Türk mermercisi ABD'deki krizden doğru stratejiyle çıkar
ABD'de ekonomik pusula hergün daha kötüyü gösterirken bu krizden en büyük darbeyi alan sektörlerden biri de şüphesiz inşaat oldu.
Bina değerleri yüzde 25 oranında düşerken, yeni bina yapımları ise durdu denecek kadar azaldı. Bu sektördeki krizin etkileri Türkiye'de de ağır olarak hissedilmeye başlandı. Zira geçen sene Türkiye'nin mermer ve doğaltaş ihracatının 1 milyar 250 milyon dolar seviyesine ulaşmasında en büyük rolü Amerikalı alıcılar oynamıştı.
Sektördeki ihracatın en çok yapıldığı ABD'deki mortgage krizi haliyle Türkiye'deki mermer sektörünü vurdu. Peki ABD'deki bu olumsuz durumu Türk mermercileri kendileri açısında olumlu bir hale çevirebilirler mi? Bu sorunun cevabını Stratejik Doğaltaş Pazarlaması (Strategic Natural Stone Marketing) kitabının yazarı ve aynı zamanda ABD'de bu sektöre danışmanlık hizmeti veren Hasan Kürşad Devecioğlu Referans'a değerlendirdi.
Euronun güçlenmesi avantaj
"Türk traverten malzemeleri ABD pazarına şuanda hakim zaten. Mermerde ise İtalyanlar pazardaki aslan payını kapmış durumda. Türkiye için mermerdeki rekabet çok daha zor; ancak euronun dolar karşısında iyice güçlenmesi İtalyan mermeri aleyhine bir durum oluşturdu. Bu ise Türk doğaltaş ürünleri için bir avantaj oluşturabilir, mermercilere yeni fırsatlar sunabilir" diyen Hasan Kürşad Devecioğlu bunun anahtarının ise doğru pazarlama stratejilerinden geçtiğini söyledi.
Devecioğlu, Türk doğaltaş ithalatçıları ve toptancılarının kendilerini İtalyan rakiplerinden ayırabildikleri, müşterilerin ihtiyaçlarını ve bekletilerini iyi anlayabildikleri ve en önemlisi müşteriye özel hizmet verebildikleri sürece şu andaki olumsuz durumu tersine çevirebileceklerini belirtti. Her pazarın ve ekonominin kendine özgü bir döngüsü olduğunu söylen Devecioğlu, "ABD pazarındaki dalgalanmalarda Türk doğaltaş şirketleri müşterilerini ellerinde tutmaya odaklanmalıdırlar" dedi. Devecioğlu ayrıca ekonomik durgunluk zamanlarında varolan müşteriyi elde tutmanın yeni müşteri bulmaktan daha kârlı olduğunu da ifade etti.
Kişiye özel yöntemler
Müşteriye özel ve ölçülebilir doğrudan pazarlama metodlarının hem pratik hem de ekonomik olduğuna dikkati çeken Devecioğlu, "kişiye özel, doğrudan mektup yollama, yine aynı şekilde e-mail ve katalog gönderimi Türk doğaltaş şirketlerinin kullanması gereken yöntemler" dedi.
Deveciğoğlu ancak bu pazarlama stratejilerini iyi uygulayabilen, hayata geçirebilen Türk doğaltaş şirketlerinin ABD'deki olumsuz havayı kendi açılarından avantajlı bir duruma dönüştürebileceğini de sözlerine ekledi. Kısacası 2009'un sonuna kadar kötü gitmesi beklenen ABD'deki ekonomik durum, Türk mermercileri açısından birçok olumsuzluğun yanında önemli fırsatlar da getirebilir gibi görünüyor.
(ELİF ÖZMENEK/REFERANS)