14 / 11 / 2024

Trabzon demiryolu ile Batum'a bağlanacak!

Trabzon demiryolu ile Batum'a bağlanacak!

Başbakan Binali Yıldırım, katıldığı programda, Trabzon'un demiryolu ile Batum'a bağlanmasına ilişkin çalışma yapılacağı yönünde açıklama yapmıştı. Bu açıklama ticaretle uğraşan çevrelerde heyecanla karşılandı.




Başbakan Binali Yıldırım'ın, bir süre önce Erzincan'da katıldığı programda, Trabzon'un demiryolu ile Batum'a bağlanmasına ilişkin çalışma yapılacağı yönündeki açıklaması, ticaretle uğraşan çevrelerde heyecanla karşılandı.


Trabzon Ticaret ve Sanayi Odası (TTSO) Yönetim Kurulu Başkanı Suat Hacısalihoğlu, AA muhabirine yaptığı açıklamada, Trabzon'un Batum'a demiryolu ile bağlanmasının yıllardan beri konuşulan projeler arasında yer aldığını söyledi.


Lojistikte demiryolunun, maliyetleri düşüren en önemli etkenlerden olduğunu belirten Hacısalihoğlu, "Trabzon-Batum demiryolu güzergahı Rusya'nın iç bölgelerine, Çin'e kadar uzanacak bir hattır. Bu konuda değişik ülkeler çalışmalarını yaptı, hatta bazıları bitirdi ama biz bu konuda biraz geç kaldık. Bu hattın bir an önce ülkeler arasındaki görüşmeler tamamlanmak suretiyle yatırım programına alınması lazım." dedi.


Türkiye'den Kazakistan'a tırlarla yapılan nakliye maliyetinin yüksek olduğunu vurgulayan Hacısalihoğlu, şöyle konuştu:


"Bir tırın en iyi şartlarda 15 günden önce gidip gelememesi bu bölgelere yapılan ticaretimizi azaltmakta ve frenlemektedir. Bütün bunları dikkati aldığımız zaman, o bölgeye ihracatımız da o denli artacak, ithal girdi ve belki de yarı mamul ürünlerimizin girdi maliyetleri çok daha düşük olacaktır. Böylece farklı bir pazar içerisine girmiş olacağız. Şu anda özellikle Türkiye'nin doğusundaki bölgede ticari ilişkilerimizin, potansiyel olmasına rağmen istenilen seviyeye ulaşmadığını görüyoruz. İstenilen seviyeye ulaşması için de ulaşım açısından yük taşıma mantığı altında raylı sistemin bir an önce tamamlanması gerekiyor. Ülkenin geleceği bundadır."


İran, Afganistan, Pakistan, Türk cumhuriyetleri ve Rusya'nın belli bölgelerinin Türkiye'ye yakın olduğuna işaret eden Hacısalihoğlu, "Bu yakınlığa rağmen bizim buradaki ticaretten aldığımız pay çok düşük. Biz bunları harekete geçirdiğimiz takdirde inanıyoruz ki Türkiye doğu cephesinde de ekonomide, ticarette söz sahibi olacaktır. Bunun için de ticaretin kolaylaştırılması şart." diye konuştu.


 "Ticaretin gelişmesi açısından çok önemli"

Türkiye-Batum arasındaki demiryolu bağlantısının iş çevreleri için önemine değinen Hacısalihoğlu, "Demiryolu Batum'dan yeter ki Türkiye sınırları içine, Kemalpaşa'ya kadar gelsin, kalanı zaman içerisinde olabilir. Batum-Kemalpaşa arasının bir an önce bağlanması gerekmektedir." ifadelerini kullandı.


Özellikle Gümüşhane ve daha iç bölgedeki madenlerin nakliyesinde ulaşımın önemli olduğunu vurgulayan Hacısalihoğlu, şöyle devam eti:


"Bu bakımdan da özellikle Trabzon-Gümüşhane ve Erzincan demiryolu bağlantısı çok önemli. Bunun devamında, aynı güzergahın İran'a bağlantısının gerçekleştirilmesi de gerekmektedir. Trabzon-Tebriz hattında ticaret geçmişte develerle yapılıyordu. Günümüzde bu ticari hat hala kaybolmuş değildir. Bu doğrultuda Trabzon'dan başlayıp Erzincan üzerinden İran bağlantısının bir an önce yapılması gerekmektedir. Bu Türkiye'nin İran üzerinden diğer ülkelere açılması ve ticaretin gelişmesi açısından çok önemli."


 "Türkiye lojistik üstünlüğünü ele almalı"

Doğu Karadeniz İhracatçılar Birliği (DKİB) Yönetim Kurulu Başkanı Ahmet Hamdi Gürdoğan, Çin'in, Rusya ve Kıbrıs'ın güneyinde liman yaptırdığını, bu yatırımlarla Akdeniz'i ve Karadeniz'i hegemonyasına almak istediğini anlattı. Gürdoğan, "Çin, bu demiryoluyla beraber 10 günde Batum'a geliyor. Asya'daki yüzde 65 olan demiryolu kullanım oranından ülkemiz de pay almalı. Çin'in, Rusya'da yaptırdığı limanın kapasitesi, neredeyse Türkiye'deki limanların toplam kapasitesine eşit." dedi.


Gürdoğan, demiryolunun Türkiye için çok önemli olduğunu vurgulayarak, "Türkiye eğer ekonomisini düzeltmek istiyorsa stratejik olarak AB'nin karşısında daha iyi bir yer kapmak istiyorsa Asya ile olan ilişkilerini ve ticaretini geliştirmek için demiryolu ve lojistik üstünlüğünü ele almalı." ifadesini kullandı.


Amerikalılar, Almanlar ve İtalyanların Kazakistan'da iş yaptığını anımsatan Gürdoğan, sözlerini şöyle sürdürdü:


"Kazakistan o ülkelere mi yakın, bize mi yakın? Hazar Denizi'nden bugünkü var olan demiryoluyla iki, üç günde gidiyoruz, karayoluyla da aynı şekilde varıyoruz 3 bin kilometre. İtalyanlar, Amerikalılar kıtalar arası geliyorlar. Hububat ve su dünyanın geleceği için en önemli ürünler olacak. Dünyada protein değeri en yüksek hububat ise Kazakistan'da var. Dolayısıyla bizim buradaki stratejik üstünlüğümüzü ele almamız ve lojistik üstünlükle bunu birleştirip dünya ve AB ülkelerine her şeyden önce Türkiye'nin vazgeçilmez olduğunu göstermemiz lazım. Bunları oturduğumuz yerden değil, bu gibi planlarla yapmamız lazım."


Gürdoğan, Türkiye'nin demiryolu için en kısa sürede somut adım atması gerektiğini ifade ederek, "Bizim bekleyecek çok zamanımız yok. Bugün en önemli şey ilk başta Türkiye sınırları içinde var olan demiryolunun 20 kilometresini almaktır. Bunun toplam maliyeti de asgari 100 milyon dolar. Dolayısıyla biz daha beklemeye devam edersek tabiri caizse atı alan Üsküdar'ı geçer." şeklinde konuştu.


Trabzon-Batum arasındaki demiryolunun, Türkiye-Asya demiryolu olarak adlandırılması gerektiğini dile getiren Gürdoğan, "Bu proje bölgemiz için değil, Türkiye için önemli. İstanbul'dan gemi gelecek Hopa, Trabzon Limanı'na, oradan demiryoluna aktarılacak ve gümrükleme Türkiye'nin içinden yapılacak. En önemli de zaten budur." diye konuştu.


AA


Geri Dön