Yıldırım Holding, Mississippi'deki Gulfport Limanı'nı devralıyor!
Yüksel Yıldırım, 2020'nin ilk çeyreğinde Mississippi'deki Gulfport Limanı'nı devralarak ABD pazarına adım atacak...
Yıldırım Holding İcra Kurulu Başkanı Yüksel Yıldırım, “Yılın yedi bazen sekiz ayını Türkiye dışında geçiriyorum” diyor. Düzenli bir rotası yok. Eskiden en çok Rusya’ya gittiğini (ilk başta kömür ticareti için, sonra 2013’te satın aldıkları ferrokrom üreticisi Tikhvin Ferroalloy vesilesiyle) anlatıyor. Sonra... “Latin Amerika’ya çok gidip geldim. Paris’e, yönetim kurulu toplantıları için Marsilya’ya, İsveç’e, Norveç’e, bakanlarla görüşmeye Portekiz’e... Paranın peşinde çok koştuğum için Avrupa’ya sık gidiyorum. Şimdi Mississippi’deki limanın devrini tamamlamak için Washington DC’ye gitmem lazım” diyor.
Yıldırım Holding’in 51 ülkede faaliyet gösterdiği, üçü Latin Amerika’da olmak üzere toplam 22 limanı olduğu düşünülürse 60 yaşındaki Yüksel Yıldırım’m seyahat rotasının hayli karmaşık olması şaşırtıcı değil. İsveç’te Stockholm Nord kara terminali ve Gavle Limanı var. Norveç’te ülkenin en verimli terminallerinden Yılport Oslo Limanı... 2015’te 335 milyon dolara satın aldıkları (sonradan aldıkları azınlık hisseleriyle bu yatırım 450 milyon dolara kadar çıktı) 10 limandan oluşan Tertir’in merkezi Portekiz’de bulunuyor. Latin Amerika seyahatleri de bu satın almayla başladı zaten. Çünkü Tertir’in portföyündeki 10 limandan biri Peru’daki Paita... Portföye 2016’da Ekvador’daki Puerto Bolivar Limam’m eklediler. Latin Amerika’da aldıkları son liman 2018’de görüşmelere başladıkları Guetemala’daki Puerto Quetzal oldu. Yıldırım Puerto Quetzal’da ülkenin yasaları gereği işletme sürelerinin beş artı beş yıl olduğunu söylüyor. “Ancak bu süre geçtikten sonra beşer beşer uzatıyorlar” diyor. İşletmelerindeki diğer limanlarda süreler çok daha uzun. Puerto Bolivar’da 50+10 yıl. Malta’da 65... Yani “ömürlük” hepsi...
“Paranın peşinde koştuğu için” Avrupa’ya yaptığı seyahatlere gelince... Yıldırım Holding’in temelleri Samsun’da inşaat malzemeleri ticareti yaparak iş hayatına başlayan babaları Garip Yıldırım tarafından atılsa da, şirketi büyüten şu anda Yıldırım Holding’in yönetim kurulu başkanı olan ağabeyi Aİİ Rıza Yıldırım, Yüksel Yıldırım ve 2017’de babalarından sadece altı ay sonra vefat eden Mehmet Yıldırım oldu. Kardeşlerinin aksine liseden sonra eğitimine devam eden, ITÜ’den makine mühendisi olarak mezun olup sonrasında ABD’de Oregon State Üniversitesi’nde master ve doktora yapan Yüksel Yıldırım, holdingin sınırlarını Rusya’dan kömür ticaretiyle başlayarak Türkiye sınırları dışına taşıyan ve bugün 51 ülkeye ulaştıran kişi. Ağırlıklı olarak liman ve madencilik alanındaki yatırımlarla holdingin gelirlerinin yüzde 60’ının Türkiye dışından gelmesinin mimarı da o. Mesaisinin büyük bir kısmını da yeni yatırımlar için proje finansmanı bulmakla geçiyor haliyle... Sadece Ekvador’daki Puerto Bolivar Limanı’na beş fazda 750 milyon dolar yatırım yapılacak.
Yıldırım, Latin Amerika’daki limanların “muz kuşağı” denilen bölgede yer aldığını, ağırlıklı olarak sebze-meyve taşıdıklarını anlatıyor. Birinden de karides... Ekvador’daki anlaşmaları gereği, yatırım fazları için zaman sınırlaması yok. İhtiyaç oldukça kapasiteyi artırmak için yeni yatırım yapılacak. Şu anda 20 bin TEU’luk dev konteynır gemilerinin yanaşabilmesi için limanı derinleştirmek üzere dip taraması yapılıyor. “Pasifik kıyısında en derin limanlardan olacak” diyor Yıldırım. Latin Amerika’ya adım atar atmaz, Pasifik’e kıyısı olan birçok limanı satın almaları yönünde teklifler gelmiş. Yıldırım gelen her teklifi değerlendirdiklerini söylüyor. 2018’de teklif verip Iyonya Denizi Liman İdaresi’nden onay aldıkları ancak bu yıl işletmeye alacakları bir diğer liman da İtalya’nın güneyindeki Taranto Konteynır Terminali.
Ancak uzun zamandır liman satın almak üzere fırsat kolladığı yer ABD’ydi. Yüksel Yıldırım, FORBES’un Mayıs 2016 sayısında yer alan röportajında ABD’de içinde Miami ve New York limanlarının da bulunduğu 80 kadar varlıktan oluşan bir portföyü satın almak üzere görüşmeler yaptığını anlatıp “Orada Kanadallarla çarpışıyorum” diyordu. Ports America’yı alamadı. Sonra Long Beach Konteynır Limam’m satın almak istedi ama ihaleyi sadece 20 milyon dolar farkla kaybetti (kazanan 1,78 milyar dolar teklifle Avustralya merkezli Macquarie Group oldu). Biraz gecikmeyle de olsa (2018’de ön mutabakat imzaladıkları ve bu yılın başında işletmesini devralmayı bekliyorlardı) Mississippi’deki Gulfport Limanı’m nihayet 2020’nin ilk çeyreğinde işletmeye almayı bekliyor. “Herşeyi uzun uzun sorguluyorlar. Bu yıl beş-altı kez sırf bu iş için Washington DC’ye gittim. Senatörlerle görüştüm. Müşterilere de kendinizi anlatıp ikna etmeniz gerekiyor. İşçi sendikalarıyla da görüştük” diyor.
Liman işindeki hedefi 2025 yılma kadar dünyanın en büyük 10 konteynır terminali işletmecisi arasına girmek... ABD’deki 500 bin TEU kapasiteli Gulfport ile birlikte sayısı 22’ye ulaşan liman portföyünün şemsiye şirketi Yılport Holding, şu anda bu sıralamada 12’nci sırada yer alıyor. Şu anda toplam 12 milyon TEU civarında kapasiteye sahip Yılport 2019’da 220 milyon dolarlık FAVÖK’ü ile en çok gelir getiren şirketleri konumunda. Yüksel Yıldırım, ilk 10’a girebilmeleri için 1 milyar dolar civarında yatırım yapmaları gerekeceğini tahmin ediyor. Bu kapasitesine ve büyüklüğüne göre tek bir limanla da ulaşabilecekleri bir hedef, daha küçük birkaç liman alarak da... Arayışları sürüyor ve ihtimaller çok çeşitli... Örneğin yakın zamanda (ocak ayı içinde) Angola’da bir ihaleye katılacak.
Yüksel Yıldırım, mimarı olduğu liman işinde elde ettikleri başarıları önemsiyor ve anlatmaktan hoşlanıyor.