20 / 11 / 2024

Vatan Bilgisayar küçük mağazacılık yapacak

Vatan Bilgisayar küçük mağazacılık yapacak

Vatan Bilgisayar daha önce Teknosa'nın denediği ve geri adım attığı tek ürün odaklı küçük mağazacılığı deneyecek




Teknoloji marketlerini önümüzdeki dönemde zorlu bir rekabet bekliyor. Dünyada bu alanda söz sahibi olan tüm şirketler, Türkiye pazarına girmiş durumda. Alman Metro Group şirketlerinden MediaMarkt, Satürn, Fransız Darty, İngiliz ElectroWorld ve dünya lideri ABDTi teknoloji zinciri Best Buy...

Firmalar bir yandan krizin yaralarını sararken bir yandan da mağaza sayısını artırma çabasında. Mağaza formatı konusunda yabancı yatırımcıların tercihi belli. Müşterinin her türlü ürünü bulabileceği dev mağazalar açmak. Yerli yatırımcıların tercihleri de belli değil.

Vatan Bilgisayar ise bu sürüden ayrılmaya kararlı. Vatan Bilgisayar, radikal bir kararla daha önceki yatırımlarının aksine metrekare olarak daha küçük, tek bir ürüne odaklı uzman mağazalar açmaya karar verdi. Benzer bir uygulamayı daha önce Sabancı'nın Teknosa zinciri cep telefonu mağazalarıyla yapmış, ancak geri adım atmak zorunda kalmıştı. Peki bu durumda Vatan'ın verdiği karar ne anlama geliyor? Önümüzdeki dönemde, teknoloji perakendeciliğinde benzer uygulamalar beklenebilir mi? Vatan bu uygulamadan ne bekliyor?

MAĞAZA MASRAFINI 10'DA BİRİNE DÜŞÜRMEK
Vatan Bilgisayar'ın patronu Hasan Vatan, yeni mağaza formatı konusunda oldukça iddialı. Eskiden beri sektörün genel gidişatının tersine hareket ettiklerini söylüyor. Teknoloji mağazacılığının ilk yıllarında, henüz yabana rakipler yokken Vatan Bilgisayar dev mağazalar açmaya yönelmiş. Daha sonraki yıllarda yabancılar pazara girip büyük formatlı mağazalar açmaya başlayınca yerliler de onları takip etmişti. Vatan, "Büyük mağaza açarak büyüme ve kârlılık sağladık. Rakiplerimiz de 'doğrusu büyük mağaza' deyip o formata geçtiler. Onlar bu eğilimdeyken 'biz yine tersini yapalım, bu sefer küçük mağaza açalım' dedik. Daha da radikal bir kararla tek bir ürün üzerine mağaza açmaya karar verdik."

Hasan Vatan'ın yeni mağaza formatından beklentileri epey yüksek. Öncelikle Vatan'ın satışlarının büyük bir bölümünü sağladığı ve yüzde 15 paya sahip oldukları notebook pazarındaki tecrübeyi yeni mağaza formatında avantaja çevirmeyi planlıyor. Ama esas hedef mağazaların gelir gider tablolarına ilişkin beklentilerinin gerçekleşmesi... Bu gerçekleşirse Vatan, rakiplerine göre önemli bir mevzi kazanmış olacak.

Hasan Vatan, şu anda 250 bin lira gideri olan mağazada yapakları notebook satışını, aylık gideri 30 bin lira olan, 100-150 metrekare büyüklüğündeki yeni mağaza formatında da yapabileceklerini iddia ediyor. Bu durumda mağaza masrafı 10'da birine düşürülerek aynı satış hacmi elde edilecek, kârlılık artmış olacak. "4 bin 500 metrekare mağazadan sattığımız üründen daha fazlasını bu mağazalarda satacağız" diyor Hasan Vatan iddialı biçimde... Yeni mağaza yatırımları için ilk adım, İstanbul'da Capacity Alışveriş Merkezi'nde atılacak. Onu Bağdat Caddesi mağazası izlevecek. Yıl sonuna kadar da 20 mağaza açılmış olacak. Önümüzdeki yıl yeni formattaki mağaza sayısının 60'a ulaşması hedefleniyor.

MÜŞTERİ BİZE DEĞİL BİZ MÜŞTERİYE GİDECEĞİZ
Bu mağazalar sayesinde kendi deyimiyle gerilla taktiği uygulayabileceklerini, büyük mağazalarına gelemeyen müşterilerinin ayaklarına gideceklerini söylüyor Hasan Vatan ve devam ediyor: "Bizim fiyat ve uzmanlık avantajımız var. Ama mağazalarıma uzak kalan bir müşteri, avantajları görse bile kalkıp gelmiyor. Şimdi bu mağazalarla biz onların ayağına gidiyoruz."
Büyüklerle nasıl mücadele edileceğine gelince... Hasan Vatan, "Mühim olan gerilla taktiğiyle onların bulundukları alışveriş merkezlerinde, daha az eleman ve daha küçük mağazalarla onlardan daha fazla iş yapmak" diyor.

Israrla kâra vurgu yapıyor Hasan Vatan. Yeni formatla büyüme sağlarken kâr da elde edeceklerini söylüyor: "Kârlı olmak zorundayız, çünkü bizim arkamızda bir holding veya banka yok. Yabancılar zaten birkaç yıl zararı göze alarak pazara girdiklerini baştan açıkladılar. Yerli ve yabancı yatırımlar arasında tek kârlı firma biziz. Nakit sorunumuz yok. Bir ay vadeli ürün alıyoruz, onu 24 günde nakde çeviriyoruz. Dolayısıyla kasamızda hep nakdimiz vardır. Ne olursa olsun büyümek değil, kârlı büyümekten yanayız."

SIRADA TV MAĞAZASI MI VAR?
Bu anlamda notebook mağazalarını bir deneme olarak görüyor. Başarılı oldukları takdirde başka ürünlerle başka küçük mağazalar açılacak. Tüplü televizyonların artık yavaş yavaş miadını doldurması, bunun sonucunda 17.5 milyon hanenin büyük bir kısmının ürün değişikliğine gidecek olmasının bu alanda da büyük bir potansiyel vaat ettiğini söylüyor Hasan Vatan. Daha önce Teknosa'nın küçük mağaza formanın cep telefonları için denediğini ama geri adım atmak zorunda kaldığını hatırlattığımızdaysa "onlar fark yaratamadı" diye cevap veriyor.

Uzmanlar, Türkiye'de teknoloji mağazalarının yönünün ne olacağım görmek için Avrupa'ya bakmak gerektiğini vurguluyorlar. Avrupa'da teknoloji mağazacılığının gelişimi ise büyük mağazacılık üzerine kurulu... Hali hazırda Türkive pazarında pozisyon almış Dartv, Electroworld, Media Markt ve Satürn hep büyük mağazalar açıyorlar. Keza bugünlerde Türkiye'deki ilk mağazası faaliyete başlayacak olan ABD'li teknoloji devi Best Buy da Öyle…

Meryem Tek Cnbc-e Business

 

 


Geri Dön