TOBB yapı malzemeleri sektörünü canlandıracak
Küresel krizin yol açtığı ekonomik durgunluğa çare olarak ülkeler iç pazarı canlandırmaya çalışıyor
Bir süre önce 'Kriz varsa çare de var' sloganıyla iç tüketimi artırmak için kampanya düzenleyen Türkiye Odalar ve Borsalar Birliği (TOBB), şimdi de yapı malzemeleri sektörünü canlandırmak amacıyla harekete geçti. Halk Bankası ve Türkiye Odalar ve Borsalar Birliği (TOBB) ile ortak bir çalışmaya imza atan sektör, 'Evini Yenile Türkiye' kampanyası başlattı. Önümüzdeki 3 ay boyunca kampanyadan 100 bin kişinin faydalanmasını beklediklerini söyleyen TOBB Başkanı Rifat Hisarcıklıoğlu, şu değerlendirmeyi yaptı: "Ortalama bir evin tadilatını 10 bin liradan hesaplarsak 1 milyar liralık iş hacmi hedefindeyiz. Bu proje bir sinerji politikasıdır ve pastayı büyütelim yaklaşımıdır. Zira burada 'duble kazan-kazan' durumu söz konusu. Bankayı, üreticiyi, tüccarı ve tüketiciyi aynı ortak çıkarda birleştiriyoruz." 2009 yılı ilk çeyreğinde inşaat sektörünün yüzde 18,9 ile Türkiye ortalamasından daha fazla küçüldüğünü hatırlatan Hisarcıklıoğlu, yapı malzemeleri sektörünün vergi indirimi ve teşviklerden yararlanamadığını dile getirdi. Ayrıca, büyümenin itici gücü olan bu sektörün daha fazla desteklenmeye ihtiyaç duyduğuna dikkat çekti.
Yapı malzemeleri sektörünün tüm dernekleri, önde gelen 83 firma ve 13 binden fazla bayinin katıldığı kampanyayla, tüketicilerin ev yenileme ihtiyaçları için cazip imkânlar sunuyor. Halkbank, kampanya kapsamında 12 ay vadede yüzde 0,33, 13-24 ay vadede yüzde 0,80 ve 25-36 ay vadede yüzde 0,95 faiz oranları ile tüketicilere ev yenilemede kullanacakları 2 bin liranın üzerindeki yapı malzemeleri işçilik harcamaları için finansmanı, 2 ay geri ödemesiz olarak sağlayacak. Halbank'ın kampanya faiz oranlarını değerlendiren TOBB Başkanı, "Yüzde 0,33'lük faiz oranı benim 30 küsur yıllık iş hayatımda gördüğüm en düşük faizdir." dedi. Bu yarışta Halkbank'ın bir adım öne geçtiğini kaydeden Hisarcıklıoğlu, bir dahaki kampanyalarda değişik bankalarla da çalışabileceklerinin sinyalini verdi. Boydak Grubu ile görüşmeler yaptıklarını aktaran Hisarcıklıoğlu'nun verdiği bilgiye göre, TOBB benzer kampanyalardan birini Türkiye Finans veya Albaraka Türk ile de yapabilir. 'Evini Yenile Türkiye' kampanyası ile yapı malzemeleri sektöründe talebin canlandırılması, istihdamın artırılması, ülke ekonomisine katkı sağlanması da amaçlanıyor. Kampanyanın eylülden itibaren 3 ay devam edeceğini bildiren Halkbank Genel Müdürü Hüseyin Aydın da, "3 aydan sonra talep bulursak süreyi de uzatabiliriz, yeni kampanyalar da yaparız." diye konuştu. Aydın, kriz döneminde diğer bankalar kredi musluklarını kısarken Halkbank'ın reel sektöre verdiği kredilerin yüzde 11 arttığını dile getirdi.
Kampanyanın fikren öncülüğünü yapan Seramik Federasyonu (SERFED) Başkanı Zeynep Bodur Okyay ise sektörde rakip olan onlarca firmanın aynı masaya oturup neler yapılabileceğini konuştuklarını ve bu kampanyaya şekil verdiklerini anlattı. İnşaat Malzemeleri Sanayicileri Derneği (İMSAD) Başkanı Orhan Turhan, inşaat sektörünün 2008'de 23 milyar dolar ile otomotivden sonra en fazla ihracat yapan sektör olduğu bilgisini verdi. Turhan, "Cumhuriyet'in 100. yılı olan 2023'te ihracat 400 milyar dolar olursa 100 milyarını biz taahhüt ediyoruz. 3 tane de 100 hediye etmeyi hedefliyoruz. 100 milyar dolar ihracat, 100 milyar dolar yurtdışı müteahhitlik geliri ve 100 milyar dolarlık iç pazar." şeklinde konuştu.
BODUR: ELLERİNDEKİ PARA BANKALARI RAHATSIZ EDER
Kampanyayı desteklemek için toplantıya davet edilen Kale Şirketler Grubu Onursal Başkanı İbrahim Bodur, yüzde 0,33'lük faiz oranının daha da düşeceğini söyledi. Bodur, "Bankaların elinde para var. Bunu satmak zorunda, yoksa o para onları rahatsız eder. Parayı satmak için de rekabete girecekler; rekabet de oranı daha da düşürecek." diye konuştu. Sektörün en eskilerinden olarak bu kampanyanın kendisini heyecanlandırdığını kaydeden Bodur, dünyada krize tedbirleri hükümetler alırken bunu yapan ilk meslek örgütü olan TOBB'u tebrik etti.
Serkan ŞAHİN/Zaman