Turizm ve otel piyasasının 2021 karnesi!
Vizyon Taşınmaz Değerleme ve Danışmanlık A.Ş Yönetim Kurulu Başkan Yardımcısı Mete Gülbaş, '2021 Yılı ve Sonrası Turizm (Otel) Piyasası Analizi' başlığıyla hazırladığı raporda, Türkiye'nin turizm sektörünü değerlendirdi.
Türkiye otel piyasasındaki son durum
Kültür ve Turizm Bakanlığı tarafından açıklanan verilere göre, Ocak - Ağustos 2021 döneminde Türkiye’ye gelen yabancı ziyaretçi sayısının 2020'nin aynı dönemine göre yüzde 93,9 arttığı ve 14 milyon 70 bin 771 kişiye yükseldiği belirtildi. "İlk sekiz aylık dönemde ana pazarlardan çoğunda 2020 yılı seviyelerinin üzerine çıkılmaya başlanmış olmakla birlikte 2019 yılındaki ziyaretçi sayılarına ulaşılamamıştır" ifadelerinin kullanıldığı raporda, Türkiye'nin 2021 yılının ilk 8 ayında en çok ziyaretçiyi Rusya'dan aldığı aktarıldı. Rusya'yı, Almanya, Ukrayna, Bulgaristan, İran, Irak, Fransa, Hollanda, Polonya ve Romanya izledi.
İşte '2021 Yılı ve Sonrası Turizm (Otel) Piyasası Analizi' başlıklı rapor:
Türkiye genelinde 2019 Mart ayında genel olarak otellerde doluluk oranı yüzde 40.28 iken 2020 Mart ayında bu oran yüzde 20’lerin altına düşmüştür. Salgın süresince otellerin takriben 3 ay kapalı kalması doluluk oranını ülke genelinde yüzde 10 seviyelerine getirdi. Yerli Turizmin açılması ile ilgili Bakanlık 12 Mayıs tarihinde Konaklama Tesislerinde Kontrollü Normalleşme Süreci ile ilgili 2020/6 numaralı bir Genelge yayınladı. Bu genelgenin özü hijyen kurallarına uyum şekil ve şartlarını ihtiva ediyor. 2021 yılı sonu itibari ile Kültür ve Turizm Bakanlığının açıkladığı istatistiklere göre işletme belgeli otellerde doluluk oranı yüzde 58,9 oranında gerçekleşmiştir.
2019 Mart’ta Konaklama Tesislerinde Doluluk Oranları İstanbul’da yüzde 61.79, Ankara'da yüzde 39.76, İzmir'de yüzde 38.04, Antalya’da yüzde 36.76, Muğla'da yüzde yüzde 15.22 seviyesinde iken 2020 Mart’ta İstanbul’da yüzde 24.11, Ankara'da yüzde 23.60, İzmir'de yüzde 15.71, Antalya'da yüzde 18.09, Muğla’da yüzde 8.44 olmuştur.
2021 yılı genel istatistiklerine bakıldığında ise İstanbul’da yüzde 77,50 Ankara’da yüzde 58,10, Antalya’da 66.90, Türkiye Genelinde yüzde 70,30 olarak ölçülmüştür. ADR ortalama günlük ortalama Euro oda fiyatları ve Revpar (müsait olan oda başı günlük gelir) Euro bazında ortalama gelirler aşağıda karşılaştırmalı olarak verilmiştir.
Türkiye’nin turizm geliri, kısıtlamaların kısmi olarak başladığı 2020 yılının ilk çeyreğinde 4,1 milyar dolar olarak gerçekleşmişken, 2021 yılının ilk çeyreğinde yüzde 40 azalışla toplam 2,5 milyar dolar olarak gerçekleşti. 2021’in ikinci çeyreğinde turizm gelirinin yaklaşık 3 milyar dolar olarak gerçekleşmesiyle birlikte 2021’in ilk yarısında 5,5 milyar dolar turizm geliri elde edilmiş oldu. (EY Turizm Sektörü, Eylül 2021)
Senelik bazda turizm geliri, 2014 yılındaki zirveyi aşıp en yüksek seviyesine ulaştığı 2019 yılında 34 milyar 520 milyona ulaşmıştı. 2020 yılında ise önceki yıla göre yüzde 65 civarında bir düşüş yaşayıp 12 milyar seviyesinde kalmıştı. 2021 yılsonu itibari ile bir önceki yıla göre yüzde 103 artarak 24 milyar 482 milyon 332 bin dolar oldu. Bu yılki gelirin 19 milyar 679 milyon 915 bin dolarını kişisel harcamalar, 4 milyar 802 milyon 417 bin dolarını ise paket tur harcamaları oluşturdu.
Ziyaretçi sayısı bakımından incelendiğinde ise 2019 yılında 51 milyon 860 bin 42’ye ulaşan ziyaretçi sayısı pandeminin ardından 2020 yılında yüzde 69 gerileyerek 15 milyon 826 bin 266’da kaldı. 2021 yılında ise yüzde 85’lik bir toparlanma ile ziyaretçi sayısı 29 milyon 357 bin 463 olarak gerçekleşti.
Ziyaretçi sayısı yüzde 85 artmasına rağmen turizm gelirinde gerçekleşen artışın daha yüksek olması, kişi başı ortalama harcamanın arttığını gösterdi.
Yukarıdaki grafikte ziyaretçi sayısı ile kişi başı harcamanın 2013-2021 yılları arasındaki değişimi gösterilmektedir. 2021 yılında kişi başı turizm harcamasının önceki senelerin üzerinde gerçekleştiği görülmektedir. Bu değişimde pandeminin getirdiği kısıtlamaların turizm talebini önemli ölçüde arttırması yatmaktadır. Bununla birlikte ülke ekonomisindeki yüksek enflasyon gibi değişimlerin turizm harcamalarının artmasında önemli bir etkisi bulunmaktadır.