22 / 11 / 2024
fuzul

Samsun-Kalın Demiryolu Hattı yenileme projesi başladı!

Samsun-Kalın Demiryolu Hattı yenileme projesi başladı!

Avrupa Birliği ve Türkiye Cumhuriyeti işbirliğiyle gerçekleştirilen proje kapsamında yenilenecek demiryolu hattının ilk ray sökümü, Samsun'da yapıldı.




TCDD Genel Müdürü Yıldız:"Samsun-Kalın Demiryolu Hattı Modernizasyon Projesi, bugüne kadar AB IPA fonları ile finanse edilen en büyük ölçekli projemizdir"


Ulaştırma, Denizcilik ve Haberleşme Bakanlığının yürüttüğü Ulaştırma Operasyonel Programı kapsamında, AB IPA fonları kullanılarak Avrupa Birliği ve Türkiye Cumhuriyeti işbirliğiyle gerçekleştirilen Samsun-Kalın (Sivas) Demiryolu Hattı Modernizasyon Projesi'nin ilk ray sökümü, Samsun'da gerçekleştirildi.


Türkiye Cumhuriyeti Devlet Demir Yolları (TCDD) Genel Müdürü Ömer Yıldız, Samsun Tren Garı'nda düzenlenen törende, Türkiye'de 2003 yılında başlatılan demiryolu atağı kapsamında 9 bin 396 kilometre konvansiyonel demiryolu hattının yenilendiğini söyledi.


Yıldız, 2009 yılında Ankara-Eskişehir, 2011 yılında Ankara-Konya, 2013 yılında Eskişehir-Konya ile 2014 yılında Ankara-İstanbul arasında yüksek hızlı tren işletmeciliğine başlandığını anlattı.


Samsun'da ilk ray sökümü yapılacak Samsun-Kalın Demiryolu Hattı Modernizasyon Projesi'nin büyük bölümünün AB IPA fonlarından finanse edileceğini bildiren Yıldız, şöyle konuştu:


"Samsun-Kalın Demiryolu Hattı Modernizasyon Projesi, bugüne kadar AB IPA fonları ile finanse edilen en büyük ölçekli projemizdir. 'Kuzeyi güneye, Türkiye'yi geleceğe taşıyoruz' sloganlı projede 378 kilometrelik hat tamamen yenilenecek, altyapı, üstyapı standartları yükseltilecek. Elektrifikasyon işlemi yapılacak, sinyalizasyon ve telekomünikasyon altyapısı inşa edilecektir. Bu süreçte 48 tarihi köprü restore edilecek, 30 köprü ve 104 menfez yeniden yapılacak. Ayrıca tüneller genişletilecek. İstasyon yolu uzunlukları 750 metreye çıkarılacak, yolcu peronları AB standartlarına göre yenilenecek, tüm istasyonlara yolcu bilgilendirme sistemi ve anons sistemi kurulacak."


Yıldız, 2017 yılında tamamlanması planlanan projenin 258 milyon avroya mal olacağını kaydetti. 


- "AB ile Türkiye arasında bir defada sözleşmeye bağlanmış en büyük hibe projesi"


Ulaştırma, Denizcilik ve Haberleşme Bakanlığı Dış İlişkiler ve Avrupa Birliği Genel Müdürü Bekir Gezer ise projenin Samsun'dan başlayarak Sivas'ta Kalın'a kadar 378 kilometrelik hat boyunca devam edeceğini söyledi.


Güzergah boyunca Samsun, Amasya, Tokat ve Sivas illerinden geçileceğini belirten Gezer, "Ulaştırma Denizcilik ve Haberleşme Bakanlığımız IPA fonlarından 2007-2013 yıllarını kapsayan birinci döneminde 584 milyon avro hibe tahsisatı almıştır. Başlangıcına şahitlik edeceğimiz proje için 258 milyon avroluk bir sözleşmeyi imzaladık. Bu proje, Avrupa Birliği ile Türkiye arasında bir defada sözleşmeye bağlanmış en büyük hibe projesi olacak. İnşallah 2017 yılının sonuna kadar projeyi tamamlayacağız" dedi.


AB Türkiye Delegasyon Temsilcisi Müsteşar François Begeot da Samsun'da olmaktan büyük mutluluk duyduğunu dile getirdi.


Ulaştırmanın çok büyük çaba gerektirdiğini vurgulayan Begeot, "Ulaştırmanın sürdürülebilirliği, ekonominin gelişmesi açısından çok önemlidir. Demiryolları reformu, Türkiye için önemli bir adımdır. Devlet Demir Yolları, Avrupa Birliği mevzuatını takip etmek için gösterdiği çabayla önemli adımlar atmaktadır" ifadelerini kullandı.


Samsun Valisi İbrahim Şahin de demiryolu hatlarının yük ve yolcu taşımacılığındaki önemine değinerek, "Karadeniz'de dört ulaşım modunu bir arada barındıran tek şehir Samsun. Mustafa Kemal Atatürk döneminde yapılan bu hatların yenilenmesi bizim için çok önemli" diye konuştu.


Konuşmaların ardından protokol üyeleri, rayların söküm işlemini başlatacak butona bastı.  


- Temeli, Mustafa Kemal Atatürk tarafından atılmıştı


Temeli 21 Eylül 1924'te Mustafa Kemal Atatürk tarafından atılan ve inşası 1932 yılında tamamlanan Samsun-Kalın demiryolu hattı, Türkiye Cumhuriyeti tarihinin ilk demiryolu hattı olma özelliğine sahip. Dağlık bir bölgede kısıtlayıcı yatay kavislerle dik meyilli alanlardan geçen hat, elektrifikasyonu ve sinyalizasyonu olmayan tek yönlü demiryolu hattı konumunda. 2008 yılında rehabilitasyonu yapılan hat, Samsun ile Amasya arasındaki kısımla 378 kilometreden oluşuyor. 


AA



Geri Dön