alternatif olabileceğini kaydeden Akio, Türkiye’nin projeyle bölgenin demiryolu ve ticaret üssü haline gelebileceğini söyledi. 


ALANINDA DÜNYADA İLK 


Marmaray’ın ilk etabının açılışına günler kala projenin kredisini sağlayan JICA’nın Başkanı’ndan Hürriyet’e özel açıklamalar geldi. 29 Ekim’de törenle açılacak olan Marmaray’ın büyük öneme sahip olduğunu belirten Akio, “Marmaray, Türkiye ile Japonya arasında yapılan en sembolik proje. Bugüne kadar Marmaray’dan teknik olarak çok şey öğrendik. Bu sadece Türkiye için büyük bir proje değil.  Marmaray  aynı zamanda dünyanın 60 metreye batırılan en derin ilk batırma tüp geçidi olacak” dedi. 


ALTERNATİF OLABİLİR


Marmaray’ın 7.5 şiddetinde depreme dayanıklı sismik izolasyon sistemiyle korunduğunu belirten Akio, projeyle ilgili şu bilgileri verdi: “Alman bağımsız test kuruluşu olan TÜV SÜD isimli uluslararası sertifikalandırma programı var. Açılıştan önce projenin güvenlik testlerinden başarıyla geçtiğini kanıtlayan bu sertifikayı alacağız; yolcuların ve projenin güvenliği açısından. Biz Marmaray’da akla gelebilecek tüm riskleri göz önüne alarak inşaata başladık. Marmaray ile birlikte Türkiye çevredeki demiryolları için bir üs ve merkez haline gelebilecek. Projeyle birlikte diğer bağlantı hatları da yenilenecek. Türkiye bu noktada büyük bir rol oynayabilir. Türkiye’ bir ticaret merkezi haline gelebilir. Özetle Marmaray dünya ticareti için kritik öneme sahip olacak. Çevredeki hatların yenilenmesiyle Marmaray, Uzakdoğu’dan başlayıp Rusya’yı baştan başa kat ederek Avrupa’ya ulaşan Trans Sibirya demiryolu hattına alternatif olur.”


Tarihi sondaj çöpüne rastladık


PROJENİN yapımı sırasında tarihi eserlere rastladılarını söyleyen Saito Akio, “Ama enteresan birşey daha yaşadık. Proje deniz altından geçtiği için büyük sondaj makinalarıyla tüneller açıldı. İstanbul eski bir şehir olduğundan antik bir sondajla karşılaştık. Artık içi yüzyıllık çöplerle dolmuştu. O çöpleri sondajın içinde çıkardık” diye konuştu.


Hat Japonya’ya kadar uzayabilir


İNŞAAT sırasında deniz altında sert akıntılarla mücadele ettiklerini anlatan Akio, “Zor şartlar altında batırma tünelleri monte etmek gerçekten çok zor bir işti. Japonlar için İstanbul, Orient Ekspres’in ilk başlangıç noktası. O açıdan bizim için Marmaray’ın ayrı bir önemi var” açıklamasını yaptı. Sistem sayesinde Uzakdoğu’dan Avrupa’ya kesintisiz ulaşımın sağlanacağını kaydeden Akio, “Gelecekte bu hattın Japonya’ya kadar uzamasını umuyoruz” dedi.

AA


Geri Dön