10 / 05 / 2024

Yapı Malzemeleri Yönetmeliğinde Değişiklik 2022!

Yapı Malzemeleri Yönetmeliğinde Değişiklik 2022!

Yapı Malzemeleri Yönetmeliği (305/2011/AB) Kapsamında Onaylanmış Kuruluşların Görevlendirilmesi, İzlenmesi ve Denetlenmesi Hakkında Tebliğ bugünkü 31869 Sayılı Resmi Gazete'de yayımlandı.



MADDE 9- (1) Onaylanmış kuruluşlar tarafından kullanılacak olan yüklenici laboratuvarları TS EN ISO/IEC 17025 standardına göre akredite olmalı veya TS EN ISO/IEC 17025 standardına uygun oldukları bu kuruluşlarca değerlendirilmiş olmalıdır. Onaylanmış kuruluşların kendi bünyesindeki laboratuvarlar için de aynı şartlar geçerlidir.

(2) Yüklenici kullanılması durumunda onaylanmış kuruluşlar, TS EN ISO/IEC: 17065 veya TS EN ISO/IEC 17025 standartlarında yer alan yüklenici kullanımıyla ilgili gerekleri de yerine getirir.

(3) Onaylanmış kuruluşlar tarafından kullanılan şube, temsilcilik veya yüklenicilerin Yönetmeliğin 41 inci maddesinde belirtilen şartları sağlaması onaylanmış kuruluşların sorumluluğundadır. Şube, temsilcilik veya yüklenicilerin faaliyetleri sonucunda verilecek belgeler onaylanmış kuruluşun kendisi tarafından düzenlenir.

Diğer Şartlar

MADDE 10- (1) Onaylanmış kuruluşlar, başvuru kapsamındaki her bir ürün ailesi, uyumlaştırılmış teknik şartname veya temel karakteristik için kullanım amacı ve PDDD sistemlerine göre detaylandırılmış hali ile PDDD yöntemlerine sahip olmalıdır.

(2) Onaylanmış kuruluşlar, kendilerine ait kimlik kayıt numarası, belgelerin ve işaretlerin yanlış kullanımı sonucunda tüketiciyi yanıltıcı veya aldatıcı kullanımını engellemeye yönelik yöntemleri ve/veya kötüye kullanılması durumunda alınması gereken tedbirleri belirlemiş olmalıdır.

(3) Onaylanmış kuruluşların başvuru kapsamında yürüteceği PDDD faaliyetlerinin dışında herhangi bir faaliyet yürütmesi halinde, onaylanmış kuruluşlar bu faaliyetlerini ve başvuru kapsamındaki faaliyetlerini birbirinden ayırt edebilmek için uygulayacağı yöntemleri belirlemiş olmalıdır.

(4) Onaylanmış kuruluşların, teknik, ekonomik ve lojistik açıdan geçerli sebepler var ise PDDD sistemlerinden sistem 1+, 1 ve 3’te tip testlerini üretimin yapıldığı fabrikada imalâtçının laboratuvarındaki ekipmanı kullanarak veya imalâtçının muvafakati ile başka bir deney laboratuvarında o laboratuvarın ekipmanlarını kullanarak yapmak istemesi halinde, onaylanmış kuruluşlar Yönetmeliğin 44 üncü maddesinde belirtilen şartları sağlamalı ve akreditasyon sertifikasında bu yetkinlik uyumlaştırılmış teknik şartname bazında belirtilmiş olmalıdır. Bu faaliyet yüklenici kullanımı olarak değerlendirilmez.

(5) Onaylanmış kuruluşlar; sigorta bedeli PDDD faaliyeti yürüttükleri ürünün doğası gereği taşıdığı ve normal kullanım süresi içinde arz edebileceği riskler, PDDD faaliyetinin ve kullanıcı ile tüketicilerin niteliği ile sektörün büyüklüğü gibi ölçütler göz önüne alınarak belirlenmiş, gerekli teminat limiti belirlenirken hangi faktörlerin hesaba katıldığı açıkça belirtilmiş, Yönetmelik kapsamında yürüttükleri faaliyete atıf yapan bir mesleki sorumluluk sigortasına sahip olmalı ve onaylanmış kuruluş statüleri devam ettiği sürece bu sigortanın sürekliliğini sağlamalıdır.

(6) Kuruluşlar kayıtlı elektronik posta (KEP) hesabı adresine sahip olmalıdır.

ÜÇÜNCÜ BÖLÜM

Başvuru, Değerlendirme, Bildirim ve Görevlendirme

Başvuru

MADDE 11- (1) Başvuru sahibi kuruluş, kuruluşu temsile yetkili kişi tarafından imzalanan, formatı Ek-1’de yer alan ve Bakanlık resmi internet sitesinde de yayımlanan ve kuruluşça yürütülecek olan faaliyetlerin tanımını, kuruluşun yetkin olduğunu belirttiği değerlendirme ve/veya doğrulama yöntemlerini içeren başvuru yazısı ile Bakanlığa başvurur.

Yapı Malzemeleri Yönetmeliğinde Değişiklik 2022!

(2) Başvuru yazısı ekinde aşağıdaki dokümanlar Türkçe dilinde Bakanlığa iletilir:

a) Kuruluşun unvanını, adresini, ortakları, üyeleri veya kurucuları ile tüzel kişiliğin yönetimdeki görevlilerini belirten son durumu gösterir Ticaret Sicil Gazetesinin sureti.

b) Kuruluşu temsile yetkili kişi veya kişilerin imza beyannamesi.

c) Kuruluşun organizasyon şemasının kontrollü kopyası.

ç) 7 nci maddenin birinci fıkrasında belirtilen standartlara göre TÜRKAK tarafından düzenlenmiş onaylanma amaçlı Türkçe ve İngilizce akreditasyon sertifikasının sureti.

d) Kuruluşun yetkili olmayı talep ettiği değerlendirme ve/veya doğrulama yöntemlerine ilişkin prosedürlerin kontrollü kopyası.

e) Sistem 1+, 1 ve sistem 3 kapsamında başvuruda bulunan kuruluşların yürütecekleri faaliyet kapsamındaki uyumlaştırılmış teknik şartnamelerin ve bu şartnamelerde belirtilen kuruluş sorumluluğundaki deney standartlarının listesinin kontrollü kopyası.

f) Teknik düzenleme sorumlusunun ve PDDD faaliyetlerinde rol alan personelin adının, mezuniyetinin, istihdam şeklinin, görevinin, atandığı ürün ailesinin, uyumlaştırılmış teknik şartnamenin veya deneyin belirtildiği detaylı personel listesinin kontrollü kopyası.

g) Yüklenici laboratuvar kullanılması durumunda, PDDD faaliyetleri çerçevesinde uyumlaştırılmış teknik şartnamelerde yer alan deney standartlarında hangi yüklenici ile çalışıldığını, sözleşme tarihlerini ve yüklenicinin ilgili deneyde akredite olup olmadığını, yüklenici akredite ise akreditasyon sertifikası numarası ve tarihini, akredite değil ise kuruluş tarafından TS EN ISO/IEC 17025 standardına göre gerçekleştirilen inceleme tarihlerini içeren yüklenici laboratuvar listesinin kontrollü kopyası.

ğ) Avrupa Birliği Onaylanmış Kuruluşlar Grubu üyeliği ve başvuru yapılan ürün veya ürün ailesiyle ilgili standardizasyon faaliyetlerine katılım sağlandığını kanıtlayan dokümanlar.

h) Meslekî sorumluluk sigortasının sureti.

(3) Bakanlığa sureti gönderilen dokümanlarda kuruluşu temsile yetkili bir kişinin imzası ve kuruluş kaşesi bulunmalıdır.

(4) Unvan, adres ve kapsam değişikliği başvurularında kuruluşu temsile yetkili kişi tarafından imzalanmış Ek-1’deki başvuru yazısı ile sadece bu değişikliğe ilişkin bilgi ve belgeler Bakanlığa iletilir. Bakanlığa daha önce iletilen bilgi ve belgelerde değişiklik olması durumunda Bakanlık on beş iş günü içinde bilgilendirilir.

(5) Başvuruda ve başvuru sonrasındaki değişiklerle ilgili Bakanlığa iletilen bilgi ve belgelere ilişkin her türlü sorumluluk kuruluşa aittir.

(6) Başvuru ve sonrasında Bakanlıkla kuruluş arasındaki yazışmalarda kuruluşun kayıtlı elektronik posta adresi kullanılır. Bakanlıkça talep edilmesi halinde, onaylanmış kuruluş başvuruları ile onaylanmış kuruluş faaliyetleri gereği yapılan bütün iş ve işlemler Bakanlıkça kurulacak bir elektronik sistem aracılığıyla yürütülür. Kuruluşa dair işlemlerin sistem üzerinden takip edilmesi için yetkilendirilmiş personel Bakanlığa bildirilir.

(7) Kamu kuruluşları, statüleri çerçevesinde temin edebildiği başvuru dokümanlarını Bakanlığa teslim eder.

(8) Başvurularda, Bakanlık resmi internet sitesinde yayımlanan kılavuz ve standart formlar esas alınır.

Değerlendirme

MADDE 12- (1) Başvuru, bu Tebliğde belirtilen kriterlere göre ve Avrupa Birliği Resmî Gazetesinde yayımlanmış yürürlükteki uyumlaştırılmış teknik şartname versiyonları esas alınarak Bakanlıkça incelenir ve değerlendirilir.

(2) 7 nci maddenin birinci fıkrasında belirtilen standartlarda onaylanma amaçlı akreditasyon sertifikasına sahip olan kuruluşların Yönetmeliğin 41 inci maddesinde ve bu Tebliğde belirtilen onaylanmış kuruluşlara ilişkin gerekleri sağladığı kabul edilir. Kuruluş bu şekilde akredite olsa dahi, kuruluşun onaylanmış kuruluş olarak görevlendirilmesine dair nihai kararı Bakanlık verir.

(3) Bakanlıkça 18 inci madde uyarınca gerçekleştirilen denetim veya değerlendirmeleri süren kuruluşların başvuruları, bu işlemlerde uygunsuzluk bulunması halinde uygunsuzluklar kuruluşça giderilinceye ve söz konusu işlemler tamamlanıncaya kadar değerlendirmeye alınmaz.

(4) Başvuru ile iletilen dokümanlarda uygunsuzluk veya eksiklik bulunması halinde bir kereye mahsus olmak üzere kuruluşa bu hususlar bildirilir. Başvuru tarihi itibarıyla üç ay içerisinde 11 inci maddede belirtilen belgelerin doğru ve eksiksiz şekilde Bakanlığa iletilmemesi halinde kuruluşun başvurusu reddedilir.
 


Geri Dön