22 / 12 / 2024

Yatırımcının yeni adresi Balıkesir çok hızlı büyüyor!

Yatırımcının yeni adresi Balıkesir çok hızlı büyüyor!

İstanbul-İzmir ve Kınalı-İzmir otoyolları bu şehirde birleşecek. Marmara Bölgesi'nin en yeni lojistik üssü. Ulusal ulaşım ağının en son kavşak noktası. Yatırımcının yeni adresi Balıkesir çok hızlı büyüyor...



İL sınırları en ilginç kentlerden biridir Balıkesir. Kuzeyinde Marmara Denizi'ne Kapıdağı Yarımadası ile bir puzzle parçası gibi uzanır. Bandırma ilçesi ile birlikte Marmara’dan esen rüzgarlar Türkiye’nin en lezzetli zeytinlerinin yetişmesine vesile olur. Batısında ise Çanakkale’yi sarmalar ve aşağısında Ayvalık ve Akçay ile Ege Denizi ile buluşur. Doğusu ve güneyinde ise Bursa, Kütahya, Manisa ve İzmir’in verimli ovaları ile çevrilidir. Bursa-İzmir, dolayısıyla İstanbul-İzmir yolunun önemli bir kısmı bu il sınırlarından geçer.

Para'dan Ayşegül Küçükkurt'un haberine göre; Turistik beldeleri, zeytini, her tür meyvesi, yolculara sunduğu tost ve ayranı, köftesi, çöp şişi, dahası tarihi ile ünlüdür. Coğrafi olarak Marmara Bölgesi’ni Ege Bölgesi ile kenetler. Kent, son yıllarda sanayi yatırımlarıyla da dikkat çekmeye başladı. Yeni yapılmakta olan İstanbul-İzmir otoyolunun bölgeye yeni ve çok güçlü bir soluk getirmesi, sanayiden turizme her sektörde büyük değişikliklere yol açması bekleniyor.

Osmanlı imparatorluğu döneminde özellikle 17. ve 18. yüzyıllarda Balıkesir, Anadolu’nun en önde gelen üretim ve ticaret kentlerinden biri olmuş. 1912 yılında hizmete alman Bandırma-İzmir Demiryolu ile İstanbul ve  İzmir  entegre hale gelmiş ve bu durum kentin ekonomisinin canlanmasını sağlamış. Marmara ve Ege Bölgelerini bağlayan kara ve demir yolları üzerinde durak noktası olması, kentin gelişmesini destekleyen önemli etkenlerden biri olmuş. Dünden bugüne Balıkesir, yaşadığı değişim ve artan nüfusuyla, bölgenin önemli cazibe merkezlerinden biri konumunda.

Konut satış değerleri (m2) 
Bölgeler TL/metrekare
Ayvalık 3.500-4.000 l
Edremit 2.000-3.000 
Burhaniye 2.000 - 3.000 
Erdek 2.000 - 2.500
Altıeylül 1.500 - 2.800
Karesi 1.500 - 2.800
Bandırma 1.500 - 2.200
Not: Değerler belirlenirken standart tarzda konutlar dikkate alınmıştır 

TARIM, SANAYİ, TURİZM

Tarımsal faaliyetler konusunda Balıkesir, merkez, körfez ve Marmara olarak üç alt bölgede değerlendiriliyor. İlin, sahil kesimi turizm, zeytincilik, bağcılık ve balıkçılıkla uğraşırken, iç kısımlarında kalan bölgelerde her tür tarımsal üretim yaygın olarak yapılıyor. tide ayrıca hayvancılık, ormancılık ve madencilik alanlarında faaliyetler de yaygın. Balıkesir Büyükşehir Belediyesi Genel Sekreteri Mehmet Gürbüz, ilin sanayi ve ticaret alanında atılımlarının sürdüğüne dikkat çekiyor ve endüstriyel tarım alanının giderek geliştiğini söylüyor. Un, yem, zeytinyağı, pirina ve konserve üretimi il genelinde yaygın olarak yapılıyor. Kereste, çimento, şeker, deri, kösele, tuğla, kiremit, makine ve teçhizat gibi sanayi kollarında da yatırımların olduğunu söyleyen Gürbüz, kentin ekonomisi konusunda ise şunları söylüyor:

“ilimizde çeşitli sanayi kollarında üretim yapan 1.200’den fazla işletme mevcut. Yetişmiş iş gücü, gelişmiş kara, hava ve deniz ulaşımı, zengin yeraltı ve yer üstü kaynakları, sanayi merkezlerine ve metropollere olan yakınlığı, her türlü nitelikli iş gücünü barındırması ve buna benzer pek çok avantajıyla Balıkesir, sürdürülebilir yatırımlara ev sahipliği konusunda öne çıkıyor.” Balıkesir hem tarımda hem de sanayi üretiminde önde gelen bir il. Gıda ürünleri, yem imalatı, maden, ağaç ve orman ürünleri, kimya ve plastik metal ürünleri, makine ve teçhizat, elektrik-elektronik ve motorlu taşıt parçaları üretimi kentte yaygın olarak gerçekleştiriliyor. Sanayi üretimi, kuzeyde Bandırma ve çevresi, merkezde Altıeylül ve Karesi’de, batıda ise körfez ilçelerinde öne çıkıyor. Bandırma ve çevresinde et işleme, kümes hayvancılığı, yağ, öğütülmüş tahıl, yem, deri, kimyasal ürün ve mermer işlemesi; Altıeylül ve Karesi çevresinde, süt ürünleri, tekstil, ağaç ürünleri, mobilya, metal ürünler, elektrikli teçhizat, tarım ve orman makineleri ile motorlu taşıt parçalan; körfezde ise, zeytin ve zeytinyağı sektörü dikkat çekiyor. Meyve ve sebze işleme sektörü ise tüm Balıkesir çapında oldukça gelişmiş. Gürbüz, “Dokumacılık, elektrikli ev aletleri, elektrik makineleri, kimya, orman ürünleri yapı malzemeleri ve hammadde ağırlıklı metal üretimi, son yıllarda gelişme gösteren sanayi kolları oldu” diyor.

ULAŞIM AĞI GENİŞLİYOR

İstanbul, Bursa ve İzmir gibi üç büyük sanayi merkezine yakın olmasının sağladığı avantaj Balıkesir’i yeni projelerde çok önemli bir noktaya taşıdı. Gebze-Orhangazi-İzmir ve Kınalı-Tekirdağ-Çanakkale-Balıkesir Otoyolu projeleri il sınırları içinde birleşerek İzmir otoyolunu oluşturuyor. Otoyolların tamamlanması, ulaşım ve lojistik anlamında bölgeye önemli bir güç katacak. Kent merkezinde yer alan Gökköy Lojistik Merkezi, Büyük Anadolu Lojistik Organizasyonları (BALO) projesinin en önemli toplanma ve aktarma merkezi olarak işlev görecek.

Ulaşım ağında önemli görevler üstlenen Bandırma ilçesi büyük ölçekli sanayi tesisleri, uluslararası limanı ve demiryolu Akıllı otopark sistemleri üreten Türk firması San Park, Türkiye'deki ilk akıllı otopark projesini Balıkesir'de hayata geçirdi. Balıkesir Büyükşehir Belediyesi tarafından hizmete açılan proje, 84 araç kapasitesine sahip.

183 metrekare oturma alanında 84 aracı otomatik olarak park eden bina 8.5 şiddetindeki depreme dayanıklı. Toplam maliyeti 4.2 milyon TL olan projede, bir aracın güvenli bir şekilde park edilmesi ortalama 100 saniye sürüyor. Sistem, park eden araçları sıcaktan, yağmur ve kardan koruyor.

900 BİN KİŞİLİK İSTİHDAM

Balıkesir’in sanayi ve tarım üretimi istihdama da önemli ölçüde katkı sağlıyor. İlde Sosyal Güvenlik Kurumu (SGK) kayıtlarına göre, yaklaşık 320 bin kişi aktif olarak çalışıyor. Diğer yandan tarım başta olmak üzere çeşitli sektörlerde kayıt dışı çalışan 580 bin kişi olduğu tahmin ediliyor. Bu rakamlarla beraber Balıkesir ilinde toplam istihdam rakamı 900 bine ulaşıyor.

Kentin hızla büyümesi, alışveriş merkezi, hastane, okul, üniversite ve liman gibi yatırımlara talebin artmasına neden olmuş. Esas Gayrimenkul’ün Balıkesir’de hayata geçirdiği 10 Burda adlı AVM’nin inşaatının yakın zamanda tamamlanması bekleniyor. Limanlar konusunda yabancı yatırımcılarla görüşmelerin yapıldığına dikkat çeken Gürbüz, gayrimenkul ve sağlık turizmi alanında dokuz Arap ülkesinden gelen 30 yatırımcı ile görüşmeler gerçekleştirdiklerini söylüyor.

"YENİ HONG KONG MODELİ"

Balıkesir’in potansiyeli Çinlilerin de ilgisini çekmiş durumda. Çinli yatırımcılar özellikle sanayi ve endüstri alanında yatırım yapıyor. Çin’in en büyük tekstil firması Texhong, Balıkesir Organize Sanayi Bölgesi’nde (BOSB) 200 dönüm arazi üzerinde 180 milyon dolarlık yatırım yapmayı planlarken, Best firmasının tedarikçisi olan Çinli HM firması ise halen elektronik malzeme üretimini sürdürüyor. BOSB’de Çinli bir firma enerji yatırımı için görüşmeler yürütürken Güney Koreli bir firma ile arsa tahsisi aşamasına gelinmiş durumda. Bir başka Çinli firma Guangdong Elektric Power Desing İnstitute ise serbest bölge işletmeciliği, hafif raylı sistemler ve enerji alanında yatırım yapmayı planlıyor. Gürbüz, “500’e yakın Hong Kong ve Çin kökenli şirket, bölgede sanayi ağırlıklı üretim gerçekleştirmek için başvuruda bulundu” diye belirtiyor.

Balıkesir’de yatırım yapmak isteyen Çinli şirketler en çok enerji, elektronik, potansiyeli olan İstanbul ve Bursa çevresindeki yatırımcıların ilgi odağı olmuş bir OSB’yiz. Bandırma OSB 2'nci etap alanında 205 hektar için parselasyon çalışmaları bitirildi ve Sanayi ve Teknoloji Bakanlığı tarafından onaylandı. Yüzde 100 tamamlanmış olan birinci etap alanı, 150 hektar ve 54 parselden oluşuyor. İkinci etapta planlanan 62 adet parselle birlikte toplam 355 hektar alanda 116 adet sanayi parseli bulunuyor.

Otomotiv, demir çelik, ambalaj, tekstil ve gıda sektöründe yerli ve yabancı firmalarla ikinci etaptaki arsa talepleri hakkında görüşmelere devam ediyor. Çinlilerin yatırımı Denair Makine hafif raylı sistemler, liman işletmeciliği gibi alanlara yöneliyor. Kentin yeni ipek Yolu’nun antrepo ve re-export merkezi olmaya en uygun yer olduğu iddia ediliyor. Balıkesir, sanayi ve turizm açısından gelişmiş illerin tam kavşak noktasında yer almasıyla dikkat çeken bir il. Ege ve Marmara Denizi’ne açılan limanları, demir yollan ve kara yolu ağıyla önemli bir lojistik üs konumunda.

Gürbüz, Marmara Denizi’nin güney kıyısında konuşlanan Bandırma Limanı’nın, Marmara Bölgesi’nin dökme yük ithalatı ve ihracatı kapılarından biri olduğuna işaret ediyor.

Gürbüz, “Üretimini iç piyasada tüketemeyen ve daha düşük kalitede üretime zorlanan Çin, yeni arayışlar içerisine girdi. Bu kapsamda yakın zamanda Türkiye ile oluşturulan ekonomik işbirliği, ticaret savaşları sonrasında stratejik ortaklığa doğru evrilmeye başladı. İpek Yolu’nun başlangıcı olarak endüstriyel üretimi baz alırsak pazarlamanın yapılacağı yeni bir patentleme ve aktarma istasyonu olarak Türkiye bir fırsat olarak görülüyor. Hedef ülkelere ulaşım kolaylığı sağlayan Türkiye, Çin ekonomisine olumlu katkıda bulunacak yeni bir ‘Hong Kong’ modeli olarak ortaya çıktı diyebiliriz” diyor.

GAYRİMENKUL DEĞERLENDİ

Ulaşım ağının gelişmesi şehirde gayrimenkul fiyatlarının da artmasına yol açtı. Era Gayrimenkul Franchise Kanal Direktörü Kadir Tümen, İstanbul’dan Balıkesir’e özel araçla üç saatte gidilebileceğini, İstanbul-İzmir Otoyol projesinin tamamlanmasıyla bu sürenin daha da kısalacağını belirtiyor. Tümen, Balıkesir’deki gayrimenkul ve konut fiyatlarında yaşanan artışı ise şöyle özetliyor:  ‘2017 yılını konut değer artışında yüzde 27’lik bir oranla birinci olarak kapatan Balıkesir, 2018 yılında da yüzde 21’lik bir değer artışı gösterdi. Yani konut piyasasında ortalamada iki yılda yüzde 44’lük bir değer artışı söz konusu. İki yıllık dönemde imarlı arazilerde artış yüzde 55’ler, ticari gayrimenkullerde ise yüzde 45 düzeylerinde oldu. Bu rakamlar ülke ortalamasının çok üzerinde ve doğal olarak yatırımcıların ilgisinin bölgemize yönelmesine yol açıyor. Balıkesir merkezin yanı sıra Bandırma ve Edremit Körfezi ilçeleri de gayrimenkul konusunda çok hareketli.”

YERALTI ZENGİNLİKLERİ VAR

Bandırma, limanı, demiryolu ve karayolu bağlantıları sayesinde adeta İstanbul’un bir ilçesi haline geldiğini söyleyen Tümen, bu anlamda bölgede yaşanan sanayi hareketliliğinin özellikle son yıllarda artış gösterdiğine vurgu yapıyor. Bu hareketliliğin gayrimenkul sektörünü de etkilediğine dikkat çeken Tümen’e göre, özellikle endüstriyel gayrimenkul yani depo, antrepo alanındaki ihtiyaçlar giderek artıyor. Sanayi ve Teknoloji Bakanlığı’nın Balıkesir’e sağlayacağı teşvikler bölgenin gelişimini daha da ileriye taşıyabilir. “Özellikle belli imtiyazlara sahip OSB’ler, serbest bölge sayılarının artması canlılık yaratacaktır” diyen Tümen, Balıkesir’in güneybatı kısmında yer alan körfez ilçelerinin son yıllarda nitelikli göç aldığının altını çiziyor. Edremit-Akçay, Burhaniye-Ören, Gömeç, Ayvalık-Sarımsaklı, gelişim gösteren ilçelerden. Nitelikli göç ile birlikte ticari hareketliliğin geçmiş yıllara nazaran daha da fazlalaştığım söyleyen Tümen yatırımlar hakkında ise şunları söylüyor:

“Bölgede tarım vasfını yitirmiş arazi hareketliliği var. Yer altı maden zenginliklerine sahip Kepsut, Sındırgı, Dursun-bey, Bigadiç ilçeleri dikkat çekiyor. Bu bölgeye yapılacak yatırımlar şehre daha da hareketlilik kazandıracaktır. Balıkesir, içerdiği bu avantajlarla önümüzdeki yıllarda değer artışı göstereceğini düşündüğümüz şehirlerin başında geliyor.”

BEYAZ YAKALILARIN TERCİHİ

Türkiye Sinai Kalkınma Bankası (TSKB) Gayrimenkul Değerleme Anonim Şirketi Kurumsal Kalite ve İş Geliştirme Departmanı Yönetici Yardımcısı Gamze Ertaş Karcıoğlu, son yıllarda Balıkesir’e yapılan yatırımların ve mega projelerin etkisiyle bölgenin değer artışı yaşadığını belirtirken, şehrin Ege-Marmara Denizi kıyısında bulunması sebebiyle de ön plana çıktığını söylüyor. “Megakentler kadar büyük olmayan, ancak büyük şehir olma özelliği taşıyan Balıkesir, hem yaşamak hem de yatırım amaçlı konut almak için insanları cezbe-diyor“ diyen Karcıoğlu, özellikle Ayvalık, Edremit, Burhaniye ve Erdek ilçelerinin deniz turizmi, termal tesisleri, doğal kaynakları, turistik bölgeleri ile yazın tercih edildiğini belirtiyor. Buralar ayrıca son yıllarda emeklilerin ve beyaz yakalıların yerleşme hayalini kurduğu bölgeler arasında olduğuna da dikkat çekiyor.

Karcıoğlu, yazlık bölgelerde ve diğer kentsel alanlarda standart tarzlı projelerin yanı sıra farklı projelerin de ortaya çıktığını söylüyor. “Yazlık bölgelerde, daha çok villa tarzı, 2-3 katlı yapılar ve site tarzı yapılaşmalar ağırlık kazanırken merkezi lçelerde, genellikle orta gelir grubuna hitap eden 2+1 ya da 3+1 tipli konut projeleri karşımıza çıkıyor” diyen Karesi ve Altıeylül’deki yenilenen bölgelerde üst gelir grubuna hitap eden lüks yapıların da inşa edildiğini belirtiyor.

Edremit ilçesinde Akçay başta olmak üzere, genel olarak yazlık amaçlı kullanılan Altınoluk, Narlı, Çamlıbel, Zeytinli ve Cumhuriyet mahalleleri ile Erdek ve Burhaniye ilçesinin batı kesiminin daha çok villa, 2-3 katlı yapılar ve yazlık siteler bulunuyor. Ayvalık ilçesinin merkezi ise, hem yazın hem de kışın tercih ediliyor.

 


Geri Dön