22 / 12 / 2024

Türkiye’nin en pahalı caddelerinde kiralar yüzde 20 ucuzluyor!

Türkiye’nin en pahalı caddelerinde kiralar yüzde 20 ucuzluyor!

280 dolara çıkan aylık metrekare kirasıyla Türkiye’nin en pahalı caddeleri İstiklal, Bağdat ve Abdi ipekçi’de mağazaların birbiri ardına kapanması TL’ye dönüş getirdi. Bazı mülk sahipleri döviz cinsi kiradan vazgeçerken yüzde 20’ye varan indirim de başladı.



Zorlu piyasa koşullarında yüksek kira maliyetine katlanmak istemeyen markaların verimsiz mağazaları kapatması mülk sahiplerine mesaj oldu. Türkiye’nin metrekare kirası açısından en pahalı sokakları olan İstanbul’daki Bağdat, İstiklal ve Abdi İpekçi caddelerinde dükkânlar birbiri ardına boşalınca kiralar düştü. Yıllardır ağırlıklı dolar olmak üzere döviz cinsinden yapılan kiralamalar TL’ye dönmeye başladı. Dünyanın en pahalı alışveriş caddeleri raporunu da hazırlayan uluslararası gayrimenkul danışmanlık şirketi Cushman&Wakefield’ın (CW) analizine göre, bu caddelerdeki kiralar kısa vadede önceki yılın yüzde 20 civarında altına inecek.


‘TALEP ARTIŞI OLACAKTIR’

CW Türkiye Yönetici Ortağı Toğrul Gönden, son 3 yılda en belirgin kira artışının Bağdat Caddesi’nde gerçekleştiğini, fakat İstiklal Caddesi ve Abdi İpekçi ile Vali Konağı caddelerine ev sahipliği yapan Nişantaşı’nda da benzer artışlar olduğunu söyledi. Kapanan mağazalar ve kira pazarlıklarına sahne olan perakendedeki son gelişmelerin ardından kiralarda bir düşüş beklediklerine dikkat çeken Gönden, “Gelen talepler bu yönde olduğu için genelde TL cinsi kiraya dönen mülk sahipleri var. Bu durum özellikle Bağdat Caddesi için geçerli. Hatta mevcut kiracılar için kira indirimleri bile gerçekleşmeye başladı. Beklentilerimiz kira düşüş oranlarının yüzde 20’yi aşmaması yönünde” dedi. Kira düşüşüyle markaların kiralama talebinde artış olabileceğini kaydeden Gönden, şöyle konuştu: “TL’ye dönerken alınacak kur da ayrı bir pazarlık konusu. Burada perakendeciler güncel kuru değil, daha avantajlı bir kur talep ediyor. Yani TL’ye dönerken kira düşüşü de çoğu zaman gerçekleşmiş oluyor. O zaman tabii yıllık artışlar enflasyon oranında veya ona yakın sabit bir orandan oluyor. Döviz kira anlaşmalarında ise artış yüzde 2-3 seviyesinde tutulur.”


YABANCI MARKALAR DURDU

Teknosa, Media Markt, Paşabahçe, House Cafe’nin de aralarında bulunduğu birçok markanın dükkânını kapattığı İstiklal Caddesi’nin özel durumuna dikkat çeken Toğrul Gönden, şöyle konuştu: “2014’teki artışın ardından boşluk oranı tekrar düşüşe geçmişti. Ancak bu yılın ilk 8 ayı itibarıyla diğer caddeler gibi burada da boşluk oranı arttı. Geçmişte bombalı saldırı yapıldığından ve her türlü gösteride hedef yer olduğundan İstiklal’deki satışlar bu tür eylemlerde negatif etkileniyor. Türkiye’nin en kalabalık caddesi olmasından dolayı güvenlik endişesi olan insanlar ilk olarak buradan uzak duruyor.” Nişantaşı’nda da özellikle Abdi İpekçi Caddesi özelinde bir talep sıkıntısı oluşmaya başladığını kaydeden Gönden, perakendede kısa vadeli yatırım kararlarının ertelendiğini belirtti. Türkiye’ye girmek isteyen yabancı markaların durduğunun ve şimdilik bekle-gör pozisyonuna geçtiğinin, mevcut markaların da temkinli olduğunun altını çizen Gönden, “Sektörümüz için oluşan risk, Avrupalı ve ABD’li markaların başka pazarlara odaklanmaları” dedi.


AVM’LER DAHA UCUZ

Ünlü caddelerde mağaza açmak birçok marka için lüks. Zira, iyi bir AVM’de ortalama büyüklükte bir mağaza için ödenen metrekare kirası 50-100 dolar arasındayken bu caddelerde rakam 3 katına kadar çıkıyor.


'LÜKS MARKALAR CADDE'DE MAĞAZA AÇMAK İSTEMİYOR' 


Terörizm ve darbe girişiminin yarattığı etkilerin öncesinde Bağdat Caddesi'nde kentsel yenileme faaliyetlerinin ciddi baskı yarattığını belirten Gönden, "Perakendeci yıkılması muhtemel binaya yatırım yapmak istemiyor ve kiralamadan kaçınıyor. Boşluk oranları hızla artıp 2015 sonu itibarıyla yüzde 14'e çıktı. Bu yıl bu oran daha da yukarı çıkacaktır" dedi. Lüks markaların da artık Cadde'de mağaza açma talebi olmadığına dikkat çeken Gönden, "Seneye açılacak Emaar Square AVM'ye girecekler ve Akasya AVM'de mağaza açan bazı lüks markalar Bağdat Caddesi mağazalarını kapattı. Ancak genel anlamda markaların Anadolu yakasındaki lüks potansiyeline karşı inançları zayıfladı diyebiliriz. O sebeple Anadolu yakasındaki AVM projeleri lüks marka çekmede sıkıntı yaşıyor" görüşünü aktardı. 


Menekşe ATASELİM/Habertürk 


Geri Dön