27 / 12 / 2024

Yapı kullanma izni belgesinin iptali!

Yapı kullanma izni belgesinin iptali!

Yapı kullanım izin belgesi Belediyenin Yapı Kontrol Müdürlüğü tarafından düzenlenen, binanın ruhsat ve eklerine uygun olarak tamamlandığını belirten belgeye deniyor. Peki, Yapı kullanma izni belgesinin iptali nasıl olur?



Yapı kullanma izni belgesinin iptali!


Yapı tamamlandığında tamamının veya kısmen kullanılması mümkün kısımları tamamlandığında bu kısımlarının kullanılabilmesi için, yapı ruhsatını veren ilgili idareden izin alınması zorunlu oluyor. Yapı kullanım izin belgesi Belediyenin  Yapı Kontrol Müdürlüğü tarafından düzenlenen, binanın ruhsat ve eklerine uygun olarak tamamlandığını belirtiyor.


Bu iznin alınması için ilgili idareye yapılan başvuru dilekçesi ekinde, fenni mesullerin veya yapı denetim kuruluşlarının yapının projelerine, fen ve sağlık kurallarına uygun olarak yapılıp yapılmadığını, mevzuata uygun olarak piyasaya arz edilmiş ve bu Yönetmeliğin 5 inci maddesinde belirtilen mevzuatın gereklerini sağlayan malzeme kullanılıp kullanılmadığını belirten raporları, yetki belgesine haiz mimar, mühendis veya kuruluşlarca tanzim edilen enerji kimlik belgesi ile yapıya ilişkin fotoğrafları yer alıyor. Enerji kimlik belgesi, yapı kullanma izin belgesi ile birlikte onaylanarak yapı sahibine veriliyor.  Yapı kullanım belgesi alabilmek için bazı belgeler gerekli oluyor. Yapı kullanma izni belgesi alabilmek için gerekli belgeler aşağıda yer alıyor;


Yapı kullanım belgesi alabilmek için gerekli belgeler;

İskan İzni istemi içeren dilekçe,

Tapu kaydı bilgileri,

Vergi Dairesi'nden İlişki Kesme Belgesi, 

Dış Kanal Belgesi (İZSU), 

Telekom Olur Yazısı,

Proje Müellifleri Raporu, 

Yapı Denetim Kuruluşu'nun Raporu, 

Cephe fotoğrafları – 13 18 cm,

Emlak /Çevre Temizlik Vergisi Yoktur Yazısı,

SSK'dan alınan Borcu Yoktur Belgesi, 

Sığınak Raporu (Sığınak yeri ayrılmış olan binalarda) 

Yangın Tesisat Raporu (Dosyada İtfaiye Daire - Başkanlığı'ndan onaylı yangın söndürme, algılama ve tahliye projeleri varsa) 


Bina asansörlü ise asansör firmasından;

TSE Belgeleri,

Garanti Belgesi,

Mühendislerin SMM Belgeleri,

Muayene Raporu – 4 adet

Muayene fişi,

Uygulama projeleri 



Kullanım izin belgesi alabilmek için ilk olarak ruhsatlı olarak inşa edilen yapının inşaat çalışmalarının bitmiş olması gerekiyor. yapı ruhsatı alındığı tarihinden 2 sene içinde inşaatına başlanmış olması gerekiyor ve  inşaat çalışmalarının 5 sene içerisinde bitmiş olması gerekiyor.  Peki, inşaat tamamlandıktan sonra proje dışına çıkılmış ise iptal edilebiliyor mu? 


Mevcut imar planına göre inşaat ruhsatı alınıp inşaata başlandıktan sonra yapılan plan değişikliği sonrasında inşaat imar mevzuatına aykırı hale geliyor.  Bu durumda verilen inşaat ruhsatının hatta yapı kullanma izninin iptali ile karşılaşılabiliyor. Bu hususla ilgili yargıtay kararı aşağıda yer alıyor;




T.C.

AYDIN

BÖLGE İDARE MAHKEMESİ

YD İtiraz No:2009/...



YD İSTEMİ HAKKINDA

VERİLEN KARARA İTİRAZ EDEN (DAVACI):

VEKİLİ:

KARŞI TARAF (DAVALI):

VEKİLİ:

İSTEMİN ÖZETİ: Davacıya ait Aydın-Kuşadası, Hacıfeyzullah Mh., Kemerönü Mevkii, 1608 ada, 1 parsel sayılı taşınmaz üzerinde inşa edilen yapı için verilen 13/09/2006 tarih ve 508 sayılı Yapı Kullanma İzin Belgesinin, dayanağı olan imar planı tadilatının onaylanmasına ilişkin 06/06/2006 tarih ve 22 sayılı Belediye Meclis kararının 05/03/2008 tarih ve 3 sayılı Kuşadası Belediye Meclisi kararıyla iptal edildiğinden bahisle dayanağı kalmayan Yapı kullanma İzin Belgesinin iptaline ilişkin 11/04/2008 tarih ve 2172 sayılı Kuşadası Belediye Başkanlığı işleminin ve bu işlemin dayanağı olan 05/03/2008 tarih ve 3 sayılı Kuşadası Belediye Meclisi kararının 20. maddesinin; davacının daha önceki bir imar planı tadilatı talebinin Kuşadası Belediye Meclisinin 07/02/2005 tarih ve 2 sayılı kararının 3. maddesi ile uygun bulunarak kabul edildiği ve plan tadilatının TMMOB Şehir Plancıları tarafından da 18/03/2005 tarihinde onaylandığı, alınan imar durum belgesinin ardından taşınmaz üzerinde inşaat yapılabilmesi için davalı idareden 14/10/2005 tarih ve 190 sayılı Yapı ruhsatı alındığı fakat yapımına başlanan binanın mühendislik hatası sonucu arsa üzerinde hatalı konumlandırıldığı, bu hatanın düzeltilmesi için yapılan imar planı tadilat talebinin "uygulamada yapı hakkının arttırılmadığı ve yapılaşma koşullarına uygunluğun bozulmadığından" bahisle uygun görülerek 06/06/2006 tarih ve 22 sayılı Belediye Meclis kararının alındığı ve tamamlanan yapı için 13/09/2006 tarih ve 508 sayılı uyuşmazlık konusu yapı tatil zabtının verildiği, taşınmaz üzerindeki binanın işyeri olarak kullanılması için yine davalı idarece 14/09/2006 tarih ve 837 sayılı İşyeri Açma ve Çalışma Ruhsatının verildiği, dava konusu işlemlerden 05/03/2008 tarih ve 3 sayılı Kuşadası Belediye Meclis kararının gerekçesinin olmadığı, yapı kullanma izninin verilmesinden yaklaşık 1,5 yıl sonra iptal edilmesinin kazanılmış hak ilkeleriyle bağdaşmadığı, yapının da yapılaşma koşullarına her hangi bir aykırılık taşımadığı ve imar mevzuatına uygun olduğu 989.458,05 YTL inşaat maliyeti bulunan yapı hakkındaki bu işlemlerin telafisi güç ve imkansız zararlara yol açmasının kaçınılmaz olduğu ileri sürülerek işlemin iptali ve öncelikle yürütmenin durdurulması istemiyle açılan davada; yürütmenin durdurulması talebinin reddine ilişkin Aydın 1.İdare Mahkemesi'nin 28.1.2009 gün ve E:2008/887 sayılı kararının; yapıyla ilgili tüm safahatın usule uygun olduğu; meclis kararının geri alınmasının teknik ve zararı sebebleri bulunmadığı, bu sebeple yapı kullanma izin belgesinin de geri alınamayacağı ileri sürülerek kaldırılması istenilmektedir.



Yapı kullanma izni belgesi zamanında alınmazsa ne olur?


Öznur Yaslı/Emlakkulisi.com


Geri Dön