05 / 11 / 2024

Taksim Meydanı Yayalaştırma Projesi'ndeki 2 önemli nokta!

 Taksim Meydanı Yayalaştırma Projesi'ndeki 2 önemli nokta!

Taksim Meydanı Yayalaştırma Projesi'nin özelinde bakıldığında iki önemli husus göz önüne gelmektedir. Bunlar trafiğin meydanın altına alınması ve eski Taksim Topçu Kışlası’nın yeniden inşa edilmesidir





Mevcut trafiği yerin altına alan İstiklâl Caddesi ile Taksim Gezi Parkı’nı Şişli’ye kadar bütünleyen Taksim Meydanı Yayalaştırma Projesi’nin İ.B.B. Meclisinde onaylandığı öğrenilmiştir. Belediye Meclisi'nin oybirliği ile kabul ettiği ve Anıtlar Kurulu'nun onayladığı projeye göre Tarlabaşı Bulvarı ve Talimhane, Taksim Meydanı ile birleştirilecektir.

 Projenin kazmanın vurulduğu günden itibaren, yaklaşık bir ay önce, 240 gün (yaklaşık 8 ay) sonunda tamamlanacağı açıklanmıştır. Projenin özelinde bakıldığında iki önemli husus göz önüne gelmektedir. Bunlar trafiğin meydanın altına alınması ve eski Taksim Topçu Kışlası’nın yeniden inşa edilmesidir. 


Konu projeye göre araç yolları tüneller ile yer altına alınırken; üst kısımda park alanları ve yaya yolları yer alacağı belirtilmiştir. Bölüm bölüm yayalaştırılacak olan Taksim’de çalışmalar tamamlandığında 100 bin metrekarelik bir meydan ortaya çıkacağı öngörülmektedir. Meydanı yayalaştırma projesi ile, Tarlabaşı Bulvarı–Cumhuriyet Bulvarı araç trafiği yer altına alınacaktır. Tarlabaşı’ndan gelen araçlar kesintisiz bir şekilde Harbiye, Taşkışla, Dolmabahçe yönüne gidebilecektir. Cumhuriyet Caddesi üzerinde Tarlabaşı-Harbiye yönünde 400 metre, Harbiye-Tarlabaşı yönünde 320 metre uzunluğunda tek tünel yapılacağı belirtilmektedir. Anıt etrafındaki araç trafiği, otobüs ve duraklar meydandan kaldırılacağı tasarlanmaktadır. İhalesi gerçekleştirilen birinci etap kapsamındaki Harbiye-Tarlabaşı dalış tüneli, Harbiye Askeri Müzesi’nden başlayacak ve Tarlabaşı Bulvarı’nda, kentsel dönüşüm kapsamında yenilenen bina ve otellerin bulunduğu alana bağlanacaktır. 


Konu projeyle ilgili olarak İstanbul Büyükşehir Belediye Başkanı Kadir Topbaş, “Taksim’in yayalaştırma projesinde AKM önüne yapılacak tünelin iptal edilebileceğini” açıklamıştır. Konu bölgedeki altyapı yetersizlikleri nedeniyle projeden local olarak, o kısımdan vazgeçilebileceği belirtilip, henüz bu durum netleşmeştiği öğrenilmiştir. Ayrıca diğer hat olan da Sıraselviler Caddesi trafiğinin yeraltına alınması planlandığı öğrenilmiştir. Metro çıkışları ise İstiklal Caddesi kenarlarına çekilecektir. Bölgedeki binaların da aslına uygun olarak restore edileceği belirtilmiştir. Meydana çıkış, yerin altından geçecek yaya yolları ve merpenlerden yapılacağı öğrenilmiştir.


İnşa edilmesi düşünülen Taksim Topçu Kışlası oturum alanı, Cumhuriyet Caddesi tarafında 153, Tak-i Zafer Caddesi tarafında 188, Metehan Caddesi tarafında 152, Asker Ocağı Caddesi tarafında ise 189 metre olacağı belirtilmiştir. Yeşil alan dahil olmak üzere 28 bin 900 metrekarelik bir alanı bulunan kışla 3 katlı projelendirileceği öğrenilmiştir. Taksim Topçu Kışlası içine Cami veya AVM yapılacağını söylentilerinin doğru olmadığını söyleyen İstanbul Büyükşehir Belediye Başkanı Kadir Topbaş , konu kısmın Kültür Merkezi haline getirileceğini belirtmiştir. Rus-Hint tarzı karışımı olan kışla, kültür merkezi ve sanat galerisi olarak hizmet vereceği öğrenilmiştir. Yeşil alanın altında ise birkaç katlı otopark yer alacağı ifade edilmiştir. Konu binada bir buz pisti barındıran bir kültür merkezi, bir sanat aktivite alanı, kafelerin bulunduğu bir yaşam merkezi haline getirilmesi tasarlanmaktadır. 


Ulaşım akslarında yapılan bu düzenleme ile Taksim Meydanı tamamen yayaların kullanımına sunulacak ve tasarlanan bölgedeki yaya popülasyonunu ciddi şekilde artıracağı, dolayısıyla çevre esnafına da ciddi bir müşteri potansiyeli sunacağı aşikardır. Projenin tamamlanması ile  yeni çehresi ve Topçu Kışlası’nın katacağı havayla Taksim Meydanı’nda turist popülasyonunda bir patlama yaşanacağını ve bunun ciddi bir ekonomik getirisi olacağını da ön görebiliriz. 


Bölge özelinde bakıldığında kiraların, projenin açıklanmasıyla birlikte ciddi bir şekilde arttığı görülmektedir. Satılık daire fiyatlarında da yüzde 200'e varan bir artış yaşandığı belirtilmektedir. Fakat konu bölgede fiyatların artmasına rağmen, satış oranının düşük olduğu dikkat çekmektedir. Satılık ve kiralık daire sayısındaki genel düşüşün ise projenin tamamlanması ile fiyatların daha da artacağı ihtimalinden kaynaklandığı düşünülmektedir. 


Projenin tamamlanması halinde özellikle Tarlabaşı bulvarı ve Talimhane civarının değer kazanağı düşünülmektedir. Özellikle İstiklal Caddesi’ndeki yoğunluğun Yoğunluğun Tarlabaşı ve Cumhuriyet Caddesi’ne doğru kayacağı öngörülmektedir. Tarlabaşı Bulvarı’na bağlanan Turan ve Sakızağacı Caddeleri ile Dereotu ve Çukur Sokak’ları prim yapması beklenmektedir. Halihazırda kıymetli olan Gümüşsuyu ve Cihangir bölgelerinin, kıymeti daha da artacağı düşünülmektedir. Uzun dönemde ise Dolapdere ve Kasımpaşa aksına kadar olan bölge yatırımcılar açısından cazibe merkezi haline gelecektir. Projenin tamamlanmasıyla bölgeye gelen turist sayısın artacağı,  dolayısıyla bölgede şehir oteli ve butik otel projelerin hız kazanağı düşünülmektedir. Özellikle Talimhane ve Tarlabaşı’nda bulunan binaların butik otel olarak değerlendirilebileceği öngörülmektedir. İstiklal Caddesi'nde zaten yüksek olan kiraların, bu projeyle daha da artacağı beklenmektedir. 


TSKB GAYRİMENKUL DEĞERLEME A.Ş.  KURUMSAL DEĞERLEME DEPARTMANI DEĞERLEME UZMANI KORAY HORASAN


*Bu rapor TSKB Gayrimenkul Değerleme tarafından www.emlakkulisi.com için hazırlanmıştır.


Geri Dön