Üç suni ada Kanal İstanbul projesinden çıkartıldı!
Kanal İstanbul ile ilgili yeni ÇED raporu yayımlandı ve projenin detayları da ortaya çıkmaya başladı. Rapora göre, yapılacak üç suni ada projeden çıkartılacak.
Türkiye’nin "çılgın" projesi olarak bilinen Kanal İstanbul projesinin ÇED raporu Çevre ve Şehircilik Bakanlığı tarafından yeterli bulunarak kabul edildi. Türkiye gazetesinden Sefa Bilgitekin ve Osman Çobanoğlu'nun haberine göre, on gün süreyle kamuoyunun görüşüne açılan ÇED raporunda önemli detaylar dikkat çekti Daha önce projede öngörülen çıkan hafriyatlarla üç suni ada yapılması hedefinden vazgeçildiği resmîleşti. Kanal İstanbul’un yatırım maliyeti 75 milyar TL olarak hesaplanırken, proje yap-işlet-devret modeliyle hayata bulacak.
İşte o raporda yer alan detaylar:
Hazırlanan raporda, Kanal İstanbul Projesindeki rezerv yapı alanı yaklaşık olarak 350 bin dönüm olurken alanın yaklaşık yarısı "imarsız" olarak ifade edildi. Diğer yarısında da imar uygulaması yapılan alanlar, sit alanları, yerleşim alanları ve İstanbul Yeni Havalimanı’nın yer aldığı dikkat çekti.
YÜZDE 71 ÖZEL MÜLKİYET
Kanal güzergâhı, büyük bir kesimde Küçükçekmece Gölü ve Sazlıdere Barajı göl alanından geçtiği için bu kesimlerde herhangi bir kamulaştırma söz konusu olmayacak.
Toplam 8 bin 300 parsel proje kapsamında mülkiyet düzenlemesine de tabi olacak. Diğer bir yandan bu parsellerin 5 bin 908’i (yaklaşık yüzde 71) özel mülkiyet, geriye kalan 2 bin 392’si (yaklaşık yüzde 7) diğer kurum ve kuruluşlarla ortak alan özel mülkiyet arazilerinin de mevcut olduğu belirtildi.
SUNİ ADALAR PROJEDEN ÇIKARTILDI
Bir önceki ÇED raporunda yer alan üç suni ada kurulması çalışması ise yeni ÇED raporunda iptal edildi. Hazırlanan raporda "Söz konusu adaların mali açıdan etkin görülmediği belirlenmiş olup projeden çıkarılmıştır. Böylece balık ve kuş göç yolları, yaşam ve üreme alanları üzerinde herhangi bir etki söz konusu olmayacaktır" ifadeleri yer aldı.
Daha önce de açıklanan Kanalın iki tarafına yapılacak limanların yapılması da kesinlik kazandı.
Kanal İstanbul'da patlayıcı madde olarak Amonyum Nitrat - Fuel Oil (ANFO) kullanılacak. Ayrıca buna ilave olarak da dinamit, elektrikli ve elektriksiz kapsül, sıralararası gecikme kapsülü ve fitil de çalışmalarda kullanılacak.
Yapılan çalışmalarla Marmara Denizi’ni Küçükçekmece Gölü’nden ayıran alandan başlayarak, Sazlıdere Baraj Havzası boyunca devam edecek ve Sazlıbosna, Dursunköy, Baklalı köylerinden geçerek Terkos Gölü’nün doğusundan Karadeniz’e ulaşacak Kanal İstanbul 45 kilometre uzunluğunda olacak. Derinliği 20,75 metre ve en dar yerinde genişliği 275 metre olacak olan Kanal İstanbul 7 senede tamamlanacak. 7 senelik sürenin ilk 2 yılı finansmanın kesinleştirilmesi, arazi çalışmaları, uygulama projelerinin hazırlanması ve mobilizasyon çalışmalarından meydna gelecek. Kanal gerekli bakımların yapılması kaydıyla en az 100 sene İstanbul’a hizmet edecek.
ON BİN KİŞİ ÇALIŞACAK
Projenin inşaat aşamasında yaklaşık olarak 8 ila 10 bin kişinin, işletme aşamasında ise yardımcı tesisler de dâhil olmak üzere toplam 500-800 kişinin çalışması planlanıyor. Kazının dört yılda tamamlanması için öngörülen ekskavatör (iş makinesi) adedi 17 olacak. Aynı şekilde kazı malzemesinin taşınması için gerekli kamyon adedi ise 365 olarak öngörüldü.
YEDİ KARA YOLU KÖPRÜSÜ
Çılgın proje Kanal İstanbul güzergâhı Avcılar’ın doğu, Küçükçekmece’nin ise batı sınırında bulunurken, Başakşehir ile Arnavutköy ilçelerinin ise içerisinden geçiyor. Bu nedenle Başakşehir ve Arnavutköy ilçelerini fiziki olarak ikiye ayıran proje kapsamında güzergâh üzerinde yapılan karayolu geçişi çalışmalarında 7 adet kara yolu, bir adet demir yolu köprü geçişi planlanıyor. Diğer bir yandan kanal güvenliğini sağlamak için ise kanal güzergâhı boyunca yedi adet acil bağlanma alanı ve Küçükçekmece Gölü’nde iki adet demirleme alanı yer alacak. Proje kapsamında ayrıca Karadeniz ve Marmara Konteyner Limanları, Küçükçekmece Yat Limanı ve bir de lojistik merkez de inşa edilecek.
SAZLIDERE BARAJI İPTAL
Kanal İstanbul güzergahı üzerinde yer alan mega kent İstanbul’un 24-25 günlük su ihtiyacını sağlayan Sazlıdere Barajı da iptal edilecek.
GEMİ BOYUTLARI BELİRLENDİ
Kanal üzerinde planlanan köprü geçişleri doğrultusunda kanaldan geçebilecek en büyük gemi boyutları; 275 - 350 metre uzunluk, 49 metre genişlik, 17 metre su çekimi ve su seviyesinden 58 metre yükseklik şeklinde belirlendi.