23 / 12 / 2024

Türkiye'de markalı emlak danışmanlığı oranı yüzde 5!

Türkiye'de markalı emlak danışmanlığı oranı yüzde 5!

Türkiye'de gayrimenkul sektörünün giderek büyümesi, bu sektörün tüm yan dallarının da gelişmesine neden oluyor. Özellikle son yıllarda ön plana çıkan markalı emlak danışmanlığının payı ne yazık ki Türkiye'de hala yüzde 5'lerde kalıyor



Türkiye'de gayrimenkul sektörünün giderek büyümesi, bu sektörün tüm yan dallarının da gelişmesine neden oluyor. Özellikle son yıllarda ön plana çıkan markalı emlak danışmanlığının payı ne yazık ki Türkiye'de hala yüzde 5'lerde kalıyor. İyi bir emlak danışmanının tüketici üzerinde çok etkili olabildiğini söyleyen Arthur & Miller Real Estate Kurumsal İletişim ve Franchise Koordinatörü Gül Toksoy, "Özellikle kararsız müşterilerin ikna edilmesi ve daha da önemlisi doğru yatırımı yapması anlamında çok önemli hale geliyor. İnsanlar da yavaş yavaş bunun farkına varıyor. Tek eksiğimiz kalifiye yetişmiş eleman. Emlak danışmanlığı mesleğinin daha çok okulda okutulması gerekiyor" diye konuştu.

Kararsızlar üzerine etkili
İyi bir satış danışmanı sayesinde tüketici üzerinde birçok etki bırakıldığından bahseden Toksoy, şunları söyledi: "Özellikle kararsız müşteriler (bireysel) ve bireysel yatırımcıları doğru yönlendirirseniz satın alma kararlarını da etkileyebiliyorsunuz. Etiler'de bulunan merkez ofisimize, bölgemizde konut almak için gelen bir aile ile yaşadığımız olayı örnek verebilirim. İlköğretimde okuyan 1 çocukları bulunan bu aile mutlaka bölgemizde konut almak dileği ile bize geldiler. Oysa ki bütçeleri bölge rayiçleri için uygun değildi. Çocuklarının okulunun İstinye tarafında olduğunu öğrenince biz aileyi Maslak tarafında yeni, modern, sosyal tesisleri olan bir projeye yönlendirdik. Hem rayiçlerin bizim bölgemiz kadar oturmadığı böyle bir bölgede sıfır bir daireye sahip olarak aynı zamanda iyi bir yatırım yapmış olacaklar hem de çocuklarının okuluna daha kısa sürede gidebileceği bir noktada olacaklardı. Sonuçta bizim yönlendirmemiz ile doğru bir seçim yaptılar ve sonuçlarından da çok memnunlar."

Eleman sıkıntısı
Toksoy, şöyle devam etti: "Sektörün en büyük sıkıntılarından birisi de kaliteli, yetişmiş emlak danışmam eksikliğidir. Markalı emlak danışmanlık firmaları bu açığı uygun adaylara, kendi verdikleri sektörel eğitimler ile kapatmaya çalışmaktadır. Bugün için emlak danışmanı yetiştirme konusunda en doğru adres üniversitelerin ilgili bölümleridir. Yakın bir geçmişte bazı üniversitelerimizde "Emlak Yönetimi Programları" açıldı. Bu bölümden mezun genç arkadaşlarımız da sektörde yerini almaya başladılar. Bu sektör için umut vadeden sevindirici bir gelişme. Fakat yakın gelecekte bu sorunun bahsettiğim yüksek okullardan mezun arkadaşlar ile aşılacağını düşünüyorum. Ancak son 10 yıldaki bütün gelişmelere rağmen "emlakçilik" hala halkımız tarafından gerçek bir meslek olarak tam anlamıyla kabul edilmiş değil diye yorumlayabilirim."

Franchise talebi artıyor
Türkiye'de markalı emlak danışmanlığı mesleğine son yıllarda ilginin arttığını dile getiren Toksoy, şöyle konuştu: "Biz müşterilerimizden almış olduğumuz geri bildirime dayanarak şunu söyleyebilirim ki, özellikle sosyo kültürel anlamda gelişmiş bölgeler, il ve semtler bazında insanların markalı emlak danışmanlarıyla çalışma oranı hızla artıyor. Müşterilerin markalı emlak danışmanlığı firmalarını tercih etmelerinin de birçok sebebi bulunuyor. Bize gelen taleplere baktığımızda da franchise başvurularında artış gözlemleniyor. Markalar tüketiciler için çok önemli. Markalı emlak danışmanlığı da zamanla 'markalı' kelimesinin değerine kavuşacak."

Kariyer edinmeli
"Arthur&Miller olarak iyi eğitimli, kişisel gelişimine ve görünüşüne önem veren, hareketli yaşam tarzım ve çalışmayı seven, emlak sektörünü kariyer hedefi olarak belirlemiş, etik kuralları hayat prensibi olarak benimsemiş kişiler ile çalışmayı seçiyoruz. Bu saydıklarımın içinde en hassas olanının eğitim olduğunu söyleyebiliriz. Üniversite mezunu olup da diğer özelliklere sahip olmadıkları için başarısız olan pek çok danışman görülebilmekte. Buna karşın lise mezunu olup da kendisini yetiştirmiş ve pozitif özelliklere sahip insanların da başarısına sahip olmaktayız.

Markalılar yüzde 5'te kalıyor
Türkiye'de inşaat sektörü 2010 ve 2011 yıllarında ciddi oranlarda büyüme kaydettiğini söyleyen Arthur & Miller Real Estate Kurumsal İletişim ve Franchise Koordinatörü Gül Toksoy, "Buna bağlı olarak gayrimenkul sektörü de bir değişim ve gelişim sürecine girdi. Tüm bunlar sevindirici olmakla birlikte, emlak danışmanlığı meslek olarak hala hakkettiği itibara sahip değil. Sebebi ise bu mesleği etik kurallar çerçevesinde icra eden iyi eğitimli danışmanlar ile çalışmayı ilke edinen "markalı danışmanlık şirketlerinin halen sektörde, ülke genelinde, yüzde 5'lik bir orana sahip olması. Bu oranın artması, sektörde, kalite ve güveni de beraberinde getirecektir."

Emlak danışmanı hayallere girebilmeli
İyi bir emlak danışmanının nasıl olması gerektiğini anlatan Gül Toksoy, "İyi bir emlak danışmanı müşterisi ile sağlam bir empati kurabilmeli ve buna göre davranabilmeli. Müşterisinin tüm ihtiyaç hatta hayallerini anlayıp bütçesi doğrultusunda müşterisini doğru yönlendirebilmelidir. Karşılaştırmalı pazar analizleri hazırlayarak mal sahibi ve alıcı müşterilerini bölgeler ve rayiçler konusunda doğru bilgilendirmek profesyonel sorumluluğudur. Bu yüzden gelecekte çok daha önemli hale gelecek olan markalı emlak danışmanlık şirketleri için kalifiye eleman sıkıntısı zamanla doğabilir" şeklinde ifade etti.

Markalı danışmanlık 20001i yıllarda başladı
Türkiye'de markalı emlak danışmanlığının tarihinden bahseden Gül Toksoy,"1980'li yılların 2'nci yarısından bu yana Türkiye'de markalı emlak danışmanlığı yapılıyor. Ama gerçek anlamda markalı danışmanlığının bir sistem haline gelmesi, başka bir deyişle franchising sisteminin yerleşmeye başlaması 1990'ların sonu, 2000'li yılların başına denk gelir. Yabancı markaların gelmesiyle birlikte insanların algılaması da hızla artmaya başladı. Aslında markalı emlak danışmanlığını bireysel ve kurumsal olarak ikiye ayırmak lazım geldiğini düşünüyorum. Pazarda franchising sistemiyle faaliyet gösteren çok şubeli/ofisli markalar ve sadece kurumsal /ticari çalışan tek şubeli markalı danışman firmalar bulunmakta. Bu anlamda ülkemizde 7-8 yerli yabancı kurumsal danışmanlık hizmeti veren marka, 12-13 franchising sistemiyle çalışan yerli-yabancı marka bulunmaktadır.

Mert Temizkan/Hürriyet

 


Geri Dön