Yapımı devam eden 13 mega proje!
Türkiye'de tapım çalışmaları devam eden 13 mega proje bulunuyor. Projelerin bir kısmı bu yıl içinde açılacak. Yapımı devam eden mega projelerin ülkeye kazandıracaklarını sizler için derledik...
1- Kuzey Marmara Otoyolu
Kuzey Marmara Otoyolu projesinin Yavuz Sultan Selim Köprüsü'nü de içeren Odayeri-Paşaköy kesimi 26 ağustos 2016'da açıldı. Kınalı-Odayeri ve Kurtköy-Akyazı kesimlerinde çalışmalar devam ediyor. 2019 yılında tamamlanması planlanıyor.
Projenin kazandıracakları
İstanbul'daki transit trafik yükünün hafifletilmesi araçların şehir içi trafiğine girmeden erişim kontrollü, yüksek standartlı, kesintisiz, emniyetli ve konforlu bir yol ile zamandan tasarruf edilerek transit geçişin sağlanması, diğer ulaşım modları ile entegrasyonun yoğunluğun azaltılması, yoğun trafikten kaynaklanan hava kirliliği ve çevre sorunlarının ortadan kaldırılması öngörülüyor.
2- Ankara-Sivas Yüksek Hızlı Demiryolu
405 kilometre uzunluğundaki Ankara-Sivas Yüksek Hızlı Demiryolu projesinin altyapı çalışmalarında yüzde 85 fiziksel ilerleme sağlandı. Üstyapı elektromekanik sistemler için ise Kayaş-Yerköy ve Yerköy-Sivas olmak üzere iki kesim halinde çalışmalar devam ediyor. 2019 yılı sonunda tamamlanması planlanan projenin test sürüşlerinin 2019 yılında yapılması planlanıyor.
Projenin kazandıracakları
Proje ile İran ve Kafkasya'dan gelen hatlar buluşacak 603 kilometrelik Ankara-Sivas demiryolu 405 kilometreye düşecek ve seyahat süresi 12 saatten 2 saate inecek.
3- Ankara-İzmir Yüksek Hızlı Demiryolu
Projesi kapsamında 6 kesimde altyapı çalışmaları devam ediyor. Yüzde 33 fiziki ilerleme sağlandı. Üstyapı için 2 kesim halinde ihale süreci devam ediyor. 2018 yılında her 2 kesimden de çalışmalar devam edecek. Ankara-Afyonkarahisar-Uşak kesiminin 2019 yılı sonunda, Uşak-Manisa-İzmir kesiminin ise 2020 yılında tamamlanması planlanıyor.
Projenin kazandıracakları
Mevcut Ankara-İzmir demiryolu 824 kilometre olup, seyahat süresi yaklaşık 14 saat. Projenin tamamlanması iki şehir arası mesafeyi 624 kilometreye ve seyahat süresini 3 saat 3 dakikaya düşürecek.
4- Bandırma-Bursa-Ayazma-Osmaneli Hızlı Demiryolu
Ankara-İstanbul YHT hattına bağlantılı olarak 103 kilometre uzunluğundaki Bursa-Yenişehir-Osmaneli arasında 200 kilometre/saat hıza uygun çift hatlı, elektrikli ve sinyalli hızlı tren hattı iki kesim halinde yapılıyor.
Bursa-Yenişehir kesiminin 16,5 kilometresi tünel olup, 6,8 kilometresi tamamlandı. Geri kalanında çalışmalar devam ediyor. Altyapı genelinde yüzde 30 fiziki ilerleme sağlandı.
Yenişehir-Osmaneli altyapısı ile Bursa-Yenişehir-Osmaneli üstyapı elektromekanik ihale süreci devam ediyor. Proje 2020 yılında tamamlanacak.
Projenin kazandıracakları
Projenin tamamlanmasıyla gelişmiş sanayi şehri Bursa'nın 61 yıllık demiryolu hasreti sona erecek, Bursa; İstanbul, Eskişehir, Konya ve Ankara'ya bağlanacak. Ankara-Bursa arası 2 saat 15 dakika, Bursa-Eskişehir arası 1 saat ve Bursa-İstanbul ise 2 saat 15 dakika olacak.
5- İstanbul Yeni Havalimanı
İlk etabı 90 milyon yolcu/yıl kapasitesi olan havalimanının yer teslimi 1 Mayıs 2015 tarihinde yapıldı. Havalimanının ilk etabında; üç adet paralel pist, paralel taksi yolları, apron, terminal binası, hava trafik, haberleşme ve meteoroloji sistemleri ile diğer hizmet binaları yer alıyor. Havalimanı inşası yanında şehir bağlantısı sağlayacak ulaşım modları içine çalışmalar hızla devam ediyor. Proje 29 Ekim 2018 tarihinde açılacak.
Projenin kazandıracakları
İstanbul Yeni Havalimanı ülkemize jeopolitik konumu nedeniyle Doğu ile Batı, Kuzey ile Güney Bölgeleri arasında yolcu transfer merkezi ihtiyacını karşılayacak. Tamamlandığında nihai kapasitesi 150 milyon yolcu/yıl olan 4 ayrı terminal binası, 165 adet sabit yolcu köprüsü, 6 pisti ile dünyanın en büyük havalimanlarından biri olacak.
6- İstanbul-İzmir Otoyolu ve Osmangazi Köprüsü
Osmangazi Köprüsü'nün hizmete girmesi ile beraber, Gebze-İzmit aksının trafik yükü önemli bir ölçüde rahatlamış Körfezi geçmek 1 saat 30 dakikadan Osmangazi Köprüsü ile 6 dakikaya indi.
Gebze-Bursa 78 kilometrelik esim, Kemalpaşa Ayr.-İzmir arasındaki 19 kilometrelik kesim ile 6,5 kilometrelik Kemalpaşa bağlantı yolu ile muhtelif kesimlerde 115 kilometre binder seviyesinde olmak üzere 433 kilometrelik projenin toplam 219 kilometrelik kesimi tamamlandı. Projenin yıl içinde tamamlanması planlanıyor.
Projenin kazandıracakları
Otoyol Türkiye'nin en büyük metropolitanı ve sanayi kenti olan İstanbul'u Türkiye'nin diğer büyük sanayi kentleri olan İzmit, Bursa ile birlikte Yalova, Balıkesir, Manisa üzerinden İzmir'e bağlanacak. Türkiye nüfusunun yüzde 44'ünün yaşadığı, GSYİH'nın yüzde 65'inin oluşturan coğrafyaya hizmet eden projenin tamamı bitirildiğinde İstanbul-Bursa-İzmir aksının trafik yükü yüzde 50 seviyesinde azalacak. Ortalama 8-9 saat süren İstanbul-İzmir yolculuğu 3-3,5 saate, Bursa 1 saate, Eskişehir 2-2,5 saate düşecek.
7- Malkara-Gelibolu 1915 Çanakkale Köprüsü ve Çanakkale Bağlantısı
İstanbul'u Çanakkale'ye ve sonrasında Kuzey Ege'ye bağlayacak olan projenin toplam uzunluğu bağlantı yolları dahil 352 kilometredir. Malkara-Çanakkale Kesimi, Tekirdağ’ın Malkara ilçesinden başlayarak Çanakkale Boğazı'nı geçmekte olup toplam uzunluğu bağlantı yolları dahil 101 kilometredir.
Projede yer alan 1915 Çanakkale Köprüsü, Cumhuriyetin 100. kuruluş yılını simgeleyecek şekilde 2023 metre orta açıklığa sahip. Bu orta açıklık ile dünyanın en uzun asma köprüsü olacak. Projenin çalışmaları 18 Mart 2017 tarihinde başladı ve 2022 yılında bitecek.
Projenin kazandıracakları
Avrupa ve Trakya üzerinden, Ege ve İç Anadolu'nun barısına, Adana-Konya aksı ve Batı Akdeniz Bölgelerine yönelecek karayolu trafiği için İstanbul Boğazı Geçişine yeni bir alternatif oluşturulacak.
Ülkemizin önemli hizmet, sanayi ve turizm sektörlerine ilişkin kuruluşların yoğun olarak yer aldığı, önemli nüfus barındıran Trakya ve Batı Anadolu Bölgesinde sosyal ve ekonomik ilerlemeye ivme kazandırılacak.
Ayrı Gebze-İzmir otoyoluna Balıkesir civarında bağlanması ile İzmir, Aydın, Antalya gibi turizm merkezlerinin Avrupa ülkeleri ile arasındaki mesafe kısaltılmış olacak ve turizm sektöründe gelişme sağlanacak.
8- Ankara-Niğde Otoyolu
Ankara-Niğde Otoyolu; Edirne'den Şanlıurfa'ya uzanan TEM otoyolunun eksik bölümünü oluşturuyor. 24 Ağustos 2017 tarihinde yer teslimi yapılarak çalışmalara başlanıldı. Proje tahmini 2020 yılında tamamlanacak.
Projenin kazandıracakları
Avrupa-Türkiye-Ortadoğu ve Akdeniz Bölgesi ülkelerinin transit geçiş ve ticaret hacminin yükünü taşıyan TEM otoyolunun Ankara-Niğde arasının tamamlanmasıyla ülkemizde de Marmara-İç Anadolu ve Akdeniz hinterlandı otoyolla bağlanmış olacak.
9- Menemen-Aliağa Çandarlı Otoyolu
Çiğli-Aliağa-Çandarlı arası 92 kilometre olup, 10 kilometrelik kesimi tamamlanmış, 6 kilometrede çalışmalar devam ediyor. Kalan 76 kilometrelik kesimin YİD modeliyle ihalesi yapılmış ve 2017 yılı içerisinde yapım çalışmalarına başlanıldı. Proje 2020'de tamamlanacak.
Projenin kazandıracakları
Menemen-Aliağa-Çandarlı Otoyolu; Çandarlı Limanı ile ülkemizin en büyük petrokimya tesislerinin bulunduğu Aliağa, Aliağa Organize Sanayi Bölgesi, Aliağa-Horozgediği bölgesinde kurulu bulunan ağır sanayi tesisleri, Çiğli Atatürk Organize Bölgesi gibi önemli tesislerin bağlantısını sağlayacak.
10- Büyük İstanbul Tüneli
Etüt proje çalışmaları tamamlanan işin Yap-İşlet-Devret (YİD) modeli ile ihale edilmesi planlanmaktadır.
Projenin kazandıracakları
Türkiye'nin en kalabalık şehri İstanbul'un en kalabalık şehri İstanbul'un trafiğine önemli katkı sağlayacak olan 3 Katlı Büyük İstanbul Tüneli, dünyanın ilk 3 katlı tüneli olma özelliğini taşıyor. Proje ile boğaz, tek seferde geçilerek binlerce metre tünel yapım maliyetinden ve süresinden tasarruf edilmiş olacak. Ayrıca 15 Temmuz Şehitler Köprüsü aksının ihtiyacı olan metro tüneli ile, FSM Köprüsü aksının ihtiyaç duyduğu karayolu tüneli birleştirilip, tek tünel ile geçilecek. Karayolu ve metro ulaşımını otaklaşa sağlanması bakımından da büyük önem taşıyor.
11- Akdeniz Sahil Yolu ve Tünelleri
Mersin-Antalya arasında yapımı devam eden Akdeniz Sahil Yolu 446 kilometre uzunluğunda olup, yeni yapılan projeler ile 42 kilometre kısalma sağlanarak 404 kilometreye düşecek.
Antalya-Mersin Akdeniz Sahil Yolu kapsamında 39,8 kilometre uzunluğunda 34 tünel ile 6,1 kilometre uzunluğunda 17 viyadük, 3,9 kilometre uzunluğunda 65 köprü ve 5,8 kilometre uzunluğunda 19 köprülü kavşak bulunuyor. Bugüne 9,7 kilometre uzunluğunda 15 tünel, 3,4 kilometre uzunluğunda 60 köprü, 140 metre uzunluğunda 1 viyadük ve 4 kilometre uzunluğunda 16 köprülü kavşak tamamlandı. Proje 2020'de bitecek.
Projenin kazandıracakları
Ülkenin iki büyükşehri arasında ciddi bir trafiğe sahip güzergah aynı zamanda turizm açısından da önemlidir. Projenin tamamlanmasıyla hem yolculuk süresi kısalacak hem de yol konforu önemli ölçüde artacaktır.
12- Rize-Artvin Havalimanı
Deniz üzerine inşa edilen havalimanının en önemli kısmı olan taş dolgu mendireğin yüzde 30'u tamamlandı. Havalimanının inşaatının tamamı düşünüldüğünde projenin yüzde 11'den fazlası tamamlandı. Proje Ocak 2020'de bitecek.
Projenin kazandıracakları
Yılda 3 milyon yolcuya hizmet verecek. Proje tamamlandığında, Türkiye'de denize inşa edilmiş 2. havalimanı olacak.
Türkiye'nin kalkınma stratejileri göz önüne alındığında bölgesel bir havalimanı niteliğinde olan projenin gerçekleştirilmesi, Rize ve Artvin'in kent merkezi ile turizm potansiyeli olan ilçelerinin gelişmesiyle ayrıca Doğu Karadeniz Bölgesine komşu ülkeler ile ticari ilişkilerin artmasına katkıda bulunacak. Doğu Karadeniz Bölgesinin hava ulaşımının kesintisiz şekilde sağlanması temin edecek.
13- Küçük Çamlıca TV-Radyo Kulesi
Küçük Çamlıca Radyo ve Televizyon Kulesi'nin betonarme yüksekliği 221 metredir. Kulenin toplam yüksekliği ise 369 metreyi buluyor. 28 Eylül 2016'da yapımına başlanan ve toplamda 49 kat olan projenin yapımı hızla devam ediyor. Proje yıl içine tamamlanacak.
Projenin kazandıracakları
Proje ile görüntü kirliliğine neden olan bir çok anten ortadan kaldırılacak. İstanbul'un siluetine katkı sağlanaak ve seyir katları, restoranları ile yılda yaklaşık 4,5 milyon kişinin ziyaret edeceği öngörülen bir yapı inşa edilmiş olacak.
Esra Nur AÇKI/Emlakkulisi.com