23 / 11 / 2024

Yeşil Yol projesi Karadeniz'e 2 milyon turist getirecek!

Yeşil Yol projesi Karadeniz'e 2 milyon turist getirecek!

TBMM Bayındırlık, İmar, Ulaştırma ve Turizm Komisyonu Başkanı olan Nusret Bayraktar, Yeşil yol projesinin tamamlanırsa yaklaşık 1,5 milyar dolarlık harcama karşılığında, yılda 2 milyon turistin gelip geçeceğini söyledi.




TBMM Bayındırlık, İmar, Ulaştırma ve Turizm Komisyonu Başkanı olan Nusret Bayraktar yaptığı açıklamada, Karadeniz'in yaylalarının "bacasız sanayi" diye adlandırılan turizmin can damarları arasında olduğunu, kültür ve doğa turizminin de Karadeniz'in önemli bir parçası olduğunu anlattı.


Plansız ve kaçak yapılaşmanın önemli bir sorun olduğunu vurgulayan Bayraktar, "İstanbul'da, Ankara'da, İzmir'de, Karadeniz'de ve yaylalarda bugüne kadar plansız yapılaşma maalesef korumanın yerine beton yığınlarına dönüştürülmüş. 


22 maddelik bir yol haritası


Bahsedilen alanlardaki yolların büyük bölümü aslında şuan karşı çıkanların 'yaylalarımıza yol gelsin' diyerek gizli ve kaçak yaptıkları yollarla doludur.  Bu direnişte bulunanların kendi ticari mekanizmalarına baktığımızda ya hazinenin mülküdür yada bir başkasının mülküdür. Devlet bütün bunları kuralına, projesine ve prosedürüne koyuyor. Bu yol sahile alternatif bir yol değil" diye konuştu.


Yeşil Yol Projesi'nin 5 ayrı toplantı ile şekillendiğini, toplantılar sonucunda 22 maddelik bir yol haritası hazırlandığına işaret eden Bayraktar, karşı çıkanların yol haritasını incelemelerini istedi.


Bayraktar, yörede arsa satışı yapılacağı yönündeki söylemlerin gerçeği yansıtmadığını belirterek, gelişen teknolojik şartlarda insan gücü veya hayvanların sırtlarına yükleri vurarak yaylalara gidip gelme devrinin bittiğini söyledi.


"Kesilen bir ağaç yerine 5 ağaç dikilecek"


Yeşil Yol Projesi'nin 2 bin 600 kilometreyi kapsadığını dile getiren Bayraktar, şunları kaydetti:


"Vadilerden ve yaylalardan dolana dolana hiçbir ağaç kesilmesin diye yol yapılıyor. Yol yapımında eğer bir ağaç kesilmek zorunda kalınırsa Orman ve Su İşleri Bakanlığı taahhüt etmiştir. İhale şartnamelerine koymuştur. Bir ağacın karşısında asgari beş ağaç dikilecektir. Mecbur kalmamak şartıyla bahsedilen alanların hiçbir yerinde tek bir ağaç bile kesilmiyor."


Bayraktar, tepki gösterilen Yukarı Kavrun ve Samistal yaylalarında ağacın olmadığını savunarak, "İki binin rakımın üzerinde ağaç bulunmaz. Orada sadece yol yapılması esnasında toprak zeminde renk değişimi söz konusu olacak" ifadelerini kullandı.


Yaylacıların, yöre halkının kalkınması ve turizmin gelişmesi için yola ihtiyaç duyduğunu belirten Bayraktar, şöyle devam etti:


"Bu yol otoban olmayacak. Zorunlu hallerde iki tane arabanın geçebileceği 7 metre genişliğinde bir yol yapılacak. Bölgenin özelliklerine uygun malzeme kullanılmak kaydıyla yeşil yol projesi geliştiriliyor. Bu projenin bahsedildiği alanlarda Samistal Yaylası'na, Çat Vadisinden yol gidiyor. Palovit Yaylası'ndan yol geliyor.  O yolu da yaylaya kaçak olarak getirdiler. Kaçak olan yolları aslında resmi proje haline getirmek istiyoruz. Yolun yapılması için kısmen bazı ağaçların gitmesine karşı çıkarsanız o zaman insanın aklına farklı şeyler gelir. 'Ülkenin kalkınmasını, insanının mutluluğunu, bölgedeki gençlerimizin iş ve istihdam sahasının oluşmasını istemiyor' demektir."


"Yılda 2 milyon turist hedefi"


Bayraktar, yaptırdıkları tüm fizibilite çalışmalarda önemli veriler elde ettiklerini anlatarak, "Yeşil yolla ilgili proje biterse yaklaşık 1,5 milyar dolarlık harcama karşılığında, yılda 2 milyon turistin gelip geçeceği bu yollarda bırakacağı döviz yaklaşık 5 milyar dolar. Körfez ülkelerden gelen turistlerin bölgemize ilgisi çok yoğun arttı.  Farklı şehirlere giden hemşehrilerimiz de havaalanı, yol  ve imkan istiyor. Bu projeler hayatı kolaylaştırdığı gibi bölgemizdeki iş ve istihdamı geliştirecek" diye konuştu.


Bölge insanının dağlarda maden çıkarılacağı, yabancılara satılacağı yönünde yalan bilgilerle kandırılmaya çalışıldığını ifade eden Bayraktar, bu bölgede madenin bulunmadığını söyledi.


Sadece Artvin’de hukuki ve teknik sorumluluklar yerine getirilerek bir maden projesinin söz konusu olduğunu vurgulaya Bayraktar, "Geri kalan diğer 7 ilde maden yok. Hele hele satılma diye bir şey yok. Bu, proje devlet projesi. Bu bölgede yaşayan insanların mutluluğu için yapılan bir projedir" dedi.


"Yüzde 30'unda yeni yol yapılacak"


Bayraktar, projede yolun yüzde 70’nin mevcut yolların bakım-onarımı, yüzde 30’nun da yeni yol olduğunu vurgulayarak, bölge halkının gelecek nesilleri de düşünerek hareket etmesini istediklerini söyledi.


Yeşil yol gelecekte gençlerin iş ve istihdam alanına kavuşması ve bu bölgeden istifade edebilmeleri için hazırlandığını dile getiren Bayraktar, şöyle konuştu:


"Proje gizli hazırlanmadı, geçmişte bütün siyasi partilerin temsilcilerinin katılımı ile hazırlandı. Maalesef bugün karşı çıkan bazı medya kuruluşları o dönemde 'Yeşil Yol Yapılıyor' diye mutluluk müjdelerini veriyordu. O dönem projenin yapımcısı Kültür ve Turizm Bakanlığı'ydı. Doğu Karadeniz Projesi Bölge Kalkınma İdaresi (DOKAP) yoktu. Projenin sahibi Kültür ve Turizm Bakanı Ertuğrul Günay'dı ve her yönüyle bizimle tam beraberdi. Bize çalışma boyunca her türlü destek vermiştir. O zamanki destekleri nedeniyle teşekkür ediyorum. Bugün hangi görüşte olduğunu tam olarak bilemiyorum."


Bayraktar, bölge insanın yaylaları korumaya ve kullanmaya hakkı olduğunu belirterek, başka kimsenin bölge halkı adına fikir beyan etmeye yetkisinin olmadığını kaydetti.


Yeni Akit


Geri Dön