22 / 11 / 2024
fuzul

Vergi ve Diğer Alacakların Yeniden Yapılandırılmasına Dair Kanun Teklifi!

Vergi ve Diğer Alacakların Yeniden Yapılandırılmasına Dair Kanun Teklifi!

Vergi ve Diğer Alacakların Yeniden Yapılandırılmasına Dair Kanun Teklifi TBMM'ye sunuldu. Kanun teklifi ile esnaf ve sanatkârların vergi borçlarının yeniden yapılandırılması amaçlanıyor. 




Vergi ve Diğer Alacakların Yeniden Yapılandırılmasına Dair Kanun Teklifi TBMM'ye sunuldu. Komisyonda görüşmeleri devam eden kanun teklifi kapsamında esnaf ve sanatkârların vergi borçlarının yeniden yapılandırılması planlanıyor. 

GENEL GEREKÇE 

Ekonomide yaşanan yapısal sorunların yanı sıra son dönemde yapılan ekonomi-politik tercihlerin yanlışlığı yurttaşların ağır ekonomik koşullar yaşamasına sebep olmuş, yoksul sınıf başta olmak üzere memur, esnaf ve toplumun bütün katmanları bu buhrandan ağır bir şekilde etkilenmiştir. Son olarak pandemi gerekçesiyle yaşanan ‘tam kapama sonrası esnaflar iş yapamaz hale gelmiş, yapılan yardımların da yetersiz olması dolaysıyla, kira, vergi, sigorta primleri, faturalarını ödeyemez duruma düşmüşlerdir. TESK Nisan/2021 verilerine göre toplam sayısı 2 milyon 038 bin 195 esnaftan, Esnaf ve Sicil Gazetesi verilerine göre nisan ayında, sicilden ve meslekten terkinini yaparak iflas eden esnaf sayısı 7 bin 75 yine Nisan ayında sicilden terkinini yapan esnaf sayısı ise 5 bin 650 olmuştur. 2021 yılının ilk 4 ayında iflas eden toplam esnaf sayısı ise 36 bin 112 olmuştur. Bir ülkede orta sınıfın temsili konumunda olan esnafın ekonomik refahı toplumun içerisinde bulunduğu ekonomik durumun aynası ekonomik refah seviyesinin ve gelişmişliğinin göstergesi niteliğini taşır. İktidar tarafından açıklanan destek paketleri esnaf ve sanatkârlar için bir çözüm üretememiş gelinen nokta esnaflar için içinden çıkılmaz bir hal almıştır.

Mevcut durumda küçük ve orta ölçekli işletmeler ile esnaflarımızın büyük bir çoğunluğu uygulanan zamlar, döviz kurunda yaşanan dalgalanmalar ve artan enflasyon ile mücadele ederken vergi borçlarında haciz yöntemiyle alınması işlemleriyle iflasın eşiğine gelmiş durumdadır. Borçlarını ödemek üzere deyim yerindeyse “kılı kırk yaran" esnaf ve sanatkârlara yönelik uygulanan haciz, bankalardaki mevcut paralarını dahi kullanmalarının önünü kesmiş, borçlarının katlanarak artmasına vesile olmuştur. 

Devletin uyguladığı ekonomik politikalar, toplumun sorunlarını çözme temelini esas almalıdır. Aksi takdirde içinde bulunduğumuz ekonomik krizin etkileri katlanarak devam edecek ve yakın bir vakitte şahit olduğumuz iflaslar veya diğer bir tabirle dükkân kapatmalar devam edecektir. Uygulanacak olan yapılandırmalar hem toplum üzerindeki ekonomik baskıyı azaltacak hem de devletin gelirlerinin sistematik bir ölçüde alınmasına vesile olacaktır. Bu sebeple vergi, sigorta prim ve fatura borçlarının belli bir oranda silinmesi elzemdir. 

MADDE GEREKÇELERİ 

MADDE 1: Yapılmak istenen düzenleme ile son olarak pandemi gerekçesiyle yaşanan 'tam kapama sonrası esnaflar iş yapamaz hale gelmiş, yapılan yardımların da yetersiz olması dolaysıyla, kira, vergi, sigorta primleri, faturalarını ödeyemez duruma düşmüşlerdir. Bu kapsamda pandemi sürecinde zor bir süreç yaşayan esnaf ve sanatkârların vergi borçları, bu borçlara bağlı faiz, gecikme faizi, gecikme zammı ve alacak aslına bağlı olarak kesilen vergi cezaları/idari para cezaları ile bu cezalara bağlı gecikme zamlarının yeniden yapılandırılması amaçlanmıştır. 

MADDE 2: Yürürlük maddesidir. 

MADDE 3: Yürürlük maddesidir. 

 Vergi ve Diğer Alacakların Yeniden Yapılandırılmasına Dair Kanun Teklifi!

VERGİ VE DİĞER BAZI ALACAKLARIN YENİDEN YAPILANDIRILMASINA DAİR KANUN TEKLİFİ 

MADDE 1-213 sayılı vergi Usul Kanunu İşletme Hesabı Esasına göre defter tutan mükellefler, 193 sayılı Gelir Vergisi Kanunu'na göre basit usule tabi mükelleflerin tahakkuk etmiş ve ödeme süreleri geçmiş vergi borçları, bu borçlara bağlı cezalar hesaplanan gecikme faizi ile gecikme zamlarının 50 bin TL'lik kısmının tahsilinden vazgeçilmesi kalan tutarların yapılandırma kapsamında yeniden yapılandırılır. 

MADDE 2- Bu Kanun yayımı tarihinde yürürlüğe girer. 

MADDE 3- Bu Kanun hükümlerini Cumhurbaşkanı yürütür. 
 


Geri Dön